עוד
מוקד מידרג: 1-700-707-233

גרירת משכנתא

גרירת משכנתא משתלמת כשרוצים למכור את הדירה ולקנות אחת חדשה במקום, מבלי לוותר על המשכנתא הקודמת והנוחה. עם זאת, גרירת משכנתא לא תמיד משתלמת אם צריכים לקחת משכנתא נוספת או אם עוד אין נכס לגרור אותה אליו, כי אז תצטרכו לגרור את המשכנתא לפיקדון של הבנק ולשלם עמלה לא קטנה. אז מתי כן כדאי לגרור משכנתא, מתי לא ועוד טיפים שימושיים - ממש כאן


גרירת משכנתא

קניתם דירה ולקחתם משכנתא בתנאים נוחים, ועכשיו אתם רוצים לקנות נכס אחר במקום בלי לאבד את המשכנתא? ובכן, לא מדובר במדע בדיוני, אלא בגרירת משכנתא. במקום שתמכרו את הדירה, תסגרו את המשכנתא הקיימת ותקחו אחת חדשה על הדירה הבאה, מעבירים אל הדירה החדשה את המשכנתא הישנה והטובה, ונהנים מכל העולמות. 


יתרונות של גרירת משכנתא

לגרירת משכנתא יש יתרונות רבים:

וי משכנתא עם תנאים טובים - זה לא סוד שמחירי הדירות עולים משנה לשנה ואיתם גם הריבית, וכנראה המשכנתא שאדם לקח בשנת 2008 תהיה בתנאים משתלמים יותר ממשכנתא עבור אותו נכס בשנת 2021, גם מבחינת הריבית וגם מבחינת תמהיל המשכנתא. לכן, אם המשכנתא הנוכחית בתנאים טובים יותר ממה שתוכלו להשיג היום, שווה לעשות גרירת משכנתא.

וי חיסכון בעמלת פירעון - אם תסגרו את המשכנתא לפני הזמן (במקרה של מכירה למשל), תצטרכו לשלם עמלת פירעון מוקדם, מה שעלול להכביד עליכם יחד עם ההחזרים של המשכנתא החדשה שתיקחו במקום זאת שסגרתם. בגרירת משכנתא אין עמלת פירעון כיוון שהמשכנתא לא נסגרת , אלא נגררת.  

וי גרירת מסלולים - יש אפשרות לגרור מסלולים מסוימים מתוך המשכנתא ולא את כולה (למשל מסלול בריבית פריים), ובמקביל לסגור את המסלולים האחרים במשכנתא ולשלם עליהם עמלת פירעון מוקדם. בתנאים מסויימים צעד כזה עשוי להיות משתלם יותר מאשר לגרור את המשכנתא כולה. כמובן שכל זה על רגל אחת, ולפני כל צעד כזה חשוב להתייעץ עם הבנק או עם יועץ משכנתאות.

 


סיכונים בגרירת משכנתא

גרירת משכנתא היא אופציה משתלמת אם המשכנתא שלכם נוחה, אבל היא לא מתאימה בכל מצב ויש בה גם לא מעט סיכונים שצריך לקחת בחשבון:

איקס משכנתא נוספת - יש סיכוי לא רע שהדירה החדשה שאתם רוצים להעביר אליה את המשכנתא תהיה יקרה יותר מהדירה הראשונה, מה שיצריך מכם לקחת משכנתא נוספת על ההפרש בין שתי הדירות. רק שהפעם, המשכנתא על ההפרש לא תהיה לפי התנאים הנוחים שקיבלתם בעבר, אלא לפי התנאים שייקבעו באותו היום בו תחתמו על המשכנתא החדשה. כך, בנוסף לסכום שהתרגלתם לשלם בכל חודש על המשכנתא, תצטרכו לשלם סכום נוסף על המשכנתא השנייה, מה שיכול להכביד בסוף החודש ואפילו להיות מעבר ליכולת הכלכלית שלכם.

איקס שבויים של הבנק - גרירת משכנתא אפשר לעשות רק באותו הבנק. זה אולי נשמע הגיוני, אבל זה לא ממש בא לטובת הלקוח: במידה ותצטרכו לקחת משכנתא נוספת על ההפרש בין הדירה הראשונה לשנייה תהיו חייבים לקחת אותה דרך אותו הבנק. הבנק עלול לנצל את העבודה שאתם סוג של "לקוח שבוי" ולא ימהר לתת את המשכנתא הכי משתלמת מבחינתכם.

 

חישוב משכנתא

מתי כדאי לעשות גרירת משכנתא

לגרירת משכנתא יתרונות וחסרונות, אבל הנה שתי דוגמאות שימחישו לכם האם באמת כדאי לגרור משכנתא או לא:

נקודה מתי לא כדאי לגרור משכנתא: שווי המשכנתא הקיימת הוא 200,000 ₪, ושני שליש מהסכום נמצאים בריבית פריים מינוס 0.2. יש הפרש גדול במחיר בין הדירה הראשונה לשנייה ותצטרכו לקחת משכנתא נוספת על ההפרש בשווי של 1,000,000 ₪. במקרה הזה לא בטוח שגרירת משכנתא משתלמת, כי המשכנתא החדשה שתקחו תהיה בתנאים פחות טובים מהראשונה, ותצטרכו לעמוד בהחזרי שתי ההלוואות בכל חודש. לכן, במקרה הזה יהיה שווה אולי לבדוק על מחזור משכנתא (אפילו מול בנק אחר) מאשר לגרור את המשכנתא. 

נקודה מתי כן כדאי לגרור משכנתא: שווי המשכנתא הקיימת הוא 150,000 ₪ וכל הסכום נמצא במסלול ריבית פריים מינוס 0.8. יש הפרש בין עלות הדירה הראשונה לשנייה ותצטרכו לקחת משכנתא נוספת על 850,000 ₪. במקרה הזה, יהיה שווה לגרור את המשכנתא הישנה בנוסף ללקיחת אחת נוספת כתוצאה מתמהיל מהשכנתא והריבית הנמוכה, שכבר לא ניתן להשיג. 
 


אפשרויות של גרירת משכנתא

הצעד הראשון בתהליך גרירת משכנתא הוא לקיחת נשימה ארוכה. מדובר בתהליך ביורוקרטי לא קטן, שזהה כמעט לגמרי ללקיחת משכנתא ראשונה ומשתנה לפי שני מצבים: גרירת משכנתא במקרה של קניית דירה, וגרירת משכנתא במקרה שעדיין לא קניתם דירה.
 

גרירת משכנתא יחד עם קניית נכס 

אם יש לכם כבר דירה שאתם רוצים לגרור אליה את המשכנתא, תצטרכו לבקש מהבנק אישור עקרוני, והוא יבקש מכם ים של מסמכים. שימו לב - חשוב להבין שלא מדובר בחתימה על מסמך אחד ותצטרכו לפנות זמן מראש כדי להכין את כל הטפסים והאישורים שתצטרכו, בניהם: תלושי משכורת, תעודות זהות, חוזה מכר של הדירה שבבעלותכם, נסח טאבו, חוזה מכר של הדירה החדשה, טופס בקשה להלוואה, טופס זכאות להלוואה, הצגת ערבות בנקאית, אישורים מיוחדים של משרד השיכון ועוד.

אחרי שתגישו את המסמכים האלה, יקרו השלבים הבאים:

אחד סקירת הבקשה - הבנק יבדוק את הבקשה שלכם ויחליט תוך מספר ימים האם לאשר לכם את גרירת המשכנתא.

שתיים מכתב כוונות לגרירת משכנתא - במידה והכל תקין הבנק יאשר את גרירת המשכנתא, הוא יבקש מכם לבצע לנכס החדש הערכת שווי על ידי שמאי, ובנוסף תצטרכו להגיש לו מכתב כוונות לגרירת משכנתא (מקבלים מהבנק), בו אתם מצהירים על הסכם והמסלולים הקיימים במשכנתא שאתם רוצים לגרור.

שלוש חתימה על משכנתא חדשה - אם תרצו לקחת משכנתא נוספת מהבנק על ההפרש בין שווי הדירה הראשונה לשנייה, תשבו עם הבנק למשא ומתן על לקיחת משכנתא ותחתמו על קבלת ההלוואה.

ארבע גרירת המשכנתא - במידה ולא תצטרכו להציג עוד אישורים, מסמכים וטופסיאדה אחרת, הבנק יבצע מספר פעולות שיעבירו את השעבוד מהדירה הישנה לחדשה ויגרור אליה את המשכנתא הקיימת.

 

 

גרירת משכנתא לפני קניית נכס

נורה 2 גרירת משכנתא עדיף לעשות כשאתם כבר בשלבי קנייה מתקדמים של דירה חדשה. אם כבר מצאתם קונה לדירה הישנה ועוד לא מצאתם את החדשה, זה לא נורא ואתם עדיין יכולים לעשות גרירת משכנתא, רק שזה נהיה יותר מסובך. במקום שהמשכנתא תיגרר לדירה החדשה, היא תיגרר לפיקדון בבנק.

מה זה אומר? בהתחלה תצטרכו לבצע את השלבים המוזכרים בגרירת משכנתא אחרי קניית נכס: תצטרכו לבקש אישור עקרוני מהבנק ולהעביר לו את כל המסמכים והטפסים הרלוונטיים. במקום שהבנק יגרור את המשכנתא לנכס החדש, הוא יגרור אותה לפיקדון חדש שייפתח עבורכם בבנק, שם המשכנתא תישמר. כלומר, אתם ממשיכים להחזיר בכל חודש את הלוואות המשכנתא, אבל הכסף עצמו יוזרם אל הפיקדון וימתין שם עד שתקנו את שאליה תגררו את המשכנתא.

כוכבית שימו לב שעל התענוג הזה תצטרכו להוסיף עוד 5-10% מערך המשכנתא כביטחון לבנק (מההון האישי שלכם), למקרה שהחוב יגדל בגלל שינויים בריבית או במדדים. התשלומים ימשיכו לעבור לשם עד שתמצאו את הדירה שתרצו לגרור אליה את המשכנתא, ואז כל התשלומים שהצטברו בפיקדון ישתחררו לטובת המשכנתא וקניית הדירה החדשה, אותה הבנק ישעבד.

 


סירוב גרירת משכנתא

בנק ישראל לא משאיר לבנקים הרבה ברירות ולרוב מחייב אותם לאשר גרירת משכנתא. יחד עם זאת, יש עדיין מקרים בהם הבנק יכול לסרב לבקשה שלכם, ואלו הסיבות הנפוצות:

אחד חורג ממגבלת המימון - אי אפשר לקבל מימון שגבוה מ-75% משווי הדירה הראשונה. ובמילים אחרות, אם לקחתם משכנתא בשווי 700,000 ₪, ואתם רוצים לבצע גרירת משכנתא לנכס חדש וזול יותר שהעלות הכללית שלו עומדת על 800,000 ₪, מדובר ביותר מ-75% מהמימון המותר, והבנק יסרב למהלך.

שתיים הנכס מסכן את הבנק - הבנק יכול להרגיש שהנכס הספציפי שאתם רוצים לגרור אליו את המשכנתא יסכן את יכולת החזר ההלוואה שלכם, כמו למשל במקרה של אזור שעומד לפני פינוי בשנים הקרובות, ואז הוא יוכול לסרב לגרירת המשכנתא.

שלוש החמרה במצב הכלכלי - במידה והמצב הכלכלי שלכם השתנה לרעה משמעותית ואתם לא עומדים בהחזרי ההלוואות, יש נגדכם הליכי הוצאה לפועל וכו', הבנק יכול לסרב לבקשה שלכם לגרור את המשכנתא.

אם תתקלו בסירוב משכנתא, חשוב שתדעו שלא מדובר בגזירת גורל. תוכלו "לסלק" את המשכנתא הנוכחית ולקחת במקום מהבנק (או מכל בנק אחר) משכנתא חדשה על כלל הסכום שאתם צריכים לרכישת הדירה החדשה. בכל אופן, במקרה של סירוב חשוב לשקול את כל החלופות ולהתייעץ, כדי שתבחרו באפשרות שהכי נכונה בשבילכם.  
 

כסף למשכנתא על בית

מחיר גרירת משכנתא

גרירת משכנתא היא פרוצדורה לא קטנה מבחינת הבנק, והיא לא באה בחינם. אמנם זה כסף קטן לעומת המשכנתא שאתם לוקחים, אבל עדיין חשוב לדעת שיש עמלה על הגרירה בסכום משתנה בין הבנקים שנעה בין 550-750 ₪.

המחיר האמיתי של גרירת משכנתא נמצא בגרירה שלה לפיקדון. אם אתם לא גוררים לפיקדון לא תצטרכו לשלם את זה כמובן, אבל אם כן - תהיה עמלה נוספת שנעה בין 0.3%-0.5% משווי המשכנתא. במילים אחרות, תצטרכו להוסיף עוד אלפי או עשרות אלפי שקלים, מה שיכול להכביד מאוד ולכן שווה לשקול את העלות הזאת כשחושבים על גרירת משכנתא.


יועצי משכנתאות מומלצים

גרירת משכנתא זאת החלטה לא פשוטה עם הרבה משמעויות והתחייבויות, והיא לא מתאימה לכל אחד. לפני שאתם ניגשים לבנק ובמקשים להתחיל בתהליך, חשוב להתייעץ, להתלבט ולהחליט אם בגרירה מתאימה במקרה שלכם. תוכלו להיעזר באחד מיועצי המשכנתאות המומלצים באתר, המדורגים על ידי לקוחות קודמים, בדיוק כמוכם.


;

שאלות נפוצות לדף זה

מה זה גרירת משכנתא? צירפנו הסבר בוידאו!

גרירת משכנתא הוא תהליך בנקאי בו מעבירים את המשכנתא הקיימת שכבר יש לכם מהדירה הישנה לדירה חדשה. היתרון בגרירת משכנאת הוא שהיא מאפשר לשמור על התמהיל והתנאים הטובים שבמשכנתא הישנה מבלי לקחת אחת חדשה במקום בתנאים פחות טובים. 

 

איך עושים גרירת משכנתא?

חשוב לדעת שגרירת משכנתא דומה מאוד ללקיחת משכנתא רגילה מבחינת הפרוצדורה, ותצטרכו לבקש אישור עקרוני מהבנק ולהגיש לא לא מעט טפסים ואישורים כדי שיאשר את הבקשה שלכם:

1. במידה ואתם כבר בתהליך מתקדם לקניית דירה חדשה, תצטרכו להגיש לבנק דם מכתב כוונת לגרירת משכנתא, להזמים הערכת שווי לדירה החדשה על ידי שמאי ולחתום על משכנתא חדשה במדיה ותצטרכו הלוואה נוספת על ההפרש בין הדירה הראשונה לשנייה.

2. במקרה בו עוד אין דירה חדשה על הפרק אבל כן רוצים לגרור את המשכנאת בכל זאת, מבצעים את כל השלבים שהזכרנו מקודם רק במקום שהבנק יגרור את המשכנתא לנכס החדש הוא יגרור אותה לפיקדון חדש, אליו תמשיכו להפריש בכל חודש את החזרי המשכנתא. תשלומים אלו יחד עם הסכום שתקבלו על מכירת הדירה ישמרו בפיקדון עד שתקנו את הדירה החדשה אליה תגררו את המשכנתא. בנוסף, תצטרכו להוסיף עוד 5-10% מערך המשכנאת כביטחון לבנק, למקרה שהחוב יגדל בגלל שינוי בריבית או במדדים. 

מה זה סירוב גרירת משכנתא?

הבנקים אמורים לאשר גרירות משכנתא, אבל יש מקרים בהם בכל זאת תוכלו להיתקל בסירוב:

1. ניתן לקבל משכנתא בגובה של עד 75% משווי הדירה, כך שאם רוצים לגרור את המשכנתא לדירה זולה יותר יש סיכוי שגובה המימון של המשכנתא ישתנה ויעבור את ה-75%, ואז תקבלו סירוב.

2. הבנק יוכל לסרב אם הוא ירגיש שהדירה החדשה אליה תרצו לגרור את המשכנתא מסכנת את היכולת שלכם להחזיר את ההלוואה.

3. במידה והמצב הכלכלי שלכם החמיר ויש נגדכם תהליכי הוצאה לפועל או שאתם לא עומדים בהחזרי ההלוואות, הבנק יכול לסרב לגרירה. 

אנשים שהתעניינו בגרירת משכנתא התעניינו גם בזה...

יועצי משכנתאות מומלצים
תכנון משכנתא
ייעוץ משכנתאות
מיחזור משכנתא
מה זה מיחזור משכנתא?
מפתח לבית
מה זה הלוואת בלון?
מפתח שמדמה משכנתא לדירה
מה זה הלוואת גרייס?
אילוסטרציה ללקיחת משכנתא: בית בתוך צנצנת כסף
יועץ משכנתאות - מחירים
אילוסטרציה ללקיחת משכנתא: בית בתוך צנצנת כסף
מה זה משכנתא?
משכנתא על בית
מה זה משכנתא הפוכה?
גרף של ריבית פריים
מה זה ריבית פריים?
מפתח לבית חדש
מה זה גרירת משכנתא?
בית שלקחו עליו משכנתא עם ביטוח
מה זה ביטוח משכנתא?
כסף למשכנתא על בית
מה זה לוח שפיצר?
משכנתא – מילון מושגים
מחיר למשתכן - ממה צריך להיזהר?
הלוואת גרייס והלוואת בלון
לוח סילוקין
משכנתא הפוכה
משכנתא והלוואה
מה ההבדל בין משכנתא להלוואה?
מחזור משכנתא
מחזור משכנתא
הון עצמי למשכנתא
כמה הון עצמי צריך למשכנתא?
תכנון משכנתא
תמהיל משכנתא
אישור עקרוני למשכנתא
מה זה אישור עקרוני למשכנתא?
חישוב משכנתא
מאיזה גיל אפשר לקחת משכנתא?
ריבית על בית
מתי מתחילים לשלם משכנתא במחיר למשתכן?
חישוב משכנתא
מה זה ריבית דריבית?
משכון דירה
מה זה משכון דירה?
אילוסטרציה לבדיקת שמאי | התבוננות בבית דרך זכוכית מגדלת
איך לוקחים משכנתא
אילוסטרציה לריבית פריים במשכנתא - שקי כסף ודגם של בית על מאזניים
ריבית פריים במשכנתא
מה ההבדל בין מחיר למשתכן למחיר מופחת
מה ההבדל בין מחיר למשתכן למחיר מופחת?
אישור עקרוני למשכנתא
איך מקבלים אישור עקרוני למשכנתא?
דירה בהנחה
מה זה דירה בהנחה?
בניינים של פרויקט מחיר למשתכן
מה זה מחיר למשתכן?
מדד המחירים
מה זה הלוואה צמודה למדד?
בדיקת ביטוח חיים באתר הר הביטוח
ביטוח חיים למשכנתא - מה זה?
חתימה על משכנתא שנייה
משכנתא לדירה שנייה
מפתח שמדמה משכנתא לדירה
משכנתא ללא הון עצמי
פנסיונר בודק את האפשרות של משכנתא פנסיונית
מה זה משכנתא פנסיונית?
מחיר למשתכן
מה ההבדל בין מחיר מטרה למחיר למשתכן?
יועץ משכנתאות מסביר מה זה משכנתא שנייה
משכנתא מדרגה שנייה - מה זה?
יועצת משכנתאות מסבירה מה זה משכנתא מדרגה ראשונה
משכנתא מדרגה ראשונה - מה זה?
חתימה על משכנתא חוץ בנקאית
משכנתא חוץ בנקאית - מה זה?
מחשבון לחישוב פריסת הלוואות
איחוד הלוואות
משכנתא והלוואה
מסורבי משכנתא
אישור עקרוני למשכנתא
אישור עקרוני למשכנתא
יועץ משכנתאות מסביר מה זה שטר משכנתא
מה זה שטר משכנתא?
חישוב משכנתא
משכנתא לכל מטרה
יועצת משכנתאות מסבירה על ההבדל בין משכנתא למשכון
מה ההבדל בין משכנתא למשכון?
גרף של ריבית פריים
מה זה פריים לא צמוד?
מה קורה למשכנתא אם אחד מבני הזוג נפטר
מה קורה למשכנתא אם אחד מבני הזוג נפטר?
יועץ משכנתאות מסביר מה זה הלוואת שפיצר
מה זה הלוואת שפיצר?
דירות שנבנו על ידי קבלן
מה זה הלוואת קבלן?
יעוץ משכנתאות לקניית דירה
מה זה הלוואת גישור?
עד איזה גיל אפשר לקחת משכנתא
עד איזה גיל אפשר לקחת משכנתא?
מפתחות לדירה שנקנתה בעזרת משכנתא
מה זה קרן הלוואה?
משכנתא ריבית קבועה צמודה למדד
מה זה ריבית קבועה צמודה למדד?
בדיקה לגבי משכנתא בריבית קבועה צמודה למדד או לא צמודה למדד
מה ההבדל בין ריבית קבועה צמודה ללא צמודה?
משכנתא מועדפת
מה זה משכנתא מועדפת?
דירה להשקעה
מה זה דירה להשקעה?
חיווי אשראי
חיווי אשראי משכנתא - מה זה?

אין לעשות שימוש בתוכן ללא אישור בכתב (ניתן לקבל אישור בתנאים מסויימים). שימוש בתכנים ללא אישור מהווה הפרת חוק זכויות יוצרים ויהווה עילה לתביעה.

שים לב! הנך מחובר בשם הלקוח . התנתק