עוד
מוקד מידרג: 1-700-707-233

תביעת כתובה

יש נטייה להתייחס לכתובה כמסמך סמלי, אבל זאת טעות גדולה. על הכתובה כותב החתן סכום, ובמידה ותוגש תביעת כתובה - בית הדין עלול לחייב את החתן לשלם אותו במלואו. אבל כמו הרבה מסמכים משפטיים, כלום לא חקוק באבן: אם כתבתם סכום גבוה ממה שאתם יכולים לשלם, יש סיכוי טוב שבית הדין יקבע סכום אחר, פרופורציונלי יותר ליכולות שלכם. מתי אפשר להגיש תביעת כתובה, איך עובד ההליך וכמה זה יעלה – בדף הבא


מה זה תביעת כתובה

במעמד שלפני החופה, החתן חותם על הכתובה בנוכחות אביו ועדים. כשהוא חותם, הוא גם ירשום על הכתובה סכום שאותו הוא מתחייב לשלם לכלתו במקרה והוא בוחר לפרק את הנישואין, או אם הוא מפר את החוזה ביניהם בדרכים אחרות (עליהן נפרט בהמשך). מכאן, תביעת כתובה תתרחש במקרה של גירושין, כאשר יש חוסר הסכמה בין בני הזוג בנוגע לשאלה האם יש לשלם את הכתובה או לא.


עילות לתביעת כתובה

לא בכל מקרה של גירושין זכאית האישה לקבל את הסכום הרשום בכתובה, אך חשוב להבין שהיא זכאית לה אלא אם הבעל הוכיח אחרת. כלומר, חובת ההוכחה היא עליו. מספר דוגמאות לטיעונים שיכולים לחזק את טענתו של הבעל כי האישה לא זכאית לכתובה הם:

אישור מקצועיבגידה

אישור מקצועיאישה המסרבת לקיים עם בעלה יחסי אישות

אישור מקצועיעזיבת הבית ללא הסבר מוצדק

יש עוד טיעונים רבים לפי ההלכה היהודית שיכולים לגרום לאישה לאבד את כתובתה, ובסופו של דבר העניין גם תלוי בשיקול דעתם של הדיינים. כל הטיעונים שציינו (ורבים אחרים) יכולים גם לשמש על מנת לחזק את טיעוניה של האישה כנגד הגבר (כלומר אם הוא בגד בה, עזב אותה לטובת אישה אחרת וכו'). בגדול, אם הגירושין נעשים בהסכמה, או שהאישה גרמה להם, לא סביר שתשולם הכתובה. לעומת זאת, אם הוכח שהגבר הוא זה שהוביל לגירושין, סביר שהתשלום יתקיים.

לבשימו לב: גם לעילות יש התיישנות. אם לדוגמא גבר בגד, ואשתו עוזבת אותו עשר שנים לאחר מכן, סיכויה לזכות בתביעת כתובה יורדים משמעותית.

 

חתימה על כתובה

הליך תביעת כתובה

תביעת הכתובה מוגשת יחד עם תביעת הגירושין, ובדומה לשלושת התחומים האחרים בתביעה – חלוקת רכוש, מזונות ומשמורות, התביעה זוכה לתיק נפרד משל עצמה. אך בניגוד לשאר התחומים, תביעת כתובה יכולה להיות מוגשת רק בבית דין רבני, ולא בבית משפט לענייני משפחה. אין בעיה לפצל את התיקים, ולנהל את המשפט בשאר הנושאים בבית דין לענייני משפחה אם זה רצונכם.

התנהלות ההליך גם היא זהה להתנהלות של הנושאים האחרים בתיק הגירושין. לאחר התייעצות עם עורך הדין שמייצג אתם בנוגע לאסטרטגיה הנכונה, ובמידה והחלטתם שיש עילה מספקת להגשת תביעת כתובה, יזומנו שני הצדדים לבית דין רבני וינסו להוכיח את טענתם בעזרת עדים, ראיות וטיעונים. 

שימו לב שלא כל עורכי הדין המנהלים תביעות גירושין עוסקים גם בתביעות כתובה. אם אתם יודעים שברצונכם להתעסק גם בנושא זה בתיק הגירושין, כדאי לברר זאת עם עורך הדין עוד בפגישת הייעוץ הראשונה.

 

שטר כתובה

סכום התשלום בתביעת הכתובה

פעמים רבות אנשים רושמים בכתובה סכומים גבוהים שלא יכלו לעמוד בהם מלכתחילה. בית הדין הרבני מכיר במקרים כאלה, ולרוב יפחית את הסכום בהתאם למצבו הכלכלי האמיתי של הזוג. עיקרון זה גם עובד בכיוון ההפוך: בית הדין יכול להעלות את הסכום אם הוא רואה בכך צורך, לדוגמא אם הגבר עשיר מאוד ביחס למה שכתוב בכתובה, או אם עברו שנים רבות מאז כתיבת הכתובה ויש צורך לעדכן את הסכום הרשום בה בהתאם לכלכלה המודרנית.

 

אין כפל מבצעים

ההבדל העיקרי בין תביעת הכתובה לבין שאר הנושאים בתיק הגירושין נובעת מקונספט שזכה לשם "אין כפל מבצעים". המשמעות של מונח זה היא שאם, נניח, על הכתובה מחויב הבעל בסכום של 500,000 ש"ח, ובתיק חלוקת הרכוש הוחלט שעליו להעביר לאישה 100,000 ש"ח לטובת איזון משאבים, יקוזז הסכום הזה מסכום הכתובה. בגלל נושא זה, על אף שתביעת הכתובה מוגשת פעמים רבות יחד עם שאר התביעות בתיק הגירושין, לעיתים קרובות יבחר בית הדין להשהות את העיסוק בה עד לקבלת פסק דין הנוגע לחלוקת הרכוש.

 

תביעת כתובה

מחיר עורך דין לתביעת כתובה

העלות של תביעת כתובה זהה לעלות של כל נושא אחר בתיק גירושין. ראשית, ישנה העלות של פגישת הייעוץ בה תדונו עם עורך הדין בתיק בכללותו (כולל נושאי הרכוש, המזונות והמשמורות). פגישה זו תעלה בין 600-1,500 ש"ח, כתלות במוניטין של עורך הדין שבחרתם.

מחיר תיק תביעת כתובה גם הוא זהה לתיק גירושין: בין 10,000-15,000 ש"ח במשרדים קטנים, ובין 20,000-30,000 ש"ח למשרדים בעלי מוניטין. גורמים שמעלים את המחיר בתוך הטווחים האלו הם:

חץבכמה נושאים עוסק תיק הגירושין: האם אתם דנים רק בחלוקת רכוש ותביעת כתובה, או גם במזונות ומשמורות? ככל שהתיק עוסק ביותר נושאים, כך העלות היחסית של כל אחד מהם תפחת.

חץעד כמה מורכב התיק: כמה עדים יש? כמה דיונים? כמה זמן עורכת ההכנה לכל דיון? ככל שהעבודה על הנושא עצמו יותר קשה ומורכבת, כך יעלה המחיר בהתאם.


עורכי דין מומלצים לתביעת כתובה

תביעת כתובה יכולה להיות חשובה ומשנת חיים בדיוק כמו כל נושא אחר בתיק גירושין, ולכן האדם שמנהל אותה עבורכם צריך להיות הכי בקיא ומקצועי שאפשר. בדיוק בשביל זה ריכזנו רשימה של עורכי דין מומלצים לתביעת כתובה, מדורגים ומומלצים על ידי לקוחות קודמים באתר.


;

שאלות נפוצות לדף זה

מתי לא חייב לשלם כתובה?

הגבר לא חייב בתשלום כתובה אם הגירושין נעשים מתוך רצון הדדי לפירוד, או במקרה שהאישה הפרה את הסכם הנישואים ביניהם בדרך מסויימת, לדוגמא בגידה. 

איך מגישים תביעת כתובה?

ניתן לתבוע את הכתובה באותו האופן שתובעים את שאר הזכויות בתיק גירושין: ניתן לפנות לעורך דין לענייני משפחה שיגיש בשמכם את התיק לבית הדין הרבני.

האם אפשר להתגרש ללא כתובה?

אם קיימת הסכמה בין שני הצדדים להתעלם מהכתובה בתהליך הפרידה כמובן שאין חובה לממש אותה, אך אם האישה מעוניינת לתבוע את הכתובה ויש לה עילה לכך זו זכותה. 

אנשים שהתעניינו בתביעת כתובה התעניינו גם בזה...

צוואה הדדית
מה ההבדל בין צוואה רגילה לצוואה הדדית?
חתימה על צו ירושה
מה זה צו ירושה?
ידועים בציבור חותמים על הסכם חיים משותפים
מה ההבדל בין הסכם ממון להסכם חיים משותפים?
ייפוי כוח מתמשך
מה זה ייפוי כוח מתמשך?
טופס למינוי אפוטרופוס
מה זה אפוטרופוס?
צו הגנה
מה ההבדל בין צו הגנה לצו הרחקה?
גישור
מה זה גישור?
זוג עם עורכת דין לענייני משפחה
מה זה ידוע בציבור?
חתימה על העברת דירה במתנה
צו ירושה - מחיר
תשלום על עריכת צוואה
עריכת צוואה - מחיר
מסמך הסכם ממון
הסכם ממון - מחיר
בדיקת בקשות להוצאת צו ירושה
הוצאת צו ירושה
מעבר על צו ירושה
איך מוכיחים ידועים בציבור?
כמה זמן לוקח צו קיום צוואה
מה זה צו קיום צוואה?
ידועים בציבור חותמים על הסכם חיים משותפים
הסכם חיים משותפים - מחיר
ייפוי כוח מתמשך זוגי
ייפוי כוח מתמשך - מחיר
חתימה על ייפוי כוח מתמשך
איך עושים ייפוי כוח מתמשך?
בקשה למינוי אפוטרופוס
איך ממנים אפוטרופוס?
חתימה על ייפוי כוח מתמשך
ייפוי כוח מתמשך
חתימה על הסכם
הסכם גירושין – מחיר
זוג חותם על צוואה הדדית עם עורך דין לענייני משפחה
מה זה צוואה הדדית?
אחים יוצרים הסכם חלוקת עיזבון
איך מחלקים עיזבון?
בקשת מינוי מנהל עיזבון
מה זה מנהל עיזבון?
עורך דין ירושה
מה ההבדל בין עיזבון לירושה?
הסכם,עורך דין,גירושים
עורך דין לענייני גירושין
מילוי טופס
עורך דין אפוטרופסות
אישה חותמת על צוואה
עורך דין ירושה
התנגדות לצוואה
התנגדות לצוואה
ידועים בציבור
עורך דין ידועים בציבור
זוג חותם על צוואה הדדית עם עורך דין לענייני משפחה
מי יכול לקבל העתק צו ירושה?
טופס הנחיות לפתיחת תיק גירושין ברבנות
מה קורה אם לא משלמים מזונות?
חתימה על צוואה נוטריונית
מה זה מנהל עיזבון?
סגירת עסקת תיווך נדל"ן בין מתווך ללקוח
מה זה ייפוי כוח בלתי חוזר?
תביעת דיבה
מי יכול להיות עד לצוואה?
חוק ירושה
איך מתחלקת ירושה ללא צוואה?
חתימה על כתובה
האם כתובה מחייבת?
בקשת צו ירושה
מה עושים לאחר קבלת צו ירושה?
טופס הנחיות לפתיחת תיק גירושין ברבנות
מי יכול להיות עד ברבנות גירושין?
כפות רגליים של תינוק | צלם לברית מומלץ
מה זה הורות משותפת?
עורך דין מסחרי
מתי הסכם ממון לא תופס?

אין לעשות שימוש בתוכן ללא אישור בכתב (ניתן לקבל אישור בתנאים מסויימים). שימוש בתכנים ללא אישור מהווה הפרת חוק זכויות יוצרים ויהווה עילה לתביעה.

שים לב! הנך מחובר בשם הלקוח . התנתק