מוקד מידרג: 1-700-707-233

רכזת גילוי אש

רכזת גילוי אש היא מערכת חכמה שמאפשרת לזהות מאיפה מגיעה שריפה בזמן אמת. אם אתם מתעניינים ברכזת גילוי אש, כנראה שיש לכם עסק או מבנה גדול ונדרשתם לוודא שהוא עומד בכללי הבטיחות. כאן תוכלו למצוא את כל המידע על רכזות גילוי אש ולוודא שאתם מתקינים את כל מה שצריך כדי לעבור את ביקורת הבטיחות בהצלחה


רכזת גילוי אש – מה היא

לכל מערכת של גילוי אש ועשן (מערכת הכוללת כמה גלאי אש) תהיה רכזת גילוי אש – והיא תהיה המוח של כל המתקנים לגילוי שריפה שהותקנו. איך זה עובד? בכל פעם שאחד מהגלאים יופעל הוא ישלח איתות לרכזת גילוי האש, והיא תדאג להתריע מפני הסכנה ולהצביע על מקור האש. הרכזת תפעל באופן אוטומטי אחרי שקיבלה אות על שריפה ותבצע כמה פעולות כדי לשמור על הבטיחות במבנה - ניתוק מעליות, הפעלת צופר אש, הזעקת מוקד חירום, פתיחת חלונות אש אוטומטיים וכן וניתוק מפסק החשמל הראשי (כל זה בשניות בודדות בלבד) .

רכזת הגילוי למעשה מאפשרת שכל המידע יגיע מכל הגלאים הרבים שיש במבנה למרכזייה אחת, וזה חשוב במצב של מבנה גדול שמחולק להרבה אזורים – תוכלו לדעת בדיוק איפה מקור העשן גם אם אף אחד לא נמצא בבניין. זה יאפשר לכוחות כיבוי האש לפעול בצורה יעילה ולמזער את הנזק מהשריפה - הרכזות יוכלו אפילו להפעיל אוטומטית ציוד של כיבוי אש ובכך לעזור לכבאים להשתלט על השריפה.  

רכזת כיבוי אש

מי צריך להתקין רכזת גילוי אש

נתחיל מזה שאם אתם רוצים להתקין גלאי עשן בבית פרטי, אין סיבה להתקנה של רכזת גילוי, וגלאי עצמאי בהחלט יכול להספיק. אבל, אם ברשותכם עסק, בניין רב קומות או מבנה ציבורי, כנראה שחברת הביטוח שלכם או יועץ בטיחות אש ידרשו שתתקינו מערכת לגילוי אש.

על פי התקן הישראלי (1220) יש רמות סיכון שונות להתלקחות מבנים, ורמת הסיכון הזו תקבע איזה סוג של מערכת תצטרכו להתקין במבנה שלכם. אז איפה הבחירה שלכם נכנסת לתמונה? מתקין מערכות גילוי אש מוסמך יוכל לייעץ לכם איזו מערכת גילוי אש תתאים לצרכים שלכם בדיוק וגם תעבור את הביקורת בהצלחה.

רכזת אנלוגית

תחזוקה של רכזת גילוי אש

התקן הישראלי מחייב בדיקה שוטפת של מערכות לכיבוי אש כדי לוודא את היעילות שלהן כל כמה שנים. הבדיקות מתבצעות על ידי חברה חיצונית שגם תנפיק את האישורים הנדרשים להוכחת תקינות המערכות.

גלאי עשן שימו לב שכל כמה שנים התקן הבטיחותי משתנה וייתכן שתצטרכו להוסיף גלאים מבדיקה לבדיקה.

אם המערכת לא עברה את הבדיקות, תצטרכו להזמין שוב את מתקין מערכת גילוי האש לתיקונים ותחזוקה שוטפת של המערכות. איך תדעו שהמתקין שלכם מוסמך? בקשו לראות תעודת מתקין מערכות אש. מתקין מוסמך ידע לתקן את כל התקלות בצורה מיטבית כדי שתעברו את הבדיקה בהצלחה ויתן לכם אחריות על ההתקנה שלו.

גלאי עשן מתקין המערכת יוכל להזמין עבורכם בודק שינפיק את האישורים הנדרשים (אבל הוא לא מוסמך להנפיק לכם אישור בעצמו).


סוגים של רכזות גילוי אש

יש שני סוגים נפוצים של רכזות לגילוי אש: מערכת אנלוגית ומערכת אזורית. נקדים ונאמר שהסוג המומלץ יותר הוא רכזת אנלוגית – היא חדשה יותר ויכולה לבצע יותר פעולות. 

גלאי עשן רכזת גילוי אש אנלוגית היא מערכת חדישה ומתוחכמת יותר מאיזורית. יש לה מסך אלקטרוני שמודיע איפה כל גלאי אש נמצא ומה מצבו, וכל גלאי בה מכותב למערכת. זאת אומרת שבמקרה של שריפה, הרכזת האנלוגית תדע לדווח בדיוק מה המקור של השריפה ותסייע בהשתלטות מהירה על האש – גם בעזרת הפעלת מערכות כיבוי וגם בכיוון יעיל של הכבאים למקום המודלק. תחזוק המערכת האנלוגית דורש טיפול אחת לכמה שנים, בדרך כלל שלוש שנים, ונדיר מאוד שצריך להחליף את המערכת כולה במהלך התחזוקה השוטפת.

גלאי עשן רכזת גילוי אש אזורית היא מערכת פשוטה יותר שנהוג היה להתקין לפני כמה שנים, והיא זולה יותר מרכזת אנלוגית בכ-30 אחוזים. ברכזת האזורית הגלאים מחולקים לאזורים שונים, וכל הגלאים באותו אזור ייחשבו כגלאי אחד. המשמעות היא שהמערכת תתריע על האזור שנמצא בסכנת שריפה, אך לא תוכל להודיע איזה גלאי ספציפי הופעל. חסרון נוסף של הרכזת האזורית הוא שלרוב היא לא דיגיטלית. התחזוקה של רכזת אזורית דורשת החלפה של המערכת כל שלוש שנים כדי לשמור על תקינותה.  

רכזת אזורית

דגשים לפני התקנת רכזות גילוי אש

אומנם אין עשן בלי אש, אבל גם את העשן צריך לזהות ביעילות:

בית עולה באש יש בשוק גלאי אש שונים; גלאי עשן, גלאי להבה, גלאים ידניים ועוד. ודאו שכל הגלאים שאתם רוכשים מתאימים לרכזת שלכם (מיוצרים על ידי אותו יצרן) כדי למנוע מצבים של פעולות התאמה שיעלו את מחיר התקנת מערכת הגילוי ללא סיבה.

בית עולה באש בדומה לגלאים, מחוברות לרכזת גילוי האש גם מערכות כיבוי שפועלות לרוב באמצעת מים ויופעלו באופן אוטומטי במצב של שריפה. אם יש לכם במבנה חומרים רגישים למים (כמו מסמכים או ארון תקשורת), תוכלו להתקין במקומן מערכת כיבוי אש שפועלת על גז ולא תפגע ברכוש.

בית עולה באש רכזות גילוי האש יפעלו על סוללות במקרה של ניתוק החשמל במצב חירום. וודאו שהרכזת שלכם תוכל לחיות על סוללת חירום מספיק זמן עד שמישהו יוכל להגיע למקום ולהחליף את הסוללה, כדי למנוע מצב בו המערכת לא פועלת בכלל. חיי סוללה סטנדרטים של רכזת הם ארבע שעות בדרך כלל. 

בית עולה באש רכזות גילוי אש מותקנות בדרך כלל בשפה העברית. אם זאת לא השפה הראשונה שלכם בקשו מערכת אחרת מראש, כדי שתוכלו לתפעל את המערכת בקלות ולזהות אם יש תקלה בלי צורך לשבור את הראש.

גלאי עשן מחובר לרכזת

מחיר התקנת רכזות לגילוי אש

טווח המחירים של רכזות לגילוי אש הוא די גדול ומושפע מכמות הגלאים המותקנים במבנה, פיצ'רים שהרכזת מכילה וגם סוג הרכזת (אנלוגית או אזורית).

גלאי עשןהמחיר של רכזת גילוי אש אנלוגית נע בין 7,000 לכמה מאות אלפים. לדוגמא, במבנה בן שלוש קומות שמותקנים בו חמישה גלאים, מחיר רכזת הגילוי יעלה 8,000 ₪. בקניון בן חמש קומות עם מעל ל-50 גלאים, מחיר הרכזת יעלה כ-100,000 ₪.

גלאי עשן אם תרצו לחשב את המחיר עבור רכזת למבנה שלכם - תוכלו להכפיל את מחיר הגלאים (בין 60-200 ש''ח) בכמות הגלאים שתצטרכו (החוק מחייב מרווח של מקסימום חמישה מטרים בין הגלאים) ולהוסיף כ-500 ש''ח על דמי התקנה.

גלאי עשןהמחיר של רכזת גילוי אש אזורית יעלה כ-30% פחות מרכזת גילוי אנלוגית ויתחיל מ-5,000 .

גלאי במערכת אזעקה | התקנת אזעקה - מחירים שימו לב שהמחיר כולל את הרכזת, כלל הגלאים וכן התקנה.

גלאי במערכת אזעקה | התקנת אזעקה - מחירים כדי להנפיק אישור לגורם בטיחות - תדרשו לבצע ביקורת כיבוי אש. לכך תצטרכו להוסיף בין 1,000 ל-2,000 ₪ (כתלות בגודל המערכת) על ביקור החברה שתנפיק את האישור.

גלאי במערכת אזעקה | התקנת אזעקה - מחירים רוב מתקיני מערכות לגילוי אש יספקו לכם אחריות של שנה על תקינות המכשירים והגלאים.

מערכת לגילוי אש

מתקיני מערכות גילוי אש מומלצים

מרוכזים? כדי שלא תצטרכו 1,000 כבאים כדי לכבות שריפה, ריכזנו לכם רשימה של מתקיני מערכות גילוי אש מומלצים להתקנת רכזת גילוי אש. כל המתקינים באתר דורגו על ידי לקוחות קודמים וכל מתקין שהציון שלו יורד מתחת ל-9 יורד מהאתר, ככה שאתם יכולים להיות רגועים 😊


;

שאלות נפוצות לדף זה

מי נדרש להתקין רכזת גילוי אש?

אם ברשותכם עסק, בניין רב קומות או מבנה ציבורי, כנראה שחברת הביטוח שלכם או יועץ בטיחות אש ידרשו שתתקינו מערכת לגילוי אש.

כמה עולה רכזת גילוי אש?

טווח המחירים הוא רחב, ומתחיל מ-7,000 ש''ח בערך. כדי לחשב כמה המערכת תעלה למבנה שלכם תוכלו לקרוא את פסקת המחירים. 

רכזת אנלוגית או אזורית?

התשובה תלויה בדרישות הבטיחות במבנה שלכם. רכזת אנלוגית היא חדישה יותר ויש לה יכולות רבות יותר, אך בהתאם היא גם יותר יקרה. 

אין לעשות שימוש בתוכן ללא אישור בכתב (ניתן לקבל אישור בתנאים מסויימים). שימוש בתכנים ללא אישור מהווה הפרת חוק זכויות יוצרים ויהווה עילה לתביעה.

שים לב! הנך מחובר בשם הלקוח . התנתק