מוקד טלפוני: 1-700-707-233

שיפוץ ראש מנוע

הגעתם למוסך בגלל התחממות של המנוע והמוסכניק אוכל לכם את הראש על זה שאכלתם את ראש המנוע? לונג סטורי שורט – אתם כנראה נמצאים לפני שיפוץ ראש מנוע, סיפור שיכול לעלות לכם כמה אלפי שקלים. אז איך יודעים אם צריך לשפץ את ראש המנוע או להחליף את המנוע כולו? בלי כאבי ראש מיותרים – כל הפרטים כאן.

שיפוץ ראש מנוע

מה זה ראש מנוע?

מנוע הרכב מורכב משני חלקים: בלוק מנוע, שהוא למעשה המנוע עצמו הבנוי מיחידה מולחמת אחת של מתכת, ועליו מורכב ראש מנוע, שהוא ה"פקק" או הסוגר של בלוק המנוע.

אז איך זה בדיוק עובד? ככה: פעולת המנוע מורכבת מדחיסה של דלק ואוויר בלחץ וטמפרטורה גבוהים, מה שמייצר אנרגיה סיבובית – שמועברת אל המנוע והגלגלים. עד כאן אתם איתנו? יופי. כל האנרגיה הזאת נוצרת בתוך צילינדרים שבתוכם יש בוכנות, שסתומים ומצתים (או פלאגים), והם ביחד גורמים לכל פעולת המנוע לעבוד.

כמו שאמרנו, התהליך מצריך עבודה בטמפרטורות גבוהות, לכן כדי שהוא יעבוד בצורה תקינה השסתומים והבוכנות חייבים להיות אטומים באופן מלא. ומי אחראי לאיטום ההרמטי הזה? נכון מאוד, ראש המנוע. בין ראש המנוע לבין גוף המנוע עצמו יש אטם, הקרוי, באופן לא מקורי – אטם ראש מנוע, שאחראי לייצר את האטימה הזאת בין שני החלקים.


תקלות נפוצות בראש המנוע

אז אילו תקלות נגרמות בראש המנוע? שתי תקלות עיקריות: תקלה אחת היא שחום המנוע גבוה מדי וגורם לנזקים וסדקים בראש המנוע. תחשבו על זה ככה: החום שנוצר בבעירה של הדלק חייב להתפנות החוצה לאגזוז בצורה תקינה. אם יש תקלה בראש המנוע, שמונעת מהחום לצאת כמו שצריך, הטמפרטורה שלו תעלה.

בעיה שנייה היא הבעיה ההפוכה: אם ראש המנוע לא יאטום את החלקים הפנימיים כמו שצריך, טמפרטורת העבודה לא תהיה גבוהה מספיק, ואז כל התהליך של שריפת הדלק ויצירת אנרגיה לא יהיו יעילים. בעיה נוספת שיכולה להיגרם היא במקרה של חוסר אטימה, השמן והמים שבמנוע יכולים להתערבב אחד עם השני.

 

איך לזהות בעיה בראש המנוע?

יש כמה סימנים שיעזרו לכם לזהות שראש המנוע סדוק או תקול. עם זאת, קחו בחשבון שהסימנים האלו יכולים להעיד גם על בעיות אחרות, לכן אנחנו ממליצים ללכת למוסך אמין שיוכל לקבוע בוודאות אם אתם זקוקים לשיפוץ ראש מנוע או לא.

רכב בעיה בראש המנוע גורמת לטמפרטורות גבוהות של המנוע. ולכן, הסימן המובהק ביותר לבעיה במנוע היא, כמובן, אם הנורה של מד חום המנוע בלוח המחוונים דולקת.

רכב בעיה בראש המנוע גורמת לתהליך שריפת הדלק להיות לא תקין. אם האגזוז מוציא עשן לבן תוכלו לדעת שיש בעיה בשריפת הדלק. במקרה כזה אנחנו ממליצים להתחיל לחשב בראש עלויות של שיפוץ ראש מנוע.

למה זה קורה בעצם? ראש המנוע ברכב אמנם אחראי בעצמו לדאוג לתפקוד פעולת המנוע, אבל הוא גם מושפע ממערכות אחרות: מערכות כמו המנוע והגיר, אך גם מערכת הדלק. אם מערכת ההזרקה של הדלק תקולה, שריפת הדלק עלולה להתבצע בצורה לא סדירה והשסתומים עלולים להישרף גם הם. בנוסף, ראש המנוע נוטה להתחמם מהר יותר מהמנוע עצמו ובכך הוא עלול לצאת מאיזון טמפרטורה ומיקום ביחס למנוע. כשראש המנוע מתחיל להישרף, המנוע מאבד לחץ ונוצר ערבוב לא בריא של מים ושמן שיכול להגיע לאגזוז ולסכן את כל המנוע.

עשן לבן מהאגזוז - סימן לבעיה בראש המנוע

 

אבל מעבר לזה יש בלאי טבעי שנוצר באטם ראש המנוע. האטם עשוי מגומי ועם הזמן הוא מתבלה ומפסיק לייצר אטימה הרמטית, או שהוא יכול גם הוא להינזק מטמפרטורה גבוהה של המנוע. בנוסף, אטם ראש המנוע יכול להיהרס בגלל שרשרת טיימינג שנקרעת.

בנוסף, ראש המנוע יכול להיאכל ולהתכלות בעקבות שימוש בנוזל קירור לא תקין ברכב, או כתוצאה מנסיעה כאשר המנוע נמצא במצב של התחממות יתר. לכן, הקפידו לוודא שהטמפרטורה ברכב תקינה, להשתמש בנוזל קירור תקין ואם אתם מזהים טמפרטורה גבוהה או עשן שיוצא ממכסה המנוע – הגיעו למוסך בהקדם ואל תמשיכו לנסוע ברכב כרגיל.


מה עושים בשיפוץ ראש מנוע?

אז נניח וקרתה תקלה (לא עלינו) בראש המנוע. לפני שממהרים להחליף את המנוע כולו יש אפשרות לבצע שיפוץ לראש המנוע – בעצם תיקון של החלקים התקולים בו, במידה ומתאפשר. שיפוץ ראש מנוע כולל (לעיתים רק חלק מהדברים, תלוי בנזק):

גלגל החלפה או תיקון של אטם ראש המנוע

גלגל החלפת שסתומים וגומיות שסתומים, וכיוון שלהם מחדש

גלגל החלפת שמן מנוע ונוזל הקירור

גלגל תיקון פגמים או סדקים בראש המנוע עצמו

גלגל יישור וריתוך ראש מנוע

החלפת אטם ראש מנוע

החלפה או שיפוץ ראש מנוע?

במקרה שהלך לכם ראש המנוע, האופציות האפשריות הן שיפוץ ראש המנוע, או החלפה של המנוע כולו. מתי עדיף לשפץ ומתי כבר כדאי להחליף את המנוע?

לא תמיד כדאי לשפץ ראש מנוע. העלות של שיפוץ ראש מנוע היא גבוהה מאוד ובמקרים מסוימים, כמו למשל במנוע שעבר מספר רב של קילומטרים, תעדיפו להחליף את כל המנוע.

במקרים שבהם הנזק לראש המנוע חמור מדי, והשיפוץ יהיה מורכב ויקר – עדיף לשקול החלפה של המנוע. במקרים כאלו ייתכן שגם שיפוץ הראש כבר לא יהיה יעיל, וגם אם כן, הוא ייצר בעיות עתידיות בהמשך. כך שהשיקול העיקרי הוא המחיר של השיפוץ מול ההחלפה. שאלנו את המוסכניקים המומלצים במידרג מה עדיף – לשפץ ראש מנוע או להחליף?

שיקול נוסף שצריך לחשוב עליו הוא בן כמה הרכב? כמה זמן אתם עוד מתכננים להחזיק בו? וכמה שווה לכם להשקיע בו? כמו לכל דבר בחיים, גם למנוע יש תאריך תפוגה. לכן, ברכבים ישנים עדיף כבר להחליף את המנוע – או במקרים קיצוניים במיוחד, להחליף את הרכב כולו.

אם החלטתם ללכת על החלפת מנוע, יש לכם כאן שלוש אופציות: מנוע חדש לחלוטין, שלרוב העלויות שלו גבוהות מאוד ולכן כמעט ולא בוחרים באפשרות הזאת, מנוע מפירוק מקומי (בארץ) או מנוע מייבוא (שמגיע מפירוק מחו"ל).


שיפוץ ראש מנוע - מחיר

מחיר מחיר שיפוץ ראש מנוע נע בטווח של 2,500-5,000 ₪ בממוצע.

המחיר תלוי בסוג הרכב, בסוג המנוע שלו וכמובן – בהיקף העבודה; האם צריך לרתך וליישר את כל הראש או רק להחליף גומיות או שסתומים.

שימו לב שגם אם הבעיה היא באטמים - המוסכניק לא יחליף את הגומיות בלבד, אלא ישפץ את ראש המנוע כולו. למה? כי גומיות קרועות או תקולות, ברוב המקרים, פוגמות בחלקים נוספים בראש המנוע ועלולות לעוות את צורתו, דבר שיפגע בעתיד באיטום.

מחיר מחיר החלפת מנוע נע בטווח של 5,000-8,500 ₪ בממוצע. המחיר תלוי בסוג הרכב, בסוג המנוע, והאם מדובר במנוע חדש, מקומי או מיובא. 


מוסכניקים מומלצים לשיפוץ ראש מנוע

שיפוץ ראש מנוע זה לא עסק זול, וזה גם לא משהו שתרצו לעשות כמה פעמים בגלל תיקון לא מדויק. בדיוק בשביל זה הכנו לכם רשימת מוסכים מומלצים עם חוות דעת מאלפי לקוחות עבר, שידעו לזהות את הבעיה בקלות ובפשטות ולתת לכם את הכלים הטובים ביותר לצאת מהמוסך עם ראש מנוע מורם. בהצלחה מחייך


שאלות נפוצות לדף זה

איך יודעים שהלך ראש מנוע?

יש כמה דרכים לזהות שהלך ראש המנוע ברכב. שימו לב שלא כל הסימנים יופיעו תמיד, ובכל זאת אנחנו ממליצים לבדוק אצל מוסכניק אמין אם אכן הבעיה היא בראש המנוע או בחלק אחר ברכב:

1. נורת מד חום המנוע דולקת בלוח המחוונים.

2. עשן לבן יוצא מהאגזוז.

3. הרכב מתחמם מהר מדי ביחס לעבודה שלו.

4. הרכב מתקשה לסחוב גם במישור.

האם כדאי לתקן ראש מנוע?

עלות של שיפוץ ראש מנוע היא גבוהה מאוד ובמקרים מסוימים, כמו למשל במנוע שעבר מספר רב של קילומטרים, או כשהנזק לראש המנוע חמור מדי והשיפוץ עלול להיות מורכב במיוחד - תעדיפו להחליף את כל המנוע.

בשורה התחתונה: לא תמיד כדאי לשפץ ראש מנוע. אז איך תדעו בדיוק אם עדיף לשפץ את ראש המנוע או להחליף את המנוע כולו? במיוחד בשביל זה שאלנו את המוסכניקים המומלצים אצלנו מה עדיף – לשפץ ראש מנוע או להחליף?

כמה עולה שיפוץ ראש מנוע?

מחיר שיפוץ ראש מנוע מושפע מכמה גורמים; סוג הרכב וסוג המנוע שלו והיקף העבודה - כלומר, מה בדיוק הבעיה וכמה מהר תפסתם אותה.

ככלל, ניתן לומר שמחיר שיפוץ ראש מנוע נע בטווח של 2,500-5,000 ₪ בממוצע.

נסיעה עם ראש מנוע תקול – מה הסיכונים?

ראש המנוע שלכם דרוש שיפוץ או החלפה, ואתם חושבים למשוך את הזמן עד הכניסה למוסך? שלילי חזק, שברו כל ההגה ימינה יש לכם עוד.

ראש המנוע משפיע ומושפע ממערכות רבות ברכב, ביניהן מערכת המנוע, הגיר והדלק. לכן, נסיעה עם ראש מנוע תקול עלולה לגרום לבעיות מערכתיות מסובכות יותר עם הזמן.

המלצה שלנו? פרססו וחיזרו למוסך. תמיד עדיף לתפוס את הבעיה בזמן לפני שהיא מתפתחת.

אין לעשות שימוש בתוכן ללא אישור בכתב (ניתן לקבל אישור בתנאים מסויימים). שימוש בתכנים ללא אישור מהווה הפרת חוק זכויות יוצרים ויהווה עילה לתביעה.

שים לב! הנך מחובר בשם הלקוח . התנתק