עוד
מוקד מידרג: 1-700-707-233

אי רישום דירה בטאבו

אי רישום דירה בטאבו פוגע מאוד בזכויות שלכם על הנכס: הערך שלו יורד, קשה לקבל עליו משכנתא ואפילו למכור יהיה לא פשוט. למרבה המזל, במקרה של דירות חדשות החוק מחייב קבלנים לוודא שהדירות נרשמות בטאבו כהלכה, ואם הם לא עושים את זה - זאת עילה לתביעה. כל המידע על אי רישום דירה בטאבו, מה הסיכונים הנוספים בכך וכמה יעלה לעשות את זה עם עורך דין - בעמוד הבא


מה זה רישום בטאבו

הטאבו, או בשמו המלא "אגף הרישום והסדר המקרקעין של ישראל", הוא הגוף המחזיק את כל המידע והרישומים על רוב הקרקעות ונכסי המקרקעין במדינה. בין היתר תוכלו למצוא שם פרטים כמו זהות בעלי הכנס, הערות אזהרה, עסקאות מכר ועוד. מכאן ניתן להסיק את החשיבות הרבה של רישום בטאבו עבור כל עסקת מקרקעין: המידע שנמצא בטאבו הוא קריטי עבור הקונה של הנכס, ומאפשר לו לדעת מה בדיוק הוא קונה ולאיזה סוג עסקה הוא נכנס.

בנוסף, הטאבו נותן לרוכשי דירות ולבנקים שנונתנים להם משכנתא את השקט הנפשי שלא יתבצעו ״עסקאות כפולות״ בנכס שלהם – כלומר, שהבעלים הנוכחיים של הדירה לא ינסו למכור את הנכס לקונה אחר אחרי שנחתם הסכם.

 

נסח טאבו

אי רישום דירה בטאבו

כשאתם קונים דירה ״יד שניה״, החובה להעברת הבעלות של הדירה מוטלת עליכם, ועורך הדין שילווה אתכם בתהליך יבצע את הרישום. כשאתם קונים דירה חדשה מקבלן, החוק מחייב אותו לרשום את הדירה על שמכם. נשמע שהאופציה השנייה הופכת את החיים שלכם ליותר קלים, נכון? אז זהו, שלא. 

החוק בישראל קובע שעסקת מקרקעין מסתיימת רק כאשר מתבצע רישום בטאבו, וכל עוד הרישום הזה לא התבצע, הבעלות שלכם על הנכס היא חוזית ולא קניינית. זה אומר שהבעלות שלכם כל הנכס יותר ״חלשה״. בפרקטיקה, זה משפיע עליכם באופנים הבאים:

בית | עורך דין לקניית דירה משכנתא: יותר קשה להשיג מהבנק משכנתא על דירה שלא רשומה בטאבו, והתנאים עבורה בדרך כלל פחות טובים. הסיבה לכך היא שבנקים אוהבים ביטחון, וכמו שהסברנו, בעלות חוזית על דירה בלי בעלות קניינית מעניקה לכם זכות יותר חלשה על הנכס, מה שהופך את המצב ליציב פחות ויותר פתוח לבעיות.

בית | עורך דין לקניית דירה ערך הנכס: מבחינה שמאית הערך של דירה שלא רשומה בטאבו יורד ב10% פחות או יותר. זה כמובן לא קורה ביום שאתם עוברים לדירה, אבל אם עברו נניח עשר שנים מיום האכלוס והדירה עדיין לא רשומה על שמכם, דעו שהיא שווה פחות ממה שהיא יכולה הייתה להיות.

בית | עורך דין לקניית דירה מכירת הנכס: בגלל כל אלה, משקיעים פוטנציאלים יהססו לקנות את הנכס שלכם, ומציאת הקונה תהיה תהליך ארוך וקשה יותר. בנוסף, העברת הבעלות עצמה תהיה יותר מסובכת, מה שיהפוך את שכר הטרחה של עורכי הדין בעסקה לגבוה יותר.

בשלב הזה, אתם כבר בטח מבינים שיש לכם אינטרס גדול מאוד שהליך הרישום בטאבו על הדירה שלכם יסתיים. כמובן שגם לקבלן יש אינטרס לסיים את הליך הרישום, הרי אמרנו שהוא מחויב לכך בחוק, ולכן אם הוא לא מסדיר את הליך הרישום הוא פתוח לתביעות. לצערנו, זה לא תמיד מספיק, ולעיתים אין ברירה אלא להגיש תביעה על אי רישום דירה בטאבו.

 

עורך דין מקרקעין

תביעה על אי רישום דירה בטאבו

נתחיל בדבר הבסיסי ביותר: מתי יש לכם עילה לתבוע את הקבלן על אי רישום דירה בטאבו? ובכן, החל משנת 2011 החוק קובע שעל הקבלן לרשום את כל הדירות על שם הדיירים בטאבו עד 6 שנים מיום האכלוס. כלומר, ברגע שעברו 6 שנים מיום המעבר שלכם לדירה ואתם עדיין לא רשומים בתור הבעלים שלה, יש סיכוי מצוין שיש לכם עילה לתביעה על אי רישום דירה בטאבו. באיזה מקרים אין לכם עילה לתביעה? בפשטות, אם הקבלן עשה את כל המאמצים לרשום את הדירה, ומה שמנע ממנו לסיים את הרישום הם גורמים חיצוניים שלא קשורים אליו.

דוגמא לסיבה נפוצה שתמנע מקבלן לרשום דירה בטאבו היא עבירות בניה של הדיירים. רישום דירה בטאבו מתחלק לשני שלבים: רישום הבניין, ורישום של הבעלים של כל דירה. הרישום של הבעלים הוא החלק הקל והפשוט, רישום הבניין הוא השלב בו בדרך כלל נתקלים בבעיות. הבניין צריך לעבור תהליך פרצלציה, שהוא העצם רישום של הקרקע וחלוקה שלה לקרקעות. כך ניתן לרשום כל דירה בנפרד על שם הבעלים שלה.

לפעמים, בשלב של חלוקת הבניין, נתקלים בעבירות בניה של הדיירים, שמוסיפים לדירה שלהם כל מיני תוספות ללא אישור בניה. במקרים כאלה לא ניתן לרשום את הקרקע – צריך לחכות לצו הריסה, ורק אחרי שכל העניין הזה מוסדר הקבלן יכול להמשיך. קל להבין שבמקרה כזה זאת לא אשמתו של הקבלן שהוא לא יכול לרשום את הדירה, ולכן אין עילה לתביעה על אי רישום דירה בטאבו.

 

רישום דירה בטאבו

הליך תביעה על אי רישום דירה בטאבו

אם אתם מעוניינים לתבוע את הקבלן שלכם על אי רישום דירה בטאבו, השלב בראשון, עוד לפני שאתם פונים לעורך דין, הוא לברר קצת עם השכנים שלכם האם הם מעוניינים להצטרף לתביעה. ככל שיותר דיירים לוקחים חלק בתביעה – היא תחשב תביעה יותר חזקה וסיכויי ההצלחה שלה עולים. אתם כמובן לא חייבים לעשות את זה בעצמכם, ויכולים לפנות לעורך דין מקרקעין ולתת לו לעשות את זה בשמכם, אבל אם תגיעו אליו עם רשימה מינימלית של תובעים הוא יוכל לתת לכם הערכת מצב יותר מדויקת על לתביעה.

השלב השני הוא כמובן פגישת יעוץ עם עורך דין. שימו לב – לא כל עורך דין מקרקעין יכול לבצע תביעה כזאת, ואם צריכים לחפש עורך דין שמתמחה בליטיגציה מקרקעין. בפגישת הייעוץ עם עורך הדין תוכלו:

וי להציג לו מסמכים רלוונטיים.

וי לקבל הערכה על סיכויי ההצלחה בתביעה, ופירוט של השלבים הבאים תהליך.

וי לברר עם עורך הדין האם יש לו ניסיון עבר עם תיקים מהסוג הזה.

אם אחרי כל אלה החלטתם להמשיך הלאה עם התביעה, מגיע שלב הבירורים. בשלב הזה עורך הדין יתחיל לבצע בדיקות ולהוציא מסמכים שיעזרו לו להבין את תמונות המצב, ובעקבות הבירורים האלה הוא יכול לנסח מכתב אזהרה ולשלוח אותו לקבלן.

התשובה של הקבלן על מכתב האזהרה תקבע את המשך הדרך. אם הוא מצליח לענות לטענות של עורך הדין שלכם באופן מנומק ומסודר – כנראה שבאמת יש לו סיבה טובה לאי רישום הדירה בטאבו, ושאין טעם להמשיך לתביעה. אם הוא מתחמק מלתת תשובה ברורה – סביר להניח שעורך הדין ימליץ על הגשת תביעה.

 

שלב המשפט

המשפט עצמו במקרים כאלה הוא די פשוט, ובדרך כלל לא כולל דיונים ושלבי הוכחות רבים. עורך הדין שלכם יציג את המצב בפני השופט, והקבלן ינסה להסביר מה גרם לעיכוב. כמובן שיש מקרים יוצאי דופן ומסובכים במיוחד, אבל ברוב המקרים משפט על אי רישום דירה בטאבו ייקח בין ארבעה חודשים לשנה.

 


מחיר עורך דין מרקעין בהליך אי רישום דירה בטאבו

מאוד קשה להעריך את העלות של תביעה על אי רישום דירה בטאבו. במקרים מסוימים יגבה עורך הדין את שכר הטרחה שלו באחוזים מתוך סכום הפיצויים במקרה של זכיה בתיק, אבל יותר נפוץ לתמחר את התביעה בשיטת הפרוסות. המשמעות היא שעורך הדין ייתן מחיר לכל שלב בתביעה, לדוגמא:

אחד מכתב אזהרה – 300 ש"ח לדייר.

שתיים הגשה וניהול התביעה – 7,000 ש"ח לדייר.

 הגורמים העיקריים שמשפיעים על המחיר הם:

יתרון מספר הדיירים: ככל שיותר דיירים משתתפים בתביעה, הסכום היחסי שישלם כל אחד מהם קטן יותר. נכון, גם העלות הכוללת של התביעה יכולה לעלות בבניינים יותר גדולים, ועדיין לרוב ישלם כל דייר פחות.

יתרון מורכבות התביעה: אם יש פה מקרה פשוט בו הקבלן פשוט לא עמד בחוק בלי סיבה טובה, לעורך הדין תהיה פחות עבודה. אבל אם המקרה יותר מורכב ולא באמת ברור מי אשם באי רישום הדירה בטאבו, שעות העבודה על התיק יעלו ואיתן המחיר.

בית לב שימו לב: המחירים המצויינים הם הערכה בלבד, ולא מחייבים את עורכי הדין שבאתר.

 


עורכי דין מומלצים לתביעה בגין אי רישום דירה בטאבו

דירה היא הנכס הכי יקר ומשמעותי שיש לרוב האנשים, ואי רישום דירה בטאבו יכול לפגוע מאוד ביכולת שלהם ליהנות מהנכס הזה. בדיוק בשביל זה הכנו לכם רשימה של עורכי דין מקרקעין מומלצים לתביעות אי רישום דירה בטאבו.


;

שאלות נפוצות לדף זה

מה זה נסח טאבו?

נסח טאבו הוא כמו תעודת הזהות של נכס: רשומים בו הבעלים של הנכס, האם רובצות עליו משכנתאות, הערות אזהרה, צווי הריסה ועוד. נסח טאבו הוא כלי חשוב מאוד בקניית דירה, מכיוון שהוא מאפשר לקונה לקבל את התמונה המלאה על הנכס בו הוא מעוניין. את נסח הטאבו אפשר למצוא באגף הרישום והסדר המקרקעין של ישראל.

כמה זמן לוקח רישום דירה בטאבו?

אם יש לכם את כל המסמכים הדרושים, בדרך כלל עוברים יום - יומיים מהגשת הבקשה להעברת בעלות עד קבלת האישור. אם יש עומס גדול על לשכת הרישום, התהליך עלול לקחת מספר ימים.

אנשים שהתעניינו באי רישום דירה בטאבו התעניינו גם בזה...

נסח טאבו
מה זה נסח טאבו?
עורך דין מקרקעין
עורך דין מקרקעין - איך בוחרים?
 השכרת דירה
הסכם שכירות
חתימה על חוזה דירה | עורך דין לקניית דירה
עורך דין לקניית דירה
פגישה עם עורך דין מכירת דירה
עורך דין למכירת דירה
תמ"א 38 בבניין
עורך דין תמ"א 38
פינוי בינוי
עורך דין פינוי בינוי
יציאה מדירה אחרי תביעה לפינוי מושכר
תביעה לפינוי מושכר
ליקויי בנייה בבית
עורך דין ליקויי בנייה
מכירת דירה עם פטור ממס שבח
מה זה טופס 4?
כתיבת צק לשכר טרחה של עורך דין
שכר טרחה של עורך דין מקרקעין
בניין בתהליך רישום בית משותף
רישום בית משותף
תהליך ביטול רישום הערת אזהרה
ביטול הערת אזהרה
מוכר וקונה חותמים על זכרון דברים
זיכרון דברים למכירת דירה
בניין עם דירה מכונס נכסים
קניית דירה מכונס נכסים
עורך דין מקרקעין
מה זה הערת אזהרה?
חתימה על תצהיר ידועים בציבור
מה זה זכרון דברים?
רישום הערת אזהרה
איך מבטלים הערת אזהרה בטאבו?
חתימה על זכרון דברים לפני השכרת דירה
איך עושים זכרון דברים?
פרצלציה
מה זה פרצלציה?
יעוד מקרקעין
מה זה תקנה 27?
הפקת נסח טאבו היסטורי באתר האינטרנט
נסח טאבו היסטורי - מה זה?
עורך דין מיסוי מקרקעין
עורך דין מיסוי מקרקעין
בניין דירות שאפשר להפיק עליו נסח טאבו מרוכז
נסח טאבו מרוכז - מה זה?
בקשה לרישום הערת אזהרה לפי סעיף 126
מה זה הערת אזהרה סעיף 126?
בית בתהליך התחדשות עירונית
עורך דין התחדשות עירונית
שותפים חותמים על הסכם שיתוף מקרקעין
מה זה הסכם שיתוף?
בניין ישן עם בעלים במושע
מה זה מושע?
תהליך העברת דיר במתנה
העברת דירה במתנה
חתימה על תצהיר מתנה
חוזה שכירות לעסק
מפרט טכני
מה זה כתב שיפוי?
טופס משח לדוגמה
מה זה מש"ח?
בנייה של בניין על קרקע בעסקת קומבינציה
מה זה עסקת קומבינציה?
עורך דין מסחרי
מה זה הסכם מכר?
דירה שהתקבלה בירושה
מכירת דירה שהתקבלה בירושה
נותן מפתח כדי לבצע העברת בעלות דירה
העברת בעלות דירה
עורך דין סכסוכי שכנים יושב עם לקוח על כתב תביעה
עורך דין סכסוכי שכנים
דירה על הנייר
קניית דירה על הנייר
בניין ישן לבניית תקציב לניהול ואחזקה
היטל השבחה על פיצול דירה
עורך דין מקרקעין
ליטיגציה מקרקעין
הגשת בקשה להתנגדות לצוואה
רישום דירה בטאבו
מחיר למשתכן
עורך דין מחיר למשתכן
מעקה עץ למרפסת
מה קורה בתום תקופת החכירה?
אי רישום דירה בטאבו
האם ניתן לכפות פירוק שיתוף?
השגת אישור מס שבח
מה זה אישור מס רכוש?
מה זה חלוקה בעין?
קרקע לבניית בית בהסכם שיתוף או לפרצלציה
מה זה מכר ללא תמורה?

אין לעשות שימוש בתוכן ללא אישור בכתב (ניתן לקבל אישור בתנאים מסויימים). שימוש בתכנים ללא אישור מהווה הפרת חוק זכויות יוצרים ויהווה עילה לתביעה.

שים לב! הנך מחובר בשם הלקוח . התנתק