עוד
מוקד מידרג: 1-700-707-233

העברת דירה במתנה

העברת דירה במתנה אולי נשמעת כמו זכייה בלוטו אבל מדובר בעניין מורכב. מדובר בעסקת נדל"ן לכל דבר ועניין ולכן היא כוללת ניירת, מיסים ועבודה צמודה עם עורך דין מקרקעין. כדי לפשט את התהליך הכנו עבורכם מדריך מקיף בשפה פשוטה לכל המידע החשוב על העברת דירה במתנה לפני שמרימים טלפון לעורך דין


העברת דירה במתנה – במה מדובר?

העברת דירה במתנה היא בעצם עסקת נדל"ן, ממש כמו קנייה ומכירה של נכס. גם בהעברת דירה במתנה נצטרך לדווח לרשות המיסים, למלא טפסים ולהתעסק בהמון בירוקרטיה. אבל יש שני הבדלים מהותיים מלבד העובדה שצד אחד לא משלם לשני:

מתנה מיסוי מופחת – בהעברת דירה במתנה לקרוב עדיין משלמים מס כאילו קנינו דירה אבל פחות. כמה פחות? הצד המקבל ישלם רק שליש ממס הרכישה והצד הנותן יקבל פטור מלא ממס שבח. אבל, כל ההנחות האלו חלות רק בהעברת דירה במתנה לקרוב משפחה.

מתנה תקופת צינוןלאחר קבלת דירה במתנה לא תוכלו למכור אותה מיד אלא תצטרכו להמתין 3 שנים אם אתם גרים בדירה שהתקבלה, או 4 שנים אם אתם לא גרים בדירה.

חתימה על תצהיר מתנה

מס על העברת דירה במתנה

הזכרנו מס רכישה ומס שבח אבל לא הסברנו במה מדובר. כבר כתבנו מאמרים מקיפים על כל אחד מהם אבל לטובת מי שלא קרא אותם הנה הסבר קצר:

מתנה מס רכישה – מס רכישה, כשמו כן הוא, משלמים כשרוכשים דירה. הוא מחושב כאחוז מסוים משווי הדירה והוא נע בין 0% - 10% תלוי בשווי הדירה. בהעברת דירה במתנה מס רכישה יעמוד על 1/3 מהסכום הרגיל. רוצים לדעת עוד? כאן תמצאו עוד מידע על מס רכישה.

מתנה מס שבח –  כמו יין, גם דירות משתבחות עם הזמן. מס שבח משלמים על הרווח ממכירת דירה נוספת. נניח ומכרתם את הדירה השנייה שבבעלותכם ברווח של 10,000 ₪ תאלצו לשלם 25% מהרווח למס הכנסה. כמובן, העניין מעט מורכב יותר ותמצאו הסבר מפורט על מס שבח כאן. כפי שכבר הזכרנו, בהעברת דירה במתנה לקרוב יש פטור ממס שבח.

כוכבית  אם תמכרו את הדירה שהתקבלה במתנה, מס השבח יחושב לפי המחיר בה הדירה נקנתה, לפני שניתנה לכם במתנה. כלומר, אם ההורים קנו את הדירה במיליון ש"ח, ואתם מכרתם במיליון וחצי ש"ח, המס יחושב כאילו מכרתם את הדירה ברווח של חצי מיליון ש"ח.

רשות המיסים בישראל

מבחן השליטה – לתת ובאמת

מס הכנסה (כמו דודה מרים) אוהב לומר:" אם עושים – אז עושים מכל הלב". כך גם בהעברת דירה במתנה. מה הכוונה? מס הכנסה מעמיד את העסקה במבחן שנקרא "מבחן השליטה". הוא בודק האם באמת העברת את הדירה במתנה מכל הלב או שמדובר בעסקה פיקטיבית. הבדיקות בוחנות מי למעשה בעל השליטה בנכס ומי נהנה ממנו.

למשל, בהעברת דירה במתנה עם משכנתא מאב לבן. אם האב ממשיך לשלם את המשכנתא או עדיין מקבל את תשלומי שכר הדירה סימן שהאב הוא זה ששולט בנכס, ולכן העסקה לא תחשב בעיני מס הכנסה.

העברת דירה במתנה – איפה זה מגביל אתכם?

לקבל דירה במתנה נשמע נחמד אבל כדאי שתכירו את האותיות הקטנות. איך הדירה משפיעה עליכם? מי שמקבל דירה במתנה מוגבל בהשתתפות במכרזים של מחיר למשתכן ודירה בהנחה. חשוב להבין שדירה שרשומה על שמכם נחשבת לדירה שלכם לכל דבר ועניין, גם לגבי מיסוי בקניית דירה שנייה, הצהרות הון ודיווחים למס הכנסה. כמו כן, אם מקבל המתנה יתחתן (בשעה טובה) כדאי שיחתום על הסכם ממון.

עורך דין מכין חוזה להעברת דירה במתנה

העברת דירה ללא תמורה לבן משפחה

כמו שאמרנו: הטבות מס חלות רק בהעברה לקרוב משפחה. ההגדרה של קרוב משפחה היא יותר מסובכת משנדמה (בלי להעליב את דודה מרים) ומשתנה בין מס שבח למס רכישה. לפני שנדגים את המורכבות נרגיע אתכם ונגיד: אין צורך שתבינו את החוק לעומקו, בשביל זה יש עורך דין. עוד בפגישת הייעוץ הראשונית תבררו יחד את פרטי המקרה ותדעו אם אתם זכאים לפטור חלקי ממס רכישה ופטור ממס שבח.

בגדול, המעגל הקרוב (הורים– ילדים, בני זוג, אחים) מקבלים (ברוב המקרים) פטור ממס שבח והנחה במס רכישה. במעגל רחוק יותר (דוד- אחיין, סב- נכד) המקרה מורכב ודורש בירור עם עורך דין מקרקעין.

זה לא תמיד נכון, והנה שני דוגמאות למורכבות בחוק:

בית אם מדובר בהעברת דירה במתנה בין אחים החוק פוטר ממס רק במקרה שהדירה התקבלה בירושה לפני שנתנה במתנה.

בית אם מדובר בהעברת דירה במתנה מסב לנכד, הנכד יהיה זכאי להנחה במס הרכישה אבל אם ההעברה מבוצעת בכיוון ההפוך (מהנכד לסבא) הסב יצטרך לשלם מס רכישה מלא.

חתימה על העברת דירה במתנה

תהליך העברת דירה במתנה

אז החלטתם לתת דירה במתנה. מה קורה עכשיו? נעבור אתכם על התהליך הצפוי. לאחר שנפגשתם והתייעצתם עם עורך דין עוברים לשלב הראשון:

מעמד החתימה

במעמד החתימה צריך למלא מספר מסמכים משפטיים:

אישור מס תצהירי מתנה – תצהיר למקבל ולנותן שהם נותנים/מקבלים מתנה.

אישור מס שטרי מכר – שטר מכר מעביר את הבעלות מאדם אחד לשני (הטופס משתנה תלוי באיזה רשות רשומה הדירה).

אישור מס ייפויי כוח בלתי חוזר –  בדרך כלל באותו מעמד נחתום על ייפויי כוח בלתי חוזר. זה ייפויי כוח לעורך הדין שמאפשר לו לחתום על מסמכים בשמכם. ככה לא תצטרכו להגיע למשרד כדי לחתום על כל טופס שיצוץ בדרך.

רשות מיסי מקרקעין

לאחר מכן, מגיע הדיווח לרשות המיסים. תוך 30 יום מיום החתימה צריך לדווח ותוך 60 יום לשלם את המס (במידה ויש). לאחר מכן צריך לקבל את האישורים. האישורים כוללים – אישור על תשלומי מס שבח ורכישה ואישור מהעיירה. כמובן שאת העבודה הבירוקרטית יעשה עבורכם עורך הדין.

העברת בעלות דירה במתנה

לבסוף, עורך הדין יצרף את הניירת הדרושה (אישורים, תצהירים, שטרי מכר וכו') לבקשה לרישום בטאבו על שמכם. לאחר שהבקשה טופלה אפשר לאחל לכם מזל טוב, הדירה רשומה בבעלותכם.

קבלת דירה במתנה

 


שכר טרחה לעורך דין העברת דירה במתנה

כסף שכר טרחה של עורך דין להעברת דירה במתנה ינוע בדומה לקנייה ומכירת דירה, בין 0.5% - 1.5% משווי הדירה תלוי במורכבות העסקה וותק עורך הדין.

 

כסף ברוב המקרים, תהליך העברת דירה במתנה מתומחר בפני עצמו. כלומר, גם אם כחלק מתכנון המס לקראת קניית דירה ביצעתם העברה דירה במתנה, עורך הדין יתמחר לכם את העבודה בנפרד ולא יכלול אותה בשכר הטרחה של קניית הדירה.

 

כוכבית כל עורך דין רשאי לגבות כרצונו, המחירים הללו הם המלצה בלבד. שיטות התמחור משתנות מעורך דין אחד לשני.


עורכי דין מומלצים להעברת דירה במתנה

כולם אוהבים לקבל מתנות. למרות זאת, אי אפשר סתם לקחת דירה במתנה. צריך לקחת קודם עורך דין מומלץ בשביל לעשות את הבירוקרטיה כמו שצריך וכדי לשלם כמה שפחות מס. בשביל להקל עליכם – הכנו רשימת עורכי דין מומלצים להעברת דירה במתנה יחד עם חוות דעת מהלקוחות הקודמים שלהם. אחרי העסקה נתקשר לאחל שתתחדשו ולשמוע איך היה.


;

שאלות נפוצות לדף זה

האם העברת דירה במתנה עם משכנתא אפשרית?

בהחלט אפשרית. שימו לב שכדי שההעברה תהיה אמתית ותוכר על ידי רשות המיסים גם המשכנתא תעבור למקבל המתנה. אם תמשיכו לשלם משכנתא לאחר העברת דירה במתנה הדבר יעורר את חשד רשות המיסים.

האם יש מס שבח בהעברת דירה ללא בתמורה?

בהעברת דירה לקרוב (למעלה הרחבנו על מיהו קרוב) יש פטור מתשלום מס שבח ותשלמו רק שליש משיעור מס הרכישה.

העברת דירה במתנה לקטין אפשרית?

העברת דירה במתנה לקטין אפשרית אך דורשת אישור מבית משפט. איך אנחנו יודעים? שאלנו את עורכי הדין באתר - כאן תוכלו לראות מה הם ענו לשאלה "האם העברת דירה לקטין במתנה אפשרית?"

האם העברת דירה במתנה נחשבת למכירה?

תלוי. היא דומה מבחינת עבודת הניירת והחיוב במס, אבל שונה בכך שאם מעבירים דירה לקרוב משפחה במתנה יש פטור ממס שבח לצד הנותן ורק 1/3 ממס הרכישה לצד המקבל.

אנשים שהתעניינו בהעברת דירה במתנה התעניינו גם בזה...

נסח טאבו
מה זה נסח טאבו?
עורך דין מקרקעין
עורך דין מקרקעין - איך בוחרים?
 השכרת דירה
הסכם שכירות
חתימה על חוזה דירה | עורך דין לקניית דירה
עורך דין לקניית דירה
פגישה עם עורך דין מכירת דירה
עורך דין למכירת דירה
תמ"א 38 בבניין
עורך דין תמ"א 38
פינוי בינוי
עורך דין פינוי בינוי
יציאה מדירה אחרי תביעה לפינוי מושכר
תביעה לפינוי מושכר
ליקויי בנייה בבית
עורך דין ליקויי בנייה
מכירת דירה עם פטור ממס שבח
מה זה טופס 4?
כתיבת צק לשכר טרחה של עורך דין
שכר טרחה של עורך דין מקרקעין
בניין בתהליך רישום בית משותף
רישום בית משותף
תהליך ביטול רישום הערת אזהרה
ביטול הערת אזהרה
מוכר וקונה חותמים על זכרון דברים
זיכרון דברים למכירת דירה
בניין עם דירה מכונס נכסים
קניית דירה מכונס נכסים
עורך דין מקרקעין
מה זה הערת אזהרה?
חתימה על תצהיר ידועים בציבור
מה זה זכרון דברים?
רישום הערת אזהרה
איך מבטלים הערת אזהרה בטאבו?
חתימה על זכרון דברים לפני השכרת דירה
איך עושים זכרון דברים?
פרצלציה
מה זה פרצלציה?
יעוד מקרקעין
מה זה תקנה 27?
הפקת נסח טאבו היסטורי באתר האינטרנט
נסח טאבו היסטורי - מה זה?
עורך דין מיסוי מקרקעין
עורך דין מיסוי מקרקעין
בניין דירות שאפשר להפיק עליו נסח טאבו מרוכז
נסח טאבו מרוכז - מה זה?
בקשה לרישום הערת אזהרה לפי סעיף 126
מה זה הערת אזהרה סעיף 126?
בית בתהליך התחדשות עירונית
עורך דין התחדשות עירונית
שותפים חותמים על הסכם שיתוף מקרקעין
מה זה הסכם שיתוף?
בניין ישן עם בעלים במושע
מה זה מושע?
חתימה על תצהיר מתנה
חוזה שכירות לעסק
מפרט טכני
מה זה כתב שיפוי?
טופס משח לדוגמה
מה זה מש"ח?
בנייה של בניין על קרקע בעסקת קומבינציה
מה זה עסקת קומבינציה?
עורך דין מסחרי
מה זה הסכם מכר?
דירה שהתקבלה בירושה
מכירת דירה שהתקבלה בירושה
נותן מפתח כדי לבצע העברת בעלות דירה
העברת בעלות דירה
עורך דין סכסוכי שכנים יושב עם לקוח על כתב תביעה
עורך דין סכסוכי שכנים
דירה על הנייר
קניית דירה על הנייר
בניין ישן לבניית תקציב לניהול ואחזקה
היטל השבחה על פיצול דירה
עורך דין מקרקעין
ליטיגציה מקרקעין
הגשת בקשה להתנגדות לצוואה
רישום דירה בטאבו
אי רישום דירה בטאבו
אי רישום דירה בטאבו
מחיר למשתכן
עורך דין מחיר למשתכן
מעקה עץ למרפסת
מה קורה בתום תקופת החכירה?
אי רישום דירה בטאבו
האם ניתן לכפות פירוק שיתוף?

אין לעשות שימוש בתוכן ללא אישור בכתב (ניתן לקבל אישור בתנאים מסויימים). שימוש בתכנים ללא אישור מהווה הפרת חוק זכויות יוצרים ויהווה עילה לתביעה.

שים לב! הנך מחובר בשם הלקוח . התנתק