סליחה על השאלה, אבל מה השווי שלכם? אם אתם בעלי עסק עצמאי או חברה, מדי כמה שנים תתבקשו על ידי רשות המסים למלא הצהרת הון. כן, זה כאב ראש כמו שזה נשמע. אבל היי, הכנו לכם מדריך מקיף על הצהרת הון: מה זה אומר, טיפים להתמודדות עם הצהרת הון והחשוב מכולם - איך ממלאים טופס הצהרת הון
הצהרת הון היא דיווח רשמי לרשות המסים, על מצבכם הפיננסי - נכון לתאריך מסוים, לרוב 31 בדצמבר של השנה הקודמת. למשל, אם בשנת 2025 פתחתם עסק והודעתם למס הכנסה - תידרשו למלא הצהרת הון שמתייחסת ליום 31/12/2024. ההצהרה נעשית באמצעות טופס 1219 ותתבקשו לפרט בה את כל הנכסים, החובות וההון העצמי שברשותכם, כולל מסמכים נדרשים.
מטרת ההצהרה היא לבדוק את ההתאמה בין ההון שברשותכם לבין ההכנסות שדיווחתם עליהן, כדי לוודא שאין פער לא מוסבר, חלילה🧐.
צריך להגיש הצהרת הון כאשר מתקבלת דרישה מרשות המסים. הדרישה נשלחת בדרך כלל לעצמאים עם פתיחת תיק עוסק, אחת למספר שנים או כחלק מבדיקת שומה, אך לעיתים נשלחת גם לשכירים בעלי הכנסה גבוהה או מי שמחזיקים נכסים רבים. את ההצהרה יש להגיש בתוך 120 יום מהרגע שנשלחה אליכם. החדשות הטובות הן שהעולם התקדם ומאז שנת 2025 ניתן למלא את הטופס באופן מקוון באתר רשות המיסים. אם אתם טיפוס של דף ועט, אפשר גם ידנית.
הגשתם את הצהרת ההון הראשונה שלכם? נהדר, עכשיו תמשיכו לעקוב אחרי ההון שלכם עד ההצהרה הבאה.
הצהרת הון ראשונה נדרשת לרוב בתוך כמה חודשים מפתיחת תיק עוסק. הצהרות ההון הבאות מגיעות בדרך כלל אחת לכמה שנים, והן בודקות איך השתנה ההון שלכם מהון להון. מהסיבה הזאת חשוב במיוחד להקפיד על ההצהרה הראשונה, כי היא נקודת הייחוס להצהרות שיבואו אחריה.
👨👩👧👦 שימו לב שהצהרת ההון לא כוללת רק את הנתונים שלכם, בעל העסק, אלא גם את בן/בת הזוג שלכם וכלל הילדים עד גיל 18. אם סבא למשל העניק דירה במתנה לנכד והדירה נרשמת על שמו, אתם עלולים לשכוח מזה בהצהרה. קחו בחשבון גם את שאר בני המשפחה.
📂 שמרו ותייקו הכל. כן, הכל: כל טופס ומסמך שיכול להוות הסבר להון שלכם, בין אם קשור לעסק ובין אם לא. זה כולל כל חוזה קנייה או מכירה של נכס נדל״ן או רכב, תיעוד של מתנות, הלוואות כספיות או רכוש שקיבלתם או נתתם. גם חשבוניות על שיפוצים בבית, אישורים על פדיון קרנות השתלמות ותוכניות חיסכון רלוונטיים. ואם יש ספק, אין ספק :) גם אם זה יתפוס אצלכם מקום בארון ויעלה אבק, ביום שתצטרכו לשלוף אותו הוא יהיה מועיל מאוד.
ועכשיו לרגע שחיכינו לו - בואו נכיר את טופס הצהרת הון. הטופס מורכב משני חלקים: הון עסקי והון פרטי.
החלק הראשון הוא ההון המושקע בעסקים, והוא מתייחס לעסק שבו לא נערך מאזן. אם ערכתם מאזן בעסק, תמלאו את הפרטים בהמשך הטופס ויהיה עליכם לצרף את המאזן. בחלק הזה אתם צריכים לכתוב אם יש לכם נכסים עסקיים כמו מגרשים, מכונות, מטעים, ציוד, רכב וציוד כבד, תשלומים וכו'. על כל אחד מפרטי הרכוש תצטרכו לרשום מתי הוא נרכש, מה הייתה עלותו, ואם מדובר בנכס נדל"ן עליכם לרשום גוש וחלקה של הנכס. בסוף כל סעיף תצטרכו לסכום את סך הרכוש.
הסעיף הבא הוא הרכוש השוטף של העסק – מלאי של מוצרים, חומרי גלם וכו', אם היו שטרות וצ'קים של לקוחות, תצטרכו לרשום כיצד ביססתם את הידע הזה – האם על ספירת מלאי או הערכה שלכם.
השלב הבא הוא קופה ובנקים - מזכירים שוב שחלק זה מתייחס לחשבונות בנק עסקיים. עליכם למלא את הפרטים של החשבונות הללו- מהו מס' החשבון, סוג החשבון, באיזה בנק הוא מתנהל, מה יתרתו. אם היו לכם מזומנים או צ'קים בקופה יש לרשום גם אותם.
בסוף העמוד הזה תמצאו שורה שכתוב בה סה"כ רכוש - זה סיכום של הרכוש הקבוע שלכם, הרכוש השוטף, וקופה ובנקים, בעצם סיכום של כל הסעיפים שמילאתם למעלה.
הסעיף הבא בהצהרת ההון הוא התחייבויות: הסעיף הזה מדבר על התחייבויות עסקיות שהיו לכם, כמו צ'קים לפירעון אצל ספקים, הלוואות וכדומה. לכל התחייבות שאתם מציינים תצטרכו לרשום את הסכום ופירוט, ובסוף יש סיכום של סך כל ההתחייבויות.
בחלק הבא, הסיכום, יהיה עליכם לכתוב מהו ההון הנקי מהעסק – כלומר כל הרכוש שציינתם למעלה, פחות כל ההתחייבויות שציינתם. אם השקעתם בשותפות תצטרכו לרשום מהו הסכום שהשקעתם בשותפות ומהם האחוזים.
החלק הבא של הצהרת ההון מתייחס לעסק שבו ערכתם מאזן: אם ערכתם מאזן בעסק פרטי שלכם, עליכם לרשום את שם העסק, תאריך ייסוד העסק, כתובתו, התאריך שבו ביצעתם את המאזן ומה היתרה שלכם שם בחשבונות הבנקים ובהלוואות שלקחתם עבור העסק.
אם השקעתם בשותפות, מלאו בסעיף הבא את אותם הפרטים; אם אתם מושקעים בתאגידים, כלומר יש לכם מניות בחברה (רק מעל 10%, ככדי שתוגדרו "בעלי שליטה") ויהיה עליכם לציין את שם החברה, מס' העוסק המורשה שלה, הכתובת, מהו הסכום שהשקעתם בה, והיתרות של ההשקעות הללו.
בחלק האחרון, סעיף 46 עליכם לציין את סכום ההשקעות שלכם בעסק שנערך בו מאזן, שזה בעצם סיכום של כל הסעיפים העליונים.
גם כאן, בשלב הראשון עליכם לציין את כל נכסי הנדל"ן שבבעלותכם, אם זה דירה, מגרש, או כל נכס אחר. אם יש לכם דירה: מה הכתובת, מהו הגוש, החלקה ומתי רכשתם אותה. כאן יהיה עליכם לצרף את חוזה הרכישה.
אם יש לכם דירה שקיבלתם במתנה או בירושה עליכם לרשום אותה בשווי של שקל.
הסעיף הבא הוא סעיף שנקרא "חייבים" ואלו בעצם כל האנשים שחייבים לכם כסף. עליכם לכתוב את פרטי האנשים שחייבים לכם, ממתי הם חייבים לכם כסף, מהם תנאי הריבית ומתי הם אמורים להחזיר לכם את הכסף.
הסעיף הבא מתייחס למזומנים וחשבונות הבנק הפרטיים שלכם. עליכם למלא פרטים על כל חשבון שלכם – מי בעל החשבון, שם הבנק וכתובתו, סוג החשבון – האם זה עו"ש, מט"ח, פיקדון? פח"ק? ומס' החשבון. שימו לב שלאחר מכן מופיע סעיף של סה"כ בבנקים שבו תצטרכו לסכום את הסכומים שמניתם בסעיפים הקודמים.
הסעיף הבא מתייחס לתוכניות חיסכון, ביטוח חיים, קופות גמל וכו'. כל אחד מכם מפריש במהלך חייו מהמשכורת שלו לקופות גמל, קרנות השתלמות, פנסיה, ביטוחי חיים סכומים שונים, כאן תצטרכו לפרט אותם, ובנוסף לצרף אישור שנתי מקופות גמל ואישור שנתי מהבנק.
הסכומים שתרשמו צריכים להיות סכומים נומינליים – כלומר הסכומים שהשקעתם בלי ריבית והצמדה מהיום שפתחתם את החשבון בקופה או בקרן.
הסעיף הבא הוא כל כלי התחבורה שברשותכם, והם כוללים גם כלי שיט, טיס וכלי תחבורה אחרים.
אם קניתם רכב עליכם לרשום את כל הפרטים: איזה רכב, מאיזה דגם, מאיזו תוצרת, מהו מס' הרישוי, מתי רכשתם אותו מה הייתה העלות שלו. שימו לב שאם יש בבעלותכם כלי שיט או טיס, מעל עלות מסוימת מס הכנסה יחייב אתכם בדוח שנתי.
השלב הבא בהצהרת ההון הוא תכולת הבית והוא לא פשוט: כאן תצטרכו למלא את תכולת הבית שלכם פשוטו כמשמעו – ריהוט, מוצרי חשמל, עתיקות ועוד. קל לשכוח כאן דברים ולכן ההמלצה היא, בעיקר בהצהרת הון הראשונה, למלא את תכולת הבית לפי דוח השמאי שיש לכם מביטוח הדירה, זה יעשה לכם חיים קלים, ולפעמים קיים גם דוח שמאי על תכשיטים.
הסעיף הבא הוא סעיף ההתחייבויות הפרטיות שלכם: בדיוק כמו בסעיף ההתחייבויות העסקיות, גם בחלק הזה של הצהרת ההון אתם צריכים לרשום: למי אתם חייבים וכמה, מהן הריביות ומהם התנאים. לרוב אלו יהיו הלוואות בנקים שלקחתם, משכנתא, חובות והלוואות בכרטיסי אשראי.
השלב הבא אלו ההשקעות שלכם, רק שהפעם זה לא השקעה בעסק אלא בניירות ערך ומטבע חוץ – כמובן שרלוונטי רק אם יש לכם תיק בניירות ערך. תצטרכו למלא איפה אתם מנהלים את התיק: האם זה מוסד או בנק, מה מס' החשבון, מהו תיאור נייר הערך (מניה, אג"ח, נייר ערך מסחרי וכו'), והשווי שלו.
סעיף אחריו עוסק בהשקעות ומזומנים במטבע חוץ – בדיוק כמו בסעיף ניירות ערך, כאן מלאו את הפרטים לגבי ההשקעות שלכם במט"ח.
בסעיף ד' תצטרכו לסכום את סה"כ הרכוש הפרטי שלכם, גם העסקי וגם הפרטי מהסעיפים הקודמים: סה"כ ההשקעות שלכם במט"ח + סה"כ ההשקעות בניירות ערך + סה"כ הרכוש הפרטי+ סה"כ ההון המושקע בעסקים.
סעיף ה' עוסק בקניות מט"ח וניירות ערך בין התקופות של ההצהרות הון - פחות רלוונטי אם זו הצהרת ההון הראשונה שלכם.
הסעיף הבא מדבר על כספות שבשליטתכם והאם אתם מיופי כוח של מישהו או לא. אם יש כספת בשליטתכם מאוד חשוב למלא כאן את הפרטים נכון: אם אתם מחזיקים כספת בבנק תרשמו את מס' הכספת, באיזה בנק, מס' הסניף, ואם יש שם נכסים שלא שלכם. גם אם אתם משמשים אפוטרופוס של מישהו או מיופים כוח של מישהו מחו"ל חשוב לציין זאת.
אפשר לנשום, הגענו לחלק האחרון של הצהרת ההון וזה הצהרת מגיש הדוח בצד ימין, כאן כמובן שיהיה עליכם למלא את הפרטים האישיים שלכם. בצד שמאל יופיעו פרטי המסייע, שהוא מנהל החשבונות או יועץ המס שבו נעזרתם במילוי הטופס.
בניגוד לדברים אחרים מול מס הכנסה שעצמאיים יכולים לעשות לבד, הצהרת הון היא בהחלט לא משהו שכדאי להתמודד איתו בעצמכם. היא מלאה בפרטים שנועדו לבדוק אתכם ואת האמינות שלכם, וכל פרט קטן בו מהותי. לכן, ריכזנו לכם כאן מנהלי חשבונות מומלצים שיוכלו לסייע לכם במילוי הצהרת הון ובכלל, אם אתם צריכים רואה חשבון לעסק שלכם, כאן תוכלו למצוא כאלה עם המלצות. כי מה יותר טוב מחוכמת ההמונים?
הצהרת הון כוללת נכסים והתחייבויות כמו:
הצהרת הון ראשונה תגיע לרוב זמן קצר אחרי פתיחת העסק ורישומו במע"מ ומס הכנסה, לאחר מכן דרישה להצהרת הון מגיעה אחת ל- 5 שנים לרוב.
באופן כללי מומלץ לתעד ולתייק כל מסמך שיכול להוות אסמכתא למה דיווחתם עליו בטופס.
אלו המסמכים שחשוב לצרף:
מחירה של הצהרת הון מושפע מכמה גורמים, כאשר הגורם העיקרי הוא מורכבות ההצהרה. בנוסף, יש הבדל במחיר בין הצהרת הון ראשונה להצהרת הון שנייה, שכן הצהרת הון שנייה דורשת עריכת השוואה ומציאת הסברים במידה וקיים גידול לא מוסבר בשווי ההון בין שתי ההצהרות.
- מחיר הצהרת הון ראשונה פשוטה נע בין 800 - 1,000 ₪.
- מחיר הצהרת הון שנייה פשוטה יהיה בין 2,000 - 1,000 ₪.
- מחיר הצהרת הון ראשונה מורכבת נע בין 1,500 - 2,000 ₪.
- מחיר הצהרת הון שנייה מורכבת יכול להגיע גם לעד 4,000 ₪.
אין לעשות שימוש בתוכן ללא אישור בכתב (ניתן לקבל אישור בתנאים מסויימים). שימוש בתכנים ללא אישור מהווה הפרת חוק זכויות יוצרים ויהווה עילה לתביעה.
















