מוקד מידרג: 1-700-707-233

עורך דין קניין רוחני

עורך דין קניין רוחני יעזור לכם אם עשו שימוש לא הוגן ביצירות שלכם (כמו שיר שכתבתם או תמונה שצילמתם), או יצמצם באופן ניכר את עלות הפיצויים שתצטרכו לשלם אם הפרתם זכויות יוצרים בעצמכם. השאלה לאיזה צורך אתם רוצים לשכור עורך דין קניין רוחני גם תקבע את תחום ההתמחות שלו – ניסוח חוזים או ליטיגציה. בעמוד הבא נפרט על תהליך העבודה מול עורך דין קניין רוחני, מתי תצטרכו אחד וכמה זה יעלה


מה זה קניין רוחני

כמו שיש לכם זכויות בעלות על החפצים הפיזיים שלכם (בית, עץ ששתלתם בחצר או הרכב שלכם) - יש לכם גם בעלות על היצירות הלא מוחשיות שלכם. כמו הבית שלכם אתם יכולים למכור אותן או להשכיר אותן, ולאף אחד אין זכות לעשות בהן שימוש ללא אישורכם. כמובן שבפרקטיקה זה טיפה יותר מסובך, אז ננסה לתת תמונה קצת יותר מדויקת בעזרת צלילה לתתי הקטגוריות העיקריים של קניין רוחני:

 

זכויות יוצרים

זכויות יוצרים הן שם כולל לזכויות שלכם על כל תוצר אומנותי או תרבותי שלכם: ספרים, מוזיקה, תסריטים, וידאו, כוריאוגרפיה וכו'. תשמחו לשמוע שזכויות יוצרים מוענקות באופן אוטומטי ליצירה, ואתם לא צריכים לרשום אותן בשום מקום או לעבור שום הליך פורמלי בשביל לקבל אותן. לדוגמא, אם פרסמתם סרטון ברשתות חברתיות, ומישהו העתיק את התסריט של הסרטון וצילם את עצמו מבצע אותו כאילו הוא שלו, הוא הפר את זכויות היוצרים שלכם (גם אם הוא נתן לכם קרדיט אבל לא קיבל את רשותכם לעשות שימוש בתסריט מדובר בהפרה של זכויות יוצרים). ברגע שיש הפרה של זכויות היוצרים כדאי לכם לפנות לעורך דין קניין רוחני, כי סביר מאוד שיש עילה לתביעה, אפילו אם לא נגרם לכם נזק.

חשוב לדעת שתחת המטריה של זכויות יוצרים יש הרבה תתי קטגוריות. לדוגמא, ההגדרה "זכות מוסרית" קובעת שגם אם רכשתי את זכויות היוצרים ליצירה מסוימת אבל עשיתי בה שימוש בלי לתת קרדיט ליוצר, אני בהפרה של זכויות יוצרים.

 

סימני מסחר

סימני מסחר הם כל הסממנים המשמשים לזיהוי מותג, מוצר או שירות מסוים. המטרה העיקרית של סימני מסחר היא לא לאפשר לגורמים אחרים לעשות רווח על המוניטין של מותג אחר, וגם להימנע מהטעיית הצרכנים. סימני מסחר יכולים להיות:

אינטרקום לבניין - מחיר לוגו

אינטרקום לבניין - מחיר פונט ייחודי

אינטרקום לבניין - מחיר שם המותג

אינטרקום לבניין - מחיר דמות שמזוהה עם הומתג

לדוגמא, אם אני מוכרת חולצות עם הלוגו של נייק עליהן, אני גם מונעת רווחים מנייק וגם מטעה את הקונים שלי בנוגע למוצר שהם קנו. בניגוד לזכויות יוצרים, סימנים מסחריים כן צריך לרשום, ולחדש את תוקף הרישום פעם בכמה שנים. ובכל זאת, יש מקרים בהם ניתן לתבוע בגין שימוש בסימני מסחר גם על סימנים לא רשומים, אם תצליחו להוכיח שסימן המסחר שהיה בשימוש זכה למוניטין.

 

פטנטים

פטנט הוא זכות שמוענקת על המצאה חדשה (כלומר, כזו שטרם פורסמה) שמיועדת לשימוש תעשייתי ותועיל לטובת הציבור. כמו סימני מסחר, גם פטנט דורש רישום. פטנט מיועד גם לטובת הממציא וגם לטובתו של הציבור: הממציא מגן על המצאתו ומוודא שזכויותיו עליה מעוגנות, ובתמורה הוא מתחייב לגלות את ההמצאה ולא לשמור אותה לעצמו. חשוב מאוד לציין שרישום פטנט נעשה על ידי עורך פטנטים, ולא על ידי כל עורך דין לקניין רוחני. על מנת להיות עורך פטנטים צריך לעבור הכשרה ארוכה, והעיסוק בתחום הפטנטים נעשה על ידי עורכי דין שמתמחים ספציפית בתחום הזה.

 

עורך דין קניין רוחני

עורך דין קניין רוחני

כל עורך דין מסחרי חייב להכיר את התחום של קניין רוחני, מכיוון שכמעט בכל עסקה מסחרית קיימים אלמנטים של קניין רוחני. לדוגמא, אם אתם מקימים חברה ושוכרים עורך דין מסחרי בשביל לסייע לכם בכל הצד המשפטי של העסק (ניסוח הסכם מייסדים, רישום ברשם החברות וכו') הוא גם יצטרך לרשום עבורכם את סימני המסחר של העסק. לעומת זאת, עבודה משפטית שנוגעת באופן בלעדי לתחום של קניין רוחני (כמו הפרת זכויות יוצרים), זה כבר יותר ספציפי. קודם כל, חשוב לעשות הבחנה בין שני סוגי עבודות: חוזים וליטיגציה.


עורך דין קניין רוחני לליטיגציה

ליטיגציה היא התחום של הופעה בפני בית משפט או גוף משפטי אחר. זה אולי נשמע לכם סטנדרטי, כי הרי אנחנו רגילים לחשוב על עורכי דין כאנשים שעיקר עבודתם הוא שטיחת טיעונים בפני שופט, אבל למען האמת ליטיגציה היא תת התמחות די ספציפית, ורוב עורכי הדין אינם ליטיגטורים.

כל תביעה שעתידה להגיע לבית משפט תצריך ליטיגטור. התביעות הנפוצות בתחום זכויות הקניין הרוחני הן:

וי הפרת זכויות יוצרים.

וי שימוש בסימן מסחרי.

וי שימוש בפטנט ללא רישיון (במקרה כזה, עורך הדין שלכם יהיה מלווה בעורך פטנטים שייקח חלק בהליך המשפטי).

כמובן, לעיתים נעזרים בשירותיו של עורך דין קניין רוחני גם בשביל להתגונן מפני תביעות כאלה. אם באמת יש הפרה של זכויות היוצרים, נניח, עורך דין טוב לא יוכל לטעון שלא עשיתם את זה, אבל הוא כן יכול להקטין באופן משמעותי את עלות הפיצויים שתשלמו. לדוגמא, אם עשיתם שימוש בשש תמונות, יכול עורך הדין לטעון שמדובר בפריט אחד, ושאתם לא אמורים לשלם פיצויים על כל אחת מהתמונות בנפרד. הסכום המקסימלי לפיצויים על כל הפרה של זכויות יוצרים ללא קשר לנזק שנגרם לכם עומדת על 100,000 ש"ח, ולכן כמובן שהצמצום מפיצויים בגובה 600,000 ש"ח ל-100,000 ש"ח הוא משמעותי.

 


תהליך עבודה מול עורך דין קניין רוחני לליטיגציה

התחלת תהליך העבודה מול עורך דין קניין רוחני למטרות תביעה תלוי באיזה צד אתם: התובע או הנתבע. אנחנו נציג פה את השלבים כפי שהם עבור התובע, אבל אם אתם נתבעים, תדעו שאחרי קבלת מכתב התראה אתם תיפגשו עם עורך הדין ותמשיכו למשפט בדיוק כמו שמפורט בשלבים למטה.

אחד אחרי שיחת טלפון ראשונית, תגיעו למשרדו של עורך הדין לפגישה. בפגישה הזאת תציגו לו את הראיות שעומדות לרשותכם (יכול להיות שכב בשיחת הטלפון הוא ינחה אתכם עם איזה חומרים לבוא). אחרי בחינה של הראיות ותשאול יותר מעמיק לגבי פרטי המקרה, יציג לכם עורך הדין תכנית פעולה: מה הוא חושב שסיכויי ההצלחה בתיק, ומה הצעדים הבאים. שימו לב שאם הוא חושב שהסיכוי לזכות לא סביר, הוא יכול לבחור לא לקחת את התיק.

שתיים השלב הבא יהיה מכתב התראה. חובה להודיע לצד הנתבע על כוונתכם לתבוע, ולתת לו זמן סביר לתקן את העוול שנגרם לכם. כמובן שגם אם הוא מפסיק את השימוש בקניין הרוחני שלכם כתגובה למכתב, עדיין תוכלו לתבוע אותו על הזמן שלפני כן (רק שימו לב שגובה הפיצויים כנראה יהיה נמוך יותר).

שלוש אם הצד התנבע לא הגיב למכתב ההתראה או שהוא הגיב אבל אתם עדיין מעוניינים לתבוע, תוגש תביעה לבית המשפט. התהליך המשפטי של דיונים, הצגת ראיות, חקירת מומחים ועדים והגעה לפסק דין יכול לקחת בין חודשים ספורים לשנתיים – שלוש.

 

עורך דין זכויות יוצרים

עורך דין קניין רוחני לניסוח חוזים

תחום החוזים בעולם הקניין הרוחני הוא רחב ומשמעותי, מכיוון שהוא בעצם זה שמאפשר לעשות שימוש בזכויות שיש לכם על הקניין הרוחני שלכם. אם לדוגמא כתבתם שיר, וגורם אחר רוצה לעשות בשיר הזה שימוש מסחרי (לשים אותו ברקע של פרסומת או אפילו לנגן אותו בבית העסק שלו) הוא צריך להשיג את האישור שלכם בשביל זה. סוג כזה של הסכם נקרא רישיון שימוש או הסכם תמלוגים.

 

תהליך עבודה מול עורך דין קניין רוחני לניסוח חוזים

הליך הניסוח של הסכם תמלוגים יכול להיות קצר ופשוט או ארוך ומורכב. בכל זאת, יש הבדל בין הענקת זכויות על שיר אחד לבין רפרטואר שלם של האמן. התהליך מתחיל כשגורם אחד, בעזרת עורך דין קניין רוחני שמייצג אותו, מגיש בקשה רשמית לצד שמחזיק בזכויות על היצירה או הפטנט. הצד בעל זכויות הקניין יחליט אם הוא מעוניין לערוך הסכם תמלוגים, ובמידה וכן הוא ישכור את שירותיו של עורך דין קניין רוחני משלו. עורכי הדין ינהלו משא ומתן עד ההגעה להסכם שקביל על כל הצדדים. ההסכם יכול לכלול:

צו עשה את אופן השימוש שמאושר.

צו עשה לכמה זמן ינתנו הזכויות.

צו עשה גובה התמלוגים.

צו עשה שיטת התשלום וזמני התשלום.

 

הפרת זכויות יוצרים

מחיר עורך דין קניין רוחני

מאוד קשה לקבוע את עלות העבודה של עורך דין קניין רוחני, והיא כמובן משתנה מאוד כתלות בסוג העבודה.

נקודה המחיר של הסכם תמלוגים מתחיל ב3,500 ש"ח להסכם הבסיסי ביותר ומשם יעלה כתלות במורכבות ההסכם והזמן שלקח לנסח אותו.

נקודה עבור תביעה, כמעט בלתי אפשרי לתת הערכה כללית למחירים, אבל אנחנו כן יכולים להגיד לכם שנהוג לתמחר תביעות כאלה לפי שלבים: פגישה, הגשת מכתב התראה וכו'.

שימו לב שהמחירים שמצוינים במאמר הם הערכה בלבד ולא מחייבים את עורכי הדין שבאתר.


עורכי דין לקניין רוחני מומלצים

הקניין הרוחני שלכם הוא נכס לכל דבר ועניין, וחשוב מאוד להגן עליו ועל הזכויות שלכם ביחס אליו. בדיוק בשביל זה הכנו לכם רשימה של עורכי דין קניין רוחני, מומלצים ומדורגים על ידי לקוחות קודמים.


;

שאלות נפוצות לדף זה

מה זה זכויות יוצרים?

זכויות יוצרים הן זכויות אוטומטיות שניתנות ליוצר של כל יצירה אומנותית או תרבותית שהיא: שיר, ספר, תסריט, כוריאוגרפיה, ציור וכו'. הזכויות האלה לא מאפשרות לאנשים שהם לא היוצר לעשות שימוש ביצירה ללא אישור ממנו בכתב, בדרך כלל כזה שכולל הסדר תשלום כלשהו על הישמוש.

מה זה קנייו רוחני?

קניין רוחני הוא שם כולל לקניין הלא מוחשי שלכם. לדוגמא, בית, רכב או תכשיט הם קניין ממשי, אבל קניין רוחני יכול להיות שיר, המצאה, לוגו של עסק ועוד. יש קניין רוחני שניתן לכם באופן אוטומטי, כמו זכויות יוצרים, ויש קניין רוחני שמצריך רישום, כמו פטנט.

אין לעשות שימוש בתוכן ללא אישור בכתב (ניתן לקבל אישור בתנאים מסויימים). שימוש בתכנים ללא אישור מהווה הפרת חוק זכויות יוצרים ויהווה עילה לתביעה.

שים לב! הנך מחובר בשם הלקוח . התנתק