מוקד מידרג: 1-700-707-233

בדיקת מטפים שנתית

בדיקת מטפים שנתית נועדה להבטיח את בטיחות המבנה שלכם במקרה של חלילה שריפה. מטרת הבדיקה היא לוודא שכל ציוד האש שלכם במצב תקין ויוכל לפעול במצב חירום. החוק הישראלי דורש לבצע בדיקת מטפים שנתית כל שנה, ואנחנו פה כדי להסביר לכם מה נדרש מכם בבדיקה, כמה היא תעלה ואיך תעברו את בדיקת המטפים השנתית בהצלחה בפעם הראשונה


מטפי כיבוי אש

מטף (אומרים מטפה בעברית תקנית אבל אנחנו לא פה בשביל זה), הוא בעצם סוג של מיכל המלא בגז או אבקה שנועד לכבות שריפה ביעילות. המטף מכבה את השריפה בעזרת חנק שלה – ברגע שאין לאש חמצן היא מפסיקה לדלוק.

בגלל ששריפה היא סכנה רצינית לחיי אדם ויכולה לגרום לנזק רב - החוק מחייב כל מבנה ציבורי להתקין מטפים, ומבנים גדולים מחויבים גם בציוד בטיחות אש נוסף כמו גלגלונים, זרנוקים או ספרינקלרים.

 

סוגי מטפים

יש סוגים שונים של שריפות ולכן גם סוגים שונים של מטפים, כשכל אחד מהם נועד לכבות אש ממקור אחר.

בדרך כלל את סוגי השריפות מחלקים לחמש קטגוריות:

אש שריפה להבה אש מחומרים חופשיים דליקים (כמו שריפת נייר או עץ)

אש שריפה להבה אש מנוזל או גז דליקים

אש שריפה להבה אש ממקור חשמלי

אש שריפה להבה אש מתכתית (מטיטניום, מגנזיום או מתכות שונות)

אש שריפה להבה אש בישול – אש שבוערת על בסיס שמן

מחלקים את האש לסוגים שונים כי כל אחת מהן בוערת בטמפרטורה שונה, גורמת לנזק שונה ודורשת חומרים אחרים כדי לכבות אותה.

 

סוגי המטפים בהתאמה מחולקים גם הם לחמש קטגוריות:

מטף בגודל נכון מטף אבקה (הנפוץ ביותר לשימוש ביתי, ניתן לרכוש אותו גם ללא דרישה של מכבי אש)

מטף בגודל נכון מטף קצף (מתאים רק לשריפות מחומרים חופשיים או גז דליק)

מטף בגודל נכון מטף כיבוי פחמן דו-חמצני (מתאים לכיבוי שרפות במקומות שלא ניתן להשתמש בנוזלים)

מטף בגודל נכון מטף כיבוי ערפל מים

מטף בגודל נכון מטף כימיקלים רטוב (מתאים בעיקר לשריפות שומניות)

 

סוגים שונים של מטפים
 

אז איך תבחרו איזה מטף מתאים לכם? מתקין המטפים אמור לבחור עבורכם מטף בהתאם לחומרים הדליקים שנמצאים במבנה שלכם. בהנחה שנדרשתם להתקין מערכות כיבוי אש על פי חוק, לא משנה איזה מטפים אתם מחזיקים במבנה , תידרשו לערוך להם בדיקת מטפים שנתית על ידי מתקין מערכות אש. אם ברשותכם ציוד אש מעבר למטפים - תוכלו להעזר במדריך לביקורת כיבוי אש

שימו לב – מעבר למטפי אבקה אותם תוכלו למצוא בחנויות שונות, לא תוכלו לרכוש באופן עצמאי מטפים מיוחדים ללא אישור מבודק מערכות אש.

שימוש במטף כיבוי אש

בדיקת מטפים שנתית

 

החוק הישראלי דורש מכל עסק ובניין מגורים גבוה (מעל תשע קומות) אישור שנתי על תקינות מערכות בטיחות האש שלו. זה אומר שכל מבנה שמחוייב בהתקנת מטפים יצטרך לערוך בדיקת מטפים שנתית כדי לוודא את התקינות של הציוד ולקבל אישור - ואם לא תעברו את הביקורת מדי שנה, רישיון העסק שלכם בסכנה.

 

מי יכול לבצע בדיקת מטפים שנתית? 

מי שינפיק לכם את האישור על תקינות המטפים הוא מתקין מערכות גילוי האש שלכם (כן, כן, זה שתלה את המטף). מתקיני מערכות אש מוסכמים להנפיק אישור שיתאים למכבי אש כדי לחדש את רישיון העסק שלכם, ואם לא – הם עובדים עם חברות שמוסכמות להנפיק אישור מתאים (ככה שלא תצטרכו לקרוא לשני מומחים שונים בכל מקרה).

 

 תהליך בדיקת מטפים שנתית 

במהלך הביקורת איש בטיחות האש יוודא את תקינות המטפים ואם יש מספיק מטפים. כמה זה מספיק מטפים? כמות המטפים תשתנה בין מבנה למבנה. נהוג להתקין מטף אחד כל 60 מטרים רבועים בערך, אבל לפעמים נדרשים יותר מטפים בשל סיכון גדול לשריפה.

בדיקת מטפים שנתית

תקינות מטפים לקראת בדיקת מטפים שנתית

כדי לקבל את האישור שנדרש לעסק שלכם כבר בהגעה הראשונה של איש בטיחות האש, תוכלו לוודא את תקינות המטפים בעצמכם לפני הגעתו. איך תוודאו שהמטף שלכם תקין לקראת בדיקת המטפים השנתית?

מטף בגודל נכון בדקו את מד הלחץ על המטף. על כל אחד מהמטפים צריך להיות מד לחץ שאמור לסמן צבע ירוק כדי להעיד על תקינותו. אם המחוג נמצא בחלק האדום – הוא לא שמיש.

מד לחץ במטף

 

מטף בגודל נכון וודאו שנצרת המטף סגורה לגמרי. אם היא לא, חומר הכיבוי בפנים כנראה דלף או נרקב והמטף לא שמיש. טיפ של אלופים – אם המטף לא כבד ומרגיש לכם ריק למדי - כנראה שהוא באמת לא מלא ויש להחליפו.

מטף בגודל נכון בדקו את התוקף של מטף. אם התאריך חלף, המטף לא יעבור את הבדיקה.

אם גיליתם שהמטפים שברשותכם לא תקינים – תצטרכו לרכוש מטף חלופי כדי לעבור את ביקורת המטפים השנתית. את המטף הישן תדאגו לפנות למתקן למחזור מתכות :)

וי ווידאתם את התקינות את כל המטפים במבנה שלכם והם עמדו במשימה? מצויין. תוכלו להזמין את המתקין המוסמך שיוכל להנפיק לכם בתשלום (מפורט בהמשך) אישור לכיבוי אש.

איקס גיליתם שהמטפים לא תקינים? תצטרכו לתקן או להחליף את המטפים התקולים לפני שתוכלו לעבור את הביקורת, ותצטרכו לשלם על כל הגעה של הבודק והמתקין.

 

נצרת המטף

 


איך משתמשים במטף?

להחזיק מטפים תקינים בעסק שלכם זה אומנם עומד בחוקים, אבל צריך גם לדעת להשתמש בהם בצורה נכונה ויעילה – והמדריך נמצא פה. אל דאגה, בבדיקת מטפים שנתית לא יבחנו אתכם על שימוש נכון במטף, אבל אולי תזכרו את השורות האלו במקרה הצורך והן יוכלו להציל חיים.

אז ככה, הפעלת המטף דורשת מספר שלבים:

משיכת נצרת מטף מושכים את נצרת הבטיחות (בשימוש ראשון במטף צריך לשבור את המנגנון שמקבע את הנצרה).

כיוון פיית מטף מכוונים את המטף לאש כשאנחנו לא עומדים מעליה אלא לידה - במרחק סביר ממנה. יש לכוון את החומר שיוצא מהמטף לבסיס האש ולא ללהבות עצמן.

ריסוס מהמטף מתיזים ללא הפסקה אל עבר בסיס האש. במקביל, רצוי להזמין שירות מכבי אש, אין לדעת איך השריפה תתפתח – ובטיחות קודמת להכל.

שימו לב: אם יצא לכם להשתמש במטף לצורך כיבוי שריפה, תדעו שיש לכם אופציה למלא את המכל המשומש מחדש ולא מוכרחים לקנות מטף חדש. עם זאת אין הרבה מקומות שמציעים שירות למילוי מטפים ולפעמים משתלם יותר כלכלית לרכוש מטף חדש – כדאי לבדוק זאת מול המתקין שלכם.

 

מטף לכיבוי אש

מחיר בדיקת מטפים שנתית

מטף בגודל נכון מחיר בדיקת מטפים שנתית נע בין 400-600 ש''ח לבדיקת עשרה מטפים.

מטף בגודל נכון בדיקה של בין עשרה לשלושים מטפים תעלה כ- 800 ש''ח, ומחיר של בדיקת מטפים שנתית ל-30 מטפים ויותר יהיה כ- 1,000 ש''ח.

המחיר כולל את בדיקת המטפים השנתית וגם את הנפקת האישור לתקינות המטפים. המחיר לא כולל תיקון והחלפה של מטפים תקולים במידת הצורך.


בודקי מערכות כיבוי אש מומלצים

המשפט 'לא משחקים באש' מעולם לא היה רלוונטי יותר! אתם זקוקים לאישור שנתי על תקינות המטפים שלכם? ריכזנו עבורכם רשימה של בודקי מערכות כיבוי אש מומלצים שיוכלו לבצע עבורכם בדיקת מטפים שנתית ולהנפיק אישור מתאים לעסק שלכם. לאחר שתעזרו באחד מהבודקים, צוות המוקד יתקשר אליכם כדי לקבל חוות דעת, וככה נוודא שהביקורות באתר נשארות מעודכנות. שיהיה בהצלחה! 😊

 


;

שאלות נפוצות לדף זה

כל כמה זמן צריך לבצע בדיקת מטפים שנתית?

על פי החוק הישראלי יש לבצע בדיקת מטפים שנתית פעם בשנה. אם זיהיתם שהמטפים לא תקינים לפני שעברה שנה, עדיף להחליף אותם בלי לחכות לביקורת הבאה. 

כמה עולה בדיקת מטפים שנתית?

בדיקת מטפים עד 10 מטפים - 400-600 ש''ח. 

בדיקת מטפים עד 30 מטפים - כ- 800 ש''ח.

בדיקת מטפים מעל 30 מטפים - כ- 1,000 ש''ח. 

אפשר למלא מחדש מטף משומש?

אפשר למלא מחדש מטף שכבר שומש במקומות שמיועדים לכך.

אין לעשות שימוש בתוכן ללא אישור בכתב (ניתן לקבל אישור בתנאים מסויימים). שימוש בתכנים ללא אישור מהווה הפרת חוק זכויות יוצרים ויהווה עילה לתביעה.

שים לב! הנך מחובר בשם הלקוח . התנתק