מוקד מידרג: 1-700-707-233

החזר מס שבח

אחרי שקניתם נכס ושילמתם את כל מיסי המקרקעין, יש סיכוי לא רע ששילמתם קצת יותר מדי, ושמגיע לכם החזר מס שבח. כמו בהחזרי מס רגילים, גם במקרה של החזר מס שבח אפשר להגיש בקשה לרשות המיסים, להוכיח למה מגיע לכם החזר ולקבל זיכוי לא קטן בכלל. אבל לפני שאתם ניגשים להליך ומסתכנים בכך שאולי דווקא אתם אלו שחייבים כסף למס הכנסה, ולא להפך, קראו את המאמר הבא כדי שיהיה לכם את כל המידע על החזר מס שבח.


החזר מס שבח

לפני שנדבר על החזר מס שבח, חשוב שתכירו ותדעו מה זה בדיוק מס שבח. אם אתם לא לגמרי סגורים על זה, כתבנו מאמר שלם על מס שבח, אז מוזמנים להעיף בו מבט ולחזור לפה ממש אחרי.

בכל אופן, מס שבח הוא המס שתשלמו על הרווח שתעשו ממכירת נכס, במידה ואתם לא זכאים לפטור.  לדוגמה, אם קניתם דירה שנייה להשקעה במיליון וחצי ש"ח, ומכרתם אותה בשני מיליון, תשלמו מס שבח בשווי 25% על הרווח שעומד, במקרה הזה, על 500 אלף ₪, כך שהמס יצא 125 אלף ש"ח. אבל, חשוב לדעת שמס שבח הוא לא תמיד גזירת גורל. כלומר, אם אין לכם פטור תהיו חייבים לשלם על הרווח שעשיתם מהמכירה, אבל יש סיכוי ששילמתם יותר ממה שהייתם צריכים, ואז מגיע לכם החזר מס שבח.


מתי מקבלים החזר מס שבח

שילמת יותר מדי מס? הנה כמה סיבות נפוצות שבגללן יכול להיות שמגיע לך החזר מס שבח:

נקודה קיזוז הפסדים: זה יכול להישמע קצת מסובך, אז תהיו איתנו:  אם שילמנו מס שבח, ובסוף השנה חווינו הפסדים, אפשר לבקש לקזז את אותם הפסדים מהרווח, ולבקש החזר לפי המס החדש. אבל לפני שאתם מתלהבים, מדובר רק על הפסדים הוניים (לדוגמא הפסדים בהשקעות בבורסה) או הפסדים עסקיים. לדוגמה, הרווחתי 100,000 ₪ ממכירת דירה, שילמתי 25% מס בשווי 25,000 ₪. בהמשך השנה הפסדתי 50,000 ₪ בניירות ערך שבבעלותי. כדי לקבל החזר מס שבח, מחסירים את ההפסד של ניירות הערך מהרווח על הדירה, ומשלמים מס על מה שהרווחנו בפועל – 50,000 ₪. כך שבמקום 25,000 ₪ מס, נשלם רק 12,500 ₪, ונקבל החזר על המס שבח המקורי ששילמנו בגובה ההפרש. קיזוז הפסדים ניתן לבקש באמצעות הגשת דו"ח שנתי למס הכנסה, כפי שמתואר בסרטון הבא:

 

נקודה תיקון שומות מס רווח: מס שבח אמורים לשלם על הרווח "נטו", כלומר, אם עשיתם רווח של 500 אלף ₪ במכירה, אבל אם במהלך חישוב המס ברשות המיסים שכחתם לנקות ממנו הוצאות שקשורות לדירה, כמו עלות השירות של עורך הדין או שיפוץ שערכתם לרגל המכירה, יש סיכוי ששילמתם יותר ממס ממה שהייתם צריכים, ושמגיע לכם החזר. במקרה הזה, אפשר לפנות לפקיד השומה במס הכנסה, לבקש לתקן את המס ששילמתם בהתחלה, ואם הוא מאשר תקבלו החזר.

 

נקודה נקודות זיכוי:  במידה והיית צריך לשלם מס שבח, אבל לא ידעת שמגיעות לך נקודות זיכוי שיגרמו לך לשלם פחות מס, אפשר לעדכן את נקודות הזיכוי דרך מקום העבודה ומס הכנסה, ולקבל החזר מס שבח. לדוגמה, אם אתה גר באזור שמעניק נקודות זיכוי נוספות, ולא עדכנת את המעסיק שלך (או לא ציינתי בדו"ח השנתי אם אני עצמאי/ת), ניתן יהיה בדיעבד לעדכן את נקודות הזיכוי ולבקש החזר לפי המס המעודכן שהיית צריך לשלם. בסרטון הבא תוכלו להבין לעומק על נקודות זיכוי במס הכנסה:

 

 

נקודה פריסה: אפשר לבקש לפרוס את מס השבח לתקופה של עד ארבע שנים, וכך להוזיל אותו בהתאם למאפייני המס שלנו באותה השנה. לדוגמה, אם עשית רווח של מיליון ₪ ממכירת נכס, ובשנתיים הבאות אתה מתכנן לא לעבוד או יודע שאתה הולך להרוויח פחות מסיבות כאלו ואחרות, כדאי לפרוס את המס שאתה חייב על פני השנים האלו שבהן איך הכנסה גדולה, וכך המס יתקזז עם מאפייני המס החדשים שמגיעים לי, ותשלם בדיעבד פחות מס מאשר בשנת המכירה המקורית.

אז איך מקבלים החזר מס שבח במקרה הזה? אם כבר שילמתם את המס המלא בשנת המכירה (לא ידעתם על האופציה של הפריסה או שהפריסה לא נכללה בחישוב המס המקורי), תוכלו לבקש לפרוס, ואז תקבלו החזר על הסכום ששילמתם. מכאן, תמשיכו לשלם בשנים הבאות רק את הסכום שאתם באמת צריכים, שלרוב יהיה זול יותר אם תרוויחו פחות או לא תעבדו בכלל. 

 

נקודה פיצול בין בני זוג: אם זוג מכר דירה ברווח, מס השבח יהיה אחיד וייוחס רק למי שעל שמו רשומה הדירה. אבל, ניתן להוזיל ולבקש החזר מס אם מפצלים אותו בין שני בני הזוג המחזיקים בכנס, וכך כל אחד משלם את המס בצורה יחסית בהתאם למאפייני המיסוי שלו ונקודות הזיכוי המגיעות לו, מה שמאפשר לנו לשלם מס שבח קטן יותר מהמס המקורי.


איך מקבלים החזר מס שבח

חישוב מס כדי לקבל החזר מס שבח מומלץ להגיש את הבקשה להחזר בתחילת השנה העוקבת לשנה ששילמתם את המס, בצורה עצמאית דרך האתר של רשות המיסים, או דרך יועץ מס שיעשה את זה בשבילכם. בנוסף, אפשר לקבל החזר מס שבח גם דרך הגשת דו"ח שנתי למס הכנסה (גם כאן תוכלו להיעזר בבעל מקצוע שייצג אתכם), במידה ואתם עצמאים או שכירים שצריכים להגיש בכל מקרה בכל שנה.

חישוב מס אם בחרתם להיעזר באיש מקצוע, יועץ המס יערוך אתכם שיחה ראשונית ויברר אם יש סיכוי שמגיע לכם החזר, כדי שלא יצא מצב שתגישו בקשה, ואז יתברר שבכלל אתם אלו שחייבים כסף למס הכנסה ולא להפך (אם למשל הרווחתם יותר אבל המשיכו לקחת מכם פחות מס). לאחר מכן, יועץ המס ישתמש בתוכנת מס מיוחדת בהתאם לפרטים האישיים שלכם, אשר דרכה יוכל לדעת איזה נושאים מזכאים אתכם בהחזר מס, ולסיום יגיש את הבקשה בשמכם לרשות המיסים.

כמובן שאם תרצו לבקש החזר מס שבח בצורה עצמאית זה לגמרי אפשרי, רק תצטרכו להיכנס ליישום הרלוונטי באתר רשות המיסים, למלא את הטופס (תמונה שלו מצורפת כאן למטה) ולעקוב אחרי ההוראת המפורטות. 

 

מחשבון מס שבח

 

חשוב לדעת סימן קריאההחזר מס שבח אפשר לקבל עד שש שנים מתשלום המס. אז ברגע שמתחלפת שנה, מומלץ לטפל בהחזר מס שבח כמה שיותר מהר, כדי שלא תשכחו וסתם תתבאסו כשתגלו שכבר אי אפשר לקבל זיכוי. ☹

 


החזר מס שבח - מחיר

בדומה למחיר החזרי מס לשכירים, גם במקרה של מחיר החזר מס שבח שכר הטרחה של יועץ המס מחושב לפי אחוזים מההחזר שמגיע לכם. במקרים של החזרי מס בשווי עשרות אלפי שקלים, יועצי מס עצמאים יגבו בין 10-15% מסכום ההחזר כשחברות מס עשויות לגבות גם 25%. אבל, אם מדובר על החזר מס של מאות אלפי שקלים ויותר, יש יועצי מס שיגבו גם פחות מ-10%. אם תרצו לקבל החזר מס שבח באמצעות הגשת דו"ח שנתי, תוכלו גם כאן להיעזר בשירותיו של יועץ מס, שיגבה בין 800-5,000 ש"ח על הכנת הדו"ח, בהתאם למורכבות. 


המלצות על יועצי מס להחזר מס שבח

לא מופרך שמגיע לכם החזר מס שבח. אבל לפני שאתם ניגשים להליך, תמיד מומלץ להתייעץ לפני, כדי לוודא שהאמת מגיע לכם החזר. תוכלו למצוא כאן יועצי מס ממומלצים המתמחים בהחזר מס שבח ומדורגים על ידי לקוחות קודמים. אם תעזרו ביועץ מס מהאתר, נתקשר לבקש חוות דעת בסיום התהליך, וככה נשמור יחד על הדירוגים מעודכנים.

 


;

אין לעשות שימוש בתוכן ללא אישור בכתב (ניתן לקבל אישור בתנאים מסויימים). שימוש בתכנים ללא אישור מהווה הפרת חוק זכויות יוצרים ויהווה עילה לתביעה.

שים לב! הנך מחובר בשם הלקוח . התנתק