עוד
מוקד מידרג: 1-700-707-233

התנגדות לצוואה

התנגדות לצוואה זה לא עניין פעוט. תביעות שכאלה לוקחות בדרך כלל שנים רבות, ועולות עשרות אלפי שקלים לכל המעורבים. יש מספר עילות להתנגדות לצוואה: אי כשירות, מעורבות ועוד, ובסופו של דבר תצטרכו להוכיח שהצוואה לא משקפת את רצון המצווה. בעמוד הבא נפרט מה הן שאר העילות להתנגדות לצוואה, במה כרוך התהליך, מה המחיר ואיך לבחור עורך דין התנגדות לצוואה


עילות להתנגדות לצוואה

כשעולה התנגדות לצוואה, הדבר העיקרי שבית המשפט מנסה לקבוע הוא האם הצוואה מביעה את רצון המצווה. יש שלוש עילות קלאסיות להתנגדות לצוואה, וכולן נופלות לקטגוריה של "פגם מהותי", כלומר הנראות של הצוואה תקינה אבל התוכן שלה לא באמת משקף את רצון המצווה. זאת בניגוד ל"פגם צורני", כלומר האופן בו מנוסחת הצוואה לא עומד בקריטריונים הקבועים בחוק (לדוגמא, רק עד אחד חתום על הצוואה במקום שניים). 

העילות העיקריות להתנגדות לצוואה:

 

אי כשירות

 מתייחס למצב בו המצווה סבל ממצב רפואי או נפשי שהשפיע על שיקול דעתו, כך שהצוואה לא נכתבה בצלילות דעת (לדוגמא דמנציה, מחלת נפש וכו'). מכל העילות זו הקלה ביותר להוכחה, מכיוון שבמקרים רבים היא מלווה בתיקים רפואיים או חוות דעת רפואית שיכולות להוות הוכחות יותר "חותכות".

 

מעורבות

אסור בשום אופן להתערב בעריכת צוואתו של אדם אחר, ואם התקיימה התערבות, זאת עילה להתנגדות לצוואה. התערבות יכולה להתבטא במגוון דרכים: מניסוח הצוואה עבור המצווה דרך תקשורת מול עורך הדין שעורך את הצוואה סביב הנושא של ניסוחה, ואפילו היכרות מוקדמת ואישית של אחד הצדדים בצוואה עם עורך הדין. נוכחות בחדר בזמן עריכת הצוואה היא כמובן הדרך הבוטה ביותר להתערב ומהווה עילה חזקה להתנגדות לצוואה

 

השפעה בלתי הוגנת

כאשר אדם מחזיק עמדה של כוח על המצווה, או שהמצווה תלוי בו באיזשהו אופן, יכולה להיווצר השפעה בלתי הוגנת. ניתן להתנגד לצוואה בעילה זאת במקרים של תלות קיצונית בה המצווה זקוק לסיועו של המשפיע, ואף קיים ניתוק מגורמים אחרים במשפחה ובכלל. לדוגמא, אם משאיר הצוואה סובל ממחלה פיזית קשה, והאדם שמטפל בו שולט בכל מעשיו וקשריו עם העולם, יכול להיווצר מצב של השפעה בלתי הוגנת.

בנוסף לאלה, ישנן גם עילות נוספות לפסילת צוואה, לדוגמא זיוף צוואה או קיומה של צוואה מאוחרת יותר שלא רשומה אצל רשם הירושות, אך הן פחות נפוצות באופן ניכר. 

 


מי יכול להתנגד לצוואה

על פי לשון החוק היבשה, מי שיכול להגיש התנגדות לצוואה הוא מי ש״מעוניין בדבר״, כלומר, מי שבסופו של דבר יכול להרוויח באופן ישיר מהירושה. לדוגמא, כל אחד מהילדים של נותן הירושה יכול להתנגד לצוואה. גם אנשים שהם לא קרובי משפחה מדרגה ראשונה יכולים להתנגד לצוואה באופן טכני, אבל רק אם יש להם סיבה סבירה להניח שהם היו אמורים להיות חלק ממנה או שהם כבר מופיעים בה.


תביעת התנגדות לצוואה

התנגדות לצוואה היא אחת מהתביעות המורכבות שיש בתחום דיני המשפחה, ותיקים בתחום הזה נוטים להתפרס על פני מספר שנים. בחלוקה גסה, יש שלושה שלבים לתהליך התנגדות לצוואה:

יד 1בקשת התנגדות לצווא: אם ברצונכם להתנגד לצוואה, הדבר הראשון שחשוב לזכור הוא שאת בקשת ההתנגדות ניתן להגיש רק בתוך חלון זמן מצומצם למדי: לא יאוחר מ-14 יום מאז שפורסמה ההודעה על כך שהוגשה בקשה למתן צו קיום צוואה. 

יד 2התייעצות עם עורך דין ירושה: בתוך חלון ההזדמנויות של 14 הימים, ורצוי לפניו אם ניתן, כדאי לקבוע פגישת יעוץ עם עורך דין ירושה. בפגישה תשטחו בפני עורך הדין את פרטי המקרה: תוכן הצוואה, מדוע אתם מעוניינים להתנגד ומה העילות שלכם. עורך הדין יציג בפניכם את דעתו המקצועית, מה הסבירות של הצלחה בתיק, מה צריך לקרות והערכה לשכר טרחה. 

יד 3הליך משפטי של התנגדות לצוואה: במידה ובחרתם להתקדם, יגיש עורך הדין בשמכם התנגדות לרשם הירושות, שיעביר אותה לבית דין לענייני משפחה. התיק מתקבל באופן אוטומטי, ואין מצב בו ידחו את תביעתכם ללא משפט. התיק עצמו מורכב משלבים רבים: קדם משפט, ראיות, עדויות, ניסיונות פשרה וסיכומים. בגלל אופי מערכת בתי המשפט, בין שלב לשלב מתפרשים בדרך כלל כמה חודשים. לאורך כל תקופת המשפט, הצוואה מוקפאת ואף אחד מהיורשים לא יכול להנות מתוכנה עד מתן פסק הדין.

 

עורך דין התנגדות לצוואה

איך לבחור עורך דין ירושה להתנגדות לצוואה

בגלל המורכבות הגדולה של התנגדות לצוואה, כדאי לבחור עורך דין עם מומחיות ספציפית בתחום הזה, ועם הישגי עבר מוכחים. כאשר ניגשים לבחור עורך דין להתנגדות לצוואה, נרצה לברר:

נקודהכמה זמן הוא עוסק בתחום הירושה?

נקודהכמה תביעות התנגדות לצוואה הוא ניהל ומה אחוזי ההצלחה שלו בהן?

נקודההאם יצא לו לעסוק בתיקים דומים לתיק שלנו?

בנוסף, אף פעם לא מזיק לבקש לדבר עם לקוחות קודמים עבורם הוא ניהל תיק דומה. נכון, סביר להניח שהוא יקשר אתכם ללקוחות מרוצים ולאו דווקא לאלו שהפסידו בתיק אבל השיחה תיתן לכם הזדמנות להבין את הלך הרוח של עורך הדין, אופן ההתנהלות שלו ונקודות החוזקה שלו.

 

האם אפשר להתנגד לצוואה בלי עורך דין

על אף שזכותכם לייצג את עצמכם בכל הליך משפטי, זה בדרך כלל לא מומלץ, ובטח במקרים של התנגדות לצוואה. בדרך כלל מדובר בתיקים כל כך מורכבים, שאפילו בתוך תחום הירושה דרושה מומחיות גדולה וניסיון על מנת לנהל תיק שכזה. תיק התנגדות לצוואה, אפילו אם עילתו צודקת, יכול ליפול על הצגה לא יסודית מספיק של הראיות ושלל גורמים אחרים התלויים במומחיותו של עורך הדין.

 

הגשת בקשה להתנגדות לצוואה

מחיר התנגדות לצוואה

מחיר התנגדות לצוואה תואם את אורכה ומורכבותה של התביעה, והוא בדרך כלל גבוה ביותר. ישנן שתי דרכים לתמחר התנגדות לצוואה: סכום כספי קבוע שנקבע מראש, או אחוזים מתוך הירושה הצפויה. במקרה של אחוזים, עורכי דין נוהגים לבקש בערך 5% מהסכום העתיד להתקבל. לעיתים קובעים סכום בסיס שעליו יתווספו האחוזים. במקרה של סכום שאיננו אחוזי, המחיר הממוצע לתביעת התנגדות לצוואה נע בין 40,000-80,000 ש"ח, ויכול להגיע גם למאות אלפי שקלים. 

הגורמים שיכולים לייקר את עלות שכר הטרחה הם אלו שהופכים את העבודה על התיק לקשה או ארוכה יותר, לדוגמא:

מחירמורכבות הנכסים שבצוואה

מחירריבוי דיונים

מחירריבוי צדדים בתביעה


עורכי דין מומלצים להתנגדות לצוואה

ככל שהתביעה שלכם יותר מורכבת, כך יותר קריטי שעורך הדין שלכם מומחה ומנוסה בתחום. לכן הכנו לכם רשימה של עורכי דין להתגדות לצוואה מומלצים ומדורגים על ידי לקוחות קודמים.


;

אנשים שהתעניינו בהתנגדות לצוואה התעניינו גם בזה...

צוואה הדדית
מה ההבדל בין צוואה רגילה לצוואה הדדית?
חתימה על צו ירושה
מה זה צו ירושה?
ידועים בציבור חותמים על הסכם חיים משותפים
מה ההבדל בין הסכם ממון להסכם חיים משותפים?
ייפוי כוח מתמשך
מה זה ייפוי כוח מתמשך?
טופס למינוי אפוטרופוס
מה זה אפוטרופוס?
צו הגנה
מה ההבדל בין צו הגנה לצו הרחקה?
גישור
מה זה גישור?
זוג עם עורכת דין לענייני משפחה
מה זה ידוע בציבור?
חתימה על העברת דירה במתנה
צו ירושה - מחיר
תשלום על עריכת צוואה
עריכת צוואה - מחיר
מסמך הסכם ממון
הסכם ממון - מחיר
בדיקת בקשות להוצאת צו ירושה
הוצאת צו ירושה
מעבר על צו ירושה
איך מוכיחים ידועים בציבור?
כמה זמן לוקח צו קיום צוואה
מה זה צו קיום צוואה?
ידועים בציבור חותמים על הסכם חיים משותפים
הסכם חיים משותפים - מחיר
ייפוי כוח מתמשך זוגי
ייפוי כוח מתמשך - מחיר
חתימה על ייפוי כוח מתמשך
איך עושים ייפוי כוח מתמשך?
בקשה למינוי אפוטרופוס
איך ממנים אפוטרופוס?
חתימה על ייפוי כוח מתמשך
ייפוי כוח מתמשך
חתימה על הסכם
הסכם גירושין – מחיר
זוג חותם על צוואה הדדית עם עורך דין לענייני משפחה
מה זה צוואה הדדית?
אחים יוצרים הסכם חלוקת עיזבון
איך מחלקים עיזבון?
בקשת מינוי מנהל עיזבון
מה זה מנהל עיזבון?
עורך דין ירושה
מה ההבדל בין עיזבון לירושה?
הסכם,עורך דין,גירושים
עורך דין לענייני גירושין
מילוי טופס
עורך דין אפוטרופסות
אישה חותמת על צוואה
עורך דין ירושה
ידועים בציבור
עורך דין ידועים בציבור
כתובה
תביעת כתובה
זוג חותם על צוואה הדדית עם עורך דין לענייני משפחה
מי יכול לקבל העתק צו ירושה?
טופס הנחיות לפתיחת תיק גירושין ברבנות
מה קורה אם לא משלמים מזונות?
חתימה על צוואה נוטריונית
מה זה מנהל עיזבון?
סגירת עסקת תיווך נדל"ן בין מתווך ללקוח
מה זה ייפוי כוח בלתי חוזר?
תביעת דיבה
מי יכול להיות עד לצוואה?
חוק ירושה
איך מתחלקת ירושה ללא צוואה?
חתימה על כתובה
האם כתובה מחייבת?
בקשת צו ירושה
מה עושים לאחר קבלת צו ירושה?
טופס הנחיות לפתיחת תיק גירושין ברבנות
מי יכול להיות עד ברבנות גירושין?
כפות רגליים של תינוק | צלם לברית מומלץ
מה זה הורות משותפת?
עורך דין מסחרי
מתי הסכם ממון לא תופס?

אין לעשות שימוש בתוכן ללא אישור בכתב (ניתן לקבל אישור בתנאים מסויימים). שימוש בתכנים ללא אישור מהווה הפרת חוק זכויות יוצרים ויהווה עילה לתביעה.

שים לב! הנך מחובר בשם הלקוח . התנתק