עוד
מוקד מידרג: 1-700-707-233

איחוד קרנות השתלמות

איחוד קרנות השתלמות הוא בעצם ניוד של כל קרנות ההשתלמות שלכם כך שיהיו מנוהלות תחת אותו גוף. האם כדאי לאחד קרנות השתלמות, מה זה ותק, איך מאחדים ועוד מידע משתלם, במאמר הבא


מה זה קרן השתלמות

 לפני שנצלול למים העמוקים של איחוד קרנות השתלמות, כדאי קודם כל לישר קו בנוגע לשאלה – מה זה קרן השתלמות?

קרן השתלמות היא לא חובה אלא הטבה לעובד מצד המעביד.

למה מדובר בהטבה אתם שואלים? כי קרן השתלמות היא תכנית החיסכון היחידה שאין עליה מס רווח הון. כלומר, על כל חיסכון אחר, תשלמו 25% מס על הרווחים.

לעומת זאת, כאשר פודים קרן השתלמות (על פי הסייגים שנפרט מיד) החיסכון פטור ממס.

 

שימו לב, פטור ממס על חיסכון קרן ההשתלמות תלוי בכמה גורמים:

שלב ראשון בסכום שהמעסיק מפריש ובשכר העובד – נכון לשנת 2022 מדובר בשכר חודשי ממוצע הנמוך מ-15,712 ₪. על כל סכום שיופרש מעבר לתקרה זו יגבה מס רווחי הון.

שלב שני במועד וסיבת המשיכה – לאחר 3 שנים תוכלו למשוך את הכספים לצורך מימון השתלמות, לימודים או אם הגעתם לגיל פרישה. אם עברו 6 שנים מפתיחת קרן ההשתלמות, תוכלו למשוך את כספי הקרן מכל סיבה ובכל גיל.

 

סימן קריאה  על אף הפטור, לא מומלץ למשוך את כספי קרן ההשתלמות, על כך נרחיב בהמשך.

 


איחוד קרנות השתלמות

בניגוד לאיחוד קרנות פנסיה, שבו לוקחים כמה קרנות פנסיה ומחברים אותן לקרן פנסיה אחת, קרנות השתלמות אי אפשר לחבר לקרן אחת.

אז לשם מה התכנסנו? אמנם אי אפשר לאחד קרנות השתלמות במובן המסורתי של איחוד כמה קרנות לקרן אחת אך אפשר להעביר את כל הקרנות, או בעגה המקצועית – לנייד את קרנות ההשתלמות, כך שיהיו כולן תחת אותו גוף מנהל (חברת ביטוח או בית השקעות).

 

לאחד או לא לאחד – זו השאלה

התשובה לשאלה האם לאחד קרנות השתלמות, או במילים אחרות, האם לנייד את קרנות ההשתלמות כך שיהיו מנוהלות תחת אותה חברה, היא מורכבת.

לאיחוד קרנות השתלמות יתרונות וחסרונות וההחלטה אם לאחד תלויה בעיקר בהעדפות האישיות שלכם ובתנאי השוק:

 

יתרונות באיחוד קרנות השתלמות

וי נוחות – אחד היתרונות הבולטים לאיחוד קרנות השתלמות כך שיהיו תחת חברה מנהלת אחת, הוא הנוחות. במקום שיגיעו אליכם כמה דפי פירוט שייעלמו בין שאר החשבונות (או המיילים, אם התקדמתם לדואר ירוק), כל המידע על קרנות ההשתלמות יגיע אליכם יחד ויהיה נגיש במקום אחד.

כך, הסיכוי שתשכחו מקרן השתלמות שנפתחה עבורכם באחד ממקומות העבודה הקודמים, יורד משמעותית.

סימן קריאה שימו לב, בניגוד להכרח באיחוד קרנות פנסיה, במקרה של קרן השתלמות, גם אם לא תפקידו לקרן הנשכחת כסף, הזכויות, הכסף והוותק של הקרן לא יפגעו.

 

וי כוח מיקוח – בין אם מדובר בדמי ניהול או בלקיחת הלוואה על חשבון קרן ההשתלמות, ככל שיותר כסף מופקד בקרנות תחת אותו גוף ניהול, לגוף המנהל יש אינטרס שתשמרו את הקרנות שלכם דווקא אצלו.

בדרך זו, יהיה לכם יותר כוח מולו כשזה מגיע להוזלה בדמי הניהול או לקיחת הלוואה בתנאים נוחים על חשבון כספי קרן ההשתלמות.

 

וי קרן השתלמות משתלמת – אחרי הכל, מדובר באפיק חיסכון והשאיפה של החוסך היא שקרן ההשתלמות תהיה רווחית ותניב תשואות.

לכן, אם בדקתם וראיתם שהקרן חברת ביטוח או בית השקעות אחר מניב תשואות טובות יותר באופן עקבי, כדאי שתשקלו ניוד של קרנות ההשתלמות ואיחודן תחת הגוף המנהל המדובר.

 

בדיקת רווחי קרן השתלמות

 

חסרונות באיחוד קרנות השתלמות

איקס פיזור סיכונים – כמו שסבתא תמיד אמרה – "אל תשים את כל הביצים בסל אחד", את הכלל הזה תוכלו ליישם גם כשמדובר בכסף שלכם. כפי שציינו קודם, כל קרן השתלמות שתפתח עבורכם במקום עבודה יכולה להיפתח תחת חברת ניהול שונה ולהיות מושקעת באופן שונה. כך, בעוד שקרן אחת תפסיד, קרן אחרת יכולה לשגשג ולהניב רווחים.

אם אתם מעדיפים לשמוע בקולה של סבתא ולצמצם את מידת הסיכון, יכול להיות שיהיה כדאי להשאיר את הכספים שלכם מנוהלים בקרנות השתלמות תחת חברות ביטוח נפרדות.

 

סימן קריאה דבר נוסף שחשוב שתדעו כשאתם שואלים את עצמכם האם לאחד קרנות השתלמות היא שתחום ההשקעות הוא דינמי מאוד, בין היתר בתחלופה ומעבר של מנהלי השקעות בין חברות הביטוח ובתי ההשקעות השונים.

לכן, קחו בחשבון שגם אם ביררתם וראיתם שבשנים האחרונות בית השקעות מסוים הפיק תשואות גבוהות, אסטרטגיית ההשקעות של המקום יכולה להשתנות עם שינוי כוח האדם. על כן, במעבר בין גופים מנהלים, כדאי לקחת בחשבון שלא כל התחזיות בהכרח יתממשו.

 

לאחד או לא לאחד - התשובה

בשורה התחתונה, הבחירה האם לנייד את קרנות ההשתלמות כך שיהיו מנוהלות תחת אותה חברה תלויה בהעדפה האישית שלכם ובעיקר בהבנה של מה יותר חשוב לכם – הנוחות, פיזור הסיכונים והבנה של כיצד תוכלו למקסם את רווחי הקרן.

יתרון בנוסף, כדאי להתייעץ עם סוכן הביטוח לפני הניוד, לעדכן אותו בתכניות העתידיות שלכם עבור הכסף ובהעדפותיכם, על מנת לוודא שאתם מבצעים את איחוד קרנות ההשתלמות לניהול תחת חברה המתאימה ביותר לצרכים שלכם מבחינת מקום ההשקעה, מידת הסיכון ועוד.

בדיקה מעבר ליתרונות ולחסרונות שבאיחוד קרנות השתלמות, חשוב שתבחנו (לבד או עם סוכן), מה הDNA של הגוף המנהל. האם הם נוקטים באסטרטגיה אגרסיבית (לקיחת סיכונים רבים יותר) או מתונה (סולידית) ובהתאם לכך להחליט מה רמת הסיכון שמתאימה לכם.

 

בדיקות לפני איחוד קרנות השתלמות

איחוד קרן השתלמות - חשוב לדעת

סימן קריאה ותק קרן השתלמות - כל קרן השתלמות צוברת ותק מרגע פתיחתה. כלומר, אם עברו שנתיים מרגע פתיחת קרן ההשתלמות, בהתאמה, הקופה צברה וותק של שנתיים.

לרוב, 6 שנים לאחר הפתיחה, קרן ההשתלמות הופכת לנזילה, כלומר ניתן למשוך ממנה את הכספים (בהתאם לתנאים שציינו קודם). לא משנה אם קרנות ההשתלמות מאוחדות תחת אותו גוף מנהל או לא. בנוסף, קיום של מספר קרנות השתלמות מגדיל את נזילות הכספים.

 איך זה קורה? אם יש כמה לכם כמה קרנות עם ותק שונה, אפשר להחיל את הוותק של הקרן ההשתלמות הוותיקה על הצעירה וכך למשוך אותן במקרה הצורך, עם פטור ממס.

סימן קריאה ניוד קרן השתלמות לא כרוך בתשלום מס או קנס. במידה ותפנו לסוכן ביטוח לצורך התהליך הוא לא יגבה מכם תשלום. הוא מקבל את שכרו בדמות אחוזים מדמי הניהול שאתם משלמים לחברת הביטוח. כמו כן, כדאי לדעת שהוותק והכסף נשמרים ולא נפגעים בעת המעבר.

סימן קריאה משיכת קרן השתלמות - כדאי לדעת שסוכני הביטוח לא ממליצים למשוך קרן השתלמות בשום שלב. הסיבה לכך היא שקרן השתלמות היא נכס כמו כל נכס אחר.

לכן, אם אתם מעוניינים להשתמש בכספים שנצברו בקרן ההשתלמות עדיף לקחת הלוואה על חשבון קרן ההשתלמות, ולא למשוך את הכספים. בהלוואה כזו תנאי ההחזר טובים יותר מאשר כשמדובר בהלוואה שלא דרך הקרן (הלוואה מהבנק לדוגמה) והכסף בקרן ימשיך לצבור רווחים. בדיוק כמו שלא תפנו קודם כל למכירת הדירה שבבעלותכם אם אתם זקוקים לכסף, אלא תיקחו עליה משכנתא נוספת.

סימן קריאה פרט נוסף שחשוב לדעת הוא שבכל מקום עבודה ניתן לפתוח קרן השתלמות אחת. אם במקום העבודה נפתחה עבורכם קרן השתלמות, במקום עבודה חדש לא יוכלו להמשיך ולהפקיד כספים לאותה קרן השתלמות אלא יהיו חייבים לפתוח קרן השתלמות חדשה אליה יופקדו הכספים. כך, בעצם, יכול לקרות מצב בו יש בבעלותכם מספר קרנות השתלמות המנוהלות תחת גופים שונים.


תהליך איחוד קרנות השתלמות

את תהליך איחוד קרנות ההשתלמות ניתן לבצע לבד או באמצעות סוכן ביטוח.

 

איחוד קרן השתלמות בעזרת סוכן ביטוח

כאשר תחליטו לאחד קרנות השתלמות על ידי ניוד של הקרנות לחברה אחרת בעזרת סוכן ביטוח, הצעד הראשון הוא פניה לסוכן.

לסוכן יש גישה לאתר המסלקה הפיננסית, דרכה (ובאישורכם) הוא יכול לגשת למידע שקיים אודות החסכונות שלכם.

יתרון המטרה במשיכת המידע היא לדעת אילו חסכונות קיימים, גם כאלה שאולי שכחתם לגביהם, ולוודא שלאחר הניוד ישמר רצף המידע על הקרן. כלומר, כל המידע הדרוש על עבר הקרן יעבור יחד איתה לחברת הניהול החדשה. מידע שלא בהכרח יעבור באופן אוטומטי בניוד קרנות ההשתלמות.

 

מה אתם צריכים לעשות? לא הרבה! כדי שלסוכן הביטוח תהיה גישה למידע שלכם במסלקה הפיננסית הוא צריך שתספקו לו כמה מסמכים –

מצלמה של צלם מגנטים  צילום תעודת זהות (במידה ומדובר בתעודת זהות ביומטרית יש צורך בצילום של שני הצדדים).

מצלמה של צלם מגנטים  צילום ספח תעודת זהות.

צו עשה הרשאה לסוכן לקבלת מידע– טופס שתקבלו מהסוכן בו אתם נותנים לו אישור לגשת למידע אודותיכם בכל הנוגע למוצרים פנסיונים וחברות ביטוח.

 

סוכן ביטוח באתר המסלקה הפיננסית

 

איחוד קרן השתלמות לבד

אם תחליטו לאחד קרנות השתלמות תוכלו לעשות זאת גם לבד, על פי השלבים הבאים:

יד 1 פניה לגוף המנהל הנוכחי של קרנות ההשתלמות – כדאי קודם כל לנסות ולהיטיב את תנאי הקרן וכך לבדוק תחת איזה גוף כדאי לכם לנהל את הקרנות.

יד 2 פניה לחברה תחתיה תרצו לאחד את הקרנות ההשתלמות – לאחר שהחלטתם לאיזו חברה תרצו לנייד את קרנות ההשתלמות, פנו אליה. החברה תספק את הטפסים והאישורים שתצטרכו למלא ולחתום.

יד 3 ניוד של קרן ההשתלמות – החברה שבחרתם פונה לזו הקודמת בבקשה להעביר את הקרן לניהולה.

 

סימן קריאה חשוב לקחת בחשבון שלסוכן ביטוח ידע וכלים שלרוב אין ברשותכם כמו המסלקה הפיננסית. לסוכן ביטוח יש בהבנה של השוק הכלכלי, היכרות עם חברות הביטוח השונות וניסיון בייעוץ בתחום.

 

איחוד קרן השתלמות לבד

סוכני ביטוח מומלצים לאיחוד קרן השתלמות

אחרי ההשתלמות הארוכה הבנו שאין אפשרות לאחד מספר קרנות השתלמות לקרן השתלמות אחת מושלמת. גילינו שניתן לנייד את הקרנות כך שיהיו תחת גוף מנהל אחד. לכן, אם אתם מתלבטים בנושא או החלטתם שהגיע הזמן לבצע איחוד קרן השתלמות, אספנו עבורכם רשימת סוכני ביטוח שמתמחים באיחוד קרנות השתלמות שייעצו לכם עד שתגיעו להחלטה המושלמת והמשתלמת.


;

שאלות נפוצות לדף זה

מה זה קרן השתלמות?

קרן השתלמות היא תכנית חיסכון לטווח בינוני והיחידה שפטורה ממס במידה והיא נפדית בהתאם לכללים הבאים:

1. השכר החודשי הממוצע של השכיר עבורו המעסיק מפריש כספים לקרן, נמוך מ-15,712 ₪.

2. אם הכסף נמשך לאחר 3 שנים לצורך מימון השתלמות או אם השכיר הגיע לגיל פרישה.

3. אם עברו 6 שנים מפתיחת הקרן.

מה זה איחוד קרן השתלמות?

קרנות השתלמות אי אפשר לאחד לקרן השתלמות אחת שתכיל את כל הכספים. הכוונה באיחוד קרנות השתלמות היא ניוד של כל קרנות ההשתלמות הקיימות כך שיהיו מנוהלות תחת אותה חברת ביטוח או בית השקעות.

מה היתרונות לאיחוד קרנות השתלמות?

היתרונות לאיחוד קרנות השתלמות הם הנוחות שבריכוז כל קרנות ההשתלמות תחת גוף מנהל אחד, כוח מיקוח חזק מול הגוף המנהל והעברה של הקרנות יחד לגוף שמניב תשואות גבוהות ועקביות.

מה החסרונות לאיחוד קרנות השתלמות?

החיסרון העיקרי לאיחוד קרנות השתלמות הוא שאם כל הכספים מושקעים דרך אותו גוף, אם יש הפסדים, כל הכספים יחוו הפסדים. לעומת זאת, אם הקרנות יהיו מפוזרות, בעוד שקרן אחת תפסיד, האחרות יכולות להרוויח.

מה כולל תהליך איחוד קרן השתלמות בעזרת סוכן ביטוח?

הסוכן ימשוך את המידע על קרנות ההשתלמות הקיימות דרך אתר המסלקה הפיננסית ויטפל בתהליך הניוד. אתם תתבקשו למסור לו צילום תעודת זהות, ספח והרשאה לקבלת מידע.

איך לאחד קרנות השתלמות לבד?

אם תבחרו לבצע איחוד קרנות השתלמות לבד, תתחילו בפניה לחברות הביטוח בהן הקרנות מנוהלות על מנת לבחון היכן משתלם ויתר לנהל את הקרנות. לאחר מכן, תפנו לחברה אליה בחרתם לנייד את קרנות ההשתלמות והיא תספק לכם את כל הטפסים הדרושים. את תהליך הניוד עצמו יבצעו בחברת הביטוח החדשה בעזרת פניה לחברה הקודמת בה נוהלו הקרנות.

מה מחיר איחוד קרן השתלמות?

איחוד קרנות השתלמות, או הניוד של כל קרנות ההשתלמות כך שינוהלו תחת אותו גוף לא כרוך בתשלום מס או קנס.

בנוסף, אם תחליטו להיעזר בסוכן ביטוח בתהליך הוא לא יגבה מכם תשלום עבור כך כי הוא מקבל תשלום בדמות אחוזים מדמי הביטוח שאתם משלמים לחברת הביטוח.

אנשים שהתעניינו באיחוד קרנות השתלמות התעניינו גם בזה...

פגישה עם סוכן ביטוח
מחירים של סוכני ביטוח
הצטרפות לביטוח מנהלים או קרן פנסיה
מה ההבדל בין ביטוח מנהלים לקרן פנסיה?
בדיקת ביטוח חיים באתר הר הביטוח
מה זה ביטוח חיים?
בדיקת ביטוח אלמנטרי באתר הר הביטוח
מה זה ביטוח אלמנטרי?
בדיקת קופת גמל באתר הר הכסף
מה זה קופת גמל?
למה צריך סוכן ביטוח | חוזה
למה צריך סוכן ביטוח?
בדיקת תיק ביטוח
בדיקת תיק ביטוח
פגישה עם סוכן ביטוח פנסיוני
סוכן ביטוח פנסיוני – איך בוחרים?
בדיקת רווחי קרן השתלמות
מה זה קרן השתלמות?
התייעצות לגבי קופת גמל וקופת גמל להשקעה
מה ההבדל בין קופת גמל לקופת גמל להשקעה?
חיסכון בקרן פנסיה
מה זה קרן פנסיה?
דמי ניהול פנסיה
דמי ניהול פנסיה
נתוני דמי ניהול של קרן השתלמות
דמי ניהול קרן השתלמות
ביטוח חובה לרכב
מה זה ביטוח חובה?
נתונים על קרנות השתלמות
ניוד קרן השתלמות
איחוד קרנות פנסיה
איחוד קרנות פנסיה
אישה בהריון בודקת זכאות להפרשה לפנסיה בחופשת לידה
הפרשה לפנסיה בחופשת לידה
בחירת קופת גמל להשקעה
מה זה ביטוח מנהלים
בדיקות לפני איחוד קרנות השתלמות
מה ההבדל בין ביטוח מנהלים לקרן השתלמות?
פתיחת קרן השתלמות
מה ההבדל בין קופת גמל לקרן השתלמות?
קופת גמל להשקעה
מה זה קופת גמל להשקעה?
תאונה שביטוח מקיף מכסה
מה זה ביטוח מקיף?
ביטוח קבלנים
ביטוח קבלנים
פנסיה לעצמאים
פנסיה לעצמאים
בדיקה על ההבדל בין קרן השתלמות לקופת גמל להשקעה
מה ההבדל בין קרן השתלמות לקופת גמל להשקעה?
אתר הר הכסף
הר הכסף - מה זה?
בדיקת ביטוח חיים וביטוח בריאות
מה ההבדל בין ביטוח חיים לביטוח בריאות?
רכב שעבר תאונה
מה זה ביטוח צד ג?
אישה במצב סיעודי מקבלת עזרה רפואית במימון ביטוח סיעודי
מה זה ביטוח סיעודי?
שני אנשים עם ביטוח מקיף וצד ג לאחר תאונה
מה ההבדל בין ביטוח מקיף לצד ג?
מעבר על ערכי פדיון עם סוכן ביטוח
מה זה ערכי פדיון?
ביטוח לאומי
מה ההבדל בין מס בריאות וביטוח לאומי?
עד איזה גיל אפשר לקח משכנתא
באיזה גיל יוצאים לפנסיה?
פגישה עם סוכן ביטוח
מה זה הר הביטוח?
זוג לומד על ההבדל בין פנסיה תקציבית לפנסיה צוברת
מה ההבדל בין פנסיה תקציבית לפנסיה צוברת?
סוכן ביטוח מסביר מה זה פנסיה תקציבית
מה זה פנסיה תקציבית?
מבוטחת בקרן פנסיה ותיקה
מה זה קיבוע זכויות?
חיסכון בקרן פנסיה
מה זה פנסיה משלימה?
חתימה על קרן פנסיה ברירת מחדל
קרן פנסיה ברירת מחדל - מה זה?
בדיקת תנאי קרן פנסיה
מה ההבדל בין קופת גמל לפנסיה?
פנסיה חייבת במס
מה ההבדל בין קרן פנסיה ותיקה לחדשה?
חסכון לפנסיה
מה זה קרן פנסיה ותיקה?
בדיקה של קרן השתלמות
מה ההבדל בין קרן פנסיה לקרן השתלמות?
איש מבוגר בודק לגבי פנסיה מוקדמת
מה זה פנסיה מוקדמת?
סוכנת ביטוח מסבירה על ההבדל בין קרן פנסיה לקופת גמל
מה ההבדל בין קרן פנסיה לקופת גמל?
קופת גמל
מה זה קופת גמל לשכירים?
הפקדה לקרן פנסיה
מה זה פנסיה מקיפה?
בית שלקחו עליו משכנתא עם ביטוח
מה זה ביטוח מבנה?
בדיקת ביטוח חיים באתר הר הביטוח
מה זה ביטוח ריסק?
בדיקת ביטוח חיים וביטוח בריאות
מה זה ביטוח חיים עם חיסכון?
תגמולים פנסיה
מה זה תגמולים פנסיה?
סוכני ביטוח מסבירים מה ההבדל בין פנסיה מקיפה לכללית
מה ההבדל בין קרן פנסיה מקיפה לכללית?
ביטוח נסיעות לחול
מה זה ביטוח נסיעות לחו"ל?
הצטרפות לקרן השתלמות לשכירים במקום העבודה
מה זה קרן השתלמות לשכירים?
דמי ניהול פנסיה
מה זה דמי ניהול?
ביטוח רכב שאינו בבעלותנו
האם אפשר לבטח רכב שאינו בבעלותי?
עסק
מה זה ביטוח עסק?
ביטוח מנהלים
דמי ניהול ביטוח מנהלים - מה זה?
בדיקת יתרה בקרן השתלמות
האם ניתן לעקל קרן השתלמות?
בדיקת ביטוח חיים וביטוח בריאות
האם יש מס על ביטוח חיים?
בדיקת זכאות לקבצת שאירים
מי זכאי לקצבת שאירים?
גבר בגיל פרישה מתכונן לקראת קיבוע זכויות
מתי עושים קיבוע זכויות?
טופס 161ד לקיבוע זכויות
איך עושים קיבוע זכויות?
הצטרפות לקרן השתלמות לשכירים במקום העבודה
כמה מפרישים לקרן השתלמות?
קופת גמל
מתי אפשר למשוך קופת גמל?
ביטוח שאירים
מה זה ביטוח שאירים?
משיכת כספי פנסיה ללא סיום עבודה
משיכת כספי פנסיה ללא סיום עבודה - האם אפשר?

אין לעשות שימוש בתוכן ללא אישור בכתב (ניתן לקבל אישור בתנאים מסויימים). שימוש בתכנים ללא אישור מהווה הפרת חוק זכויות יוצרים ויהווה עילה לתביעה.

שים לב! הנך מחובר בשם הלקוח . התנתק