מוקד טלפוני: 1-700-707-233

טופס 101 לגמלאים

יצאתם לפנסיה וחשבתם שנפטרתם מטופס 101? אז זהו, שטופס זה ילווה אתכם גם בתור גמלאים. רק שהפעם, במקום למעסיק תגישו אותו לחברת הביטוח שלכם. אז במה שונה טופס 101 לגמלאים מהטופס שאתם מכירים? במדריך הבא נסביר סעיף אחרי סעיף איך למלא טופס 101 לגמלאים, למה לשים לב במילוי הטופס, ולמה בכלל חשוב למלא אותו.


טופס 101 לגמלאים

כמו שאתם בטח יודעים, גמלאים לא מקבלים משכורת חודשית, אלא קצבת פנסיה. קצבת הפנסיה מחויבת במס ממש כמו משכורת. לכן, גם גמלאים צריכים למלא טופס 101 כדי לקבל את הקלות המס המתאימות להם ולבצע תיאום מס, אבל במקרה הזה מדובר בטופס 101 ייעודי לגמלאים הידוע גם בשם טופס 101ג.

ההבדל המרכזי בין טופס 101 רגיל לבין טופס 101 לגמלאים הוא למי מגישים אותו. בעוד שטופס 101 סטנדרטי מוגש למעסיק, במקרה של טופס 101 לגמלאים זה קצת יותר מורכב. אצל גמלאי, חברת הביטוח שממנה הוא מקבל את קצבת הפנסיה תחשב כמו מעסיק, והטופס יוגש אליה, ממש כמו במקום עבודה.

אם אתם מקבלים פנסיה מיותר מקרן פנסיה אחת, תצטרכו להגיש טופס 101 לכל אחת מקרנות הפנסיה בנפרד ולערוך ביניהן תיאום מס, כדי שלא תשלמו מס מקסימלי.

אותו הדבר תקף גם אם יש לכם הכנסות מעבודה נוספת לצד הפנסיה. זאת אומרת שתצטרכו להגיש טופס 101 למקום העבודה שלכם וטופס 101 לגמלאים לחברת הביטוח בנוסף. 

 


מילוי טופס 101 לגמלאים

עכשיו כשאנחנו יודעים מהו טופס 101 לגמלאים, לא נשאיר אתכם במתח ונסביר שלב אחרי שלב איך ממלאים את הטופס:

 

א. פרטי המעביד

את הסעיף הזה אתם לא ממלאים בעצמכם, ומי שימלא אותו הוא חברת הביטוח שלכם. ממש כמו שבטופס 101 רגיל חלק זה ימולא על ידי המעסיק. אם תורידו את הטופס מאתר חברת הביטוח שלכם, יש סיכוי טוב שחלק זה יגיע כשהוא כבר מלא בכל הפרטים של חברת הביטוח. לכן, אנחנו ממליצים שתורידו את הטופס ישירות מהאתר של חברת הביטוח שלכם.

 

סעיף א בטופס 101 לגמלאים

 

ב. פרטי העובד/ת

כאן תכתבו את הפרטים האישיים שלכם.
הסעיף "תאריך עלייה" רלוונטי רק למי שמוגדר עולה חדש לפי החוק. אם עליתם לפני 20 שנה, אין צורך להתחיל לעשות בלאגן במסמכים ולחפש את תעודת העולה, זה פשוט לא רלוונטי עבורכם.

 

סעיף ב בטופס 101 לגמלאים פרטי העובד/ת

 

ג. פרטי בן/בת הזוג

כאן נמלא את פרטי ההכנסות של בן או בת הזוג, במידה ויש. אם בן/בת הזוג גם הם פנסיונרים, נסמן "קצבה" בסוג ההכנסה "עבודה/קצבה/עסק". פרטי בן/בת הזוג לא תמיד משפיעים על הקלות או פטור ממס אבל עדיין חשוב למלא את הפרטים הנכונים בסעיף זה.

 

סעיף ג בטופס 101 לגמלאים פרטי בן/ בת הזוג

 

ד. פרטי הילדים

אם יש לכם ילדים מתחת לגיל 19, מלאו  את הפרטים שלהם.
שימו לב לסמן וי בעמודה 1 אם הילד נמצא בחזקתכם ולסמן וי בעמודה 2 אם אתם מקבלים קצבת ילדים מהביטוח הלאומי עבור ילד זה.

אם נולדו ילדים לאחר הגשת הטופס חשוב לעדכן זאת בטופס המקוון או למלא טופס חדש.

 

סעיף ד בטופס 101 לגמלאים פרטי הילדים

 

ה. פרטים על הכנסות אחרות

אם קצבת הפנסיה היא ההכנסה היחידה שלכם, סמנו וי בשורה הראשונה "אין לי הכנסות אחרות ממשכורת, מקצבה וממלגה" כך שחישוב המס ייעשה לפי מקור הכנסה אחד, במקרה של גמלאים - קצבת הפנסיה.

אם יש לכם הכנסות נוספות, מסמנים את סוג ההכנסה הנוספת. כמו שאתם כבר זוכרים - במקרה כזה תצטרכו למלא גם טופס תיאום מס כדי שלא תשלמו מס מקסימלי. לפי תלוש המשכורת שלכם תוכלו לראות האם מדובר בהכנסה שהיא משכורת חודש, יומית או חלקית (משכורת חודש היא הנפוצה מביניהן). תוכלו לראות מה בדיוק הפירוש של כל אחת מהן לפי הפירוט שמופיע בעמוד השני של הטופס.

 

סעיף ה בטופס 101 לגמלאים פרטי הכנסות

 

ו. אישור פקיד שומה

את הסעיף הזה לא ממלאים. במקרה של תיאום מס מי שימלא את סעיף זה הוא פקיד השומה במס הכנסה.

אם כבר ביצעתם תיאום מס, תוכלו לסמן את סעיף זה ולצרף את אישור של תיאום המס לטופס.

 

סעיף ו בטופס 101 לגמלאים אישורים מצ"ב

 

ז. בקשות פטור וזיכוי ממס

הרשימה שתראו בחלק זה היא רשימה של הקלות במס, שיכולות להיות משמעותיות מאוד בקצבת הפנסיה. לפעמים אנחנו זכאים להטבות מס בלי שאנחנו בכלל יודעים ולכן חשוב לעבור טוב טוב ולראות האם ישנם סעיפים שחלים לגבינו ולבקש פטור או זיכוי במידת הצורך. קראו היטב את הסעיפים וסמנו וי ליד הפרטים הרלוונטיים לגביכם.

יש סעיפים כמו נכות או הורה חד הורי שמספיקה הצהרה בלבד בשבילם ויש סעיפים בהם תצטרכו גם לצרף מסמכים שמוכיחים שאתם באמת עומדים בקריטריונים שלהם.

 

אילו מסמכים צריך לצרף לטופס 101 לגמלאים? אז ככה:

וי סעיף 2: אם אתם מתגוררים באחד מהישובים שזכאים להטבות מס תצטרכו לצרף גם אישור תושבות שנקרא טופס 1312א'. את הטופס תוכלו למצוא באתר רשות המיסים
וי סעיף 5: יש להוסיף אישור גמלת ילד נכה מהמוסד לביטוח לאומי. את האישור תוכלו להוציא באתר הביטוח הלאומי.

 וי סעיף 10: אם סיימתם לימודים אקדמיים, התמחות או לימודי מקצוע תצרכו להוסיף את הטופס עם השם הקליט: "בקשה להקלה במס לזכאי לתואר אקדמי או לתעודת מקצוע" או בקיצור טופס 119. טופס 119 תוכלו למצוא באתר רשות המיסים בישראל.

 

סעיף ז בטופס 101 לגמלאים בקשות לפטורים ממס

 

ח. הצהרה

לאחר שענינו על כל חלקי הטופס בהצלחה, נשאר רק להצהיר שהפרטים שמילאנו נכונים ולחתום.
שימו לב: במידה וחלים אלו שהם שינויים בפרטים שמסרתם בטופס תצטרכו לעדכן אותו או למלא אותו מחדש כך שהפרטים יישארו עדכניים ונכונים.

 

סעיף ח בטופס 101 לגמלאים הצהרה וחתימת הגימלאי/ת

אחרי מילוי טופס 101 לגמלאים

כל הכבוד, סיימתם למלא את הטופס בהצלחה!

אז מה עכשיו? את הטופס וכל האישורים הנלווים אליו שולחים לקרן הפנסיה בצורה מקוונת באתר שלהם, או בטפסים מודפסים בדואר. אם יש לכם עוד הכנסה, אל תשכחו לצרף גם את תיאום המס, ניחשתם נכון, כדי שלא ייגבו מכם מס מרבי בלי סיבה.
בהצלחה!

בסרטון הבא תוכלו לראות איך לערוך תיאום מס:
 


רואי חשבון מומלצים

כמו שראינו, טופס 101 לגמלאים אפשר למלא גם לבד. אבל חוץ ממנו יש עוד הרבה דברים שחשוב לדעת. אז אם אתם רוצים שמישהו ינהל לכם את החשבונות כך שאתם תוכלו להנות מהפנסיה בראש שקט, תוכלו לפנות לאחד מרואי החשבון המומלצים באתר ולתת לו להתעסק עם כל הטפסים והבירוקרטיה. וכן, הוא יטפל לכם גם בטופס 101 לגמלאים.


שאלות נפוצות לדף זה

למה צריך טופס 101 לגמלאים?

טופס 101 לגמלאים מאפשר לנולעשות תיאום מס בין ההכנסות ולבקש פטורים ממס.

במה שונה טופס 101 מטופס 101 לגמלאים?

טופס 101 מגישים למעסיק בעוד שטופס 101 לגמלאים מגישים לחברת הביטוח.

מתי להגיש טופס 101 לגמלאים?

טופס 101 לגמלאים ממלאים בתחילת שנת המס. 

האם צריך למלא טופס 101 כל שנה?

לפי רואי חשבון ששאלנו, טופס 101 צריך להגיש בכל שנת מס מחדש.

אין לעשות שימוש בתוכן ללא אישור בכתב (ניתן לקבל אישור בתנאים מסויימים). שימוש בתכנים ללא אישור מהווה הפרת חוק זכויות יוצרים ויהווה עילה לתביעה.

שים לב! הנך מחובר בשם הלקוח . התנתק