רוצים להוסיף שער חשמלי לחניה שלכם ולא בטוחים איזה סוג של שער כנף יתאים לכם? אל דאגה - הגעתם למקום הנכון! במאמר הזה ריכזנו עבורכם את כל מה שצריך לדעת על שערי כנף חשמליים: החל מסקירה של הסוגים, דרך אפשרויות הפתיחה והעיצוב ועד טווחי המחירים המקובלים. רק שימו לב: יש הבדל גדול בין שערי כנף לבית פרטי לבין שערים תעשייתיים לחניונים ומפעלים. זהו, עכשיו אפשר להתחיל. תהנו
רגע לפני שנצלול לעומק הדברים, חשוב לנו להבהיר - כשמדברים על שער כנף חשמלי, לא מתכוונים לשער חניה שפורש כנפיים ומתעופף מעלה ברגע שאתם מתקרבים אליו . למעשה, שער כנף חשמלי הוא מונח שמאגד בתוכו את כל השערים שמורכבים מכנף אחת או יותר, מחוברים בצירים ונפתחים פנימה, החוצה או לצדדים. חיבור השער לצירים צדדיים הוא אחד היתרונות המשמעותיים של שערי כנף כי המשמעות היא שהם לא יושבים על מסילה בקרקע. מה ה"ביג דיל' אתם תוהים? תשאלו את השכן ממול שדואג לנקות פעם בשבוע את המסילות של שער ההזזה שלו מחול, אבנים ולכלוך שתוקעים אותו
. בנוסף, מדובר במנגנון לא מתחכם, שקל להתאים לכל פתח חניה - מקטן ועד גדול.
לפני שנרד לפרטים הקטנים, חשוב להבין דבר אחד מהותי - יש הבדל גדול בין שערי כנף חשמליים שמיועדים לשימוש ביתי לבין שערי כנף תעשייתיים שמותקנים במפעלים או חניונים גדולים.
ההבדל המרכזי הוא במספר הפתיחות של השער במהלך היום. בשער ביתי, גם ביום "עמוס", מספר הפתיחות ביום לא מגיע ליותר מכמה עשרות. לעומת זאת, שערים באזורי תעשייה וחניונים נפתחים מאות פעמים ואפילו אלפי פעמים ביום.
בדיוק בגלל זה מנגנון התפעול שלהם שונה - בשער כנף ביתי מותקן בדרך כלל מנוע בוכנתי בורגי וזאת לעומת שערי כנפי תעשתיים שבהם מתקינים מנוע הידראולי, שעובד על לחץ שמן ומתאים לעומס עבודה אינטנסיבי.
בנוסף, בשערים תעשייתיים כמעט תמיד תמצאו צירים ממוסבים - צירים עם מיסב פנימי שמאפשרים לכנף לנוע חלק ושקט, מפחיתים את העומס על המנוע ודורשים פחות תחזוקה לאורך זמן.
עוד הבדל מהותי שכדאי להכיר נוגע לחומרים שמהם עשויים כל אחד מסוגי השערים - שערי כנף חשמלי ביתיים בדרך כלל עשויים מאלומיניום - חומר קל יחסית, נוח לעבודה ועמיד לאורך שנים. לעומת זאת, שערי כנף תעשייתים עשויים לרוב מברזל כבד וחזק שמתאים לאינטנסיביות העבודה שלהם.
וזה לא הכל, אנחנו בדיוק מגיעים לחלק הכיפי! בניגוד למראה המתכתי (ויש שיגידו "המשעמם") של שערי כנף חשמלי תעשייתיים, שערי כנף לשימוש ביתי ניתן לעצב כמעט בכל סגנון שעולה על רוחכם .
מוכנים להבין קצת יותר על שערי כנף חשמליים? מעולה! אנחנו מיד מתחילים. ומה יותר בסיסי מאשר לסקור את סוגי שערי הכנף החשמליים? עשינו בשבילכם סדר:
למעשה, מדובר בשער הכנף החשמלי הבסיסי ביותר שמורכב מכנף אחת גדולה שמחוברת בציר ונפתחת פנימה (לתוך החניה) או החוצה (לכיוון הרחוב בדרך כלל). בגלל שבשער כנף חשמלי מסוג חד-כנף אין חלוקת משקל בין כמה כנפיים, כל העומס למעשה מונח על זוג הצירים והמנוע, לכן ככל שהפתח רחב יותר, כך הכנף הופכת כבדה מאוד והעומס על המערכת גדל.
בפועל, שער חד-כנפי מתאים בעיקר לפתחים צרים יחסית, שם הכנף לא הופכת למאסיבית מדי. בחניות רחבות או במגרשים גדולים כמעט לא תראו שערים מסוג זה, פשוט כי הכנף תהיה כבדה מדי ותדרוש מנוע יקר וחזק במיוחד.
שימו לב: בשער חד-כנפי ובכלל, כדאי לחשוב מראש על כיוון הפתיחה - אם השער נפתח פנימה, הוא "גוזל" חלק משטח החניה הפנימי ואם הוא נפתח החוצה, יש סיכון שהוא יחסום מדרכה או יפריע לרכבים חולפים ברחוב. בכל מקרה, חייבים לוודא שיש מספיק מקום לפתיחה מלאה ובטוחה של הכנף.
יתרונות של שער חניה חד-כנפי:
מנגנון פשוט מאוד שמפחית פוטנציאל לתקלות
עלות נמוכה ביחס לשערי כנף אחרים
חסרונות של שער חניה חד-כנפי:
דורש שטח פתיחה גדול יחסית (פנימה או החוצה).
לא מתאים לחניות צפופות או למקומות שבהם יש מכשול במסלול הפתיחה (עמוד, קיר, מדרכה גבוהה).
שער חניה חשמלי דו-כנפי הוא אחד הפתרונות הנפוצים ביותר והוא מתאים לפתחים רחבים יחסית. בשונה משער חד-כנפי שבו יש כנף אחת גדולה, כאן יש שתי כנפיים שמחוברות בצירים משני צדי הפתח ונפגשות באמצע כשהן נסגרות. בשער מהסוג הזה מתקינים שני מנועים, אחד לכל כנף, כדי שהכנפיים ייפתחו וייסגרו בצורה חלקה ובו־זמנית.
בנוסף, ולא פחות חשוב - שער דו־כנפי דורש רק חצי מהמרחב שצריך שער חד־כנפי. למה? הסיבה פשוטה: בשער חד־כנפי כל הכנף נפתחת בבת אחת ותופסת שטח גדול, לעומת שער דו־כנפי שבו הפתיחה מתחלקת לשתי כנפיים קטנות יותר, שכל אחת מהן צריכה פחות מקום.
יתרונות של שער חניה דו-כנפי:
מחלק את המשקל בין שתי כנפיים דבר שמפחית את העומס על כל ציר ועל המנוע.
פתרון אידיאלי לפתחים רחבים יותר, שבהם שער חד־כנפי היה כבד מדי ודרש המון מקום.
מראה סימטרי ואסתטי.
חסרונות של שער חניה דו-כנפי:
מנגנון פעולה מורכב יותר ביחס לשער חד-כנפי, מה שמעלה את הצורך בתחזוקה שוטפת ואת פוטנציאל התקלות.
כאן כבר מדובר בפיתרון יותר מורכב. בניגוד לכנפיים שדיברנו עליהן עד עכשיו, שזזות כיחידות שלמות, בשער חניה רב-כנפי, כל כנף מחולקת לשניים (ולפעמים ליותר). השער נפתח לצדדים וכשזה קורה החלקים מתקפלים זה על זה כמו ספר. המשמעות היא שלא צריך מרחב גדול כדי לפתוח את השער, והוא הופך לאידיאלי במקומות צפופים שבהם שער חד־כנפי או דו־כנפי פשוט לא מתאימים.
יתרונות של שער חניה רב-כנפי:
מצריך פחות שטח פתיחה לעומת חד או דו־כנפי.
מעניק מראה מודרני, מתוחכם וייחודי.
חסרונות של שער חניה רב-כנפי:
מנגנון מורכב שרגיש יותר לתקלות ומצריך התקנה מאוד מדויקת.
יקר יותר להתקנה ולעיתים גם לתחזוקה.
אחת הסיבות ששערי כנף חשמליים הפכו לפופולריים כל כך היא שהם לא דורשים יותר מדי תחזוקה. אבל כדי שהשער ימשיך לעבוד חלק לאורך שנים, יש כמה רכיבים בסיסיים שחשוב לשים אליהם לב:
צירים - כדאי לוודא שהכנפיים נפתחות בצורה חלקה וללא חריקות. החדשות הטובות הן שאם מרגישים חיכוך או שומעים רעש, שימון קל בדרך כלל פותר את הבעיה.
מנוע ובוכנות - אם השער מתחיל לזוז לאט מהרגיל, או נשמע שהמנוע "מתאמץ" יותר מבדרך כלל, זה סימן שכדאי להזמין בדיקה של טכנאי שערים חשמליים לפני שהמצב מחמיר.
חיישני בטיחות - מטבע הדברים, לאורך זמן הם מתלכלכים (אבק, בוץ, קורי עכביש), דבר שיכול להשפיע על התפקוד שלהם - כדי להימנע מזה, ניקוי עדין מדי פעם עם מטלית יעשה את העבודה.
ברגים ועיגונים - פעם בשנה שווה להעיף מבט על הברגים שמחזיקים את הצירים והכנפיים ולחזק במידת הצורך. ברגים רופפים עשויים לגרום לשער "לשקוע" עם הזמן.
כשחושבים על פתיחת שער חשמלי, רוב האנשים מדמיינים שלט קטן שמחובר למחזיק מפתחות, והאמת? לא מדובר בטעות - שלט רחוק הוא אחד מהאפשרויות הנפוצות ביותר לפתיחת שערי כנף ובכלל לפתיחת שערים חשמליים. אבל למעשה היום יש לא מעט אופציות משוכללות נוספות:
קודן / כרטיס מגנטי / צ’יפ - נפוץ מאוד בבנייני מגורים משותפים, כי מאפשר כניסה מאובטחת בלי להסתמך על שלט.
מערכת סלולרית - פותחת את השער ישירות מהנייד ואפילו מאפשרת שליטה מרחוק (למשל לפתוח לחבר שבא לבקר).
אינטרקום עם מצלמה - מאפשר לזהות מי עומד בשער ולפתוח לו בלחיצת כפתור מתוך הבית.
חיישני קרבה / גלאי על הכביש - נפוץ בחניונים ציבוריים ובמפעלים: השער מזהה את הרכב ונפתח לבד.
זיהוי לוחית רישוי (LPR) - מדובר במצלמה שמזהה את מספר הרכב ופותחת רק לרכבים מורשים.
פתיחה ידנית - לרוב קיימת כאופציה חירום, למשל בעת הפסקת חשמל או תקלה במערכת.
כדאי לדעת שברוב המקרים תוכלו לרכוש את המערכות השונות דרך טכנאי שערים חשמליים שגם יתקין עבורכם את הממשק.
כמו לא מעט שירותים, גם כשמדובר בשערים חשמליים כנפיים, אין מחיר אחיד. בגדול, טווח המחירים של התקנת שער כנף חשמלי נע בין 15,000 ל- 35,000 ש"ח כולל כל חלקי השער והתקנה (ולא כולל מע"מ). סוג השער, ספק השער וגודל השער הם הגורמים שבדרך כלל משפיעים עליו.
ובצורה קצת יותר מפורטת:
מחיר של שער חד-כנפי נע בדרך כלל בין 15,000 - 18,000 ש"ח כולל התקנה ולא כולל מע"מ.
מחיר של שער דו-כנפי נע בדרך כלל בין 25,000 - 28,000 ש"ח כולל התקנה ולא כולל מע"מ.
מחיר של שער רב-כנפי בדרך כלל נע בין 32,000 - 35,000 ש"ח כולל התקנה ולא כולל מע"מ.
תודה מיוחדת ליוסף, טכנאי שערים חשמליים המדורג במידרג, שעזר לנו להביא לכם מידע מקצועי, אמין ומדויק על שער מתרומם הכולל גם מחירים וטיפים חשובים שעושים את כל ההבדל.
אז אחרי שהבנתם מהם הסוגים השונים של שערי כנף חשמליים, איך מתחזקים אותם, מהן אפשרויות הפתיחה ואפילו כמה זה צפוי לעלות - נשאר רק דבר אחד: לבחור את בעל המקצוע שיבצע את העבודה כדי להקל על החיפושים, ריכזנו עבורכם רשימה של טכנאי שערים חשמליים מומלצים - כולל חוות דעת מלקוחות קודמים, כדי שתוכלו לבחור בראש שקט. בהצלחה!
בגלל מספר הפתיחות ביום, מנגנון התפעול שלהם שונה - בשער כנף ביתי מותקן בדרך כלל מנוע בוכנתי בורגי וזאת לעומת שערי כנפי תעשתיים שבהם מתקינים מנוע הידראולי, שעובד על לחץ שמן ומתאים לעומס עבודה אינטנסיבי.
טווח המחירים של התקנת שער כנף חשמלי נע בין 15,000 ל- 35,000 ש"ח כולל כל חלקי השער והתקנה (ולא כולל מע"מ).
תאמינו או לא, שער כנף חשמלי נחשב לשער עמיד מאוד שלא נוטה להתקלקל במהירות וכל מה שצריך כדי להבטיח את זה הוא להקפיד על תחזוק נכון שכולל שימון תקופתי של הצירים, ניקיון קל אחת לכמה חודשים וחיזוק הברגים אחת לשנה.
אין לעשות שימוש בתוכן ללא אישור בכתב (ניתן לקבל אישור בתנאים מסויימים). שימוש בתכנים ללא אישור מהווה הפרת חוק זכויות יוצרים ויהווה עילה לתביעה.