מוקד מידרג: 1-700-707-233

בדיקת גז ראדון

בדיקת גז ראדון נדרשת בעיקר בחדר ממ"ד בבית, במרתף פעיל בבניין או בבית פרטי. הסיבה שבדיקת גז ראדון מומלצת מאוד היא שריכוזים גבוהים שלו עלולים לגרום חלילה לסרטן ריאות. אחרי שהעלנו פאניקה, נרגיע ונאמר שיש דרכים לטיפול בבעיה והכל מתחיל בבדיקה. אז למרות שגז ראדון הוא חסר ריח אל תגידו לא הרחנו, לא ידענו - כל הפרטים על בדיקת גז ראדון, הסוגים השונים, מחירים ופתרונות ממש כאן קריצה

בודקים מוסמכים מומלצים לבדיקת גז ראדון


גז ראדון - מה זה?

ראדון הוא גז רדיואקטיבי חסר ריח, טעם או צבע שנמצא בקרקע ובחומרי בניה שונים כמו מלט, בטון וקרמיקה. הוא נפלט מהקרקע ולכן יותר סביר שבתים צמודי קרקע יהיו נגועים בו. מעבר לפליטה מהקרקע, הוא נפלט גם מקירות בטון כמו בממ"ד או במרתף ודרך סדקי מבנים, ולכן הריכוז שלו במקומות אלו גבוה יותר. 

חשוב לציין שגז ראדון נמצא כמעט בכל מקום לרבות שטחים פתוחים, ובריכוזים נמוכים הוא לא נחשב למסוכן. מהם ריכוזים גבוהים של גז ראדון שמזיקים לבריאות? האמת שזה קצת טריקי כי ריכוזים גבוהים של גז ראדון נקבעים לפי סוג הבדיקה וסוג החלל אותו אתם בודקים. באופן כללי, ריכוז גבוה של גז ראדון למבני מגורים יהיה כ- 200 בקרל (יחידת מידה לבדיקת רדיואקטיביות) ומעלה ל-200 קוב, וריכוז גבוה במשרד יהיה כ- 500 בקרל ומעלה ל-200 קוב. 

בדיקת גז ראדון בחוץ

בדיקת גז ראדון - סוגים שונים

יש שני סוגים של בדיקת גז ראדון, ובנוסף יש בדיקה שאפשר לבצע לבד (כי אי אפשר בלי קצת "עשה זאת בעצמך"). לכל אחד מהסוגים יש יתרונות וחסרונות משלו שממש מיד נפרט עליהם, אבל לכולם מטרה זהה - מציאת ריכוזי גז ראדון במבנה שלכם ואיתור המקום ממנו הגז נפלט.  

לפני שאתם בוחרים סוג בדיקה, טיפ מאיתנו - וודאו שהבודק שלכם בעל רישיון עדכני מטעם המשרד להגנת הסביבה (מדובר בהיתר שמתחדש כל שנה). ככה תהיו רגועים שהבדיקה שלכם בידיים טובות. 

 

ובחזרה לבדיקות:

בדיקה קצרת טווח לאיתור גז ראדון

מודד קרינה מתי מומלץ לעשות? לרוב בדיקות קצרות טווח נעשות לפני כניסה לדירה חדשה או כל מבנה חדש במסגרת טופס 4.

ללא הטופס הזה אי אפשר להיכנס לדירה והיא צריכה להיערך על ידי בודק מוסמך. ניתן גם לערוך בדיקה קצרת טווח במבנים ישנים ללא קשר לטופס 4, כאשר יש בהם חשש לריכוז גבוה של גז ראדון ויש צורך בקבלת תשובה מהירה.

מודד קרינה משך הבדיקה - בין 3-7 ימים בהם הגלאי ישב בתוך החלל הנבדק.

מודד קרינה אופן הבדיקה - הבודק המוסמך יגיע עם גלאי נייד ויניח את הגלאי על רהיט מאוזן בגובה שבין 1-2 מטר מעל הרצפה. הגלאי יונח רחוק מהחלון וממערכת המיזוג בחדר, כאשר החדר יהיה אטום לחלוטין. תשובות יתקבלו בין 24 שעות לשבועיים לאחר סיום הבדיקה. 

מודד קרינה יתרון הבדיקה - קבלת תשובה מהירה ביחס לבדיקה ארוכת טווח. 

מודד קרינה חיסרון הבדיקה – הבדיקה פחות מדויקת. נסביר - בדיקה קצרת טווח לא משקפת את רמת ריכוז הראדון בחדר כשהוא פתוח ומאוורר, אלא חוזה את הריכוז אליו גז הראדון יכול להגיע בחלל שבדקתם במידה והחדר יהיה סגור.

 

בדיקה ארוכת טווח לאיתור גז ראדון

מודד קרינה מתי מומלץ לעשות? כשיש חשש לגז ראדון במבנה שלכם ואתם לא צריכים תשובה מיידית. 

מודד קרינה משך הבדיקה - בין 3-6 חודשים. 

מודד קרינה אופן הבדיקה - הבודק המוסמך יתקין לכם גלאי בחלל אותו אתם רוצים לבדוק, והפעם לא תצטרכו לסגור את החדר לגמרי אלא תוכלו להתנהל כרגיל. לאחר טווח שבין 3-6 חודשים, הבודק ייקח בחזרה את הגלאי ויעביר אותו למעבדה לבדוק את ריכוז הראדון. גם כאן, תשובות יתקבלו בין 24 שעות לשבועיים לאחר סיום הבדיקה. 

מודד קרינה יתרון הבדיקה -  בדיקה ארוכת טווח מציגה את ריכוז הראדון בחלל כפי שאתם מתנהלים איתו ביום-יום, כשהוא פתוח ומאוורר, ולכן התוצאות מדוייקות יותר. 

מודד קרינה חיסרון הבדיקה - תשובות הבדיקה מגיעות מאוחר ביחס לבדיקה הקצרה. 

גלאי בתוך הבית

בדיקה עצמית לגז ראדון

כל בודק מוסמך או מכון מוסמך לבדיקות קרינה ישמחו לשלוח לכם ערכה לבדיקה עצמית. בדרך כלל הערכה נשלחת בדואר וכוללת את הגלאי, הוראות שימוש וטלפון של בודק שיעזור לכם בזמן תפעול הערכה. 

תוכלו למצוא גם סוגים שונים של גלאים לרכישה באינטרנט, אך שימו לב שאופן המדידה מתשנה ממכשיר למכשיר, ובנוסף יש צורך להתאים את סוג המכשיר לסוג החלל. כדי שתהיו בטוחים שאתם יודעים איך לקרוא את התוצאות ושהמדידה נעשית בצורה נכונה - מומלץ להזמין ערכה דרך מודד מוסמך. 

גלאי גז ראדון

שימו  - כפי שהזכרנו קודם, אם אתם זקוקים לטופס 4 בדיקה עצמית לא תעזור ויש צורך בבודק מוסמך. 

ומה לגבי הגלאים? מעבר לזה שהם נשמעים כאילו אתם במשימת גישוש מגניבה, אתם צריכים לדעת שגלאי בדרך כלל מכסה 40 מ"ר. אם החלל שלכם גדול יותר, כנראה שתצטרכו 2 גלאים או יותר. 


מחיר בדיקת גז ראדון

מחיר מחיר בדיקת גז ראדון ינוע בטווח של כ- 500-2,000 ש"ח, בין אם מדובר בבדיקה קצרה או ארוכה. 

טווח המחירים רחב מפני שהוא תלוי בפרמטרים רבים שיש להתייחס אליהם, כאשר המשתנים העיקריים הם גודל המקום שרוצים לבדוק, כמות הגלאים הנדרשת ומורכבות עבודת הפיענוח.

מחיר מחיר ערכה לבדיקה עצמית דרך בדוק מוסמך ינוע בדרך כלל בין 350-500 ש"ח. המחיר כולל את הגלאי והמשלוח. 


טיפים לאיזון רמת גז הראדון

אם גם אתם מרגישים שגז ראדון רודף אותנו בכל מקום, אתם צודקים. אבל אל חשש, לגמרי אפשר להוריד את ריכוז הראדון בביתכם מחייך

אחד פתח חלון - הדרך הבסיסית ביותר להפחתת רמת גז הראדון היא תחלופת אויר טובה, בייחוד במבנים סגורים כמו ממ"ד או מרתף. במידה ואין תחלופת אויר טובה במבנה, מומלץ להתקין וונטות, מפוחים ייעודים להוצאת גז ראדון או מאווררי תקרה. אם אין אפשרות כזו, הגדילו את החלונות במבנה, או לכל הפחות הקפידו על פתיחה מירבית שלהם.

מספר שתיים  מבעד לסדקים - גז ראדון נפלט גם דרך סדקים בקירות. במקרה כזה, איטום הסדקים בהחלט יכול להיות יעיל בהפחת גז הראדון.

 

חלון ממ"ד אחרי תיקון

בודקים מומלצים לבדיקת גז ראדון

גז ראדון זה לא צחוק - מדובר בבריאות שלנו. כדי שתוכלו לגור בבית בראש שקט, או להגיע למשרד ללא חשש חשוב להיעזר בבודק קרינה מוסמך. תהליך קבלת התשובות לוקח זמן, אז כדי שלא תתמהמהו בבחירת הבודקים שלכם, ריכזנו לכם בודקים מוסמכים מומלצים לבדיקת גז ראדון.


;

שאלות נפוצות לדף זה

מה זה גד ראדון?

ראדון הוא גז רדיואקטיבי חסר ריח, טעם או צבע שנמצא בקרקע ובחומרי בניה שונים כמו מלט, בטון וקרמיקה. בדרך כלל נמצא בריכוזים גבוהים במקומות סגורים כמו מרתף או ממ"ד ולכן מומלץ לבדוק את רמת ריכוז הראדון בביתכם. במידה והריכוזים גבוהים מ-200 בקרל (יחידת המידה למדידת רדיואקטיביות) ל-200 קוב בבית או מ-500 בקרל ל-200 קוב במשרד, כדאי לבדוק פתרונות להפחתת גז ראדון. 

האם גז ראדון מסוכן?

גז ראדון נפלט מהאדמה ומקירות בטון בעיקר. הוא נמצא בכל מקום אבל בריכוזים מאוד נמוכים שלא מזיקים. הריכוזים הגבוהים הם מעל 200 בקרל ל-200 קוב בבית (בקרל - יחידת מידה למדידת רדיואקטיביות), או מעל 500 בקרל ל-200 קוב במשרד. מעל ריכוזים אלו, גז ראדון עלול לגרום לסרטן ריאות חלילה, וכדאי לבדוק פתרונות להפחתה שלו. 

כמה עולה בדיקת גז ראדון?

 מחיר בדיקת גז ראדון בין אם קצרה או ארוכה בדרך כלל ינוע בטווח של כ- 500-2,000 ש"ח. שימו לב שטווח המחירים רחב כי הוא תלוי בפרמטרים רבים שיש להתייחס אליהם, ביניהם כמות הגלאים הנדרשת, מורכבות עבודת הפיענוח, המרחק הגיאוגרפי בין הבודק המוסמך לחלל אותו אתם בודקים ועוד.

מחיר ערכה לבדיקה עצמית דרך בדוק מוסמך ינוע בדרך כלל בין 350-500 ש"ח. המחיר כולל את הגלאי והמשלוח. 

לפרטים נוספים תציצו כאן למעלה. 

אין לעשות שימוש בתוכן ללא אישור בכתב (ניתן לקבל אישור בתנאים מסויימים). שימוש בתכנים ללא אישור מהווה הפרת חוק זכויות יוצרים ויהווה עילה לתביעה.

שים לב! הנך מחובר בשם הלקוח . התנתק