עוד
מוקד מידרג: 1-700-707-233

מבנים מסוכנים – המדריך המלא

קודם כל נרגיע – רוב הסיכויים שהמבנה שלכם בטוח למגורים ואם תתחזקו אותו נכון הוא לא יוגדר כמבנה מסוכן עוד עשרות שנים. ועכשיו אפשר להלחיץ קצת – במבנים ישנים או מבנים שלא מבצעים בהם אחזקה שוטפת יכולים להופיע ליקויים מסוכנים שעלולים להידרדר עד כדי צו פינוי מהעירייה. החדשות הטובות? אם תזהו את התקלות בזמן תוכלו לעצור את ההידרדרות הרבה לפני שיקראו לבניין שלכם מבנה מסוכן ולהחזיר אותו לדרך המלך. אז איך מזהים מבנה מסוכן, מתי צריך להזמין קונסטרוקטור ומתי מעבדת אל הרס, וכמה תשלמו על כל הסיפור? מתחילים


איך יודעים אם המבנה מסוכן

יש כמה סימנים לכך שכדאי להזמין קונסטרוקטור שיבדוק את המבנה שלכם, אלה הדברים שאתם צריכים לחפש:

🏗️ סדקים – הסדקים שצריכים להדאיג אתכם הם בעיקר סדקים בעומק 3 מ"מ באלמנטים מבטון בבניין, כמו עמודים וקורות למשל, אבל גם סדקים אלכסוניים בקירות פנימיים הם סימן מעורר חשש.

🏗️ יסודות אכולים – בחלק מהבניינים יש קומה שעומדת ישירות על עמודים חשופים. תוכלו לזהות אם הבטון של העמודים האלו מתפורר ומתבלה.

עמוד בטון מתפורר בבניין מסוכן

🏗️ ברזלים חשופים –  אם ברזלים שאמורים להיות בתוך עמודי וקורות הבטון נחשפים זה אומר שהבטון התפורר והבניין שלכם לא מקבל את אותה תמיכה שהיתה לו בעבר. אם הבטון ימשיך להתפורר בלי טיפול הבניין שלכם יוגדר כמבנה מסוכן בשנים הקרובות.

🏗️ ברזלים חלודים – ברגע שברזל מתחיל להחליד החלודה יכולה לנדוד פנימה אל ברזלי החיזוק שבתוך הבטון, ומשם הדרך להתפוררות מסוכנת של הבטון קצרה.  

ברזל בניין חשוף

🏗️ שקיעות – אם אתם מזהים שיפוע או שקע חדש ברצפה בבית, במרפסת, או בקורות הבטון התומכות של הבניין חשוב שתזמינו קונסטרוקטור כמה שיותר מהר. ככל הנראה הבעיה היא לא נקודתית אלא מערכתית יותר.

🏗️ פיצוץ בצינורות תחת הבניין – שקיעת יסודות נגרמת ברוב המקרים בגלל זרימה של מים מתחת ליסודות. אם ידוע לכם על תקלה בביוב שתחת הבניין למשל, כדאי לבדוק אם היסודות הושפעו מזה.

🏗️ רעשים מוזרים בלילה – אנחנו לא מדברים על השאגות האקראיות של המקרר. בלילה האדמה מתכווצת, ואם הבניין שלכם בנוי לא טוב ההתכווצות הזאת תשפיע על היסודות שלו ותגרום לתזוזה של המבנה. אתם תשמעו רעשים של קריעה והתפרקות, גם אם לא תוכלו לראות את התפרקות המבנה.

🏗️ שינויים פתאומיים בעקבות שיפוץ – אם אחד מהדיירים בבניין שבר קיר בדירה או חפר מרתף ובקירות שלכם מופיעים סדקים, נופלים חיפויים, או שיש סדקים בתקרה, אתם יכולים להניח שזה קרה כתוצאה מתזוזה של המבנה בזמן השיפוצים ואתם צריכים להזמין קונסטרוקטור שיבדוק עד כמה המבנה יציב.

סימן קריאה הערה חשובה: אחרי מלחמת המפרץ בכל הבניינים החדשים נבנו ממ"דים, דבר שהעלה גם את סטנדרט הבנייה הכולל של הבניין. אם הבניין שלכם נבנה לפני 1990 כדאי לכם להיות יותר ערניים לכל הסימנים שציינו. באופן כללי, ככל שהבניין ישן יותר הסיכוי שלו להפוך למסוכן גדל. איכות הבניה והתקנים משתפרת עם השנים ומה שהתאים לשנות ה-70 כבר לא בהכרח מתאים לימינו. כן, חמוטל, אנחנו מדברים גם על הז'קט ההוא, זה לא רטרו.  

סדקים בעמוד בטון

 

איך מונעים ממבנה להפוך למסוכן

מבנים לא הופכים למסוכנים ביום אחד. הנה כמה כללים שחשוב לשמור עליהם אם רוצים שהמבנה לא יהפוך למבנה מסוכן:

היו ערניים – מעט חלודה על ברזל היא ליקוי פשוט לתיקון, אבל אם תזניחו אותה החלודה עלולה להיכנס לעומק הבניין ולהפוך אותו למבנה בסכנת קריסה. אם תזמינו קונסטרוקטור לבדיקת ליקויים לפני שהם הופכים לחמורים תוכלו לחסוך לעצמכם שיפוצים יקרים מאוד.

דאגו לתחזוקה שוטפת – שום דבר לא נשאר צעיר לנצח, חשוב לבדוק תקופתית את האיטום בגג, לבדוק שאין נזילות בצינורות בבית ושאין רטיבות בקירות או בתקרה. אם מזהים תקלה, מתקנים אותה מיד. חיסכון של תיקון עכשיו יכול לגרור תיקון יקר מאוד בעוד כמה שנים.

שפצו רק עם אישור קונסטרוקטור – כל דירה בבניין משפיעה על הדירות האחרות, ואם תזיזו קירות בתוך הדירה שלכם יכול להיות שתסירו תמיכה חשובה מהקומות שמעליכם. חשוב לקבל אישור מקונסטרוקטור לפני כל שיפוץ שכולל שבירה של קירות או שינויים משמעותיים אחרים בדירה.

בניין מסוכן שקרס

מי בודק מבנים מסוכנים

בניגוד לבדק בית, שנועד בעיקר כדי למצוא ליקויי בניה לפני קניית בית, סקירה הנדסית למבנים מסוכנים היא עבודה של קונסטרוקטור בלבד. קונסטרוקטור הוא מהנדס בניין שמתמחה בקונסטרוקציה, כלומר כל מה שהופך את הבית ליציב ועמיד. קונסטרוקטורים הם אלו שמאשרים תכניות שיפוצים ובניה מבחינה הנדסית, והם גם אלו שמתכננים איפה יהיו עמודי וקורות התמיכה.

קונסטרוקטור חייב להחזיק רישיון בתוקף, ואתם יכולים לבקש ממנו להראות לכם אותו לפני תחילת העבודה. בסופו של דבר מדובר בבטיחות שלכם, לא כדאי לשחק עם זה משחקים.

ברזלים חשופים המצריכים בדיקת קונסטרוקטור

תהליך בדיקת מבנה מסוכן

תהליך בדיקת המבנה לוקח כשעתיים, במהלכו הקונסטרוקטור יבחן את הבניין מבחוץ, את חדרי המדרגות, ואת הדירות בבניין. אם הזמנתם את הקונסטרוקטור כי זיהיתם את אחד מהסימנים שברשימה בדירה שלכם כדאי להראות לו אותם. בסוף הבדיקה המהנדס יכתוב דו"ח מפורט עם המלצות איך לתקן את כל התקלות, כולל תוכנית עבודה לקבלן.

אם הקונסטרוקטור מזהה ליקויים בטיחותיים שגורמים לו לחשוב שמדובר במבנה מסוכן, סיכוי סביר שהוא יבקש הזמנה של בדיקת אל הרס. בדיקת אל הרס היא בדיקת מעבדה שממפה את שלד הבניין ומזהה את הכשלים הבטיחותיים יותר לעומק. אל דאגה, היא נקראת בדיקת אל הרס כי תהליך הבדיקה לא פוגע בבניין. לאחר שהקונסטרוקטור מקבל מהם את הדו"ח הוא בונה תכנית עבודה לקבלן.

לא כל הקונסטרוקטורים יזמינו בדיקת אל הרס, חלקם ימליצו מראש על הוספת חיזוקים בכל מקום שבו הם מזהים ליקוי. אך בכל מקרה שבו מזהים תקלה נקודתית כמו חדירה של רטיבות לתקרה או חלודה בקורות המבנה, הקונסטרוקטור ככל הנראה ימליץ להזמין בדיקת אל הרס.

לב שימו לב - הקונסטרוטור הוא מי שממליץ על הזמנת הבדיקה ומי שמקבל מהם את הדו"ח, אבל אתם תזמינו בדיקת אל הרס בעצמכם. כדאי לבקש מהקונסטרוקטור המלצה למעבדת אל הרס שהוא סומך עליה. 

בחלק מהמקרים המסקנה של הקונסטרוקטור תהיה שהבניין לא בטוח למגורים, והוא ימליץ לעירייה להכריז עליו כעל מבנה מסוכן. מיד נסביר מה המשמעות של זה.


הסרת צו מבנה מסוכן

קיבלתם התראה שהבניין שלכם קיבל צו מבנה מסוכן? בואו נדבר רגע על מה זה אומר בעצם ואיך מסירים צו מבנה מסוכן -

יש שתי דרכים לקבל צו מבנה מסוכן:

תלונה למחלקה למבנים מסוכנים: דייר או אזרח מודאג מזהה ליקויים בבניין ושולח תלונה לעירייה. העירייה תשלח נציג מטעם המחלקה למבנים מסוכנים שיכתוב דו"ח עם רשימה של תיקונים נדרשים. דיירי הבניין יאלצו להזמין קונסטרוקטור שיכתוב תכנית עבודה לקבלן, ילווה את העבודה, ואז יכתוב לעירייה דו"ח שמאשר שאכן כל התקלות תוקנו. נציג מטעם המחלקה למבנים מסוכנים יגיע שוב לבדוק שאכן הכל תקין, ואז יסיר את הצו.

המלצה של קונסטרוקטור: אם דיירי הבניין מגדילים ראש, הם יזמינו את הקונסטרוקטור עוד לפני שמישהו יפנה לעירייה. אם הקונסטרוקטור מגיע למסקנה שהבניין לא בטוח למגורים הוא ידווח על כך לעירייה, שתוציא צו מבנה מסוכן. הדרך להסרת הצו מהמבנה היא כמו שתיארנו בסעיף הקודם.

חשוב לדעת – מרגע שיש צו מבנה מסוכן, אי אפשר למכור או לקנות דירות בבניין - העירייה תבקש מבית המשפט למנוע עסקאות עד תיקון הליקויים. דיירי הבניין חייבים לתקן את כל הליקויים שבבניין, ואם הדיירים מתעכבים ולא מתקנים את הליקויים בית משפט ישלח להם צו אזהרה, ובהמשך יתכן שיפתח נגדם הליך פלילי. הסנקציות והאזהרות שונות בין העיריות והבניינים השונים, אך בכל מקרה לא כדאי לחכות עד שבית המשפט יתערב. 

תיקון יסודות בניין מסוכן

 

שיפוץ מבנה מסוכן

הקונסטרוקטור לא נעלם אחרי כתיבת תכנית העבודה לקבלן, אלא גם מפקח על העבודה ומוודא שהכול נעשה לפי מפרט החומרים וההוראות. הקונסטרוקטור יגיע לשטח בנקודות משמעותיות בשיפוץ: בתחילת העבודה, במהלך יציקת הבטון, ובסוף העבודה כדי לוודא שכל הליקויים תוקנו והבניין לא מסוכן למגורים יותר.

שימו לב, כמות הביקורים של הקונסטרוקטור נקבעת בשלב הצעת המחיר. בשיפוצים קטנים הוא יגיע פעמיים או שלוש, ובשיפוצים גדולים יותר הוא יגיע 5-6 פעמים. אם תרצו שהקונסטרוקטור יגיע לשטח יותר פעמים חשוב לסכם איתו את זה לפני תחילת העבודה.

חיזוק עמוד במבנה מסוכן

בדיקת קונסטרוקטור למבנה מסוכן - מחיר

מחיר בדיקת קונסטרוקטור למבנה מסוכן נקבע לפי היקף העבודה ולפי גודל הבניין.

מחיר מחיר סקירה הנדסית לבניין וכתיבת תכנית לתיקון נקודתי נע בין 1,500-3,500 ₪ + מע"מ.

מחיר מחיר סקירה הנדסית לבניין וכתיבת תכנית לתיקון מספר אלמנטים נע בין 3,500-8,000 ₪ +מע"מ.

טווח המחירים רחב כי ככל שנוספים יותר אלמנטים לשיפוץ הבניין המסוכן מחיר הקונסטרוקטור מתייקר.

 


קונסטרוקטורים מומלצים לבדיקת מבנה מסוכן

בין אם החלטתם לוודא שהבניין שלכם לא מסוכן ובין אם קיבלתם צו מבנה מסוכן מהעירייה, כדאי להזמין קונסטרוקטור אמין ומקצועי שיכתוב לכם דו"ח ותכנית עבודה מסודרת לשיפוץ של כל הליקויים במבנה. לכן ריכזנו לכם רשימה של קונסטרוקטורים מומלצים לבדיקת מבנים מסוכנים עם המלצות של לקוחות קודמים. מוזמנים לקרוא את חוות הדעת ולבחור בקונסטרוקטור שיציל את הבניין שלכם.


;

אין לעשות שימוש בתוכן ללא אישור בכתב (ניתן לקבל אישור בתנאים מסויימים). שימוש בתכנים ללא אישור מהווה הפרת חוק זכויות יוצרים ויהווה עילה לתביעה.

שים לב! הנך מחובר בשם הלקוח . התנתק