מוקד מידרג: 1-700-707-233

איך פותחים עסק - השלבים בפתיחת עסק עצמאי


עומדים לצאת לדרך כעצמאים? קודם כל בהצלחה, זה צעד אמיץ ואנחנו מאחלים רק צמיחה ושמחה. עכשיו בואו נגיע לתכלס - איך פותחים עסק עצמאי, איך מחליטים אם עוסק פטור, עוסק מורשה או בכלל חברה, מה צריך לבדוק לפני שבכלל מתחילים עם הניירת, ומי יכול לעזור לכם בתהליך. יאללה בואו נתחיל


פתיחת עסק עצמאי - איך מתחילים

רגע לפני שנדבר על הבירוקרטיה עצמה, הקמת עסק עצמאי צריכה להתחיל קודם כל בתכנית עסקית. אם אתם כבר סגורים על זה, אתם יכולים לדלג הלאה. אלה הדברים שאתם צריכים לכתוב לעצמכם כשאתם יוצאים לדרך:

 

מה השירות שאתם נותנים

קחו דף (או פתחו קובץ) ופרטו בדיוק את כל תחומי ההתמחות שלכם, וגם את מה שאתם לא מבינים בו מספיק ועדיין לא יכולים לתת בו שירות. זה חשוב כי בעלי מקצוע רבים מנסים לעזור בתחומים שהם לא ההתמחות שלהם ופוגעים בשם שלהם ובלקוחות. מיקוד הוא חשוב מאוד בפתיחת עסק עצמאי שמעוניין לתת שירות טוב.

 

מי הקהל שלכם

לאיזה לקוחות אתם מכוונים - ארגונים גדולים או לקוחות פרטיים? אנשים שיש להם תקציב גבוה ומחפשים עבודה יקרה ואיכותית, או כאלה שמוגבלים בתקציב? הגדרה נכונה של הקהל תעזור לכם לדייק גם את סוג השירות שאתם מציעים וגם את תכנית השיווק שלכם.

 

מה קיים בשוק, ומה הייחוד שלכם

עוד עצה שיכולה להועיל, היא לא לפחד מריגול. חפשו מי המתחרים שלכם, מה השירות שהם נותנים ומה חסר, איזה ערך אתם יכולים לתת ללקוחות שיגרום להם לבחור דווקא בכם? הייחוד שלכם יכול להיות בשירות טוב במיוחד, בעמידה בזמנים, במקצועיות, או במוצר שלא קיים עדיין בשוק. אבל בכל מקרה כשמקימים עסק חדש חשוב לוודא שאתם שונים מהאחרים.

 

תחזית הוצאות והכנסות

כאן מפרטים את כל ההוצאות הכרוכות בפתיחת העסק ובתפעול שלו - רכב, שכירות, רואה חשבון, הוצאות פרסום וכל הוצאה שאתם יכולים לחשוב עליה, ומפרטים את כל ההכנסות הצפויות בשנה הקרובה. חשוב להיות ריאליים ולהעריך הכנסות על בסיס מחקר שוק מקיף ולא על בסיס תקוות וחלומות (אלה דברים חשובים מאוד בהקמת עסק עצמאי, פשוט ספציפית לא כאן). פירוט של ההכנסות וההוצאות הצפויות יעזור לכם גם לקבוע את התמחור של העסק בהמשך.

תבנית לתחזית רווחים בהקמת עסק עצמאי

תכנית שיווק

כשאתם פותחים עסק עצמאי חשוב שתתכננו את הפריצה לשוק - באיזה ערוצים נכון לפנות לקהל היעד שלכם? האם נכון לפרסם להם ברשתות החברתיות או להקים אתר, או שבכלל אפשר להגיע אליהם בשיווק מפה לאוזן ובלי לפרסם?  תוכנית שיווק טובה לעסק עצמאי כוללת יעדים מוגדרים, שאיתם תוכלו למדוד את הצלחת התכנית, ככה שתדעו מה עובד ומה צריך לשנות.

אם אתם זקוקים לסיוע בבניית תכנית עסקית, תוכלו לפנות ליועץ עסקי פרטי או ליועצים של מעוף או מט"י, שמציעים שירותים מוזלים.

בניית תכנית עסקית לצורך הלוואה בערבות המדינה

עוסק פטור או מורשה - איך מחליטים

אחת ההחלטות החשובות בפתיחת עסק עצמאי היא אם לפתוח תיק עוסק פטור (שנקרא גם עוסק זעיר) או עוסק מורשה.

 

מי חייב לפתוח עוסק מורשה

בחלק מהמקרים, זאת לא בחירה שלכם אם לפתוח עסק עצמאי בסטטוס של עוסק מורשה, אלא חובה חוקית. אחד משני התנאים האלו יחייב אתכם להיות עוסקים מורשים:

● בעלי מקצוע במקצועות חופשיים כמו אדריכלים, עורכי דין, הנדסאים ורופאי שיניים, וכל שאר בעלי המקצוע שנמנים בתקנה 6א. (אל דאגה, גם אם אתם לא בטוחים אם המקצוע שלכם נמצא ברשימה, מע"מ כבר יגידו לכם אם אתם לא יכולים להירשם כעוסקים פטורים).

● עסק שמכניס יותר מ-107,692 ₪ בשנה (נכון לשנת 2023).

סכום הגג משתנה משנה לשנה, אבל הוא בדרך כלל סביב 100,000 ש"ח, ואם אתם חוזים שזה יהיה היקף ההכנסות שלכם יכול להיות ששווה לכם לפתוח עסק בסטטוס עוסק מורשה. אם אתם שכירים במקביל לעוסק הפטור, המשכורת שלכם לא נכנסת לחישוב ההכנסות. 

 

עוסק פטור - יתרונות

✔️ מחירים נמוכים יותר - עוסק פטור כשמו כן הוא, פטור ממע"מ, ולכן המחירים שהוא נותן ללקוחות לא חייבים להיות עם תוספת של 17% שיש אצל עוסקים מורשים.

✔️ עלות רו"ח נמוכה יותר - טיפול בדיווחים של עוסק פטור הוא פשוט בהשוואה לשל עוסק מורשה, והמחיר שרואי החשבון גובים הוא בהתאם.

✔️ אפשרות לטיפול עצמאי בדיווח - אמנם כדאי להיעזר ברואה חשבון בפעם הראשונה שמגישים את כל הדוחות, אבל לא מאוד מורכב ללמוד לטפל לבד בהגשת הדו"ח השנתי של עוסק פטור.

✔️ דיווח למע"מ - עוסק מורשה חייב לדווח פעם בחודש או חודשיים, בניגוד לעוסק פטור שמדווח למע"מ רק פעם בשנה.

 

עוסק פטור - חסרונות

תדמית העסק - עוסק פטור משדר חזות של עסק קטן, דבר שיכול להיות בעיה בעבודה מול חלק מהלקוחות. זה יכול להיות גם יתרון אם זאת החזות שאתם מעוניינים לשדר, אבל חשוב להיות מודעים לזה. 

החזרי מע"מ - עוסק פטור לא יכול לקזז מע"מ מהוצאות מוכרות.

❌ קבלות - עוסק פטור מפיק רק קבלות ולא חשבוניות מס, מה שאומר שלקוחות שלו לא יוכלו לקבל החזר על המע"מ.

 

פתיחת עסק עצמאי - פתיחת תיק מע"מ

החלטתם איזה עוסק לפתוח? מוזמנים לדלג לפסקה הרלוונטית. חושבים שאולי תצטרכו לפתוח חברה? כך תחליטו:


עוסק מורשה או חברה בע"מ - איך מחליטים

פתיחת עסק עצמאי לא תמיד תתחיל בהתלבטות בין עוסק מורשה לפטור, לפעמים ההתלבטות היא כבר בין פתיחת תיק עוסק מורשה לבין חברה בע"מ. מה ההבדל בניהם, אתם שואלים? הנה:

 

עוסק מורשה - יתרונות בהשוואה לחברה

✔️ עלות רו"ח נמוכה יותר - עלות ניהול חשבונות והגשת דו"ח שנתי לעוסק מורשה תהיה נמוכה משמעותית בהשוואה לרו"ח עבור חברה.

✔️ סגירה פשוטה יותר - אם תחליטו לסגור את העסק, סגירת תיק עוסק מורשה היא משמעותית קלה יותר מסגירת חברה.

 

מתי כדאי לכם לפתח חברה?

כסף אתם מתכננים להשקיע את הרווחים בעסק - עוסק מורשה חייב לשלם מס על כל ההכנסות בעסק, מה שיכול להגיע גם ל-48% מס בנוסף ל-17% ביטוח לאומי, כלומר 65%. בחברה, לעומת זאת, תשלמו מס רק על המשכורת שתמשכו, ועל הרווחים שתשאירו בחברה תשלמו רק 25% מס.

בית משפט אתם רוצים ליצור ניתוק ביניכם לבין העסק - במקרה שאתם עוסק מורשה, אין ניתוק ביניכם והנכסים שלכם לבין העסק, ולכן במקרה של תביעה אתם תהיו מי שישלם את הנזקים, והנכסים הפרטיים שלכם משועבדים לעסק. בחברה בע"מ מי שעומד מול הלקוחות זו החברה ולא אתם. אם אתם נמצאים בתחום שבו סביר להניח שתצטרכו להתמודד עם תביעות ואחריות צד ג', כדאי לכם לפתוח חברה.

מחיר יש לכם מחזור שנתי גבוה - אם המחזור השנתי שלכם גבוה מ-2,000,000 ש"ח, או שהרווח השנתי שלכם גבוה מ-500,000 ש"ח, מומלץ לבדוק את האפשרות של הפיכה לחברה.

לחיצת ידיים אתם מגייסים משקיעים ושותפים - גיוס שותפים ומשקיעים אפשרי רק בחברה.

 

רואה חשבון מסביר איך מחליטים אם לפתוח עוסק מורשה או חברה בע"מ


פתיחת עוסק פטור

פתיחת תיק עוסק פטור נעשית מול מס הכנסה, ביטוח לאומי ומע"מ. את כל התהליך הזה תוכלו לעשות באופן מקוון ככה שתחסכו את זמן ההגעה למשרדי מע"מ פיזית.

הגשת בקשה לפתיחת עוסק פטור נעשית דרך אתר רשות המיסים. לבקשה תצטרכו לצרף טופס 821 עבור מע"מ וטופס 5329 עבור רשות המיסים. בנוסף תצטרכו לצרף צילום תעודת זהות וספח ואישור על ניהול חשבון בנק או צילום צ'ק. אם העסק שלכם נמצא במקום פיזי תצטרכו לצרף גם חוזה שכירות.

לאחר מכן תצטרכו לפתוח תיק בביטוח לאומי עם טופס 6101.

אם כמות המספרים שהוזכרו בפסקה הזאת הבהילה אתכם, אפשר להיעזר ברו"ח לצורך פתיחת התיק - כאן תמצאו רואי חשבון עם המלצות של לקוחות קודמים.

כסף מחיר סיוע רו"ח בפתיחת תיק עוסק פטור נע בין 300-600 ש"ח.

 

פתיחת עסק עצמאי - טופס 5329

פתיחת עוסק מורשה

פתיחת תיק עוסק מורשה בגדול זהה לפתיחת תיק עוסק פטור: גם היא נעשית מול מס הכנסה, ביטוח לאומי ומע"מ. תצטרכו להגיע למשרדי מע"מ עם טופס 821 מלא, תעודת זהות, אישור ניהול חשבון בנק או צ'ק מבוטל (חשוב לדעת - אם בן או בת הזוג שותפים בחשבון הם יצטרכו לחתום על טופס הסכמה), וחוזה שכירות חתום מהמקום בו העסק יתנהל, אם יש כזה.

(אם כבר מדברים על חשבונות בנק - מומלץ מאוד לפתוח חשבון בנק נפרד עבור העסק, זה חלק מהתנהלות כלכלית נכונה יותר בעסק)

בשלב הבא תצטרכו להגיש לרשות המיסים טופס 5329 מלא יחד עם מסמכים נלווים. לאחר מכן תצטרכו לפתוח תיק בביטוח לאומי עם טופס 6101 און ליין.

מיד אחרי שתגישו את כל המסמכים תוכלו להתחיל בפעילות העסקית. 

גם כאן, רואה חשבון יוכל לחסוך לכם התרוצצות בין משרדים ולעזור לכם בבירוקרטיה.

כסף מחיר סיוע רו"ח בפתיחת תיק עוסק מורשה נע בין 300-600 ש"ח.

 

פתיחת עסק עצמאי - פתיחת תיק ביטוח לאומי

פתיחת עסק עצמאי - הפקת חשבוניות וקבלות

אחרי שעברתם את כל התהליך ואתם רשומים סוף סוף כעסק עצמאי, זה הזמן לפנקס הקבלות. אפשר להזמין פנקס פיזי מבית דפוס וגם עם יונת דואר, אבל אנחנו ממליצים לעבוד עם שירות חשבוניות דיגיטליות. חשבוניות דיגיטליות חוסכות זמן ומאמץ, מאפשרות לכם סדר ותיעוד של ההכנסות, ועוזרות בניהול העסק ובהגשת הדוחות השנתיים.

עסקים במידרג המליצו על שירותי חשבונית דיגיטלית של החברות חשבונית ירוקה (מורנינג), icount, וריווחית.

אם אתם רשומים כעוסק פטור, חשוב לזכור שאתם מפיקים קבלות ולא חשבוניות, גם את זה אפשר לעשות דרך המערכת של חשבונית דיגיטלית, אל דאגה.

חשבונית דיגיטלית לעסק עצמאי

הקמת עסק עצמאי - רישום העסק בגוגל

אם אתם לא באינטרנט אתם לא קיימים, ולכן אחד הצעדים הראשונים שכדאי לעשות ברגע שהעסק כבר קיים זה לגרום לו להופיע במפות של גוגל. כאן נרשמים, זה בחינם והתהליך הוא די פשוט. 

אם תרצו לקרוא הסבר מפורט יותר על אפשרויות פרסום אתרים בגוגל - כתבנו על זה כאן

שני עסקים בגוגל מפות

האם עסק חדש יכול להצטרף למידרג?

אפשר להצטרף למידרג רק אחרי שצוברים לקוחות שיכולים לדרג אתכם. אנחנו כאן כדי לעזור בכל מקרה - במרכז הידע לעסקים תוכלו לקרוא מאמרים על שיפור השירות, אפשרויות שיווק דיגיטלי לעסק, מידע על התנהלות כלכלית וביטוחים, ועוד טיפים שיעזרו לכם להתנהל כעסק מצוין. בהצלחה! מחכים לכם בהמשך הדרך 😃


כבר צברתם לקוחות שיכולים לדרג אתכם? כאן מצטרפים


אין לעשות שימוש בתוכן ללא אישור בכתב (ניתן לקבל אישור בתנאים מסויימים). שימוש בתכנים ללא אישור מהווה הפרת חוק זכויות יוצרים ויהווה עילה לתביעה.