עוד
מוקד מידרג: 1-700-707-233

מערכת סולארית מסחרית

מערכת סולארית מסחרית מותקנת על גגות גדולים (מעל 200 מ"ר) כבר כמעט בכל מקום, ובינינו, זה נחמד לתת לגג תפקיד במקום שירבוץ בשמש כל היום. בדף הבא נסביר את כל מה שצריך לדעת על מערכת סולארית מסחרית: איזה סוגים של מערכות יש, כמה הן עולות (מאות אלפים), כמה זמן לוקח להחזיר את ההשקעה (עד 5 שנים בממוצע), איך נראה תהליך ההתקנה, ומה חשוב לדעת כדי ליהנות ממערכת סולארית עסקית במשך 30 שנים לפחות.


סוגי מערכות סולאריות

לפני שנתחיל, חשוב שתדעו - יש שני סוגים עיקריים של מערכות סולאריות מסחריות:

 

קולט שמש מערכת עצמאית (off-grid)

אפשר למצוא מערכות מנותקות רשת בעיקר על גגות ושטחים מרוחקים מרשת החשמל. הן מאפשרות לאגור את החשמל במצברים, לשימוש במהלך הלילה ובימים עם קרינה חלשה. החשמל מיוצר לשימוש עצמי, ולא מתקבל עליו תשלום מחברת החשמל.

 

קולט שמש מערכת מחוברת רשת (on-grid)

רוב המערכות הסולאריות בישראל הן מחוברות רשת. מערכות סולאריות מסחריות מותקנות בעיקר על גגות, ואפשר למצוא אותן על מוסדות (בי"ס, עיריות, אולמות ספורט ועוד), מפעלים, מחסנים, ומבנים חקלאיים (רפתות, בתי אריזה ועוד). מערכות כאלה מייצרות 630-15 קילוואט, שזה המון. לכן הן מותקנות על גגות שהם באזור ה-200 מ"ר ומעלה.

נקודה איך עובדת מערכת מחוברת רשת? הפאנלים הסולאריים הופכים את קרינת השמש לאנרגיה חשמלית. לאחר מכן הממיר משנה את הזרם הישיר לזרם חילופין (כדי שנוכל להשתמש בחשמל). המונה מודד את כמות החשמל המיוצרת, והחשמל זורם לרשת החשמל הארצית. עבור החשמל הזה חברת החשמל תשלם לכם. איך וכמה? נגיע לזה בהמשך.

 

מערכת סולארית מסחרית על גג

מחיר התקנת מערכת סולארית מסחרית

מחיר התקנת מערכת סולארית עומד על מאות אלפים, ותלוי מאוד בגודל הגג שלכם. חברות ההתקנה מתמחרות התקנת מערכת סולארית מסחרית לפי כמות הקילוואט של הפאנלים, כשעל כל 10-7 מ"ר, תלוי אם זה גג נטוי או גג ישר, ניתן להתקין פאנלים עם הספק של 1 קילוואט. המחיר לקילוואט 1 נע בין 3,500-2,700 ש"ח (לא כולל מע"מ). ככל שהמערכת שלכם גדולה יותר, המחיר לקילוואט יורד. תוך כמה זמן תחזירו את ההשקעה כולה? נסביר את זה בסוף.

 

מערכת סולארית מסחרית על גג של מפעל

תהליך התקנת מערכת סולארית מסחרית

התקנת מערכת מורכבת מתהליך בן 4 שלבים, שיכולים לקחת עד שנה במצטבר, אך סביר שפחות:

 

חתימה על חוזה  תכנון והצעת מחיר למערכת סולארית מסחרית

בשלב הראשון, תיקבע לכם פגישה עם יועץ מטעם חברת ההתקנה. יחד תבדקו את הכדאיות של מערכת סולארית מסחרית על הגג שלכם. הוא יבצע בדיקות ומדידות, ויציג לכם הערכות לגבי ההוצאות וההכנסות שלכם. בהמשך, החברה תיצור לכם הדמיה של המערכת וגם תגיש לכם הצעת מחיר מפורטת. לאחר החתימה תשלמו מקדמה של 3%.

 

צו עשה בירוקרטיה

באופן לא מפתיע, זה עשוי להיות השלב הכי ארוך. למזלנו, רוב העבודה נעשית ע"י חברת ההתקנה. הם דואגים לאישורים שקשורים בחברת החשמל, בקונסטרוקציה, בבנייה, במשרד התשתיות, ברשות המקומית ועוד. 

נקודה כחול בכל אזור יש מכסות שונות למערכות סולאריות, ולא בטוח שיש מכסה פנויה עבורכם. במפה כאן תוכלו לראות את הסבירות שלכם לקבל אישור. לאחר שתקבלו את האישור מחברת החשמל, תשלמו כ-40% נוספים. אם לא תקבלו אישור -  אתם יכולים עדיין להקים מערכת סולארית עצמאית לשימוש אישי.

 

מערכת סולארית מסחרית על גג בניין

 

קולט שמש התקנת מערכת סולארית מסחרית

בתאריך שיקבע, חברת ההתקנה תביא את הציוד למבנה שלכם יחד עם צוות מתקינים ומנוף. הם יתקינו את הממירים והקונסטרוקציה, יבנו תעלות לכבלים, יפרסו את הפאנלים, יעשו עבודות עומק נוספות, ולבסוף יזמנו מומחים ובודקים לאישור תקינות המערכת. זמן ההתקנה יכול להיות ארוך (אף יותר מחודש), ותלוי בגודל המערכת ובמורכבות הטכנית. בסוף ההתקנה, תשלמו 47% נוספים. 

לוח שנה רוב הזמן, ההתקנה לא אמורה להפריע לפעילות השגרתית במבנה שלכם. תאמו את לו"ז ההתקנה עם החברה.

 

קרינה חשמלית חיבור לרשת החשמל

לבסוף, חברת החשמל תשלח בודק מוסמך מטעמה כדי לאשר את תקינות המערכת הסולארית שלכם. לאחר מכן היא תתקין לכם מונה ייצור ואתם תחוברו רשמית לרשת החשמל הארצית. בחיבור הסופי תשלמו 10% אחרונים לחברת ההתקנה.

 

התקנת מערכת סולארית מסחרית על גג

אחריות החברה על ההתקנה

רוב חברות ההתקנה מציעות 3 שנות אחריות על ההתקנה עצמה. בנוסף, אתם מקבלים 25 שנות אחריות על הפאנלים והאופטימייזרים (כן כן, קראתם נכון), וגם 12-10 שנות אחריות על הממירים לוח חשמל


ניטור ותחזוקה של המערכת

גרף תשואות בקרן השתלמות מערכת סולארית מחוברת לאינטרנט ואפשר לנטר אותה מאתר או אפליקציה. ניטור הוא חלק בלתי נפרד מהרווח, וחשוב לבצע ניטור לתפוקות, ולזהות תקלות בראשיתן. הניטור הוא באחריותכם, אך חברת ההתקנה תלווה אתכם בשנה הראשונה. לאחר מכן תוכלו לפנות אליה ברגע שתזהו בעיה. במערכות גדולות במיוחד, משתלם לרכוש שירות ניטור מקצועי.

ניקיון דירה לפני כניסה חשוב להגיד - ירידת התפוקה של המערכת היא בלתי נמנעת ונגרמת מחום ובלאי. אם אתם רוצים לצמצם את ירידת התפוקה, חשוב שתקפידו על הניקיון של המערכת שלכם, לפחות פעמיים בשנה ועדיף פעם בחודש. ניתן להזמין חברות ניקיון מיוחדות לניקוי פאנלים (הן משתמשות במים ללא אבנית). במערכות גדולות מאוד אפשר להתקין גם מתזים על הגג.

 

מברשת מיוחדת לניקוי פאנלים במערכת סולארית מסחרית

החזר ההשקעה במערכת סולארית מסחרית

מערכת סולארית עסקית מחזירה את ההשקעה תוך 5 שנים או פחות. זה תלוי בגודל המערכת, אבל גם בתנאים סביבתיים נוספים: כיוון הפאנלים (רצוי שיותקנו עם הפנים דרומה), מידת החשיפה לשמש (אולי יש  גורמי הצללה על הגג), אזור בארץ (חום רב מוריד את התפוקה…) ועוד.

 

חברת החשמל תשלום מחברת החשמל

כל מערכת סולארית מסחרית (מעל 15 קילוואט) מקבלת תשלום מחברת חשמל על פי שיטת "תשלום עבור ייצור". בשיטה זו אתם ממשיכים לשלם לחברת חשמל כרגיל, כמו בעבר, והם משלמים גם לכם, אבל בנפרד. לדוגמה, אם צרכתם חשמל בשווי 200 ש"ח ויצרתם חשמל בשווי 100 ש"ח, אתם תשלמו 200 וחברת חשמל תשלם לכם 100. אין התקזזות. עכשיו בואו נבדוק כמה היא תשלם לכם בפועל:

 

מערכות סולאריות מסחריות

 

שקל תעריפי חברת החשמל על מערכת סולארית מסחרית

כאשר אתם מתקינים מערכת סולארית, אתם חותמים על חוזה עם חברת החשמל ל-25 שנים. בחוזה, חברת החשמל מתחייבת לשלם לכם תעריף קבוע על כל קוט"ש שתייצרו ב-25 השנה הקרובות. נכון לשנת 2023, התעריף נקבע לפי מדרגות, בשיטת שקלול. אלה התעריפים:

תעריפי חברת החשמל למערכת סולארית מסחרית

 

אבל זה לא נגמר כאן. מכל התעריפים האלו מחשבים תעריף משוקלל. לדוגמה, מערכת של 200 קילוואט תקבל תעריף משוקלל של 33.275 אגורות לקוט"ש. החישוב מתבצע כך:

טבלת חישוב תעריף לקוטש במערכת סולארית מסחרית

 

חושבים שסיימנו? אז עוד לא. יש עוד כמה דברים שכדאי לדעת לפני שמקבלים את צפי ההכנסות:

באופן רשמי יש לנו מערכת של 200 קילוואט, כי זה ההספק של הממיר במערכת שלנו. אבל כדי שהממיר שלנו תמיד יגיע לשיא היכולת שלו, מעמיסים עליו עד 150%. לדוגמה, על ממיר 200 קילוואט יתקינו פאנלים שמייצרים 300 קילוואט. למה זה חשוב? כי רק אחרי שמעמיסים על הממיר, מגיעים לנתון הבא: בממוצע, כל קילוואט של פאנלים מייצר 1,600 קוט"ש בשנה. לדוגמה:

חסרון מערכת של 200 קילוואט (שזה בעצם 300 קילוואט פאנלים - העמסה של 150%) עם תעריף משוקלל 33.275 אג' לקוט"ש, תייצר 320,000 קוט"ש בשנה (200 × 1,600) עם הכנסות של 153,600 ש"ח. סוף סוף הגענו לסוף החישוב!

 

צפי הכנסות למערכת סולארית עסקית

כאן למטה צירפנו צפי הכנסות מהתקנת מערכת סולארית מסחרית, כולל ירידת תפוקה טבעית (מתוך הצעת מחיר אמיתית ללקוח). הפעם מדובר במערכת טרקר שבה הפאנלים עוקבים אחרי השמש. זו מערכת יעילה יותר, שבה כל קילוואט פאנלים מייצר 2,250 קוט"ש. הנה הצפי של מערכת סולארית טרקר של 100 קילוואט (עם העמסה - 129.25 קילוואט פאנלים) בעלות של 523,718 ש"ח, כולל מע"מ:

 

צפי הכנסות של מערכת סולארית מסחרית עם טרקר

חברות מומלצות להתקנת מערכת סולארית מסחרית

התקנה של מערכת משתלמת רק אם הותקנה בתכנון נכון שממקסם את התפוקה ואורך החיים שלה. זו הוצאה כספית גבוהה מאוד, וחשוב להשוות בין חברות התקנה ולבחור בחברה אמינה עם קבלות. ריכזנו לכם רשימה מדורגת של חברות מומלצות להתקנת מערכת סולארית מסחרית, שעל כולן אספנו חוות דעת של לקוחות קודמים.


;

אין לעשות שימוש בתוכן ללא אישור בכתב (ניתן לקבל אישור בתנאים מסויימים). שימוש בתכנים ללא אישור מהווה הפרת חוק זכויות יוצרים ויהווה עילה לתביעה.

שים לב! הנך מחובר בשם הלקוח . התנתק