אם נתקעתם באמצע הדרך עם פנצ'ר בגלגל או שהגעתם לחניה וגיליתם תקר באחד הגלגלים - זה באמת מבאס, אבל אנחנו כאן בשביל להרגיע. החלפת גלגל ברכב לא אמורה לקחת יותר מכמה דקות. תוכלו להחליף גלגל בעצמכם או להזמין שירות החלפת גלגל שיגיע עד אליכם. כמה יעלה שירות כזה ומה השלבים להחלפת גלגל לבד? קחו אוויר - מתחילים
לא תמיד כשיש פנצ'ר צריך להחליף לגלגל חדש – לפעמים מספיק להרכיב את הגלגל הרזרבי, לתקן את הפנצ'ר, ואז להחזיר את הגלגל המקורי למקום. זו תקלה מעצבנת, אבל לרוב מדובר בתיקון פשוט שלא דורש הרבה זמן או כסף. לפני שמתחילים, חשוב להכין את הדברים הבאים:
אפוד זוהר - במידה ואתם תקועים באמצע הדרך, בכביש מהיר או עירוני, לבשו את האפוד הזוהר. בטיחות מעל הכל, לכן אם אתם עומדים עם הרכב במקום מסוכן, תצטרכו גם להדליק את אורות האיתות ולפתוח את משולש אזהרה שיסמן לרכבים שנוסעים בכביש להיזהר ולנסוע לאט.
גלגל רזרבי - וודאו שיש לכם גלגל רזרבי לפני שתתחילו בהחלפה עצמה. חבל לגלות שהגלגל חסר אחרי שכבר הרמתם את הרכב עם הג׳ק. את הגלגל תמצאו לרוב מתחת לרצפת תא המטען.
ג'ק (או מגבה בעברית) - כדי להרים את הרכב ולשחרר את הצמיג תצטרכו להיעזר בג׳ק כדי להרים את האוטו. שימו לב שיש הרבה סוגים של מגבהים וכדאי שתדעו איך הג'ק שלכם עובד מבעוד מועד.
מפתח גלגלים - עוד דבר שכדאי לוודא לפני שאתם מרימים את הרכב זה שמפתח הגלגלים שלכם מתאים לברגים של הצמיג שצריך להחליף. אם המפתח לא מתאים, אין מה לנסות להחליף את הגלגל לבד וכדאי ישר להזמינו שירות החלפת גלגל ממוסך נייד.
חשוב מאוד לשים לב: על הגלגל הרזרבי אפשר לנסוע רק פרק זמן קצר, עד למוסך או לנסיעה חשובה במיוחד. אל תמשיכו לנסוע על הגלגל הרזרבי, אלא מצאו את ההזדמנות הראשונה לתקן את הפנצ'ר ולחזור לגלגל הקודם שלכם או להחליף את כל הגלגלים במקרה הצורך.
עכשיו כשאתם מוכנים עם כל הכלים ולבשתם אפוד זוהר, עקבו אחרי השלבים הבאים כדי להחליף גלגל:
ודאו שהמשטח יציב - ודאו שהרכב עומד על מישור. תוכלו לעשות זאת על ידי העברת הגיר לניוטרל (N) והורדת בלם היד בזהירות. אם הרכב מתחיל להתדרדר, הרימו מיד את בלם היד בחזרה וחפשו אזור אחר להחליף בו גלגל.
זכרו: לעולם אל תחליפו גלגל בשיפוע, זו סכנת חיים וסכנה לרכב!
שחררו את הברגים - שחררו את הברגים מעט. עשו זאת עם מפתח הברגים בסיבוב שמאלה. אל תשחררו את הברגים עד הסוף, אלא מספיק בכדי שהברגים לא יהיו נעולים לחלוטין. הפעולה הזאת תעזור לכם אחר כך, כשהגלגל יהיה באוויר. קחו בחשבון שהפעולה הזאת היא אולי הקשה ביותר בכל החלפת הגלגל ותדרשו להפעיל הרבה כוח כדי לשחרר את הלחץ שמופעל על הברגים. במקרים מסוימים, תוכלו לעמוד על מפתח הגלגלים כדי לתת לו תנופה חזקה יותר בשחרור הבורג - אבל נסו לעשות זאת רק אם אתם ממש חייבים ולא יותר מדי, כדי להימנע ממצבים מסוכנים של מכות לא רצויות, החלקה, או עיקומים.
הרימו את הרכב - הכניסו את הג'ק מתחת לרכב והתחילו להרים.
שימו לב: הג'ק חייב להיות מונח במקום ייעודי, קרוב לגלגל, שמופיע בספר הרכב.
אבל, אם אין לכם את ספר הרכב ואתם לא יודעים איפה המקום הייעודי לג'ק והוא לא מסומן לכם ברכב, חפשו עם היד אזור, קרוב לגלגל התקול בתחתית הרכב, שעשוי ממתכת חזקה, ולא מפלסטיק – כדי להבטיח שהג'ק יושב במקום בטוח ולא מעקם לכם שום חלק בתחתית הרכב. הג'ק עובד על קפיץ מתכתי ולכן לא נדרש הרבה כוח בשביל להפעיל אותו. עם זאת, כל ג'ק מופעל בצורה אחרת ואנחנו ממליצים לבדוק איך פותחים וסוגרים את הג'ק שלכם, עוד לפני שמתרחשת בעיה.
הפסיקו להרים את הרכב כשהגלגל נמצא כמה ס"מ באוויר. אתם לא צריכים יותר מזה, ברגע שהגלגל ניתק מהאספלט הוא כבר לא נמצא במאמץ ולא יוצר לחץ נגדי לפעולות שלכם. בשלב זה הגלגל עומד באוויר, הברגים כבר מעט משוחררים ואם תנסו להזיז את הגלגל עם היד, תרגישו שהוא מעט רופף ויכול לזוז קצת.
ודאו שהג'ק מחזיק היטב את הרכב - זה שלב חשוב ואסור לחפף בו. ודאו, ממקום בטוח שהג'ק יציב, הסתכלו עליו וודאו שהוא אנך לקרקע ולא בשיפוע שיכול להפיל אותו. לחצו מעט ובזהירות על גג הרכב כלפי מטה, וודאו שהלחץ שאתם יוצרים לא מזיז את הרכב ואתם לא שומעים חריקות של הג'ק.
חליפו את הגלגל - הוציאו את הברגים והחליפו את הגלגל. המשיכו את פעולת שחרור הברגים עד שהם משוחררים לחלוטין. אחרי שהוצאתם את כל הברגים (פעולה זו יכולה לקחת מעט זמן וגם קצת כוח), אם הגלגל לא יוצא במשיכה תצטרכו לתת מכה בצמיג בשביל שהוא ישתחרר. לאחר מכן הוציאו בזהירות את הגלגל והכניסו את הגלגל הרזרבי או החדש.
הבריגו את הברגים - הבריגו את הברגים בחזרה, על הגלגל החדש, לאחר ההחלפה. גם כאן, אין צורך לנעול את הברגים לחלוטין, את זה תעשו כשהרכב יישב מחדש על האספלט ולא על הג'ק.
הורידו את הרכב - בזהירות, שחררו את הג'ק, לא לפני שמשכתם את הגלגל הישן מתחת לרכב החוצה. אחרי שהוצאתם את הג'ק, והרכב שוב עומד על 4 גלגלים, חזקו את הברגים ותנעלו אותם.
ברכותינו, החלפתם גלגל במו ידיכם! עם זאת, חשוב לנו לציין: נסיעה עם גלגל לא תקין ולא מחוזק זו סכנה ממשית. במידה והברגים לא חוזקו כמו שצריך, הגלגל עלול להתנתק במהלך הנסיעה. לכן, אם אתם לא בטוחים אם ביצעתם את החלפת הגלגל בצורה טובה – כדאי לכם בכל זאת להתייעץ עם בעל מקצוע או להזמין שירות החלפת גלגל, כדי לוודא שכל השלבים בוצעו בצורה טובה ובטוחה.
טיפ חשוב: את הגלגל הישן השחילו מעט מתחת לרכב (כמו שמופיע בתמונה למטה), כך גם אם הג'ק בכל זאת לא יושב טוב, הגלגל ישמש כמקדם בטיחות וימנע את הנפילה של הרכב עד האספלט.
לפעמים נראה שאחד הגלגלים ברכב מפונצ'ר, אבל אי אפשר למצוא בו מסמר או בורג תקוע. אז איך בכל זאת אפשר לדעת אם מדובר רק בירידת אוויר או שיש פנצ'ר בגלגל?
נסו להיזכר בנסיעות קודמות. האם העמסתם על הרכב יותר מהרגיל? למשל, עודף קניות או אנשים ברכב? אם כן, יכול להיות שהצמיג פשוט התאמץ יותר מדי וצריך למלא בו אוויר מחדש.
האם חסר אוויר בכל הצמיגים או רק באחד? אם האוויר התרוקן במידה שווה בכל הגלגלים, לא סביר שבכולם יש פנצ'ר באותו הזמן, אלא שהאוויר הולך ואוזל, והגיע הזמן למלא אותו מחדש. רוב המוסכניקים ממליצים לבדוק אוויר בגלגלים פעם בחודש.
אפשר לשמוע אוויר שיוצא מהגלגל. במקום בטוח ובלי להסתכן, קרבו את האוזן לצמיג ונסו לשמוע האם יש בריחת אוויר. אופציה זו תעזור לכם לוודא אם מדובר בפנצ'ר. אם שמעתם אוויר – סימן שהגלגל מפונצ'ר, אם לא שמעתם – זה לא אומר הרבה, כי יכול להיות שהגלגל בדיוק עומד במצב שבו הפנצ'ר מכוסה, ולכן קשה לשמוע את האוויר בורח. אם יש לכם אפשרות – נסו להזיז מעט את הרכב, לכבות את המנוע ולהקשיב שוב.
אם ניסיתם את כל הדברים האלו והבעיה עדיין קיימת, יש סיכוי לא קטן שיש לכם פנצ'ר בגלגל. אז איך תתקנו אותו? תוכלו להחליף אותו לבד (כמו שפירטנו פה) או שתוכלו להזמין שירות החלפת גלגל שיגיע עד אליכם (עליו שנפרט מיד).
בדרך כלל תזהו גלגל מפונצ'ר באחד משני המקרים הנפוצים האלו:
הגעתם לרכב בבוקר ומצאתם גלגל בלי אוויר? אם אתמול זה לא היה המצב, זה אומר שהגלגל שלכם איבד את רוב האוויר בלילה – כלומר, יש בו פנצ'ר.
באמצע נסיעה שמעתם רעש מתחת לרכב ורגעים ספורים אחרי זה, הרכב מתחיל למשוך לכיוון מסוים בצורה דרסטית? בדרך כלל, במצב הזה תופיע גם נורית אזהרה בלוח המחוונים:
. במקרה הזה, כנראה עליתם על חפץ חד, שחורר את הגלגל באמצע הנסיעה ועכשיו האוויר מתרוקן במהירות. בנוסף, כדאי לקחת בחשבון שגלגל ישן ושחוק קל יותר לניקוב, ולכן גם הסיכוי שתמצאו בו פנצ'ר הוא גבוה. לכן, כדאי להיות קשובים לגלגל שלכם ולנקוט פעולות מנע שנפרט מיד.
שימו לב, למרות שקשה להבדיל בין פנצ'ר לבין קרע בצמיג, ההבדל ביניהם משמעותי. כשאומרים פנצ'ר הכוונה היא בדרך כלל לניקוב בצמיג וקרע הוא חתך רחב, שסע ארוך שדרכו האוויר בורח במהירות. אם תבחרו לנסוע לפנצ'ריה כשיש לכם פנצ'ר, תוכלו לעשות זאת בזהירות כל עוד בגלגל יש עדיין מספיק אוויר לנסיעה. אבל, אם מדובר בקרע בגלגל, אתם מסתכנים בנסיעה על הג'נט – החלק הפנימי של הגלגל, דבר שעלול לפגוע בצמיג לצמיתות ולעקם את צורתו, כך שלא תוכלו להשתמש בו יותר.
אל תנסו למלא אוויר בגלגל שבו יש קרע, אחרי שנסעתם איתו אפילו נסיעה קצרה - הדבר יכול להיות מאוד מסוכן והצמיג עלול להתפוצץ.
אל תסעו עם קרע בגלגל ונסו להימנע מנסיעה עם פנצ'ר, ככל האפשר.
אז מה כן תוכלו לעשות, אם לא תרצו להזיז את הרכב? תוכלו להחליף גלגל לבד, או להיעזר בשירות החלפת גלגל שיגיע עד אליכם.
גלגלי הרכב הם כנראה החלק שהכי משתפשף בנסיעה. לכן, יש צורך לשמור עליהם בצורה טובה, כדי להפחית את הסיכון שתצטרכו להתעסק עם פנצ'ר לא רצוי. גלגלים שמקבלים יחס טוב לא אמורים להפתיע אתכם ולהתפנצ'ר, אלא אם עליתם ישירות על חפץ חד מאוד במהלך הנסיעה.
הנה כמה פעולות חשובות לשמירה על הגלגלים:
חשוב מאוד להקפיד לבדוק אוויר בגלגלים, לפחות פעם בחודש. אל תזניחו את מילוי האוויר, לחץ אוויר מאוזן בגלגלים עוזר ליציבות הרכב ולנסיעה חלקה יותר – כלומר, מבזבז פחות דלק. בנוסף, אם תקפידו למלא אוויר בגלגלים תוכלו לעקוב אחרי פנצ'ר נסתר. לדוגמה, אם אחד הגלגלים מאבד אוויר בצורה לא סבירה, ביחס לשלושת הגלגלים האחרים, זה צריך להדליק אצלכם נורה אדומה. במצב כזה, מלאו את האוויר ואחרי כמה ימים (ובהתאם לכמות הנסיעה שלכם) בדקו שוב את האוויר. אם הגלגל שוב איבד הרבה אוויר – כנראה שהוא מפונצ'ר וצריך לתקן אותו.
שימו לב, לחץ האוויר שונה בין רכב לרכב והוא אמור להופיע על מדבקה בדלת הנהג, או בדלתית הדלק. אם אתם לא מוצאים את המדבקה, חפשו בספר הרכב שלכם את לחץ האוויר המתאים לרכב ומלאו אותו בהתאם להרגלי הנסיעה שלכם. כלומר, בהתאם למשקל שהרכב סוחב, בין אם מדובר ברכב עמוס בציוד ואנשים או רכב ריק ועם נהג בודד.
כמו לחלב וללחם, גם לגלגל יש תאריך תפוגה. שאלנו את המומחים כל כמה זמן צריך להחליף צמיגים והרוב המוחלט ענו שבשימוש סטנדרטי ברכב, צריך להחליף את הצמיגים כל 3-4 שנים. השנים נספרות מרגע הנסיעה הראשונה בהם ולא מתאריך הייצור שלהם. אבל, כדאי לדעת שגם גלגל ישן, שישב הרבה זמן בפנצ'ריה בלי שימוש נשחק. הגומי מאבד מהתכונות שלו והגלגל עלול לאבד מהאפקטיביות והעמידות שלו. אורך חיי מדף של צמיג ממוצע הוא כ-6 שנים.
איך תדעו בן כמה הגלגל שלכם? הנה טריק פשוט שכדאי להכיר: תאריך הייצור של הצמיג מוטבע על הצמיג עצמו. חפשו על הגלגל מספר בעל 4 ספרות:
2 הספרות הראשונות מייצגות את שבוע הייצור (בשנה יש סך הכל 52 שבועות)
2 הספרות האחרונות מייצגות את שנת הייצור.
אבל, לא רק בשל גילו המופלג של הגלגל צריך להחליף אותו, אלא גם בגלל שחיקה, אם בגלל הנסיעות התכופות ואם בגלל האבנים המתגלגלות. בצמיג חדש תוכלו למצוא חריצים בעומק של כ-8 מ"מ. עם הזמן, הגלגל נשחק והעומק נאבד. אם החריצים קטנים מ-2 מ"מ, זו סכנה וכדאי להחליף את הצמיגים בפנצ'ריה.
טיפ מאיתנו: בשביל לדעת אם הצמיג שחוק בצעו את מבחן השקל - הכניסו מטבע של שקל לחריצים הטבועים בצמיג כשהצד עם הספרה 1 פונה לכיוונכם. מצליחים לראות את המילה "שקל" שמתחת לספרה 1? הצמיג שלכם שחוק, והגיע הזמן להחליף אותו (בצמיג חדש, המילה "שקל" תיבלע בחריצים).
את הצמיגים רצוי להחליף בצמדים: את הקדמיים יחד ואת האחוריים יחד, כדי להבטיח חלוקת משקל זהה על החלק הקדמי ועל החלק האחורי של הרכב.
לפעמים יש הרגשה שאתם תקועים לבד באמצע הכביש עם גלגל תקול, והמוסך הקרוב רחוק מכם שנות אור.
הזמנה של שירות החלפת גלגל טובה לכל מקרה בו אתם לא רוצים או לא יכולים להתעסק עם החלפת הגלגל בעצמכם ותעדיפו שאיש מקצוע יעשה את זה. בנוסף, החלפת גלגל היא עבודה שלפעמים מצריכה מיומנות וכוח, שלא לכולם יש. בעל מקצוע רציני יידע מתי הברגים מחוזקים היטב בגלגלים וכבר לא מהווים סכנה. בנוסף, הוא יגיע עד אליכם עם כל הכלים הדרושים וצ'יק צ'ק יחליף גלגל.
שימו לב, אם אין לכם גלגל רזרבי - חשוב שתיידעו אותו כבר בטלפון הראשוני, כי שירות החלפת גלגל יכלול גם גלגל חדש במקרה הצורך, וגם איזון וכיוון של הגלגלים.
מחירה שירות החלפת גלגל בצד הדרך תלוי בסוג שירות:
מחיר שירות החלפת גלגל קיים בגלגל רזרבי נע בין 260-420 ₪.
מחיר שירות תיקון פנצ׳ר בצד הדרך ללא החלפת גלגל, נע בין 230-350 ₪.
מחיר שירות החלפת גלגל קיים לגלגל חדש בצד הדרך, לא כולל מחיר הצמיג, נע בין 355-515 ₪.
מחיר צמיג חדש נע בין 350-1,000 ₪, בהתאם לסוג ואיכות הצמיג הנדרש.
אם יש לכם פנצ'ר גלגל, זה לא חייב להוציאלכם את האוויר לכל היום. תוכלו להיעזר במוסך נייד שיגיע עד אליכם, יחליף לכם את הגלגל או יתקן את הפנצ׳ר. כדי שלא תבזבזו זמן בצד הדרך, אספנו בשבילכם רשימת מוסכים ניידים מומלצים שמדורים עם חוות דעת של נהגים קודמים.
אם יורד האוויר בגלגל אחד, יותר משאר הגלגלים או שאתם שומעים רעש סביב הגלגל ומרגישים שהאוויר בו יורד בצורה מהירה – כנראה שיש לכם פנצ'ר. אם הגלגל ישן ושחוק, כנראה שבלי קשר הגיע הזמן להחליף אותו. בשני המקרים כדאי לדעת לעשות את החלפת הגלגל בצורה מקצועית. במאמר למעלה כתבנו במפורט איך ניתן להחליף גלגל, ואיך לזהות אם מדובר בפנצ'ר או בצמיג ישן.
לחץ האוויר הרצוי שונה בין רכב לרכב והוא לרוב יופיע על מדבקה בדלת הנהג, או בדלתית הדלק. אם לא מצאתם את המדבקה, חפשו בספר הרכב שלכם את לחץ האוויר המתאים לרכב ומלאו אותו בהתאם להרגלי הנסיעה שלכם. אם עדיין לא מצאתם, על עמוד מילוי האוויר בתחנות הדלק אמורה להיות רשימה מפורטת עם כל דגמי הרכב ולחצי האוויר הנכונים להם לפי הוראות היצרן.
מחיר שירות החלפת גלגל בצד הדרך תלוי בגלגל אליו אתם מחלפים -
אם מדובר בהחלפת גלגל לגלגל רזרבי, המחיר נע בין 260-420₪.
אם מדובר בהחלפת גלגל לגלגל חדש, מחיר ההחלפה נע בין 355-515 ₪, לא כולל את עלות הגלגל.
אין לעשות שימוש בתוכן ללא אישור בכתב (ניתן לקבל אישור בתנאים מסויימים). שימוש בתכנים ללא אישור מהווה הפרת חוק זכויות יוצרים ויהווה עילה לתביעה.






