מוקד מידרג: 1-700-707-233

ביקורת מבנים

ביקורת מבנים עושים לפני שקונים דירה חדשה או דירה יד שניה, במטרה למצוא ליקויים במבנה. המחיר של ביקורת מבנים נע בין 1,500-2,000 ₪ בדירה או בבית פרטי, ובמקרה של ביקורת בניין יכול להגיע גם לעשרות אלפי שקלים. מה כולל התהליך ומי מוסמך לערוך ביקורת מבנים? כל המידע כאן


מה זה ביקורת מבנים

ביקורת מבנים זה שם כללי לכל סוגי הבדיקות שעושים למבנים - ציבוריים, תעשייתיים ופרטיים, שאחד מהם הוא בדק בית. לרוב, כשאומרים ביקורת מבנים בהקשר של דירה או בית מתכוונים לבדק בית.

ביקורת מבנה של דירה עושים במעמד רכישת דירה, גם במקרה של דירה חדשה מקבלן וגם כשמדובר בדירה יד שנייה. המטרה של הביקורת היא לאתר ולמצוא ליקויים במבנה, כמו ליקויים בתחום החשמל, התברואה או בנייה שלא עומדת בתו התקן הישראלי. לאחר ביקורת המבנים הבודק מוציא חוות דעת הנדסית שיכולה לשמש מול הקבלן או בבית משפט.

חשוב לדעת: בביקורת מבנים אפשר להתריע גם על חריגות בנייה שחשוב להכיר לפני קניית הדירה, והביקורת יכולה לשמש גם חלק מהמשא ומתן מול הקבלן על קניית הבית.

 


מתי עושים ביקורת מבנים

ביקורת מבנים עושים בקניית דירה חדשה מקבלן או לפני קניית דירת יד שנייה. בכל אחד מהמצבים יש דגשים אחרים שחשוב לשים לב אליהם.

חץ קניית דירה חדשה מקבלן - בדירה חדשה מקבלן עורכים ביקורת מבנים פעם אחת, בזמן הרכישה ולפני המסירה (מה שנקרא בשפה המקצועית "פרוטוקול ראשוני"). בביקורת מבנים של דירה חדשה בודקים אם הבית תואם למפרט המכר, המסמך שמפרט את תוכניות הדירה הפרטים החשובים עליה, והאם יש ליקויי בנייה כמו נזילות, סדקים, מצב הדלתות, הטיח והאינסטלציה.

חץ קניית דירה יד שנייה - במקרה של קניית דירה יד שנייה, עורכים את ביקורת המבנים לפני חתימת החוזה. בביקורת בודקים בעיקר את התשתיות, הצנרת, רטיבות בקירות, חשמל ואיטום, כדי לוודא שהדירה מגיעה במצב טוב ואין פה מצב של חתול בשק או דרישת תשלום מוגזמת. במידה ונמצאו ליקויים משמעותיים, ביקורת המבנים יכולה להשפיע על המחיר הסופי של הדירה. 

 

ביקורת מבנים בזמן אחר

מי שלא ערך ביקורת מבנים בזמן רכישת הדירה או החתימה על החוזה, יכול לעשות גם במהלך השהות בנכס. בדרך כלל הצורך לערוך ביקורת מבנים מתעורר כשמתגלה תקלה כלשהי. האחריות על התקלות והליקויים שמתגלים משתנה בהתאם לזמן שבו נערכת הבדיקה:

חץ בזמן תקופת הבדק - כל עוד הדירה עדיין נמצאת בתקופת הבדק, שהיא בדרך כלל 7 שנים מרגע הקנייה, הקבלן עדיין אחראי על הדירה לפי חוק, ומחויב לתקן ליקויים ונזקים שנמצאים בה. לכן מומלץ לבצע ביקורת מבנים כשהדירה עדיין נמצאת בטווח של תקופת הבדק, שיהיה למי לפנות.

חץ לאחר תקופת הבדק - אם עברה תקופת הבדק ונמצא ליקוי בדירה, האחריות מתחלקת לשניים: אם מדובר על ליקוי פנימי בדירה, האחראים הם בעלי הבית והם גם צריכים לשלם את הנזק. אם הנזק או הליקוי הם בקירות המעטפת או קשורים לבניין כולו, האחראי על התיקון הוא וועד הבית של הבניין.

 

שימו לב שימו לב, לא משנה כמה דיירים עברו בדירה במהלך תקופת הבדק - כל עוד הדירה בטווח של תקופת הבדק אחריות התיקון על ליקויי הבנייה היא על הקבלן.

וי אין חובה על פי חוק לבצע ביקורת מבנים. עם זאת, בית הוא השקעה כספית גדולה, ביקורת מבנים יכולה לתת ביטחון שהנכס שקניתם אכן בריא ושלם וראוי למגורים, ובמקרה שמתגלים ליקויים תוכלו לדרוש את זכויותיכם.

 


מי מוסמך לערוך ביקורת מבנים

על פי החוק, כל אחד שעבר את גיל 18 ומומחה בתחומו יכול לערוך ביקורת מבנים. כן, זה עמום מאוד, אנחנו יודעים. בגדול זה אומר שכל אחד יכול לעסוק בביקורת מבנים כל עוד הוא מומחה במה שהוא עושה. בדרך כלל מי שעורך ביקורת מבנים יהיה מתחום הבניין - אדריכל או מהנדס, או בעל תואר הנדסאי אדריכלות או בניין.

למרות מה שקובע החוק, כדאי לקחת בודק מבנים מנוסה, בטח כשמדובר בביקורת מבנים ובדק בית של דירה חדשה מקבלן. קבלנים הם בעלי מקצוע מנוסים בעולם הבנייה, ולכן כדאי מישהו שיש לו כבר ניסיון בתחום, שיודע בדיוק מה לחפש ואיך להתמודד עם ליקויים ונזקים שמתגלים.
 

ביקורת מבנה לבית פרטי

ביקורת מבנים - מחיר

מחיר מחיר ביקורת מבנים מושפע בעיקר משטח וגודל הדירה שבודקים וממיקומה בארץ.

מחיר מחיר ביקורת מבנים לדירה או בית פרטי נע בין 1,500-2,000 ₪, ובבתים גדולים ויקרים יכול להגיע גם עד 4,500 ₪.

מחיר מחיר ביקורת מבנים לבית משותף יכול להגיע עד 16,000 ₪. ככל שיש יותר דירות ויותר קומות בבניין, המחיר לדירה יירד.

 

וי טיפ שלנו - אם קניתם דירה בקבוצת רכישה או כחלק מפרויקט מגורים חדש, תוכלו לערוך את הבדיקה לכל הדירות בבניין ביחד ולהוזיל עלויות. 

זמן עבודה ביקורת מבנים לוקחת בין שעה וחצי לשלוש שעות.  


חברות בדק בית מומלצות לביקורת מבנים

נכנסים לדירה חדשה? תכף יגיעו מלא מבקרים, נקווה שהם לא יהיו מהזן הביקורתי. אבל רגע לפני שאתם מזמינים את כולם, כדאי לעשות ביקורת לנכס המיועד. ריכזנו רשימה של חברות בדק בית מומלצות לביקורת מבנים, כך שלא משנה למה אתם רוצים לבדוק את הדירה - תוכלו להיות בטוחים שאתם בידיים טובות. אחרי הביקורת ניצור איתכם קשר, כדי שגם חוות הדעת שלכם תצטרף לרשימה 😊


;

שאלות נפוצות לדף זה

מה זה ביקורת מבנים?

ביקורת מבנים היא שם כללי למספר בדיקות שמבצעים במבנה, ביניהן בדק בית כשמדובר בבית פרטי. 

מי מוסמך לעשות ביקורת מבנים?

על פי החוק, אין מישהו ספציפי שמוסמך לעשות ביקורת מבנים, אלא כל אחד שמעל גיל 18 ומומחה בתחומו. בפועל, מי שמבצע ביקורת מבנים הם לרוב בעלי מקצוע בתחום הבנייה - אדריכל, הנדסאי אדריכלות, מנהדס או הנדסאי בניין. 

כמה עולה ביקורת מבנים?

ביקורת מבנים בדירה או בית פרטי עולה בין 1,500-2,000 ש"ח. בבתים גדולים ויקרים במיוחד המחיר יכול להגיע גם ל-4,500 ש"ח לבית פרטי. 

אין לעשות שימוש בתוכן ללא אישור בכתב (ניתן לקבל אישור בתנאים מסויימים). שימוש בתכנים ללא אישור מהווה הפרת חוק זכויות יוצרים ויהווה עילה לתביעה.

שים לב! הנך מחובר בשם הלקוח . התנתק