עוד
מוקד מידרג: 1-700-707-233

מערכת הידרופונית ביתית

חלמתם להיות חקלאים אבל מצאתם את עצמכם בדירת שני חדרים במרכז ובלי פיסת אדמה? אתם עדיין יכולים להגשים את החלום ולגדל צמחי מאכל או נוי במערכת הידרופונית ביתית. ליקטנו עבורכם את כל המידע שתצטרכו על מערכת הידרופונית ביתית, מקווים שתעריכו את זה

קיר ירוק הידרופוני

 


גידול הידרופוני

אם חלום הילדות שלכם לגבי גידולים חקלאיים ושדות ירוקים בחצר הבית התפוגג אל מול המציאות, אל תאבדו תקווה. גם בבית אפשר לגדל צמחי נוי או צמחי מאכל, בלי חלקת אדמה או הרבה שטח.

גידול הידרופוני הוא גידול של צמחים במנותק מהאדמה. אז איך זה עובד? השורשים של הצמחים נמצאים בתוך מערכת סגורה וניזונים על בסיס מים ודשן נוזלי בלבד, בלי חיבור לאדמה בכלל. מדובר בשיטת גידול וותיקה ובשנים האחרונות היא הופכת פופולרית ומוכרת יותר ויותר ומגיעה ללא מעט בתים ומסגרות חינוכיות. מדובר בהזדמנות מעולה להדגים לילדים ולתלמידים איך האוכל מגיע אלינו לצלחת, גם אם אין לנו מקום לגינת ירק מפוארת. 

יכול להיות שיצא לכם להיתקל בסופר בחסה או בזיליקום שעל האריזה שלהם כתוב שגדלו בגידול הידרופוני, והשיטה הזו בהחלט יכולה להתאים גם לבית שלכם עם שימוש במערכת הידרופונית ביתית. 


מערכת הידרופונית ביתית - יתרונות וחסרונות

אז מה היתרונות של מערכת הידרופונית ביתית? שמחים ששאלתם:

וי מיקום ושימוש מגוון –  את המערכת ההידרופונית הביתית אפשר לתלות על קיר חיצוני, להתקין על מעמד עם גלגלים, להעמיד או לקבע במרפסת ובתוך הבית, כך שמעבר ליצירת מראה ירוק ורענן, המערכות יכולות לתפקד בתור קיר ירוק, כמחיצה שתיתן לכם פרטיות מהשכנים או שתוכלו לשנע אותם ממקום למקום לפי הרצון והצורך

וי חיסכון במקום –  המערכת ההידרופונית הביתית יכולה להתפרש לגובה ולחסוך מקום של מספר אדניות או עציצים שהייתם מניחים לרוחב במקום.

וי חיסכון באדמה – אין שימוש באדמה במערכות ההידרופוניות ולכן אין צורך לקנות או לחדש את האדמה הקיימת. 

וי חיסכון במים – כיוון שהמים נשארים בתוך המערכת, כמות המים שנדרשת להשקיה נמוכה בהרבה באשר באדניות רגילות.

וי גידול עצמאי – כמה כבר יוצא לכם להתפאר שאת החסה מהסלט של ארוחת הערב גידלתם בעצמכם וקטפתם ממש לפני רגע, ולא הבאתם מהמדף בסופר?

וי מתאימה לשנת שמיטה – כמו שציינו קודם, במערכת אין אדמה, והצמחים גדלים במצע מנותק ולכן על פי רוב מוחלט של הדעות אפשר לגדל ירקות בשנת שמיטה במערכת הידרופונית ביתית.

מערכת הידרופונית ביתית עשה זאת בעצמך
 

עם זאת, לא תמיד הכל ירוק, או וורוד. למערכת הידרופונית ביתית יש גם כמה חסרונות שחשוב להכיר:

איקס דורשת תשומת לב – מדובר בשיטת גידול שמצריכה הרבה יחס אישי, תחזוקה צמודה והבנה של צרכי המערכת. כך שאם אתם מאלה שנוטים לרצוח צמחים או סתם נוסעים הרבה ולתקופות ממושכות, אולי כדאי לכם לוותר או להתייעץ עם גנן שיידע להתאים את המערכת לצרכים שלכם.

איקס מחייב נקודת חשמל סמוכה – בשביל להפעיל את המשאבה, ובעצם את כל המערכת, צריך להציב את המערכת ההידרופונית הביתית בסמוך לחיבור לחשמל. לכן גם במקרים של הפסקת חשמל המשאבה תפסיק לעבוד. אם מדובר במערכת ובה קומה אחת זה באמת לא נורא, אבל אם מדובר בשיטת NFT (מבטיחים להרחיב עליה ממש בפסקה הבאה), ברגע שהמשאבה מפסיקה לעבוד ולהזרים את המים לקומות העליונות, לשורשי הצמחים אין אספקת מים, והרי זה בדיוק מה שהם צריכים כדי לשרוד. הפסקת חשמל של כמה שעות עלולה לפגוע בצמחים בצורה בלתי הפיכה.

איקס מחייב נקודת מים סמוכה – אחרת כנראה שתרגישו כמו בכפר הקטן בנפאל כשתצטרכו לסחוב את המים כל הדרך מהברז בשביל למלא את המיכל.


שיטות גידול במערכות הידרופוניות

קיימות מספר שיטות של מערכות הידרופוניות, השתיים העיקריות שמתאימות במיוחד לגידול ביתי הן:

שלב ראשון שיטת NFTNutrient Film Techniqe. לא, אנחנו לא מתכוונים ליצירת האמנות הדיגיטלית של בת החמש שלכם. הצינורות במערכת ההידרופונית מסודרים זה מעל זה, ויוצרים מערכת סגורה מחוברת למיכל מים. משאבה מובילה את המים מהמיכל אל הצינור העליון וממנו הם זורמים בזרם דק בלתי פוסק לאורך הצינורות מלמעלה למטה עד שחוזרים למיכל המים ויוצאים שוב לדרך. במים האלה, שנקראים גם "תמיסת השקיה" יש דשן ואיזון חומצי בדיוק בכמות שנדרשת לצמחים. אז מים יש, אבל איפה הצמחים? הצמחים ממוקמים בפתחים לאורך הצינורות. בכל אחד מהפתחים נמצאת כוס שתילה עשויה רשת ובתוכה צמח, שרק השורשים שלו נוגעים במים הזורמים. ניתן לייצר ולהרכיב מערכות הידרופוניות ביתיות בשיטה זו כמעט בכל גודל.

גידול ירקות במערכת הידרופונית ביתית

שלב שני שיטת DWC - Deep Water Culture. בניגוד למערכת הצינורות בה המים זורמים בלי הפסקה, בשיטה זו החקלאות מבוססת על מים שנשארים במקום אחד. על גבי המכסה של מיכל המים מונחות מעין כוסות רשת מפלסטיק ובתוכן מניחים את הצמחים. בתוך הכוסות ישנו מצע שמשמש לייצוב הצמח ורק קצות השורשים יוצאים מתחתית הכוסות והם אלה שנוגעים בתמיסת ההשקיה שמכילה דשן. כדי שהמים לא יהפכו למים עומדים ויגרמו לשורשים להירקב, מחברים אל המיכל משאבת אוויר שמעשירה את המים בחמצן לפי הצורך. מערכות הידרופוניות ביתיות בשיטה זו הן לרוב מערכות קטנות, כאלה שניתן להניח על שולחן או מדף.

מערכת הידרופונית ביתית בשיטת DWC

 


מערכת הידרופונית ביתית - איך מתקינים?

בהחלט ניתן להתקין מערכת הידרופונית ביתית לבד באחת מהדרכים הבאות:

אחת מערכת קנויה – יש לא מעט פסי ייצור של מערכות הידרופוניות ביתיות בגדלים, בצבעים ובסגנונות שונים. המערכות הקנויות עשויות לרוב פלסטיק או PVC. המערכת מגיעה כסט מוכן עם כל המרכיבים, מיכל המים, המשאבה ולפעמים גם הצמחים, הדשן ומגביר החומציות, כשכל מה שנדרש הוא להתקין אותה באופן עצמאי ולמלא אחר ההוראות בחוברת המצורפת.

שתיים מערכת הידרופונית ביתית DIY – יש מי שבוחר באקסטרים ומעדיף לבנות מערכת ממגוון חומרים על פי מדריכים שונים ברשת עבור כל אחת מהשיטות.

 

ומתי נצטרך עזרה של גנן?

ענף אם אתם מעוניינים במערכת הידרופונית בהתאמה אישית או בסגנון מיוחד, שתיתן לכם מענה על צורך מסוים.

ענף אם אתם רוצים לקבל הנחיה והדרכה צמודה כדי להרגיש שאתם יכולים לתפעל את המערכת בצורה טובה.

ענף חוששים להתעסק עם המערכת ולהתקין אותה לבד, לא יודעים איך לבחור את הצמחים המתאימים לתנאים הביתיים שלכם או רוצים להוסיף תאורה וחימום לצמחים נבחרים.

בכל אחד מהמקרים האלו בהחלט תוכלו להיעזר בגנן שיבצע את העבודה בשבילכם. יש לא מעט גננים שעוסקים בתחום ומתקינים מערכות הידרופוניות שונות ותאורה או חימום בהתאמה לצורך האישי של הלקוח.


תחזוקת מערכת הידרופונית ביתית

אחרי הקמת המערכת ההידרופונית הביתית התחזוקה שלה יחסית פשוטה ומהירה. פעם או פעמיים בשבוע תידרשו להוסיף מים למערכת, לבדוק את כמות הדשן ורמות ה-pH במים ולאזן אותן לפי הצורך. 

למרות שזה נשמע זוהר ומפנק לקטוף את הירקות לסלט מהמערכת הביתית, חשוב לשים לב שהגידול ההידרופוני הוא יחסית עדין ומפונק. אז גם אם כבר צללתם פנימה והזמנתם את הגנן להתקין לכם מערכת כזו אל תשכחו לקבל ממנו הסבר מפורט וברור על מאחורי הקלעים של הדברים, כדי שתצליחו ותצמיחו הכי טוב שרק אפשר.

ירקות במערכת הידרופונית

צמחים למערכת הידרופונית ביתית

את הצמחים שתגדלו במערכת ההידרופונית הביתית שלכם רצוי להתאים לתנאי האור באזור בו אתם מתכוונים למקם את המערכת. אם אתם רוצים לגדל פירות או ירקות כדאי לקחת בחשבון שתצטרכו לפחות 4-6 שעות של שמש ישירה. אם אתם מאלה שאוהבים לשבת לבד בחושך, עדיף לכוון לצמחי נוי מתאימים לצל מלא, או להוסיף תאורת LED שתספק לצמחים אור מלאכותי ושמחת חיים.

שיקול נוסף שכדאי לקחת בחשבון האם אתם מציבים את המערכת בחוץ או בפנים ולכמה רוח היא חשופה. והכי חשוב להתאים את גידולי הירקות או הפירות לעונות השנה, ככה שלא תתאכזבו כשהתותים באמצע הקיץ לא יהיו בשיאם.

צמחים מתאימים לצל מלא:

עלה צמחי נוי – ירקה, פוטוס, שרכים שונים, קרוטון, אתיריום, פיקוס זוחל מגוון, שרכים שונים, קן לציפור, ביצן, קרוטון, קרדוליין.

צמחים מתאימים לשמש חלקית:

עלה צמחי נוי – יהודי נודד, קיסוסים, מילנבקיה, לפופית הבטטה, דיכונדרה כסופה, סוקולנטים שונים, ועוד ועוד.

עלה צמחי תבלין – רוזמרין, נענע, מליסה, לואיזה, גרניום לימוני, בזיליקום.

עלה צמחי חורף – חסות, קייל, כרוביות, תותים, ברוקולי, עירית, בצל ירוק, כוסברה, שמיר, כרוב, סלרי, עלי סלק.

עלה צמחי קיץ – עגבניות, חצילים, פלפלים, מלפפונים, מלונים.

 

בשביל להיות בטוחים שבחרתם נכון, תמיד אפשר להתייעץ עם גנן שיוכל לעזור לכם להבין איזה צמחים יתאימו באופן מיטבי למערכת ההידרופונית הביתית שלכם ולתנאים שלה, מיקום פנימי או חיצוני, כמות התאורה והרוח, ואפילו המיקום בקומות השונות של המערכת הם אלה שיסייעו לקבל את ההחלטה הטובה ביותר.

גידול ירקות במערכת הידרופונית עם תאורה מותאמת

 


מערכת הידרופונית ביתית מחיר

המחיר של מערכת הידרופונית ביתית מושפע מ:

מחיר גודל המערכת – ככל שהמערכת גדולה ומורכבת יותר המחיר שלה יעלה.

מחיר סוג המערכת –  לרוב המחיר של מערכות הידרופוניות ביתיות מסוג NFT יהיה יקר יותר, גם בגלל שהן גדולות ומורכבות יותר, וגם בגלל שהן נדרשות למשאבות חזקות יותר.

מחיר מערכות אוטומטיות – מה שעשוי להשפיע על המחיר בצורה משמעותית הוא מערכות אוטומציה נוספות עבור המים, הטמפרטורה והדשן.

מחיר תוספות חימום ותאורה – במידה ותרצו להיטיב את תנאי התאורה או הטמפרטורה כדי לאפשר לעצמכם לגדל צמחים הזקוקים לתנאי שמש וחום, הדבר כרוך בעלות נוספת.

 

המחיר של ערכות קנויות בשיטת DWC הוא החל מ-250 ₪ לערכה קטנה שניתן להניח על שולחן, מתאימה ל-4 שתילים, וכוללת את המעמד, משאבה + אבן אוויר וכוסיות שתילה.

המחיר של ערכות קנויות בשיטת NFT נע בין 500-2000 ₪, ערכות בסיסיות כוללות את מבנה המערכת, המשאבה ומיכל המים. ככל השהמחיר עולה נכללים גם הצמחים, הדשן וכל הפרטים הנדרשים. במידה ותהיו מעוניינים להוסיף מערכות אוטומטיות למילוי מים או לאיזון חומציות זה עשוי להכפיל את המחיר

אין מחיר אחיד להתקנה של המערכת על ידי גנן, כיוון שכל מערכת מותאמת באופן אישי לצרכי הלקוח, ותלויה במורכבות העבודה.

צמח בתוך כוסית סתילה ייעודית למערכת הידרופונית

גננים מומלצים

אז אם החלטתם שאתם רוצים לחבוש את כובע החקלאי הביתי שלכם ולהתקין מערכת הידרופונית ביתית, אבל אתם מרגישים קצת תלושים בתחום, בוודאי תוכלו להיעזר ברשימת הגננים המומלצים שליקטנו עבורכם, כולם עם המלצות וחוות דעת מלאות הערכה מלקוחות קודמים. בטוחים שתמצאו שם את הגנן שיזרום איתכם ויגשים לכם החלום.


;

שאלות נפוצות לדף זה

איזה שיטות גידול יש למערכות הידרופוניות ביתיות?

1. שיטת NFT - מערכת צינורות שבנויה לגובה. עובדת על זרימת מים במערכת סגורה, משאבה מזרימה את המים ממיכל מים לאורך הצינורות. המים בתוספת דשן, מספקים הזנה לשורשי הצמחים שנמצאים במערכת.

2. שיטת DWC - מערכת שבנויה בקומה אחת. הצמחים נמצאים בתוך כוסות רשת על גבי המכסה. המערכת עובדת על מגע של שורשי הצמחים במים עמוקים. משאבת אוויר דואגת לחימצון המים.

כמה עולה מערכת הידרופונית ביתית?

ערכות הידרופוניות ביתיות קנויות בשיטת DWC עולות החל מ-250 ₪ לערכה בסיסית. ערכה כזו מתאימה ל-4 שתילים, המחיר כולל את המעמד, משאבה חמצן + אבן אוויר וכוסיות שתילה.

ערכות הידרופוניות ביתיות קנויות בשיטת NFT עולות בין 500-2000 ₪, בערכות הבסיסיות יש את מבנה המערכת, המשאבה ומיכל המים.

תוספת של מערכות אוטומטיות למילוי מים או לאיזון חומציות עשויות להכפיל את המחיר. 

אנשים שהתעניינו במערכת הידרופונית ביתית התעניינו גם בזה...

שתילת גלעין מנגו בעציץ
איך לגדל ליצ׳י מגרעין?
צמח מים
איך מגדלים צמחי מים?
רקפות על מרפסת
איך משקים רקפות?
גנן
גננים
מחיר הקמת גינה
הקמת גינה - מחיר
דשא סינטטי
דשא סינטטי – מחירים
דשא סינטטי מומלץ
דשא סינטטי מומלץ
איך להנביט אבוקדו
איך להנביט אבוקדו?
נוריות פורחות מפקעות
איך שותלים פקעות של נוריות?
מערכת השקיה לגינה
מערכת השקיה – מחיר
התקנת דשא סינטטי
התקנת דשא סינטטי
עציץ אורגנו
מה זה דשן 20 20 20?
שתילת ורד
הקמת גינה
גינת גג מעוצבת
עיצוב גינת גג
גינת יוקרה מעוצבת
עיצוב גינות יוקרה
תכנון גינה
תכנון גינה
אחזקת גינה
מחיר גנן
שתילת דשא במרבדים
שתילת דשא - מחיר
ייחור
מה זה ייחור?
קניית עציצים
הצעת מחיר לדוגמא להקמת גינה
בצל או פקעת
מה ההבדל בין פקעת לבצל?
דשן
מה זה דשן?
אחזקת גינה
אחזקת גינות
אחזקת גינות
כלי גינון מומלצים
גידול ירקות במערכת הידרופונית ביתית
מה זה גידול הידרופוני?
צינור עיוור
מה זה צינור עיוור?
עץ תמר
מה ההבדל בין עץ דקל לעץ תמר?
גינה מעוצבת
עיצוב גינה
מחשב השקיה
מחשב השקיה
מערכת השקיה – המדריך השלם
ביצי יתוש במים
איך מזהים השקיית יתר?
ההבדל בין ורד לשושנה
מה ההבדל בין ורד לשושנה?
השקיית גינה במשפך | מחשב השקיה - מדריך מידרג
מה זה השקיה בינונית?
איסוף עשבייה לאחר ניכוש עשבים
ניכוש עשבים
גדר חיה לגינה
גדר חיה לגינה
גינת גג עירונית
גינה במרפסת
הדליה לגפן
מה זה הדליה?
מזמרה
מה זה מזמרה?
דשן אורגני
מה ההבדל בין דשן כימי לדשן אורגני?
השקייה יומית של גרניום
מה זה שמן נים?
ציוד לשיקום גינה
שיקום גינה
טפטפות במערכת השקיה לגינה
תיקון מערכת השקיה לגינה
משאבת דישון לגינה
מערכת דישון לגינה
חלוקי נחל לגינה
חיפוי קרקע לגינה
מסלעה בגינה
עיצוב מסלעה בגינה
שביל אבני מדרך
אבני מדרך
עץ אחרי שתילה
שתילת עצים
טפטפת מסוג טפטפת נעץ
סוגי טפטפות
עיצוב גינה פרטית
עיצוב גינה בבית פרטי
קיר ירוק
קיר ירוק
צמחיה מלאכותית ללובי בתוך אדניות מותאמות אישית
צמחיה מלאכותית ללובי
עציץ גוזמניה
כמה להשקות גוזמניה?
עיצוב גינה עם בריכה
עיצוב גינה עם בריכה
דשא צהוב
דשא צהוב - מה עושים?
מחלוטה
מה זה מחלוטה?
גינת גג עירונית
גינות גג - תמונות
גינון מסביב לבניין
עיצוב גינה בבניין משותף
עיצוב גינת גג
קטלוג עיצוב גינות
עיצוב גינה כפרית
עיצוב גינה כפרית
דשא סינטטי
למה דשא מתייבש למרות השקייה?
עיצוב גינה עם דשא סינטטי
עיצוב גינה עם דשא סינטטי
גינה עם דשא סינטטי - לפני ואחרי
שיפוץ גינה
עץ תפוז
מתי לדשן עצי פרי?
גינון מסביב לבניין
מתי נותנים אוריאה לעצים?
עשבים שוטים
איך נפטרים מסיידה?
ריסוס עשבים בגינה
מתי לרסס עשבים?
פרלייט בצמחים
מה זה פרלייט?

אין לעשות שימוש בתוכן ללא אישור בכתב (ניתן לקבל אישור בתנאים מסויימים). שימוש בתכנים ללא אישור מהווה הפרת חוק זכויות יוצרים ויהווה עילה לתביעה.

שים לב! הנך מחובר בשם הלקוח . התנתק