מוקד מידרג: 1-700-707-233

חרדת נטישה אצל כלבים

חרדת נטישה אצל כלבים היא דבר שיכול לגרום הרבה תסכול לכלב וכמובן לכם. שנייה לפני שאתם קופצים למסקנות, חשוב לדעת שלא כלב שמכרסם נעליים או עושה צרכים בבית סובל בהכרח מחרדת נטישה. במאמר הבא נדבר על איזה סימנים יכולים להצביע על חרדת נטישה אצל כלבים, איך מתמודדים עם חרדת נטישה ולמה כדאי שמאלף ילווה אתכם בתהליך.


איזה כלבים סובלים מחרדת נטישה

אומנם כלבים מגזעים וגילאים שונים יכולים לסבול מחרדת נטישה, אבל יש בכל זאת כלבים שנוטים לכך יותר, ביניהם כלבים תלותיים, כלבים חרדתיים, כלבי עמותה או כלבים עם היסטוריה של נטישות קודמות. בנוסף, גם שינוי בשגרה או בסביבה של הכלב כמו מוות של בן משפחה או מעבר דירה יכול להיות טריגר לפיתוח חרדת נטישה אצל כלב.

 


סימנים לחרדת נטישה אצל כלבים

לפני הכל, הרשו לנו להסתייג - לא כל כלב שמציג את אחד מהסימנים האלה סובל בהכרח מחרדת נטישה. כדי שתוכלו לאבחן ולטפל בהתאם, חשוב לפנות למאלף כלבים עם ניסיון בחרדת נטישה כדי שיוכל לאשש את החשד (או להפריך במקרה טוב מחייך).    

 

טביעת רגל של כלב התנהגות הרסנית: אין דבר מתסכל יותר מלחזור הביתה ולראות שהמשקוף של הדלת אכול או שהטפט של הדלת התקלף. למרות שהרס בבית הוא אחד הסימנים לחרדת נטישה, חשוב להבדיל בין הרס שנובע ממצוקה להרס שנובע משעמום. אם עיקר ההרס מתרכז בדלת ומלווה בקולות או יללות – יש סבירות שהכלב סובל מחרדת נטישה. לעומת זאת, אם הכלב שלכם מנשנש את הספה מעת לעת, יכול להיות שהוא פשוט זקוק לפריקת אנרגיה הגונה לפני שאתם עוזבים. שאלנו את מאלפי הכלבים המדורגים במידרג כמה זמן אפשר להשאיר כלב לבד בבית? במידה ומדובר בכלב בוגר, אין בעיה גם 7-9 שעות.

 

טביעת רגל של כלב נביחות ויללות: אם אתם שומעים את הכלב מיילל ונובח כשאתם יוצאים מהדלת, או לחילופין השכנים מספרים לכם שהכלב לא הפסיק ליילל בזמן שנעדרתם, ייתכן שהוא סובל מחרדת נטישה. שימו לב שגם תגובות קיצוניות לחזרה שלכם כמו התנשפויות או רעידות יכולות להעיד על חרדת נטישה.

 

כלב מיילל בבית

 

טביעת רגל של כלב ריור: כשכלבים נמצאים בחרדה הם נוטים לרייר. אם הבחנתם בטפטופים על הרצפה וריור מוגבר אצל הכלב כשאתם חוזרים, ייתכן שזה נובע מחרדת נטישה.

 

טביעת רגל של כלב עשיית צרכים בבית: עוד ביטוי לחרדה של כלב הוא עשיית צרכים במקומות שונים בבית. גם כאן, חשוב להסתייג ולראות האם מדובר בכלב שגמול מצרכים, האם מדובר בגור שלא יכול להתאפק לאורך זמן וכו'.
 

 

סימן קריאה אם אתם חושדים שלכלב שלכם יש חרדת נטישה מומלץ לרכוש מצלמה אינטרנטית או לפתוח מחשב נייד עם זום, כדי שתוכלו לעקוב אחרי הכלב ולהבין מה קורה כשאתם לא נמצאים בבית. את הסרטון ניתן לשלוח לאיש מקצוע שיוכל לאבחן את עוצמת החרדה ולייעץ על המשך הטיפול.


סוגים של חרדות נטישה

יש סוגים שונים של חרדות נטישה אצל כלבים, ולכל אחד מהם דרכי התמודדות שונות:

 

אחדפחד מהבית

יש כלבים שחרדת הנטישה שלהם קשורה להישארות לבד בבית ספציפי. המקור של החרדה יכול לנבוע מרעשים מבחוץ שמפחידים את הכלב, חוויה טראומתית כמו שיפוץ בבית הסמוך, או פשוט מעבר לדירה חדשה. כדי לאבחן האם הבעיה קשורה לבית עצמו, כדאי לבדוק האם הכלב רגוע כשהוא נשאר לבד אצל ההורים/חברים. במקרה שהחרדה קשורה לבית, חשוב להבין מה מקור החרדה ולעבוד על יצירת חוויות חיוביות לכלב בתוך הבית.

 

שתייםתלותיות בבעלים 

אם הכלב שלכם קשור לבן משפחה ספציפי, עוקב אחריו לשירותים וחרד כשהוא יוצא מהבית – יכול להיות שהוא פיתח בו תלות. במקרה כזה, בעל מקצוע יוכל להדריך אתכם בתהליך.

 

שלושפחד להיות לבד 

חרדת נטישה יכולה להתבטא בקושי של הכלב להישאר לבד באופן כללי. כדי לאבחן אם זה המצב, כדאי לבקש משכן או חבר להישאר עם הכלב ולראות האם הוא נשאר רגוע. אם החרדה של הכלב נובעת מההישארות לבד, חשוב להיעזר בבעל מקצוע שיעבוד איתכם על טקס יציאה מהבית (ותכף נגיע לאיך זה עובד). אגב, אם השתעשעתם במחשבה להביא לכלב שלכם חבר נוסף על ארבע שיפיג את הבדידות שלו, אז תשמחו לדעת שזה בהחלט יכול להקל (אם כי לא לפתור את הבעיה לחלוטין).

 

חרדת נטישה אצל כלב

טיפים להתמודדות עם חרדת נטישה אצל כלבים

בניגוד לאילוף גור לצרכים או לימוד פקודות, טיפול בחרדת נטישה אצל כלבים הוא לא דבר שמומלץ לעשות לבד. הסיבה לכך היא שהמקור לחרדות הנטישה משתנה, ובהתאם גם אופן הטיפול. אבל אל תדאגו, לא נשאיר אתכם לבד - כי הנה כמה טיפים שיעזרו לכם להתחיל:

 

וידאגו לו לפריקת אנרגיה: פתגם סיני אומר "כלב עייף זה כלב רגוע". טוב אנחנו לא בטוחים מה מקור המשפט, אבל מה שבטוח זה שאם תקפידו לעייף את הכלב לפני היציאה מהבית, הוא יהיה רגוע יותר. כדאי לעשות לכלב טיול ארוך שיאפשר לו לפרוק מספיק אנרגיה. בנוסף, אם יש לכם זמן, עדיף להוציא את הכלב חמש דקות לפני שאתם יוצאים לסיבוב אחרון של צרכים, שיאפשר לו לשחרר את המתח שהצטבר במהלך ההתארגנות שלכם.

 

וילמדו אותו להעסיק את עצמו: חשוב שלכלב יהיה עולם משלו שלא בהכרח קשור אליכם, כדי שכשאתם יוצאים מהבית, הוא יבין שזה לא סוף העולם. דאגו להשאיר לכלב תעסוקה כמה דקות לפני שאתם יוצאים כמו חידות אוכל, צעצועים, קונג (צעצוע גומי שמטמינים בו חטיפים) או משטחי ליקוק, שיהיה לו במה להתעסק בהעדרכם.

 

כלב אוכל מקונג

 

ויתרגלו איתו טקס עזיבה: הרבה פעמים עצם ההתארגנות ליציאה היא זו שיוצרת את החרדה אצל הכלב. הכלב הוא יצור שעובד על התניות קלאסיות, ולכן ברגע שהוא שומע רשרוש של מפתחות או רואה אתכם שמים נעליים, הוא מקשר את זה לעזיבה שלכם ונכנס לחרדה. כדי לשבור לכלב את ההתניה הזאת, חשוב לבצע את כל אותם "סימני עזיבה" במהלך היום – לקיחת מפתחות או תיק, נגיעה בידית, נעילת נעליים  ואחריהם להישאר בבית. ברגע שסף החרדה של הכלב יורד, תוכלו להתקדם כל פעם קצת – יציאה מהבית, נעילת הדלת ולאחר מכן חזרה לבית.

 

וינטרלו גורמים מלחיצים: כלבים שנובחים מחוץ לבית, רעשים של מכוניות ואנשים בחדר מדרגות לא מקלים על החרדה של הכלב. מהסיבה הזאת, כדאי לדאוג לסגור תריסים וחלונות ואפילו להדליק מוזיקה כדי למסך רעשים מבחוץ. עוד אופציה היא להשאיר לכלב חולצות עם הריח שלכם ליד הדלת, כדי להפוך את השהות שלו לבד לנעימה יותר.

 

ויהתעלמו ממנו: אנחנו יודעים, זה נשמע לא טוב. האמת היא שאם תיתנו תשומת לב מוגזמת לכלב שלכם במהלך היציאה והחזרה שלכם מהבית הוא יבין שהעזיבה שלכם היא "ביג דיל". כשאתם יוצאים מהבית נסו להפוך את זה לעניין קליל ולהימנע מליטופים וחיבוקים. זה כמובן נכון גם לגבי החזרה הביתה. גם אם קשה לכם להישאר אדישים לכלב שלכם שמתלהב לקראתכם, קופץ או מוציא קולות - כדאי לחכות שהוא ירגע ורק אז לתת לו כל הליטופים והאהבה שמגיעים לו.

 

כלב קופץ על בעלים

מאלפי כלבים מומלצים לחרדת נטישה אצל כלבים

אין ספק, חרדת נטישה אצל כלבים היא לא דבר פשוט. החדשות הטובות הן שיש לא מעט דברים שתוכלו לעשות כדי להקל על הכלב, ולא פחות חשוב – על עצמכם. כדי שלא תסתובבו סביב הזנב של עצמכם, כאן תוכלו למצוא רשימה של מאלפי כלבים מומלצים, כולם מדורגים לפי חוות דעת של לקוחות קודמים. שיהיה בהצלחה!


;

שאלות נפוצות לדף זה

איך לזהות חרדת נטישה אצל כלבים?

יש כמה סימנים שיכולים להעיד על חרדת נטישה אצל כלבים: הרס של הבית ובראשם הדלת, נביחות ויללות, ריור מוגבר, עשיית צרכים בבית ורעידות.

שימו לב שהסימנים האלה יכולים להעיד גם על בעיות אחרות ולא בהכרח על חרדת נטישה. 

איך להרגיל כלב להישאר לבד?

כדאי להיעזר במאלף כלבים כדי להרגיל כלב להישאר לבד. אם אתם רוצים לתרגל זאת בעצמכם, נסו לתרגל יציאות קצרות מהבית וחזרה בתדירות גבוהה. במקביל, דאגו להשאיר לכלב משהו שהוא אוהב במיוחד כמו חטיף או צעצוע.

הכלב הולך אחרי לכל מקום בבית, מה הסיבה?

כשכלב הולך אחר הבעלים לכל מקום בבית לרוב זה מסמן תלות של הכלבים בבעלים וחוסר ביטחון של הכלב בלעדיו. מכיוון שתלות יכולה להתפתח לכדי חרדת נטישה, כדאי להקדים ולטפל בבעיה בליווי בעל מקצוע. 

אין לעשות שימוש בתוכן ללא אישור בכתב (ניתן לקבל אישור בתנאים מסויימים). שימוש בתכנים ללא אישור מהווה הפרת חוק זכויות יוצרים ויהווה עילה לתביעה.

שים לב! הנך מחובר בשם הלקוח . התנתק