עוד
מוקד מידרג: 1-700-707-233

בדיקת עיוורון צבעים

רואים 6/6 אבל לא בטוחים שאת הצבעים הנכונים? על ידי בדיקת עיוורון צבעים האופטומטריסט שלכם יוכל לאבחן אם אתם לוקים בעיוורון צבעים ואם הוא חלקי או מלא. בדיקת עיוורון צבעים פשוטה לרוב תהיה חינמית או עד 50 ש"ח ותיקח רק כמה דקות, ואם אתם סתם סקרנים, תוכלו לעשות את הבדיקה באינטרנט (מה שכמובן לא יהיה קביל מבחינה רשמית). כל מה שלא ידעתם שתרצו לדעת על בדיקת עיוורון צבעים - ממש כאן.


עיוורון צבעים

לפני שנדבר על הבדיקה, הנה כמה מילים על עיוורון הצבעים עצמו: הוא בדרך כלל מולד ונפוץ יותר אצל גברים. הוא יכול להיות גם נרכש ולהיגרם מפגיעה מוחית וממחלות עיניים שונות (ואז יהיה נפוץ אצל גברים ונשים באופן שווה) שיכולות להיווצר מסיבוך של סוכרת, חשיפה לכימיקלים, עישון ועוד.

ישנם שני סוגים של עיוורון צבעים:

צבע לרכב עיוורון צבעים מלא - ליקוי נדיר מאוד ומי שלוקה בו לא יוכל לראות צבעים כלל - כלומר, יראה רק גווני שחור-אפור-לבן.

צבע לרכב עיוורון צבעים חלקי - זה הסוג הנפוץ יותר ומי שלוקה בו יתקשה להבדיל בין גווני ירוק לאדום (ובמקרים נדירים יותר, בין גווני כחול לצהוב).

בניגוד למחשבה האינטואיטיבית, עיוורון צבעים לא קשור לליקוי ראייה, ולכן פעמים רבות אנשים בעלי ראייה טובה לא ישימו לב שהם עיוורי צבעים ויגלו זאת במקרה. כך שקודם כל, אפשר להירגע -  עיוורון צבעים ממש לא מפריע לניהול אורח חיים תקין לחלוטין. שנתחיל לדבר על הבדיקה?

 

אילוסטרציה לעיוורון צבעים

בדיקת עיוורון צבעים

הבדלים בין צבעים עלולים להיות חשובים ואף קריטיים כשעוסקים בחשמל, בחומרים כימיים, בחומרי מזון וכמובן בעיצוב. לכן, אם אתם עוסקים בתחומים האלה ואתם חושדים שאתם לא לגמרי מבחינים בין הצבעים, כדאי שתלכו להיבדק.

את הבדיקה יבצע האופטומטריסט או רופא העיניים הקרוב לביתכם, אליו תגיעו אחרי שתקבעו תור (אין צורך בהפניה מרופא עיניים) והוא יאבחן האם אתם לוקים בעיוורון צבעים ואם הוא חלקי או מלא. אל חשש, בדיקת עיוורון הצבעים היא פשוטה, לא פולשנית ולא כואבת ולוקחת רק כמה דקות. והתוצאות? על המקום ולכל המאוחר באותו היום.

 

עבודות חשמל שדורשות בדיקת עיוורון צבעים

מתי עושים בדיקת עיוורון צבעים

בדרך כלל, לא תדעו שאתם צריכים לעשות בדיקת עיוורון צבעים והצורך יעלה כשתרצו למלא טפסים כדי להתקבל למשרה ביטחונית, לעבודה כחשמלאים, חבלני משטרה או מנופאים, להתקבל לקורס טיס או לקורס סקיפרים (כן, כן) - או כשסתם תגלו שאתם לא מוצלחים במיוחד בהתאמת חולצה למכנס.

חשוב לציין שעבור קבלת רישיון נהיגה רגיל אין צורך בבדיקת עיוורון צבעים. הסיבה פשוטה: אמנם הרמזור מבוסס על צבעים, אבל בכל העולם האורות ממוקמים בדיוק באותם המקומות - כך שגם אם לא תזהו אדום בסיטואציה יומיומית אחרת, ברמזור תמיד תדעו שהוא נמצא למעלה.

 

צבעים ברמזור

 

סוגי בדיקות עיוורון צבעים

אז יש כמה סוגים של בדיקות וכולן עובדות על עיקרון דומה והוא, ובכן, זיהוי נכון של צבעים. שנראה מה קורה שם?

אחד מבחן אישיהרה - זהו המבחן הנפוץ והמוכר ביותר. מדובר בדימוי המורכב מאוסף נקודות בגוון מסוים (בדרך כלל בגווני ירוק או אדום) המוצגות על רקע אוסף נקודות בצבע הנגדי לו (ירוק על אדום או אדום על ירוק). צירוף הנקודות יוצר מספר שעל הנבחן לזהות.

 

בדיקת אישיהרה לעיוורון צבעים

 

מספר שתיים מבחן HRR - המבחן הזה דומה לאישיהרה ופועל באותו האופן, אלא שהוא מותאם לאבחון עיוורון צבעים אצל ילדים כיוון שבמקום ספרות מופיעות בו צורות.

 

מבחן HRR לעיוורון צבעים

שלוש 100 יו טסט (Hue Test) - במהלך המבחן הזה תתבקשו לסדר 15 או 100 כפתורים (תלוי בבדיקה) לפי סדר הגוונים שלהם. זוהי בדיקה קצת יותר ארוכה שלא כל האופטומטריסטים עורכים, ובשונה מהבדיקות האחרות היא מאבחנת גם את חומרת הליקוי.

הבדיקה הנפוצה יותר היא מבחן האישיהרה וזו הבדיקה שעורכים לפני קורסים ובבדיקות הרפואיות הקובעות את הפרופיל הצבאי. בזמן הבדיקה חשוב שתהיה תאורה חזקה וטובה כדי ששום דבר לא יפריע לכם לראות את התשובה הנכונה.

 

תוצאות הבדיקה

כפי שראיתם, בכל סוגי המבחנים לבדיקת עיוורון צבעים מדובר בבדיקה פשוטה ולא מכאיבה שאורכת כמה דקות. כל בדיקה והזמנים שלה:

נקודה מבחני האישיהרה וה-HRR אורכים כ-10 דקות ואת התשובות שלהן תקבלו על המקום.

נקודה מבחן ה-100 יו טסט אורך כ-45 דקות והפענוח שלו לוקח כחצי שעה (ויכול לקחת עד סוף היום, תלוי בעומס של האופטומטריסט שלכם).

 

 חשוב לדעת

כוכבית אין הכנות: לבדיקת עיוורון הצבעים לא תצטרכו להתכונן מראש. אם אתם מרכיבים משקפיים או עדשות, כדאי לבוא איתם כדי שהראייה שלכם תהיה במיטבה.

כוכבית אם תרצו תוכלו להיות מלווים בבן משפחה או קרוב, למרות שאין בכך צורך רפואי.

כוכבית אין הבדל בין בדיקות עיוורון הצבעים שדורשים המקצועות השונים. כלומר, גם אם תרצו לעסוק בחשמל וגם אם תרצו להוציא רישיון סקיפר, האופטומטריסט יערוך לכם את אותה הבדיקה.

כוכבית אין הגבלות על הפעילות לאחר הבדיקה ואפשר גם לנהוג בלי בעיה (גם אם גיליתם שאתם עיוורי צבעים).

 

דוגמה לעיוורון צבעים

בדיקת עיוורון צבעים באינטרנט

אם אתם סתם סקרנים לגבי איכות הראייה שלכם ורוצים לגלות אם אתם עיוורי צבעים, תוכלו לחפש באינטרנט אתרים ייעודיים לבדיקות עיוורון צבעים ולאבחן את עצמכם. מה שכן, אנחנו פחות ממליצים לבסס את המחקר האישי שלכם על תמונות של מבחן האישיהרה שתמצאו ב"גוגל תמונות", כי סביר שהן לא מדייקות בצבעים.

בדיקות מהסוג הזה לא יהיו קבילות כמובן בכל הנוגע להתקבלות לקורסים או למקצועות הדורשים בדיקת עיוורון צבעים. כדי למלא טופס רשמי תצטרכו לערוך בדיקת עיוורון צבעים אצל אופטומטריסט או רופא עיניים.

צפו במאיר, אופטומטריסט מומלץ, מסביר בהרחבה על בדיקת עיוורון צבעים באינטרנט ועל בדיקות עיוורון צבעים באופן כללי:

 


בדיקת עיוורון צבעים לילדים

בדומה לבדיקות ראייה לילדים, גם עיוורון צבעים חשוב לאבחן אצל ילדים. חוויית הלמידה שלהם נשענת לעיתים קרובות על שימוש בצבעים ועיוורון צבעים שלא אובחן אצל ילד עלול להיראות כמו לקות למידה או קשיים בקליטה. לכן, כדאי לאבחן את הבעיה מוקדם ומומלץ להיבדק לפני העליה לכיתה א'.

אבחון מוקדם גם יעזור לילד לבחור לעצמו מקצוע מתאים שבו עיוורון הצבעים לא יהווה לו מכשול.

ילד לומד דרך שימוש צבעים

ניתן לערוך בדיקת עיוורון צבעים לילדים כבר מהגיל שבו הם יכולים לשתף פעולה ולזהות צורות או מספרים, אך חשוב לציין שראיית הצבעים מתפתחת אצל ילדים רק סביב גיל 3. כך שאין מה להיבהל אם בן השנתיים שלכם עוד לא מבחין בין צבעים.


האם יש טיפול לעיוורון צבעים?

לצערנו, עדיין לא. ישנם משקפיים מיוחדים בעלי עדשות עם גוון ש"מתקנים" את הצבעים ומקלים מעט על ההבחנה ביניהם, אך הם לא מומלצים על ידי האופטומטריסטים. המשקפיים האלו לא יוצרים הבדל משמעותי בראייה וגם מקשים על הראות במקומות בהם אין תאורה טובה כיוון שהם מורידים את כמות האור המגיעה לעין.

משקפיים לעיוורון צבעים

תוצאות בדיקת עיוורון הצבעים

אם ערכתם את הבדיקה כדי למלא טופס עבור מקום עבודה או קורס והתגלה אצלכם עיוורון צבעים תוכלו לשלוח בעצמכם את התוצאות לגורמים הרלוונטיים, או לבקש מהאופטומטריסט שיעשה זאת בשבילכם (יש כאלה שיסכימו ).

נקודה כדאי שתדעו: עיוורון צבעים אמנם לא פוגע באיכות החיים, אבל כן מוריד את הפרופיל הצבאי. 


מחיר בדיקת עיוורון צבעים

את מבחן האישיהארה או HRR רוב האופטומטריסטים יערכו כחלק מבדיקות עיניים אחרות ולכן יגבו עליהן 50 ש"ח לכל היותר - או שלא יגבו עליהן תשלום כלל. לעומת זאת, אם האופטומטריסט שלכם יערוך לכם את בדיקת ה-100 יו טסט, הוא יגבה מכם מחיר של כ-480 ש"ח כיוון שזוהי בדיקה מורכבת יותר וגם הפענוח שלה לוקח זמן רב יותר.


אופטומטריסטים מומלצים לבדיקת עיוורון צבעים

אז אולי משקפיים ורודים אתם כבר לא תרכיבו, אבל לקוחות מכל צבעי הקשת דרגו את האופטומטריסטים באתר. לכן, ובדיוק בשבילכם, ערכנו רשימה של אופטומטריסטים מומלצים, שדורגו על ידי לקוחות קודמים.


;

שאלות נפוצות לדף זה

האם עיוורון צבעים משפיע על הנהיגה?

לא. עיוורון צבעים לא מפריע לנהיגה. אמנם יש צבעים ברמזור והם חשובים, אך בכל העולם הם ממוקמים בדיוק באותו המקום, כך שתמיד תדעו אם האור האדום דולק, גם כשאתם לא מזהים אותו.

מאיזה גיל אפשר לערוך בדיקת עיוורון צבעים לילדים?

כיוון שהילד מתחיל להבחין בין צבעים רק מגיל 3, ניתן לערוך לו בדיקת עיוורון צבעים רק מהגיל הזה והלאה. מומלץ לערוך בדיקת עיוורון צבעים לפני העליה לכיתה א' כדי לוודא שהילד לא לוקה בעיוורון צבעים שיקשה עליו את מילוי המטלות הכיתתיות הנשענות על זיהוי צבעים.

מתי צריך לעשות בדיקת עיוורון צבעים?

כחלק מהבדיקות הרפואיות בצבא, לפני קורס סקיפרים וטיס, במהלך קבלה למשרות ביטחוניות וכחלק מאישורי העבודה כחשמלאים ומנופאים.

האם אפשר לערוך בדיקת עיוורון צבעים באינטרנט?

כן, אפשר. כדאי להיבדק באתרים יעודיים לבדיקת עיוורון צבעים ולא בתמונות שנמצאות ברשת כדי שתהיו בטוחים שהבדיקה עומדת בקריטריונים ומופיעים בה הגוונים הנכונים. רק קחו בחשבון שלבדיקה הזאת אין תוקף רפואי או מקצועי.

מה המחיר של בדיקת עיוורון צבעים?

עד 50 ש"ח ופעמים רבות גם ללא עלות. רוב האופטומטריסטים יערכו לכם את מבחן האישיהרה תוך כדי סדרה של בדיקות עיניים אחרות ולא יבדקו רק את עיוורון הצבעים ולכן יגבו מחיר כולל על כל הבדיקות. יש אופטומטריסטים שיערכו בדיקה מעמיקה יותר שנקראת "100 יו טסט" ועליה הם יגבו כ-480 ש"ח.

האם יש טיפול לעיוורון צבעים?

לצערנו, לא. ישנם משקפיים בעלי גוון שעוזרים להבחין בין הצבעים, אך הם לא מומלצים על ידי האופטומטריסטים כיוון שהם לא יוצרים הבדל משמעותי בראיה ואף מקשים עליה בתנאי תאורה קשים.

אין לעשות שימוש בתוכן ללא אישור בכתב (ניתן לקבל אישור בתנאים מסויימים). שימוש בתכנים ללא אישור מהווה הפרת חוק זכויות יוצרים ויהווה עילה לתביעה.

שים לב! הנך מחובר בשם הלקוח . התנתק