עוד
מוקד מידרג: 1-700-707-233

ליטיגציה מקרקעין

ליטיגציה מקרקעין תידרש בדרך כלל במקרים של סכסוכים סביב נכס – בין אם סכסוכי שכנים, סכסוך בין הקבלן לקונה, בין בעל הדירה לשוכר ועוד. לא כל עורך דין מקרקעין עוסק בליטיגציה, ואפילו בתוך התחום יש תתי התמחויות. מתי תידרשו לעורך דין ליטיגציה מקרקעין, איך לבחור אחד כזה, איך עובד הליך התביעה ועוד – בעמוד הבא


מה זה ליטיגציה מקרקעין

נפרק את ההסבר לשניים. קודם כל, מה זה ליטיגציה? ליטיגציה היא תחום הטיעון בפני סמכות משפטית. ליטיגטורים מתמחים בתחום הזה, בניגוד לעורכי דין שמתעסקים יותר בעריכת חוזים ומה שנלווה לזה. בארץ, בניגוד למקומות אחרים, לא דרושה התמחות או תעודה מסוימת בשביל להיות ליטיגטור - כלומר, כל עורך דין מורשה לייצג בבית משפט. בפועל, ההפרדה בהחלט קיימת, ועורכי דין שלא עוסקים בליטיגציה כתחום התמחות לא ייקחו תיקים שכוללים ייצוג בבית משפט, באותו אופן שעורך דין מקרקעין לא ייקח תיק גירושין.

בתחום המקרקעין, יש מספר מקרים בהם נדרש ליטיגטור – בעיקר סכסוכים. דוגמא לכמה תביעות ליטיגציה מקרקעין נפוצות הן:

קיר חיצוני סכסוכי שכנים.

קיר חיצוני פינוי שוכר.

קיר חיצוני סכסוך בין קבלן לבעל דירה.

קיר חיצוני סירוב היתרי בניה.

קיר חיצוני פירוק שיתוף.

 

ליטיגציה מקרקעין

איך לבחור עורך דין ליטיגציה מקרקעין

תחום המקרקעין הוא תחום רחב מאוד במשפטים, וחולש על המון סוגים של עיסוקים. רוב תחומי המקרקעין לא דורשים ליטיגציה, וסובבים יותר סביב ניסוח חוזים, בדיקות, השגת אישורים ועוד ועוד. אז איך תדעו לבחור עורך דין ליטיגציה מקרקעין? יש כמה שאלות שאתם צריכים לשאול את עצמכם לפני:

 

האם אתם כבר מיוצגים על ידי עורך דין מקרקעין?

אם אתם נניח בעיצומה של עסקה לרכישת דירה מהקבלן, סביר להניח שיש עורך דין שכבר מלווה אתכם בעסקה הזאת. כמו כן, סביר להניח שעורך הדין הזה לא עוסק בליטיגציה מקרקעין – אבל זה לא אומר שהוא לא יכול להמליץ לכם על עורך דין שכן. ההמלצה הזאת חשובה במקרים של סכסוכים מורכבים משפטית, בהם יש צורך בהכרה לעומק של פרטי החוזה, אופן התנהלות המשא ומתן וכו'.

אם זה המקרה שלכם, הליטיגטור ועורך הדין הראשון שלכם יצטרכו לעבוד בצמוד, ולכן כדאי מאוד לבחור ליטיגטור שעורך הדין שלכם מכיר ומסתדר איתו. ואם יצא להם לנהל תיקים משותפים בעבר- אפילו יותר טוב. חשוב לציין שזה לא תמיד המקרה, ואם עורך הדין הראשון שלכם אומר שאין צורך בעבודה צמודה – תסמכו עליו, וקחו איזה עורך דין לליטיגציה מקרקעין שבא לכם.

 

כמה מורכבת התביעה שלכם?

ככל שהתיק יותר גדול ויותר מורכב, כך תרצו לבחור עורך דין עם התמחות יותר ספציפית. אם מדובר בסכסוך שכנים יחסית פשוט על רכוש משותף, אתם לאו דווקא חייבים ליטיגטור שמתעסק אך ורק בסכסוכי שכנים. לעומת זאת, אם אתם מגישים תביעה על עבירות בניה, אתם כבר נכנסים לטריטוריה של משפט פלילי, וכאן דרושה התמחות הרבה יותר עמוקה וספציפית.

אחרי שעניתם על שתי השאלות האלה, אתם יכולים לגשת לבחירת עורך הדין. אז איך תדעו שעורך הדין שלכם טוב? יש לזה חוק אצבע פשוט – ניסיון, ניסיון ניסיון. כמה שאלות שתוכלו לשאול את עורך הדין בשביל לקבל מושג על הניסיון שלו הן:

סימן שאלה כמה זמן אתה עוסק בתחום?

סימן שאלה האם יצא לך לנהל בעבר תביעות בעלות אופי דומה לשלי?

סימן שאלה האם אני יכול להתייעץ עם לקוחות עבר שייצגת בבית משפט בתיקים דומים?

 


הליך תביעה בליטיגציה מקרקעין

אחד יעוץ: השלב הראשון בהליך של ליטיגציה מקרקעין הוא פגישת היעוץ עם עורך הדין. בפגישה הזאת תשטחו בפניו את פרטי המקרה שלכם ותציגו מסמכים רלוונטיים. בתגובה, הוא ייעץ לכם לגבי האסטרטגיה הנכונה להמשך והשלבים הבאים. זאת גם הפגישה בה תוכלו להתעניין בניסיון העבר שלו, ובהתבסס על כך ועל תכנית הפעולה שלו, להחליט אם הוא עורך הדין שמתאים לייצג אתכם במהלך המשפט.

שתיים אזהרה וחתירה לפשרה: בהמשך פועל עורך הדין לפי סדרי דין - סט חוקים שקובע את ההליך וסדר הפעולות של הגשת תביעה. לפי סדרי הדין, השלב הראשון בהגשת תביעה הוא בדרך כלל הגשת אזהרה. לדוגמא, אם אתם משכירים דירה לדייר שלא משלם לכם את שכר הדירה ואתם מעוניינים לפנות אותו, החוק קובע שעליכם לשלוח לו מכתב אזהרה טרם הגשת התביעה. לעומת זאת, יש מקרים חריגים בהם סדרי הדין מאפשרים להגיש תביעה ישר. לדוגמא, אם מישהו מכר לי קרקע, ויש לי סיבות להאמין שהוא עומד לבצע עסקה נוגדת (כלומר, למכור את אותה קרקע לקונה אחר), לזמן יש חשיבות רבה ותתאפשר הגשת תביעה מיידית לטובת הנפקת צו מניעה.

לאחר הגשת האזהרה, ינסה עורך הדין שלכם להגיע להסכם עם הצד השני לפני פניה לסמכות משפטית. כמובן, שהאינטרס של כל הצדדים הוא שהתיק ייסגר מחוץ לכותלי בית המשפט. אם לא תגיעו להסכמה, יגיש עורך הדין שלכם את התביעה. 

 

עורך דין ליטיגציה מקרקעין

 

שלוש הגשת התביעה: התביעה תוגש בפני אחד משני גופים: בית משפט שלום, או המפקח על רישום מקרקעין. המפקח הוא גוף שאחראי על חלק מהתביעות שקשורות לבית משותף – נניח, סכסוכי שכנים סביב רכוש משותף יעבור דרכו הרבה פעמים. המפקח הוא גוף שמקביל לבית משפט השלום מבחינת תוקף הסמכות שלו, ולכן, אם תרצו לערער על התביעה ממנו, תערערו לבית משפט מחוזי.

ארבע ניהול התיק עצמו: הליך התביעה מתרחש כמו כל תביעה אחרת, ובנוי מדיונים בבית משפט הכוללים הצגת ראיות ותחקור עדים. פה גם המקום להזכיר את חשיבות התיעוד - אם אתם מרגישים שהולכות להיות לכם בעיות עם דייר, שמרו הכל! התכתבויות, מסמכים, כל מה שיכול לעזור להוכיח את צדקתכם בהליך משפטי. 

בסופו של דבר, יש תיקים שיפתרו תוך כמה חודשים ספורים - נגיד, סכסוכי שכנים על רכוש משותף או סירובי היתרים נפתרים בדרך כלל תוך 6-8 חודשים (אם אין גורמים חריגים בתיק). לעומת זאת, יש תיקים בליטיגציה מקרקעין שנפרשים על פני שנים רבות.

 

עורך דין ליטיגציה

מחיר ליטיגציה מקרקעין

נתחיל מכך שקשה מאוד לתמחר תביעות של ליטיגציה מקרקעין, והסכום הסופי של התביעה ינוע בין 5,000 ש"ח לעשרות, ובמקרים מסוימים אפילו מאות אלפי שקלים.

פגישת היעוץ תעלה בדרך כלל בין 450-600 ש"ח, תלוי בעורך הדין ובמורכבות המסמכים שהוצגו במהלכה. 

התמחור של התיק עצמו משתנה מאוד מתביעה לתביעה. יש תביעות בהן נהוג לקחת עמלה מסוימת מסכום התביעה במידה וניצחתם בתיק. בתביעות אחרות, שכר הטרחה נקבע מראש.

לב שימו לב: המחירים שלפניכם הם הערכה בלבד של שכר הטרחה, ולא מחייבים את עורכי הדין. 


עורכי דין מומלצים לליטיגציה מקרקעין

בתחום של ליטיגציה מקרקעין, המומחיות של עורך הדין היא הרת גורל – היא יכולה להיות ההבדל בין הפסד לניצחון בתביעה, וכשמדובר במקרקעין, הניצחון הזה יכול להיות שווה מאות אלפי שקלים. בדיוק בגלל זה הכנו לכם רשימה של עורכי דין מומלצים לליטיגציה מקרקעין, מדורגים לפי חוות דעת וציונים של לקוחות קודמים.


;

אנשים שהתעניינו בליטיגציה מקרקעין התעניינו גם בזה...

נסח טאבו
מה זה נסח טאבו?
עורך דין מקרקעין
עורך דין מקרקעין - איך בוחרים?
 השכרת דירה
הסכם שכירות
חתימה על חוזה דירה | עורך דין לקניית דירה
עורך דין לקניית דירה
פגישה עם עורך דין מכירת דירה
עורך דין למכירת דירה
תמ"א 38 בבניין
עורך דין תמ"א 38
פינוי בינוי
עורך דין פינוי בינוי
יציאה מדירה אחרי תביעה לפינוי מושכר
תביעה לפינוי מושכר
ליקויי בנייה בבית
עורך דין ליקויי בנייה
מכירת דירה עם פטור ממס שבח
מה זה טופס 4?
כתיבת צק לשכר טרחה של עורך דין
שכר טרחה של עורך דין מקרקעין
בניין בתהליך רישום בית משותף
רישום בית משותף
תהליך ביטול רישום הערת אזהרה
ביטול הערת אזהרה
מוכר וקונה חותמים על זכרון דברים
זיכרון דברים למכירת דירה
בניין עם דירה מכונס נכסים
קניית דירה מכונס נכסים
עורך דין מקרקעין
מה זה הערת אזהרה?
חתימה על תצהיר ידועים בציבור
מה זה זכרון דברים?
רישום הערת אזהרה
איך מבטלים הערת אזהרה בטאבו?
חתימה על זכרון דברים לפני השכרת דירה
איך עושים זכרון דברים?
פרצלציה
מה זה פרצלציה?
יעוד מקרקעין
מה זה תקנה 27?
הפקת נסח טאבו היסטורי באתר האינטרנט
נסח טאבו היסטורי - מה זה?
עורך דין מיסוי מקרקעין
עורך דין מיסוי מקרקעין
בניין דירות שאפשר להפיק עליו נסח טאבו מרוכז
נסח טאבו מרוכז - מה זה?
בקשה לרישום הערת אזהרה לפי סעיף 126
מה זה הערת אזהרה סעיף 126?
בית בתהליך התחדשות עירונית
עורך דין התחדשות עירונית
שותפים חותמים על הסכם שיתוף מקרקעין
מה זה הסכם שיתוף?
בניין ישן עם בעלים במושע
מה זה מושע?
תהליך העברת דיר במתנה
העברת דירה במתנה
חתימה על תצהיר מתנה
חוזה שכירות לעסק
מפרט טכני
מה זה כתב שיפוי?
טופס משח לדוגמה
מה זה מש"ח?
בנייה של בניין על קרקע בעסקת קומבינציה
מה זה עסקת קומבינציה?
עורך דין מסחרי
מה זה הסכם מכר?
דירה שהתקבלה בירושה
מכירת דירה שהתקבלה בירושה
נותן מפתח כדי לבצע העברת בעלות דירה
העברת בעלות דירה
עורך דין סכסוכי שכנים יושב עם לקוח על כתב תביעה
עורך דין סכסוכי שכנים
דירה על הנייר
קניית דירה על הנייר
בניין ישן לבניית תקציב לניהול ואחזקה
היטל השבחה על פיצול דירה
הגשת בקשה להתנגדות לצוואה
רישום דירה בטאבו
אי רישום דירה בטאבו
אי רישום דירה בטאבו
מחיר למשתכן
עורך דין מחיר למשתכן
מעקה עץ למרפסת
מה קורה בתום תקופת החכירה?
אי רישום דירה בטאבו
האם ניתן לכפות פירוק שיתוף?
השגת אישור מס שבח
מה זה אישור מס רכוש?
מה זה חלוקה בעין?
קרקע לבניית בית בהסכם שיתוף או לפרצלציה
מה זה מכר ללא תמורה?

אין לעשות שימוש בתוכן ללא אישור בכתב (ניתן לקבל אישור בתנאים מסויימים). שימוש בתכנים ללא אישור מהווה הפרת חוק זכויות יוצרים ויהווה עילה לתביעה.

שים לב! הנך מחובר בשם הלקוח . התנתק