מוקד טלפוני: 1-700-707-233

הצהרת הון

מתי בפעם האחרונה בדקתם כמה אתם שווים? אם לא עשיתם את זה, אז הצהרת ההון תעשה את זה בשבילכם. הצהרת הון נדרשת אחת לכמה שנים מבעלי עסק עצמאי או חברה, ובגדול היא מודדת מהו השווי הכלכלי שלכם. כן, זה כאב ראש. כן, צריך הרבה סבלנות ותשומת לב לפרטים. אבל היי, הכנו לכם מדריך מקיף על הצהרת הון : מה זה הצהרת הון, מה המשמעות של הצהרת הון, טיפים להתמודדות עם הצהרת הון והחשוב מכולם: איך ממלאים טופס הצהרת הון?

הצהרת הון

 


הצהרת הון

אם אתם עצמאים, אחת לכמה שנים תידרשו למלא טופס הצהרת הון, שבו תדווחו על היקף הרכוש, החסכונות, הנכסים ובעצם לענות על השאלה כמה אתם שווים פיננסית. הצהרת ההון היא תמונת מצב של נכסים והתחייבויות של אדם לתאריך מסוים בשנה - לרוב 31 בדצמבר לשנה הקודמת. כלומר, אם בשנת 2018 פתחתם עסק פרטי, הודעתם למס הכנסה על פתיחת התיק, תקבלו הצהרת הון שהתאריך שלה יהיה 31.12.2017.

בהצהרה הראשונה תידרשו להציג את כל מה שקיים ברשותכם, בין אם חסכונות, קרנות השתלמות או נכסי נדל"ן. בהצהרות ההון הבאות תידרשו להראות אם הצלחתם להגדיל את ההון והנכסים שלכם באופן שמתאים להכנסות וההוצאות שהצגתם בדוחות השנתיים. מה זה אומר?

נניח שבהצהרת ההון הראשונה דיווחתם שיש בבעלותכם דירה שעלותה 1,400,000 ש"ח. כעבור כמה שנים הגיעה אליכם הצהרת הון שנייה, ושם דיווחתם שקניתם דירה חדשה בשווי 2 מיליון, ועוד דירה לילדים בשווי 1,700,000 ש"ח. זאת אומרת, שבטווח השנים שבין הצהרת ההון הראשונה לשנייה, הצלחתם לקנות נכסי נדל"ן בשווי של 2.3 מיליון. עד כאן הכל טוב. אלא מה? שבסיכום הדוחות השנתיים שהגשתם למס הכנסה באותן שנים, דיווחתם שההכנסה שלכם עמדה על 1.5 מיליון בלבד. מאיפה שאר הכסף?

אם קיבלתם ירושה מצבכם מצוין, אך תידרשו להוכיח שהגידול בהון נבע משם, ובכל מקרה יהיה עליכם להסביר בהצהרת ההון הבאה מהיכן צץ הכסף שאפשר לכם לקנות דירות נוספות, אם לא מההכנסות מהעסק.

הצהרת הון משמשת את מס הכנסה לבדוק את בעל העסק ולראות האם השינויים שחלו במהלך השנים, בין הצהרת ההון הראשונה והשנייה, באו דרך ההכנסות של אותו בנאדם. זו אינדיקציה למלחמה בהון השחור, וזו בדיקה שמנסה להבין האם האדם דיווח על כל ההכנסות שלו כחוק - האם פתאום הגיעו לו נכסים ממקומות שלא ייתכן שהיה לו מימון לכך?

מי מקבל הצהרת הון?

דרישה להצהרת הון מקבל אדם בעל עסק אחת לכמה שנים, לרוב תוך מספר חודשים מרגע פתיחת התיק, והפעם הבאה שהוא יידרש למלא הצהרת הון זה אחרי 5 או 10 שנים. ישנם עסקים שנמצאים בתוכנית עבודה של מס הכנסה ואז הם נדרשים להצהרת הון כל שנתיים- שלוש. ישנה גם הצהרת הון מקוצרת, שאותה מקבל מי שאין לו תיק במס הכנסה, כלומר הוא לא בעל עסק, אך יש לו למעלה מ -2 דירות, חשבונות בנקים בחו"ל או שהתקבל במס הכנסה מידע על כך שיש לו פעילות לא מדווחת.

מה כוללת הצהרת הון?

כפי שציינו, הצהרת הון כוללת את כל הנכסים, ההון וההתחייבויות שלכם, והיא מחולקת לשני חלקים: כל מה שקשור לעסק שלכם, וכל מה שקשור אליכם באופן אישי.

ובאופן ספציפי?

  • נכסי המקרקעין - כל דירה, מגרש, חנות, נכס שקיבלתם בירושה, או כל נכס נדל"ן אחר שקיים בבעלותכם.
  • רכוש - כל כלי רכב שקניתם, ריהוט לבית (מעל סכום מסוים), תכשיטים וכו'.
  • הון עצמי - כל הכסף שיש לכם שלא מהכנסות העסק, זה מתייחס גם לכל הקרנות והביטוחים שלכם – תוכניות חיסכון בבנק, קופות גמל, קרנות השתלמות וכו'.
  • ההתחייבויות- הלוואות, כרטיסי אשראי, משכנתאות. גם אלו שאתם חייבים להם וגם מי שחייב לכם.

שימו לב שהצהרת ההון לא כוללת רק את הנתונים שלכם, בעל העסק, אלא גם את בן/בת הזוג שלכם וכלל הילדים עד גיל 18. במקרים רבים הסבא למשל מעניק דירה במתנה לנכד, הדירה נרשמת על שמו, ואנשים נוטים לשכוח מזה בהצהרה. שימו לב גם לשאר בני המשפחה.

הצהרת הון ראשונה

אם בהצהרת הון שנייה ושלישית חשוב לא להשמיט פרטים ולא לשכוח אף אחד, בהצהרת ההון הראשונה זה אפילו חשוב פי כמה.

הצהרת ההון הראשונה היא הבסיס להצהרות שיבואו אחריה, והיא מהווה מקור להשוואה ביניהן. אם בהצהרת ההון הראשונה תרשמו את כל הנכסים שלכם, כולל מתנות שקיבלתם, כספים שעומדים לזכותכם בכל מיני קרנות או מקורות אחרים, כל אלו יוכלו להוות בסיס לגידול ההון שיהיה לכם מול ההצהרה השנייה.

מומלץ מאוד להיעזר ברואה חשבון בכל הצהרת הון שתקבלו, אולם בגלל החשיבות של הצהרת ההון הראשונה זה מומלץ אף יותר.

איזה מסמכים צריך לצרף להצהרת הון?

המסמכים שתצרפו להצהרת ההון יהוו אסמכתא לכל הרכוש שדיווחתם עליו בטופס, ולכן חשוב לצרף כל מסמך ותיעוד שיכולים להיות לכם להוכחה. אלו המסמכים שחשוב לצרף:

הצהרת הון כסףחוזי רכישת נדל"ן

הצהרת הון כסףטופס העברת בעלות על רכב או כל הסכם רכש על כלי תחבורה אחר

הצהרת הון כסףפירוט תכולת בית מהערכת השמאי של ביטוח הדירה

הצהרת הון כסףאישור יתרות מהבנקים

הצהרת הון כסףאישור יתרות מקופות הגמל – כל קופות הגמל הקיימות, כולל של בן/בת הזוג והילדים עד גיל 18, כולל קרנות ממקום עבודה

הצהרת הון כסףאישור יתרת קרן המשכנתא

הצהרת הון כסףאישור הלוואות

הצהרת הון כסףאישור להצהרת הון מחברות הביטוח- סכומי החיסכון בפוליסות, כל פוליסת ביטוח של בעל העסק ובני המשפחה

הצהרת הון כסףקבלות להוצאות על הדירה – למשל שיפוץ גדול  

הצהרת הון כסףאישור יתרות בחשבון ניירות ערך

הצהרת הון כסףהעתק מהצהרת ההון הראשונה, בצירוף המסמכים שצורפו אליה – במידה ומדובר בהצהרת ההון השנייה.

כל המסמכים חייבים להיות מצורפים לטופס הצהרת הון, ואת הטופס עצמו תהיו חייבים להגיש במשרדי מס הכנסה, שם יחתמו לכם עליו בחותמת "נתקבל", ואותו תצטרכו לשמור 7 שנים.

מתי צריך להגיש הצהרת הון?

חובת הגשת  הצהרת הון היא בד"כ 120 יום מהיום שהיא נשלחה בדואר. אם יש לכם רואה חשבון, תקבלו גם הודעה מרואה החשבון כי ההודעה תופיע לו כבר במחשב. שימו לב שגם  אם לא קיבלתם את הטופס בדואר זה לא פותר אתכם מהגשת הצהרת ההון.


איך למלא טופס הצהרת הון

טופס הצהרת הון הוא טופס שנקרא 1219 – הצהרת הון ודין חשבון על רכוש והתחייבויות ליום (כאן יהיה רשום לכם את התאריך שנדרש ממכם על ידי פקיד השומה).

בצד השמאלי העליון יש נתונים של מס' התיק, מס' השומה, סמל פקיד השומה - כל אלו כבר יגיעו אליכם ממולאים על ידי פקיד השומה, ומתחת לזה תצטרכו למלא את מס' התיק שלכם במע"מ.

כפי שציינו, הצהרת הון מורכבת משני חלקים: חלק ראשון מתייחס להון העסקי שלכם והחלק השני להון הפרטי.

הטופס מתחיל בהון וההתחייבויות העסקיים

החלק הראשון הוא ההון המושקע בעסקים, והוא מתייחס לעסק שבו לא נערך מאזן. אם ערכתם מאזן בעסק, תמלאו את הפרטים בהמשך הטופס ויהיה עליכם לצרף את המאזן. בחלק הזה אתם צריכים לכתוב אם יש לכם נכסים עסקיים כמו מגרשים, מכונות, מטעים, ציוד, רכב וציוד כבד, תשלומים וכו'. על כל אחד מפרטי הרכוש תצטרכו לרשום מתי הוא נרכש, מה הייתה עלותו, ואם מדובר בנכס נדל"ן  עליכם לרשום גוש וחלקה של הנכס. בסוף כל סעיף תצטרכו לסכום את סך הרכוש.

הצהרת הון, הון מושקע בעסקים

 

הסעיף הבא הוא הרכוש השוטף של העסק – מלאי של מוצרים, חומרי גלם וכו', אם היו שטרות וצ'קים של לקוחות, תצטרכו לרשום כיצד ביססתם את הידע הזה – האם על ספירת מלאי או הערכה שלכם.

הצהרת הון רכוש עסקי

 

השלב הבא זה קופה ובנקים – מזכירים שוב שחלק זה מתייחס לחשבונות בנק עסקיים. עליכם למלא את הפרטים של החשבונות הללו- מהו מס' החשבון, סוג החשבון, באיזה בנק הוא מתנהל, מה יתרתו. אם היו לכם מזומנים או צ'קים בקופה יש לרשום גם אותם.

הצהרת הון חשבונות עסקיים

בסוף העמוד הזה תמצאו שורה שכתוב בה סה"כ רכוש - זה סיכום של הרכוש הקבוע שלכם, הרכוש השוטף, וקופה ובנקים, בעצם סיכום של כל הסעיפים שמילאתם למעלה.

הסעיף הבא בהצהרת ההון הוא התחייבויות: הסעיף הזה מדבר על התחייבויות עסקיות שהיו לכם, כמו צ'קים לפירעון אצל ספקים, הלוואות וכדומה. לכל התחייבות שאתם מציינים תצטרכו לרשום את הסכום ופירוט, ובסוף יש סיכום של סך כל ההתחייבויות.

התחייבויות עסקיות

 

בחלק הבא, הסיכום, יהיה עליכם לכתוב מהו ההון הנקי מהעסק – כלומר כל הרכוש שציינתם למעלה, פחות כל ההתחייבויות שציינתם. אם השקעתם בשותפות תצטרכו לרשום מהו הסכום שהשקעתם בשותפות ומהם האחוזים.

הצהרת הון סיכום עסקי

החלק הבא של הצהרת ההון מתייחס לעסק שבו ערכתם מאזן: אם ערכתם מאזן בעסק פרטי שלכם עליכם לרשום את שם העסק, תאריך ייסוד העסק, כתובתו, התאריך שבו ביצעתם את המאזן ומה היתרה שלכם שם בחשבונות הבנקים ובהלוואות שלקחתם עבור העסק.

אם השקעתם בשותפות מלאו בסעיף הבא את אותם הפרטים, ואם אתם מושקעים בתאגידים, כלומר יש לכם מניות בחברה (רק מעל 10%, כי אז זה מגדיר אתכם כבעלי שליטה) ויהיה עליכם לציין את שם החברה, מס' העוסק המורשה שלה, הכתובת, מהו הסכום שהשקעתם בה, והיתרות של ההשקעות הללו.

הצהרת הון עסק עם מאזן

בחלק האחרון, סעיף 46 עליכם לציין את סכום ההשקעות שלכם בעסק שנערך בו מאזן, שזה בעצם סיכום של כל הסעיפים העליונים.

עד כאן החלק שמתייחס לעסקים שלכם. כאן נעבור לחלק השני של הצהרת ההון -

ההתחייבויות הפרטיות שלכם

גם כאן, בשלב הראשון עליכם לציין את כל נכסי הנדל"ן שבבעלותכם, אם זה דירה, מגרש, או כל נכס אחר. אם יש לכם דירה: מה הכתובת, מהו הגוש, החלקה ומתי רכשתם אותה. כאן יהיה עליכם לצרף את חוזה הרכישה.

אם יש לכם דירה שקיבלתם במתנה או בירושה עליכם לרשום אותה בשווי של שקל.

הצהרת הון רכוש פרטי

 

הסעיף הבא הוא סעיף שנקרא "חייבים" ואלו בעצם כל האנשים שחייבים לכם כסף.

עליכם לכתוב את פרטי האנשים שחייבים לכם, ממתי הם חייבים לכם כסף, מהם תנאי הריבית ומתי הם אמורים להחזיר לכם את הכסף.

הצהרת הון חייבים

 

הסעיף הבא מתייחס למזומנים וחשבונות הבנק הפרטיים שלכם. עליכם למלא פרטים על כל חשבון שלכם – מי בעל החשבון, שם הבנק וכתובתו, סוג החשבון – האם זה עו"ש, מט"ח, פיקדון? פח"ק? ומס' החשבון.

שימו לב שלאחר מכן מופיע סעיף של סה"כ בבנקים שבו תצטרכו לסכום את הסכומים שמניתם בסעיפים הקודמים.

הצהרת הון חשבונות פרטיים

 

הסעיף הבא מתייחס לתוכניות חיסכון, ביטוח חיים, קופות גמל וכו'. כל אחד מכם מפריש במהלך חייו מהמשכורת שלו לקופות גמל, קרנות השתלמות, פנסיה, ביטוחי חיים סכומים שונים, כאן תצטרכו לפרט אותם, ובנוסף לצרף אישור שנתי מקופות גמל ואישור שנתי מהבנק.

הסכומים שתרשמו צריכים להיות סכומים נומינליים – כלומר הסכומים שהשקעתם בלי ריבית והצמדה מהיום שפתחתם את החשבון בקופה או בקרן.

הצהרת הון תוכניות חיסכון

 

הסעיף הבא הוא כל כלי התחבורה שברשותכם, והם כוללים גם כלי שיט, טיס וכלי תחבורה אחרים.

אם קניתם רכב עליכם לרשום את כל הפרטים: איזה רכב, מאיזה דגם, מאיזו תוצרת, מהו מס' הרישוי, מתי רכשתם אותו מה הייתה העלות שלו.

שימו לב שאם יש בבעלותכם כלי שיט או טיס, מעל עלות מסוימת מס הכנסה יחייב אתכם בדוח שנתי.

הצהרת הון כלי רכב

 

השלב הבא בהצהרת ההון הוא תכולת הבית והוא לא פשוט: כאן תצטרכו למלא את תכולת הבית שלכם פשוטו כמשמעו – ריהוט, מוצרי חשמל, עתיקות ועוד. קל לשכוח כאן דברים ולכן ההמלצה היא, בעיקר בהצהרת הון הראשונה, למלא את תכולת הבית לפי דוח השמאי שיש לכם מביטוח הדירה, זה יעשה לכם חיים קלים, ולפעמים קיים גם דוח שמאי על תכשיטים. 

הצהרת הון תכולת הבית

 

הסעיף הבא הוא סעיף ההתחייבויות הפרטיות שלכם: בדיוק כמו בסעיף ההתחייבויות העסקיות, גם בחלק הזה של הצהרת ההון אתם צריכים לרשום: למי אתם חייבים וכמה, מהן הריביות ומהם התנאים. לרוב אלו יהיו הלוואות בנקים שלקחתם, משכנתא, חובות והלוואות בכרטיסי אשראי.

השלב הבא אלו ההשקעות שלכם, רק שהפעם זה לא השקעה בעסק אלא  בניירות ערך  ומטבע חוץ – כמובן שרלוונטי רק אם יש לכם תיק בניירות ערך. תצטרכו למלא איפה אתם מנהלים את התיק: האם זה מוסד או בנק, מה מס' החשבון, מהו תיאור נייר הערך (מניה, אג"ח, נייר ערך מסחרי וכו'), והשווי שלו.

סעיף אחריו עוסק בהשקעות ומזומנים במטבע חוץ – בדיוק כמו בסעיף ניירות ערך, כאן מלאו את הפרטים לגבי ההשקעות שלכם במט"ח.

הצהרת הון ניירות ערך ומטח

 

בסעיף ד' תצטרכו לסכום את סה"כ הרכוש הפרטי שלכם, גם העסקי וגם הפרטי מהסעיפים הקודמים: סה"כ ההשקעות שלכם במט"ח + סה"כ ההשקעות בניירות ערך + סה"כ הרכוש הפרטי+ סה"כ ההון המושקע בעסקים.

סעיף ה' עוסק בקניות מט"ח וניירות ערך בין התקופות של ההצהרות הון – פחות רלוונטי אם זו הצהרת ההון הראשונה שלכם.

הסעיף הבא מדבר על כספות שבשליטתכם והאם אתם מיופי כוח של מישהו או לא.

אם יש כספת בשליטתכם מאוד חשוב למלא כאן את הפרטים נכון: אם אתם מחזיקים כספת בבנק תרשמו את מס' הכספת, באיזה בנק, מס' הסניף, ואם יש שם נכסים שלא שלכם. גם אם אתם משמשים אפוטרופוס של מישהו או מיופים כוח של מישהו מחו"ל חשוב לציין זאת.

הצהרת הון כספות

 

אפשר לנשום, הגענו לחלק האחרון של הצהרת ההון וזה הצהרת מגיש הדוח בצד ימין, כאן כמובן שיהיה עליכם למלא את הפרטים האישיים שלכם. בצד שמאל יופיעו פרטי המסייע, שהוא רואה החשבון או יועץ המס שבו נעזרתם במילוי הטופס.

הצהרת הון פרטים אישיים

 


טיפים למילוי טופס הצהרת הון

אז כבר הבנתם שהצהרת הון היא עסק לא פשוט שדורש זמן, סבלנות, תשומת לב לפרטים. אם אתם חושבים שצריך זיכרון טוב תשכחו מזה. יכולת זיכרון אכן יכולה לעזור לכם, אבל אל תבנו על כך שתזכרו הכל במשך השנים. אז הטיפ הראשון הוא לשמור ולתעד הכל. אם לימדו אתכם שההיפך מלשכוח הוא לזכור, אז במקרה הזה ההיפך מלשכוח הוא לרשום.

שמרו ותעדו כל טופס ומסמך שיכול להוות הסבר להון שלכם, בין אם קשור לעסק ובין אם לא, בין אם קניתם תכשיטים ובין אם רכב. גם אם זה יתפוס אצלכם מקום בארון ויעלה אבק, ביום שתצטרכו לשלוף אותו הוא יהיה מועיל מאוד. אז על מה חשוב להקפיד?

פתחו תיקייה במחשב, או ממש קלסר פיזי, למי מכם שאוהב דברים מוחשיים, והתכוננו להצהרת ההון הבאה:

הצהרת הון רואה חשבון תייקו כל חוזה קנייה ומכירה של נכס נדל"ן- דירה, חנות, מגרש וכו'.

הצהרת הון רואה חשבון שמרו כל חוזה קנייה ומכירה של רכב

הצהרת הון רואה חשבוןתעדו כל סכום כספי או רכוש שקיבלתם במתנה, בין אם זו מתנה מההורים או הלוואה מחבר

הצהרת הון רואה חשבוןתעדו כל סכום כספי או הלוואה שנתתם- מומלץ שזה לא ייעשה במזומן. גם אם זה נראה לכם שטותי, זה חשוב וישמש אתכם: כתבו מסמך שבו שניכם חתומים עליו הכולל את הפרטים המזהים שלכם, סכום ההלוואה, תנאי ההחזר, תאריך קבלת ההחזר וכו'.

הצהרת הון רואה חשבוןרשמו כל פעולה שביצעתם בבית – מומלץ לשמור את החשבוניות, במקרים כמו שיפוצים למשל.

הצהרת הון רואה חשבוןתייקו מסמכים על פדיית קרן השתלמות או תוכנית חיסכון

המלצה נוספת היא לעשות בסוף השנה מעין הצהרת הון זריזה לעצמכם – לראות אם לא היה שינוי מהותי. שבו עם רואה החשבון שלכם, הביאו את עיקרי המסמכים על הנכסים, וההתחייבויות שלכם ובצעו השוואה מול השנה הקודמת כדי לוודא שאתם בסדר. כדאי שתעשו את זה לפני סוף השנה כי כשתיגמר השנה כבר יהיה מאוחר מדי.


רואי חשבון מומלצים במילוי הצהרת הון

בניגוד לדברים אחרים מול מס הכנסה שעצמאים יכולים לעשות לבד, הצהרת הון היא בהחלט לא משהו שכדאי שתעשו לבד. היא מלאה בפרטים שנועדו לבדוק אתכם ואת האמינות שלכם, וכל פרט קטן שתיטעו בו עלול להיות מהותי. לכן, ריכזנו לכם כאן רואי חשבון מומלצים שיוכלו לסייע לכם במילוי הצהרת הון ובכלל, אם אתם צריכים רואה חשבון לעסק שלכם, כאן תוכלו למצוא כאלה עם המלצות. כי מה יותר טוב מחוכמת ההמונים?

למידע נוסף, סרטונים ובעלי מקצוע מומלצים בראיית חשבון - היכנסו לפורטל רואי חשבון 


שאלות נפוצות לדף זה

מה זה הצהרת הון?

הצהרת הון היא תמונת מצב של כל ההון – הנכסים וההתחייבות של בעל עסק עצמאי. היא משמשת את מס הכנסה כדי לראות אם יש התאמה בין מה שבעל העסק דיווח בדוחות השנתיים לבין ההון שהוא דיווח עליו בהצהרת הון, ובעצם זו מלחמה של מס הכנסה בהון השחור.

כל כמה זמן צריך להגיש הצהרת הון?

הצהרת הון ראשונה תגיע לרוב זמן קצר אחרי פתיחת העסק ורישומו במע"מ ומס הכנסה, לאחר מכן דרישה להצהרת הון מגיעה אחת ל- 5 שנים לרוב.

איך ממלאים טופס הצהרת הון?

עפר, רואה חשבון המדורג באתר מסביר שלב אחר שלב איך למלא טופס הצהרת הון

 

איזה מסמכים צריך לצרף להצהרת הון?

באופן כללי מומלץ לתעד ולתייק כל מסמך שיכול להוות אסמכתא למה דיווחתם עליו בטופס.

אלו המסמכים שחשוב לצרף:

  • חוזי רכישת נדל"ן
  • טופס העברת בעלות על רכב או כל הסכם רכש על כלי תחבורה אחר
  • פירוט תכולת בית מהערכת השמאי של ביטוח הדירה
  • אישור יתרות מהבנקים
  • אישור יתרות מקופות הגמל – כל קופות הגמל הקיימות, כולל של בן/בת הזוג והילדים עד גיל 18, כולל קרנות ממקום עבודה
  • אישור יתרת קרן המשכנתא
  • אישור הלוואות
  • אישור להצהרת הון מחברות הביטוח- סכומי החיסכון בפוליסות, כל פוליסת ביטוח של בעל העסק ובני המשפחה
  • קבלות להוצאות על הדירה – למשל שיפוץ גדול  
  • אישור יתרות בחשבון ניירות ערך
  • העתק מהצהרת ההון הראשונה, בצירוף המסמכים שצורפו אליה – במידה ומדובר בהצהרת ההון השנייה.
איזה טיפים אפשר לקבל להצהרת הון ראשונה?

הטיפ הראשון הכי חשוב – תייקו ותעדו כל חוזה רכישה, כל חשבונית מס, כל שחרור קרן פיקדון, ואפילו הלוואה שאתם נותנים לחבר.

הטיפ השני החשוב – היעזרו ברואה חשבון. הצהרת הון ראשונה חשובה ומשמשת כבסיס להשוואה להצהרות ההון שיבואו אחריה, ולכן חשוב שתמלאו אותה במדוייק.

והנה עוד כמה טיפים:

  1. תייקו כל חוזה קנייה ומכירה של נכס נדל"ן- דירה, קרקע, וכו'
  2. שמרו כל העברת בעלות או חוזה קנייה של רכב או כל כלי תחבורה
  3. תעדו מתנות והלוואות ממשפחה וחברים
  4. תעדו כל סכום כספי או הלוואה שנתתם- השתדלו לא לתת כסף במזומן
  5. רשמו כל פעולה שביצעתם בבית – מכוון בעיקר לשיפוץ גדול, שמרו את החשבוניות
  6. שמרו אישורים על פדייה של קרן השתלמות או תוכנית חיסכון
כמה עולה הצהרת הון?

מחירה של הצהרות הון ראשונה אצל רואה חשבון נעה בין 500-2,000 ש"ח.





אין לעשות שימוש בתוכן ללא אישור בכתב (ניתן לקבל אישור בתנאים מסויימים). שימוש בתכנים ללא אישור מהווה הפרת חוק זכויות יוצרים ויהווה עילה לתביעה.

שים לב! הנך מחובר בשם הלקוח . התנתק