מוקד טלפוני: 1-700-707-233

דו"ח שמאי רכב

דו"ח שמאי רכב יקבע במידה רבה את גובה הפיצויים שתקבלו מהביטוח לאחר תאונה, וגם ישפיע על המהירות בה זה יקרה. מה הם המרכיבים שחייבים להיות בכל דו"ח שמאי רכב? מה המשמעות של המילים שנראות כמו סינית? ומה הופך דו"ח שמאי רכב מטוב למצוין? אם השאלות האלה מעניינות אתכם, אין ספק שהגעתם למקום הנכון.


מתי צריך שמאי רכב

המקרה הנפוץ ביותר בו נעזרים בשמאי רכב הוא, לצערנו, לאחר תאונה. במקרים כאלה תפקידו של שמאי הרכב הוא להעריך את הנזק שנגרם לרכב ולפרט את הצעדים שצריך לבצע על מנת להשיב אותו למצבו לפני התאונה. חשוב שתדעו שאתם ממש לא חייבים לקחת שמאי רכב מהרשימה של הביטוח. גם אם תבחרו לקחת שמאי רכב פרטי חברת הביטוח שלכם תכסה את העלות כל עוד הוא גובה שכר טרחה סטנדרטי.

שמאי רכב הוא מקצוע שמחייב תעודה והכשרה מתאימה, ועל מנת שהדו"ח ששמאי הרכב כותב עבורכם יהיה תקף בבית המשפט הוא חייב להיות שמאי מורשה מטעם משרד התחבורה. גם אם אתם סבורים שהמקרה שלכם לא יגיע לבית משפט, אין טעם להסתכן בכך שהביטוח לא יכסה את החזר שכר הטרחה של השמאי או לא יקבל את חוות הדעת שלו, תמיד תקחו שמאי רכב מורשה.


דו"ח שמאי רכב – מרכיבים

מטרת דו"ח שמאי לאחר תאונה, באופן לא מפתיע, היא להעריך את עלות נזקי התאונה ותיקונם. הדו"ח צריך להכיל את פרטי המבוטח, פרטי הביטוח, את שווי הרכב לפני התאונה, פירוט מלא של הנזקים בעקבות התאונה, פירוט התיקונים הנדרשים ותמחור התיקונים. שימו לב! הערכת שווי הרכב בדו"ח צריך להיות מדויקת ברמת השקלים הבודדים, ולא, "בערך", "פחות או יותר" , "פלוס מינוס" ושאר מילים של שמאי רכב חאפרים. את שווי הרכב השמאי צריך לקבוע בהתאם למחירון המקובל בסוכנות הביטוח שלכם. בסוף הדו"ח חייב להופיע סיכום "השבה לקדמות" שמשמעו במילים פשוטות כמה בסך הכל תיקון הרכב צפוי לעלות. אם שווי הרכב ירד בעקבות התאונה ולא חזר לשווי המקורי שלו רגע לפני התאונה שמאי הרכב צריך להוסיף לדו"ח גם הערכת ירידת ערך, אחרת לא תקבלו פיצוי על ירידת הערך מהביטוח.

טיפטיפ חשוב – ניתן לבקש מהשמאי לצרף לדו"ח הערת הנזק גם את הוצאות הגרירה והאחסון של הרכב לאחר התאונה. כל מה שאתם צריכים לעשות זה להעביר לו חשבוניות בעבור השירותים האלו ולבקש שיצרף אותם לדו"ח. ברוב המקרים חברת הביטוח תתן לכם החזר מלא עוברם!

תיעוד רכב לאחר תאונה | שמאי רכב

מושגים בדו"ח שמאות רכב

לא עוד דו"חות שמאים עם מושגים שהם סינית! טוב, אולי הדו"חות כן ימשיכו להיות ככה, אבל הנה כמה הבהרות שיעזרו לכם להיות דוברי שמאית מתקדמים:

רכבטוטאל-לוס – באנגלית total loss ובעברית אובדן מוחלט. אם העלות הכוללת של השבת הרכב לקדמותו עולה על 60% ממחיר המחירון של הרכב לפני התאונה הוא מוגדר כטוטאל-לוס ודינו ירידה מהכביש. למשל, רכב ששווה לפני התאונה 100,000 ש"ח יוגדר כאובדן מוחלט אם הערכת השמאי לגובה הנזק תעלה על 60,000 ש"ח. במקרים כאלה חברת הביטוח צריכה לפצות את בעל הרכב פיצוי מלא על אובדן הרכב בהתאם למחירון. כשהרכב מוגדר טוטאל-לוס אין הרבה ברירות – הוא יורד מהכביש ולא חוזר לשם.

רכבאובדן להלכה – רכב יוגדר כאובדן להלכה במידה והנזק בו מוערך בלפחות 40-50% מערך הרכב לפני התאונה, אך פחות מ-60%. במקרים של אובדן להלכה חברות הביטוח מציעות בדרך כלל לבעל הרכב למכור אותו ולקבל פיצוי מלא עבור הנזק (בדרך כלל רכבים אלו עוברים תהליך תיקון וחוזרים לכביש).

בניגוד לטוטאל-לוס ששם הרכב נחשב ללא בטיחותי ולכן יורד מהכביש, במקרים של אובדן להלכה השיקול הוא בעיקר כלכלי, ולכן כן קיימת אפשרות לתקן את הרכב ולהחזירו לכביש במקרים מסוימים, אם כי לרוב היא לא משתלמת.

רכבירידת ערך – לעיתים גם אחרי תיקון מלא של הנזקים לאחר התאונה, הרכב לא חוזר לשווי הקודם שלו. במצבים כאלו ירידת הערך של הרכב נחשבת חלק מנזק התאונה וחברת הביטוח צריכה לפצות את בעל הרכב עליה באופן מלא.

רכבתקנה 309 – אם בדו"ח ששמאי הרכב כותב עבורכם מצוינת "תקנה 309" המשמעות היא שהרכב צריך לעבור בדיקה מקיפה במכון חיצוני שכוללת בדיקה של הגה, בלמים, כריות אוויר, חגורות בטיחות, שלדה וזוויות היגוי. במידה והרכב נמצא תקין המכון ינפיק עבורכם תעודת תקינות, ורק אז הרכב יכול לעלות שוב על הכביש.

רכבבדיקת מערך קדמי – נקראת גם "בדיקת פרונט" ומטרתה לוודא שהגלגלים תקינים ולא יצאו מכיוון במהלך התאונה. אם אין נזק נראה לעין בגלגלים ייתכן ששמאי הרכב לא יוסיף את הבדיקה הזו לדו"ח אבל חשוב שתדעו שבכל מקרה בו הייתה נגיעה בגלגלים במהלך התאונה זכותכם לבקש מהשמאי להוסיף לדו"ח הערכת הנזקים בדיקת מערך קדמי. ההמלצה שלנו – גם אם הגלגל נראה חדש דנדש ואין עליו אפילו זכר לשריטה – כל עוד משהו פגע בו במהלך התאונה, לא חשוב באיזו עוצמה – בקשו, ואף התעקשו על בדיקת מערך קדמי, זה בשביל הבטיחות שלכם.   


ההבדל בין דו"ח שמאי רכב טוב למצוין

לדו"ח הערכת נזק לאחר תאונה ששמאי הרכב כותב עבורכם יש השלכות מהותיות – הוא יקבע האם תקבלו את מלוא הפיצוי שמגיע לכם מחברת הביטוח, וישפיע על המהירות והקלות בה חברת הביטוח תאשר את התשלום. אז מה הופך דו"ח הערכת נזקים לאחר תאונה מטוב למעולה?

טיפיםתמונות. המצלמה היא חברתו הטובה ביותר של כל שמאי רכב מיומן. באופן סטנדרטי שמאי הרכב יתעד את הרכב לאחר התאונה, אבל שמאי רכב אמין ומנוסה יתעד כל שלב ושלב במהלך התיקון. כמות התמונות שהוא מצלם צריכה להיות  כמו מינימום נערה בת 16 בטיול שנתי. מעבר לכך שהצילומים מחזקים את אמינות הדו"ח שמפיק השמאי, הם גם תורמים לזירוז התהליך או במילים אחרות – גורמות לכך שהכסף יגיע מהר יותר לכיס שלכם, ולכן כל המרבה בצילומים הרי זה משובח.

טיפיםאמינות. נשים רגע את שאלת המוסריות בצד. לרוב, במקרים בהם מנסים לשנות קצת את התמונה בשביל לקבל מהביטוח יותר כסף מי שיפגע מכך זה המבוטח. שמאי רכב שינסה לעזור לכם להוציא מהביטוח יותר ממה שצריך עלול לגרום לכך שחברת הביטוח תדחה את הדו"ח שלו ותשאיר אתכם ללא כל פיצוי.

איך שמאי יכול "לייפות" את הדו"ח? שמאי רכב חסר ניסיון (והגינות) שירצה "לעזור" לכם יתמחר את החלקים שיש להחליף לפי מחיר חלקים חדשים, אך כל עוד הרכב קיים מעל שנתיים החוק מחייב לתמחר לפי חלפים משומשים. אם חלפים משומשים אינם ברי השגה עבור סוג הרכב שלכם (ושמאי הרכב יוכל להוכיח זאת במידה ויידרש) עליו לתמחר לפי חלפים תחליפיים, ורק אם לא ניתן להשיג גם את אלה – לפי חלפים חדשים מקוריים. כמובן שהבטיחות שלכם מעל הכל, ואם שמאי הרכב מוכיח שהחלק החלופי המשומש או התחליפי אינו תואם את החלק המקורי ופוגע בבטיחות הרכב ניתן לתמחר לפי חלפים חדשים. אם שמאי הרכב יתמחר לפי חלפים חדשים בלי סיבה מבוססת הביטוח לא יקבל את הדו"ח שלו ולא יעביר לכם את כספי הפיצויים. במקרה שהרכב שלכם חדש וקיים פחות משנתיים (עדיין מותר לנו להגיד תתחדשו?) הסיפור הוא לגמרי אחר ומתמחרים את עלות התיקון רק לפי חלפים מקוריים חדשים.


דו"חות שמאי רכב לדוגמא

אז פירטנו והסברנו מה דו"ח שמאי רכב צריך להכיל, אבל אין טוב ממראה עיניים ולכן צרפנו עבורכם דו"ח שמאי לדוגמא של רכב חדש (ואם קראתם עד פה אתם בטח יודעים כבר מה זה אומר לגבי חלפים מחייך )

 

1. הפרטים הביטוחיים ופרטי הרכב

פרטים ביטוחיים

פרטי הרכב

שם המבוטח: XXX מספר רישוי : XXX
מבטח: חוות דעת פרטית יצרן: סובארו
שמאי בודק: XXX דגם: XXX
תאריך אירוע: 6.8.19 שנת יצור: 2018
תאריך בדיקה: 6.8.19 מספר איגוד: XXX
מוסך: XXX מד אוץ: XXX
מס' ביקורים במוסך: 5 מספר שלדה: XXX
סוכן: XXX מקוריות רכב: בעלות פרטית
מספר פוליסה: XXX מערכת שמע: מקורי
סוג תיק: פרטי סוג רכב: פרטי
סוג נזק: נזקים תאונתיים מספר בעלים: 1

2. תיאור מפורט של הנזק שנגרם לרכב, ושל מיקום הנזק

תאור הנזק: נזקים תאונתיים לצידו הימני האחורי של הרכב. חלפים כמפורט בסעיף הערכת הנזק ניזוקו ללא אפשרות ו/או כדאיות תיקון והיו טעונים החלפה.

3. תיאור מפורט של אופן התיקון

עבודות:

- כיוון מתלה אחורי

עלות: 280 ₪

- עבודות פחחות

עלות: 500 ₪

- עבודות חשמל

עלות: 100 ₪

צבע:

- עבודות צבע

עלות: 1,000 ₪

חלקי חילוף:

- פגוש אחורי, מקורי

עלות: 2,542 ₪

 

נזק לצד ימין אחורי: 4,422 ₪

מע"מ: 751 ₪

סה"כ: 5,173 ₪

 

4. פירוט שווי רכב בפועל

נושא אחוז סכום
ערך רכב מחירון   137,000 ₪
תת דגם  +2% 4,110 ₪
תאריך רישוי 11.2018 + 13,000 ₪
בעלות פרטית - ללא שינוי   0.00 ₪
מספר בעלים 1 - ללא שינוי    0.00 ₪

סה"כ שווי ערך רכב בפועל 154,110 ₪

5. ירידת ערך

נושא סכום
ערך הרכב בפועל 154,110 ₪
גובה ירידת ערך באחוזים 11%
סך ירידת ערך 16,952 ₪
סכום השתתפות עצמית לירידת ערך 0.00 ₪

שמאי רכב מומלצים

אתם יכולים לנסות את מזלכם, להתקשר לשמאי רכב רנדומאלי ולקוות שהוא יהיה מספיק טוב. מצד שני, יהיה יותר יעיל להיכנס לרשימת שמאי הרכב המומלצים שצרפנו, לקרוא חוות דעת של לקוחות קודמים ולבחור את שמאי הרכב על סמך המלצות של לקוחות קודמים. רק נזכיר למקרה ששכחתם שאין לכם מה לדאוג, וגם אם אתם בוחרים בשמאי רכב פרטי – חברת הביטוח היא שתשלם את שכר הטרחה שלו.


שאלות נפוצות לדף זה

כמה עולה שמאי רכב פרטי?

שכר טרחה ממוצע של שמאי רכב עומד על 1,00-1,200 ש"ח, לא כולל מע"מ. אם השמאי עושה עבורכם שירותים נוספים כמו ליווי במהלך התיקון ייתכן ששכר הטרחה יהיה יקר יותר בכמה מאות שקלים. בכל אופן, כל עוד שכר הטרחה של השמאי אינו חריג, מי שישלם אותו היא חברת הביטוח ולא אתם. 

איפה אפשר למצוא רשימה של שמאי רכב מורשים?

ניתן להכנס לאתר של משרד התחבורה ולבדוק האם השמאי שאתם מעוניינים לקחת מופיע ברשימת השמאים המוסמכים 

מה צריך להיות בדו"ח שמאי רכב לאחר תאונה?

קודם כל, צריכות להיות תמונות שמתעדות את הנזק שנגרם לרכב, וכמה שיותר. בנוסף, צריך להיות תיאור של הנזק ופירוט אופן התיקון כולל תמחור של כל החלקים הנדרשים. אם שווי הרכב ירד בעקבעות התאונה, צריך לציין גם את ירידת הערך. 

מה זה אובדן להלכה?

אובדן להלכה הוא מצב בו הרכב ניזוק באופן כזה שלא ממש משתלם לתקן אותו לאחר התאונה. לרוב, במקרים כאלה חברת הביטוח תציע לכם למכור את הרכב לפירוק והיא תשלים את הפער למחיר המחירון, כך שתקבלו עליו מחיר מחירון מלא. בניגוד למצב "טוטאל-לוס" באובדן להלכה הבחירה נמצאת בידי בעל הרכב, והוא יכול לבחור לתקן את הרכב ולהחזירו לכביש. 



אנשים שהתעניינו בדו"ח שמאי רכב התעניינו גם בזה...

תאונה | הערכת שמאי לאחר תאונה
שמאי רכב פרטי


אין לעשות שימוש בתוכן ללא אישור בכתב (ניתן לקבל אישור בתנאים מסויימים). שימוש בתכנים ללא אישור מהווה הפרת חוק זכויות יוצרים ויהווה עילה לתביעה.

שים לב! הנך מחובר בשם הלקוח . התנתק