עוד
מוקד מידרג: 1-700-707-233

קניית דירה על הנייר

קניית דירה על הנייר זולה יותר מקניית דירה בנויה, אבל כוללת הרבה אי ודאות. כדי שלא יבנו לכם מגדלים באוויר, נפרט בדף הבא מה ההבדל בין קניית דירה על הנייר עם ובלי היתר, מה צריך לברר לפני שקונים, מה חשוב להכניס לחוזה (סעיף שיחייב את הקבלן לתקן ליקויים, למשל), וכמה יעלה עורך דין שיטפל בעסקה שלכם (0.5% ממחיר הדירה).


קניית דירה על הנייר

קניית דירה על הנייר היא למעשה רכישת דירה שתהליך הבנייה שלה עוד לא התחיל. אבל לפני שהקבלן מתחיל לבנות, הוא צריך לקבל היתר בנייה מהועדה המקומית לתכנון ובנייה. בגלל המצב הזה, ניתן לקנות דירה על הנייר לפני קבלת היתר או אחרי:

 

קניית דירה על הנייר עם היתר

ברוב המקרים, הקבלן יציע לכם לרכוש דירה שכבר קיבלה היתר בנייה. במקרה כזה, התכנון של הקבלן אושר, וכעת הוא יודע בדיוק מה הוא מציע לכם - כמות חדרים, שטח, מספר קומה, כיוון המרפסת, חניה, התקנות, ועוד. קניית דירה על הנייר עם היתר עדיין זולה יותר מקניית דירה מוכנה למגורים (אבל כנראה שבכל זאת תצטרכו לקחת משכנתאכסף

 

קניית דירה על הנייר ללא היתר

ממש בהתחלה, הקבלן מציע מספר דירות על הנייר ללא היתר ובמחיר זול במיוחד. אבל יש סיכון בקניית דירה על הנייר שאין לה היתר:

לוח שנה זמן עד קבלת ההיתר - קבלת היתר בנייה היא תהליך ארוך שלוקח אפילו מספר שנים. אם אתם מתכוונים לקנות דירה על הנייר ללא היתר, בדקו את התכניות שהוגשו לועדה, ובררו אם ההיתר נמצא בשלב מתקדם או התחלתי. יכול להיות שיחלפו שנים עד שהדירה תהיה מוכנה.

מחיר דירה שינויים בגלל ההיתר - לפעמים הועדה נאלצת לשנות את התכנון של הקבלן. אם החוזה שלכם גמיש מידי, הקבלן ישנה את הדירה. בעזרת עורך דין מקרקעין, עגנו בחוזה את כל הדברים שאתם לא מוכנים להתפשר עליהם. אם החוזה לא גמיש, הקבלן יאלץ להגיע אתכם להסדר או להחזיר לכם את הכסף. אבל עד שההיתר יתקבל ותגלו את זה, יעבור זמן רב ומחירי הנדל"ן יעלו.

עירייה ללא ליווי בנקאי - סביר שלא יהיה לפרויקט ליווי בנקאי עד קבלת ההיתר, וזו בעיה גדולה. נגיע לזה בהמשך.

 

היתר בניה לדירה על הנייר

לפני קניית דירה על הנייר

חוץ מהיתר בנייה וליווי בנקאי, חשוב לברר עוד כמה פרטים לפני קניית דירה על הנייר. זה ימנע מכם הפתעות לא נעימות ואפילו נזק כספי:

עץ סביבת הבניין - חשוב לבדוק את התכנון העירוני סביב הבניין: שטחים ציבוריים (כמו גני ילדים, בתי ספר, פארקים), גישה נוחה לתחבורה ציבורית, גישה נוחה לחניון, שטחי מסחר ועוד. לכל קונה חשובים דברים אחרים, ויש כאלה שישמחו שיש בית הספר קרוב לדירה, וכאלה שירתעו מהרעש.

קסדה רישום הקבלן ומצבו הכלכלי - חשוב לבדוק שהקבלן רשום כקבלן מורשה בפנקס הקבלנים. בנוסף, חשוב לברר כמה שיותר על מצבו הכלכלי של הקבלן. אם יש כבר הרבה פרויקטים מאחוריו וגם ליווי בנקאי, אין מה לדאוג. הבנק יודע לבצע בדיקות מאוד מקיפות על המצב הכלכלי של הקבלן.

צו עשה מצב הקרקע - חשוב לברר אם הקבלן הוא בעל הקרקע (והאם היא רשומה על שמו בטאבו?), חוכר (עד מתי החכירה בתוקף?) או שזו עסקת קומבינציה בה בעלי הקרקע סגר עסקה עם היזם לבעלות על חלק מהדירות. כמו כן, צריך לברר אם הקבלן שילם את כל המיסים שהוא מחויב בהם, כדי שהבנייה ומסירת הדירות לא יתעכבו. בשלב זה מומלץ להיעזר בעורך דין.

 לקוחות קודמים - בקניית דירה על הנייר אתם בעצם קונים דירה שעוד לא קיימת. לכן חשוב מאוד שלא תתביישו ותיצרו קשר עם בעלי דירות של הקבלן בפרויקטים קודמים. תתרשמו מהנראות של הדירות ותשאלו אם הקבלן נתן מענה מהיר לכל ליקוי שהתגלה.

 

מטבח בדירה

חוזה קניית דירה על הנייר

חוזה סטנדרטי לקניית דירה על הנייר מוטה בדרך כלל לטובת הקבלן. אבל, ככל שאתם רוכשים דירה על הנייר באזורים פחות מבוקשים, כך היכולת שלכם לנהל משא ומתן גדלה. בכל אופן, לפני חתימת החוזה כדאי להיעזר בעורך דין מומחה לתחום שיראה לכם למה כדאי לשים לב ועל מה אפשר להתמקח. לדוגמה: 

 

זמן הקדמת התשלום על הדירה

בחלק מהמקרים, האינטרס של הקבלן הוא לדחות את התשלומים שלכם. לפעמים הוא יציע לכם לשלם 20% בהתחלה ו-80% בסוף. זה לא משתלם, כי כל עוד לא תשלמו את החוב, הוא יצבור הצמדה למדד תשומות הבנייה (עליות המחירים בהוצאות הקשורות לבנייה עצמה - חומרים, שינוע וכו'). כדאי לעגן בחוזה מועדי תשלום ואפשרות לפרוע את החוב מוקדם יותר.

 

הסכמה איחור במסירת דירה

בדרך כלל קבלנים קובעים תאריך מסירה לפי תאריך קבלת ההיתר. אבל בנייה היא פרויקט גדול וכמעט תמיד יהיו איחורים. הקבלן יהיה חייב לפצות אתכם החל מחודשיים איחור. החוק קובע לכם פיצוי של שווי שכר הדירה שקניתם, אבל רצוי להתמקח גם על הפיצוי באיחור.

 

נסח טאבו להאמין לחוזה

משווקי דירות יכולים להבטיח לכם הרבה הבטחות לגבי הדירה, אבל מה שלא כתוב בחוזה לא מחייב את הקבלן. אם חשוב לכם משהו במפרט של הדירה, כדאי לוודא שהוא באמת מופיע בחוזה בעזרת עורך דין.

 

עורכת דין נפגשת עם לקוחות על קניית דירה על הנייר

עורך דין לקניית דירה על הנייר

בקניית דירה על הנייר הרבה אנשים מוותרים על עורך דין מטעמם ומתנהלים מול עורך הדין של הקבלן. החוק מחייב אתכם לשלם לו עד 5,000 ש"ח על רישום הדירה בטאבו והכנת חוזה (לא כולל מע"מ), ועוד כמה אלפי שקלים על הוצאות הדפסה.

אבל, עורך הדין של הקבלן מייצג רק אותו, ולא אתכם. למרות המחיר הגבוה, יש חשיבות בבחירת עורך דין שייצג רק אתכם בתהליך, בעיקר כי חוזה דירה הוא מסמך ארוך ומורכב. גם אם מבינים את כל הסעיפים, לא תמיד מבינים את ההשלכות שלהם. עורך דין בעל ניסיון בקניית דירה על הנייר יסיר מהחוזה סעיפים בעייתיים, יבצע בדיקות מקדימות, ויציע דרכים להפחתת המיסוי שיוטל עליכם, כמו מס רכישה

בתהליך קניית דירה על הנייר עורך הדין יפגוש אתכם לא יותר מפעם או פעמיים, ורוב העבודה שלו תיעשה באמצעות מיילים ושיחות טלפון. עורכי דין נוהגים לקחת שכר טרחה 0.5% מערך הדירה או פחות (לא כולל מע"מ).

 

עורך דין יושב עם לקוח על קניית דירה על הנייר

ליווי בנקאי לקניית דירה על הנייר

כל קנייה של דירה על הנייר היא סיכון לא קטן. מה מבטיח לנו שהקבלן לא יפשוט את הרגל והכסף ילך לטמיון? חוק המכר מבטיח לנו. החוק קובע שאסור לשלם לקבלן יותר מ-7% ממחיר הדירה, כל עוד הקבלן לא נתן בטוחה לכסף שלנו. יש 5 דרכים לתת בטוחה לכסף, כשהטובה ביותר היא ליווי בנקאי לפרויקט.

 

ליווי בנקאי לפרויקט בנייה

כאשר אתם קונים דירה על הנייר בפרויקט עם ליווי בנקאי, הכסף שאתם משלמים לא הולך ישירות לקבלן. התשלום מתבצע בפנקס שוברים לפי התקדמות הבנייה, והכסף הולך לחשבון בנק יעודי לפרויקט. אם הקבלן נקלע לקשיים כלכליים, הבנק ממנה לו מחליף או משיב את כספכם. כלומר, אתם מקבלים הגנה על הכסף שלכם. אם עדיין אין ליווי בנקאי לפרויקט שמעניין אתכם, יש לברר מתי הליווי יכנס לתוקף. 

בית לב יש קבלנים שמנסים לקבל כסף 'מתחת לשולחן' ישירות לכיס שלהם מהלקוחות, ולא בדרך העקיפה שמבטחת את הכסף. גם אם הם מציעים הנחה, כדאי להימנע מהצעות כאלה.

 

דירות שנבנו על ידי קבלן

מסירת דירה שנקנתה על הנייר

כשהדירה תהיה מוכנה, על הרוכש להגיע ליום המסירה ולחתום על פרוטוקול מסירת החזקה (בפרוטוקול, הרוכש מצהיר שהוא מרוצה מהדירה והוא לא מזהה בה ליקויים). חשוב מאוד לא להגיע ליום המסירה לבד ולוודא שאין סעיף בחוזה שדורש מכם להגיע לבד. יש להזמין בדק בית ביום המסירה, שיבדוק אם קיימות תקלות בדירה (מידות, עמידה בתקנים, בעיות תשתית, שיפועים, שברים, איטום וכו') ויוציא דו"ח מסודר שיצורף לפרוטוקול מסירת החזקה על הדירה (יהיה לכם יותר קשה לקבל תיקון על ליקוי שיתגלה אחרי שתגורו בדירה).

בכל מקרה, הקבלן מחויב לתת לכם תקופת בדק כשנה ממסירת הדירה, שבה הוא אחראי לתקן ליקויים, ואף יותר שנים עבור ליקויי תשתית חמורים (כמו איטום, צנרת וכו').

 

 

עריכת שינויים בדירה

כמעט כל קונה דירה רוצה לערוך בה מעט שינויים שמותאמים לו אישית. בחלק מהמקרים, קבלנים עלולים להסיר אחריות מכל ליקוי שיתגלה בדירה, גם אם נעשה שינוי שולי בתכנון המקורי שלה. חשוב לצמצם את הסעיף הזה בחוזה, כך ששינוי סוג השיש במטבח לא יפטור את הקבלן מלתקן לכם את המקלחת.

 


עורכי דין מקרקעין מומלצים לקניית דירה על הנייר

קניית דירה היא אחת מהעסקאות הכלכליות הכי גדולות בחיים, ולכן חשוב לבצע אותה ללא טעויות שיעלו לכם ביוקר. אספנו לכם רשימה של עורכי דין מקרקעין מומלצים לקניית דירה על הנייר. כל עורכי הדין ברשימה מדורגים על ידי לקוחותיהם הקודמים.


;

שאלות נפוצות לדף זה

מה זה היתר בניה?

היתר בנייה הוא אישור של הועדה המקומית לתכנון ובנייה לבנייה של נכס (או תוספת בנייה לנכס).

כמה עולה עורך דין לקניית דירה?

בעסקת קניית דירה מקבלן, עורך דין יגבה בממוצע שכר טרחה על סך 0.5% ממחיר הדירה.

 

*עורך דין זכאי לגבות שכר טרחה כראות עיניו.

אנשים שהתעניינו בקניית דירה על הנייר התעניינו גם בזה...

נסח טאבו
מה זה נסח טאבו?
עורך דין מקרקעין
עורך דין מקרקעין - איך בוחרים?
 השכרת דירה
הסכם שכירות
חתימה על חוזה דירה | עורך דין לקניית דירה
עורך דין לקניית דירה
פגישה עם עורך דין מכירת דירה
עורך דין למכירת דירה
תמ"א 38 בבניין
עורך דין תמ"א 38
פינוי בינוי
עורך דין פינוי בינוי
יציאה מדירה אחרי תביעה לפינוי מושכר
תביעה לפינוי מושכר
ליקויי בנייה בבית
עורך דין ליקויי בנייה
מכירת דירה עם פטור ממס שבח
מה זה טופס 4?
כתיבת צק לשכר טרחה של עורך דין
שכר טרחה של עורך דין מקרקעין
בניין בתהליך רישום בית משותף
רישום בית משותף
תהליך ביטול רישום הערת אזהרה
ביטול הערת אזהרה
מוכר וקונה חותמים על זכרון דברים
זיכרון דברים למכירת דירה
בניין עם דירה מכונס נכסים
קניית דירה מכונס נכסים
עורך דין מקרקעין
מה זה הערת אזהרה?
חתימה על תצהיר ידועים בציבור
מה זה זכרון דברים?
רישום הערת אזהרה
איך מבטלים הערת אזהרה בטאבו?
חתימה על זכרון דברים לפני השכרת דירה
איך עושים זכרון דברים?
פרצלציה
מה זה פרצלציה?
יעוד מקרקעין
מה זה תקנה 27?
הפקת נסח טאבו היסטורי באתר האינטרנט
נסח טאבו היסטורי - מה זה?
עורך דין מיסוי מקרקעין
עורך דין מיסוי מקרקעין
בניין דירות שאפשר להפיק עליו נסח טאבו מרוכז
נסח טאבו מרוכז - מה זה?
בקשה לרישום הערת אזהרה לפי סעיף 126
מה זה הערת אזהרה סעיף 126?
בית בתהליך התחדשות עירונית
עורך דין התחדשות עירונית
שותפים חותמים על הסכם שיתוף מקרקעין
מה זה הסכם שיתוף?
בניין ישן עם בעלים במושע
מה זה מושע?
תהליך העברת דיר במתנה
העברת דירה במתנה
חתימה על תצהיר מתנה
חוזה שכירות לעסק
מפרט טכני
מה זה כתב שיפוי?
טופס משח לדוגמה
מה זה מש"ח?
בנייה של בניין על קרקע בעסקת קומבינציה
מה זה עסקת קומבינציה?
עורך דין מסחרי
מה זה הסכם מכר?
דירה שהתקבלה בירושה
מכירת דירה שהתקבלה בירושה
נותן מפתח כדי לבצע העברת בעלות דירה
העברת בעלות דירה
עורך דין סכסוכי שכנים יושב עם לקוח על כתב תביעה
עורך דין סכסוכי שכנים
בניין ישן לבניית תקציב לניהול ואחזקה
היטל השבחה על פיצול דירה
עורך דין מקרקעין
ליטיגציה מקרקעין
הגשת בקשה להתנגדות לצוואה
רישום דירה בטאבו
אי רישום דירה בטאבו
אי רישום דירה בטאבו
מחיר למשתכן
עורך דין מחיר למשתכן
מעקה עץ למרפסת
מה קורה בתום תקופת החכירה?
אי רישום דירה בטאבו
האם ניתן לכפות פירוק שיתוף?
השגת אישור מס שבח
מה זה אישור מס רכוש?
מה זה חלוקה בעין?
קרקע לבניית בית בהסכם שיתוף או לפרצלציה
מה זה מכר ללא תמורה?

אין לעשות שימוש בתוכן ללא אישור בכתב (ניתן לקבל אישור בתנאים מסויימים). שימוש בתכנים ללא אישור מהווה הפרת חוק זכויות יוצרים ויהווה עילה לתביעה.

שים לב! הנך מחובר בשם הלקוח . התנתק