עוד
מוקד מידרג: 1-700-707-233

התקנת מערכת סולארית

מתלבטים אם להתקין מערכת סולארית? בדף הבא נעבור על כל מה שצריך לדעת על מערכות סולאריות: באילו מקרים אפשר להתקין, כמה עולה ההתקנה (תלוי בגודל, עד 100,000 ש"ח מערכת ביתית), איך נראה תהליך התקנת מערכת סולארית, כמה חברת חשמל תשלם לכם ותוך כמה זמן תחזירו את ההשקעה (7-5 שנים בתחזוקה נכונה. נגיע לזה). בואו נתחיל


סוגי מערכות סולאריות

יש שני סוגים עיקריים של מערכות סולאריות:

 

קרינה חשמלית מערכת סולארית מחוברת רשת on-grid

  • רוב המערכות הסולאריות בישראל הן מערכות מחוברות רשת. אפשר להתקין אותן על בתים פרטיים ובניינים משותפים, אבל אפשר גם להתקין מערכות סולאריות מסחריות על מבנים ומוסדות. במערכות מחוברות רשת, הפאנלים הסולאריים הופכים את קרינת השמש לאנרגיה חשמלית. לאחר מכן הממיר הופך את החשמל לזרם חילופין, ומונה דו-כיווני מודד את כמות החשמל שמיוצרת (כדי שתקבלו עליה תשלום מחברת חשמל). החשמל זורם לרשת החשמל הארצית, וחברת חשמל מקזזת את עלות החשמל שייצרתם מהחשבון הרגיל.

 

קרינה חשמלית מערכת סולארית עצמאית off-grid

מערכות מנותקות רשת מותקנות בעיקר במקומות מרוחקים מרשת החשמל, אבל לא רק. הן מאפשרות לאגור את החשמל במצברים, לשימוש במהלך הלילה, בימים עם קרינה חלשה או בשבת (חשמל כשר). החשמל מיוצר רק לשימוש עצמי, ולכן לא מקבלים תשלום.

 

התקנת מערכת סולארית על גג בניין

מתי אפשר להתקין מערכת סולארית על הגג

בואו נתחיל מהסוף - רוב המערכות הסולאריות מותקנות על גגות, אבל לא כל גג מתאים להתקנה. לפני שאתם מתחילים לשקול את העניין, כדאי שתבדקו מספר דברים:

 

סרגל, מדידה, שרטוט, מודד מוסמך גודל הגג

רוב החברות מתקינות מערכות סולאריות מחוברות רשת על גגות שהם לפחות 50 מ"ר. ככל שהמערכת גדולה יותר, כך עלות ההתקנה משתלמת יותר. 

עץ צל על הגג

לפני שאתם בוחרים בהתקנת מערכת סולארית, אתם צריכים לברר אם הגג שלכם חשוף לשמש לכל אורך היום. צל של מבנה, עץ או ארובה יפגע בתפוקה. הכי חשוב, צריך לקחת בחשבון את הצל של דוד השמש, ואולי תצטרכו להזיז אותו למיקום אחר בגג.

 

מערכת סולארית ליד צל של עצים

 

חץ תכלת כיוון הגג

פאנלים סולאריים מקבלים מקסימום שמש כשהם פונים לכיוון דרום. אם יש לכם גג רעפים שלא פונה דרומה, אפשר ונהוג להתקין גם מזרחה או מערבה, אבל התפוקה של הפאנלים תרד בממוצע ב-10%. כלומר, 150 פחות קוט"ש לכל קילוואט.

גגות מצב הגג

לא משנה על איזה גג אתם מתקינים (בטון, רעפים, איסכורית או פאנל מבודד), חשוב לברר שהגג חזק, ולא סובל מנזילות ובעיות איטום (אם בניתם בית חדש, מומלץ לחכות חורף אחד לפני שתקבעו התקנת מערכת סולארית). בכל מקרה, לפני תחילת ההתקנה, תצטרכו אישור קונסטרוקטור למבנה. תוכלו להזמין קונסטרוקטור עצמאית או לקבל את השירות כחלק מהתהליך עם חברת ההתקנה של המערכת הסולארית. בנוסף, אם הרעפים על הגג שלכם ישנים ומתפרקים כאשר דורכים עליהם, תצטרכו להחליף אותם.

 

התקנת מערכת סולארית על גג רעפים בבית פרטי

תהליך התקנת מערכת סולארית

ברוב המקרים, תהליך התקנת מערכת סולארית מורכב מ-4 שלבים:

 

קולט שמש תכנון והצעת מחיר להתקנת מערכת סולארית

בשלב הראשון, אתם תיפגשו עם יועץ מטעם חברת ההתקנה. יחד איתו אתם תבחנו את הכדאיות של התקנת מערכת סולארית אצלכם במבנה. הוא יבצע מדידות ובדיקות בגג שלכם, יציג לכם נתונים ריאליים על התפוקה והרווח הצפויים לכם. אם תחליטו להמשיך, הוא יכין לכם תכנון של המערכת והדמיה - כדי שתוכלו לראות איך זה יראה בסוף.

נסח טאבו אחרי שתעברו על הכל, הוא יגיש לכם הצעת מחיר שכוללת את גודל המערכת, אחריות לחלקים, הערכה של התפוקה העתידית (כולל ירידה שנתית טבעית בתפוקה), פירוט מחירים ועוד. לאחר החתימה תשלמו מקדמה של 10% מסך המחיר.

 

צו עשה בירוקרטיה

בשלב השני חברת ההתקנה תתעסק בכל הבירוקרטיה שקשורה בהתקנת מערכת סולארית. אתם תצטרכו רק לחתום על כמה מסמכים. הם ידאגו לכל האישורים הקשורים בחברת החשמל, בקונסטרוקציה, במשרד התשתיות, ברשות המקומית ועוד. שלב זה לוקח 3-1 חודשים. אבל יש לנו חדשות טובות - אם אתם מתקינים מערכת קטנה (עד 15 קילוואט), יש לכם כבר חיבור חשמל תלת-פאזי, אתם גרים בבית פרטי (ולא בבניין), אז תקבלו אישור אוטומטי מחברת חשמל, כמעט בלי בירוקרטיה בכלל. לאחר שתקבלו את האישור, תשלמו כ-40% נוספים מסך המחיר.

 

התקנת מערכת סולארית על מבנה

 

תהליך ההתקנה

ביום בהיר אחד, אחרי שקבעתם תאריך, יגיע צוות מתקינים לבית שלכם עם מנוף. כך זה יראה:

אחד התקנת ממיר וקונסטרוקציה - הצוות יתחיל את היום עם התקנה של הממיר. בדרך כלל מתקינים אותו במיקום מוסתר ומרוחק מאזורי שהייה (לדוגמה, עליית גג). במקביל, הצוות יתקין את הקונסטרוקציה על הגג, שעשויה ממסגרות אלומיניום חזקות שנועדו להחזקת פאנלים. 

שתיים חיבור תעלות - הצוות יניח כבלים בתוך תעלות מהקונסטרוקציה עד לממיר. אם תרצו שהכבלים יעברו בתוך חציבה (כלומר, יהיו מוסתרים) תצטרכו לשלם יותר.

שלוש פריסת פאנלים - הצוות יתקין את הפאנלים על הקונסטרוקציה.

ארבע אישור בודק - יבוא בודק חשמל מוסמך מטעם החברה כדי לאשר את ההתקנה.

חמש תשלום - בסוף התהליך, תשלמו 40% נוספים מסך המחיר.

שעון מעורר ההתקנה עצמה לוקחת יום 1 עד 3 ימים בממוצע.

 

 חיבור לרשת החשמל

בשלב האחרון, לאחר ההתקנה של המערכת הסולארית והשלמת כל הניירת, חברת החשמל תשלח בודק מוסמך מטעמה כדי לאשר את ההתקנה. לאחר מכן היא תתקין לכם מונה דו-כיווני ואתם תחוברו רשמית לרשת החשמל הארצית. כל השלב הזה יכול לקחת עד 3 חודשים. בסופו תשלמו את 10 האחוזים שנותרו לחברת ההתקנה.

 


מחיר התקנת מערכת סולארית

ברוב מבני המגורים, מחיר התקנת מערכת סולארית מחוברת רשת, מא' עד ת', נע בין 100,000-50,000 ש"ח, תלוי בגודלה (לא כולל מע"מ). חברת ההתקנה מחשבת את זה לפי 5,500-3,500 ש"ח לקילוואט (ללא מע"מ). על כל 10-7 מ"ר, תלוי אם זה גג רעפים או גג שטוח, ניתן להתקין פאנלים עם הספק של 1 קילוואט. בממוצע, 3 פאנלים = 1 קילוואט.

 

שקל החזר ההשקעה על התקנת מערכות סולאריות

ברוב המקרים, ידרשו לכם 7-5 שנים כדי להחזיר את ההשקעה שלכם על התקנת המערכת הסולארית, ולאחר מכן תהנו מהרווח. נכון לשנת 2023, חברת החשמל נותנת הטבות למערכות סולאריות שמתאימות לבתים פרטיים ומשותפים שיש להם גג עד 200 מ"ר: 

חברת החשמל חברת החשמל משלמת 48 אגורות לקוט"ש עבור מערכות עם הספק של עד 15 קילוואט (ההספק נקבע לפי גודל הממיר. כדי להביא את הממיר למקסימום שלו, מעמיסים עליו 150% יותר. לדוגמה, על ממיר 15 קילוואט יתקינו פאנלים שמייצרים 22 קילוואט. עדיין תקבלו את התעריף הטוב, אל דאגה). לקילוואט 1 של פאנלים יש יכולת לייצר 1,700-1,500 קוט"ש בשנה. לדוגמה, פאנלים של 10 קילוואט ייצרו 16,000 קוט"ש בשנה ויביאו לרווח של 7,680 ש"ח לשנה, ללא מע"מ. בנוסף, יש פטור מלא ממס להכנסות של עד 24,000 ש"ח בשנה ופטור מהיטל השבחה. כסף

 

קולט שמש כאן למטה צירפנו צפי הכנסות מהתקנת מערכת סולארית, כולל ירידת תפוקה טבעית (מתוך הצעת מחיר אמיתית ללקוח מ-12/2022). מדובר במערכת של 21.66 קילוואט בעלות של 94,499 ש"ח, כולל מע"מ:

 

צפי הכנסות ממערכת סולארית

ניטור מערכת סולארית

כל מערכת סולארית (שמותקנת כיום) מחוברת לאינטרנט, כדי שתוכלו לבצע אחריה ניטור מאתר או אפליקציה. כדי להרוויח ממנה לאורך שנים רבות, חשוב לבצע ניטור של התפוקות, ולזהות תקלות בזמן אמת. יש מערכות שמאפשרות לזהות בעיה בשורה של פאנלים, ומערכות משוכללות ויקרות יותר שיודעות לזהות בעיה בפאנל בודד.

ללחוץ על כפתור בסמארטפון בשנה הראשונה חברת ההתקנה תלווה ותלמד אתכם איך לבצע ניטור. לאחר מכן תהיו אחראים לכך בעצמכם. אם זה משהו שלא תרצו לדאוג לו, אפשר לבקש מחברת ההתקנה שתבצע ניטור עבורכם (תמורת תשלום נוסף). 


תחזוקת מערכת סולארית

על מנת למקסם את התפוקה של מערכת סולארית, חשוב לתחזק אותה באופן שוטף, ליטרלי. פעם-פעמיים בשנה יש לעלות לגג ולנקות אותה באופן קבוע, ולנקות שוב אחרי אובך או סופת חול. ניתן לבצע את הניקיון בעזרת מים ומשהו רך (אסור להשתמש במברשת קשה כי היא תשרוט את הפאנלים). לאחר מכן יש לנגב במהירות, משום שהמים בישראל 'קשים' ומכילים הרבה אבנית.

תוכלו להזמין גם חברת ניקיון שמתמחה בניקוי פאנלים, והם כבר ינקו את המערכת עם ציוד מיוחד ומים 'רכים'. במערכות יותר גדולות אפשר להתקין ספרינקלרים - ממטרות לניקוי פאנלים.

שימו - אסור לדרוך על הפאנלים! 

 

ניקוי מערכת סולארית וניטור באפליקציה

אחריות על מערכת סולארית

רוב המתקינים מציעים 3 שנות אחריות על ההתקנה עצמה. אבל הקשר שלכם לא נגמר שם. אתם מקבלים עוד 12-10 שנות אחריות על הממיר, ועוד 25 שנה אחריות על הפאנלים. זה כמובן נכון רק אם לא ביצעתם פעולה מזיקה למערכת.


חברות מומלצות להתקנת מערכת סולארית

התקנת מערכת סולארית טובה לסביבה ומהווה הכנסה פאסיבית בטוחה, אבל בסופו של דבר זו השקעה כספית מאוד גבוהה. לכן חשוב לברר היטב את כל הפרטים ולבחור בחברת התקנה אמינה שמלווה את הלקוח באופן צמוד משלב הניירת עד שלב הניטור של המערכת בשנה הראשונה. ריכזנו לכם רשימה של חברות מומלצות להתקנת מערכת סולארית, שעל כולן אספנו חוות דעת של לקוחות קודמים. בהצלחה בתהליך!


;

שאלות נפוצות לדף זה

מה הכדאיות של מערכת סולארית ביתית?

בממוצע, מערכות סולאריות מחזירות את ההשקעה תוך 7-5 שנים. ככל שהגג של הבית גדול יותר, כך ההשקעה יותר משתלמת. כל קילוואט פאנלים מייצר בממוצע 1,600-1,500 קוט"ש. חברת החשמל משלמת 48 אגורות ל-1 קוט"ש. על גג ממוצע מתקינים 10 קילוואט, ששווים 7,680 ש"ח בשנה. לפרטים נוספים, כדאי להתייעץ עם חברות להתקנת מערכות סולאריות.

איך לנקות פאנל סולארי?

מומלץ לנקות פאנל סולארי בעזרת חברת ניקיון המתמחה בזה. חברות אלה מנקות את הפאנלים בעדינות ועם מים מסוננים מאבנית. אם אתם רוצים לנקות לבד, שטפו בעדינות במים עם סמרטוט, אך נגבו במהירות כל פאנל כדי למנוע הצטברות אבנית.

כמה חשמל מייצר פאנל סולארי?

בממוצע, 3 פאנלים סולאריים מייצרים יחד 1 קילוואט.

כמה עולה מערכת סולארית?

מחיר התקנת מערכת סולארית ביתית (מחוברת לרשת החשמל) הוא 100,000-50,000 ש"ח (לא כולל מע"מ). חברת ההתקנה מתמחרת את ההתקנה לפי 5,500-3,500 ש"ח לקילוואט. על כל 10-7 מ"ר, תלוי אם זה גג נטוי או גג ישר, ניתן להתקין פאנלים עם הספק של 1 קילוואט.

מה זה מערכת סולארית?

מערכת סולארית היא מערכת שמאפשרת לייצר חשמל בעזרת קרינת השמש: הפאנלים ממירים קרינה לאנרגיה חשמלית, ומכשירי המערכת ממירים את החשמל לזרם חילופין - הזרם שניתן להשתמש בו בישראל. מרגע זה אפשר לנצל את החשמל לשימוש אישי או למכור אותו לחברת החשמל.

יכול להיות שהתכוונתם למערכת סולארית לחימום מים בבניין משותף? לחצו כאן למידע נוסף.

כמה עולה גג סולארי?

זה תלוי בגודל הגג. אם אנחנו מדברים על התקנה ביתית, הגג די קטן, והמחיר נע בין 50,000 ל-100,000 ש"ח (ללא מע"מ). איך הגענו למחיר כזה? ההתקנה מתומחרת לפי כמות הקילוואטים. על כל 10-7 מ"ר (תלוי בסוג הגג), ניתן להתקין פאנלים עם הספק של 1 קילוואט. בהתאם, 1 קילוואט מתומחר לפי 5,500-3,500 ש"ח.

אין לעשות שימוש בתוכן ללא אישור בכתב (ניתן לקבל אישור בתנאים מסויימים). שימוש בתכנים ללא אישור מהווה הפרת חוק זכויות יוצרים ויהווה עילה לתביעה.

שים לב! הנך מחובר בשם הלקוח . התנתק