עוד
מוקד מידרג: 1-700-707-233

תכנון מערכת סולארית

כל מערכת סולארית טובה מתחילה בתכנון טוב. במסגרת התכנון חברת ההתקנה צריכה לקחת בחשבון שיקולים כמו גודל הגג, כמות הצל על הגג, קלות תחזוקה, מזג אוויר ועוד. אבל, זה לא אומר שאין לכם 'סיי' בתכנון - בעיקר כשזה מגיע לנראות בית פרטי. אז לפני שתצאו למסע, קבלו כאן את כל המידע שכדאי לדעת על תכנון מערכת סולארית - שלב אחר שלב


תכנון מערכת סולארית

באופן לא מפתיע, רוב תהליך ההתקנה מתרכז בבירוקרטיה ובתכנון המערכת הסולארית. התכנון מתחיל בביקור של יועץ של חברת ההתקנה במבנה שלכם, וביצירת הדמיה של התכנון. במאמר הבא נסביר על כל הדברים שצריך לקחת בחשבון בתכנון מערכת סולארית, ביניהם: התנאים הקיימים בגג, קלות תחזוקה שנים קדימה, שיקולים בפריסת ובחירת פאנלים ועוד.

בביקור הראשון, היועץ אמור:
אחד לבדוק את מצב הגג, ואת גודל חיבור החשמל שלכם (צריך חיבור תלת-פאזי).
שתיים לבחון את כמות הצל שנופל על הגג.
שלוש למדוד את הגג באמצעות רחפן מיפוי (השלב הזה חשוב ממש לצורך הכנת הדמייה, ויש חברות שלא מקפידות עליו. תכף נסביר).

 

מערכת סולארית מסחרית על גג

הדמיה בתכנון מערכת סולארית

אחרי שהחלטתם אם אתם רוצים מערכת מחוברת לרשת החשמל (מקבלים תשלום מחברת חשמל על החשמל המיוצר) או מערכת מנותקת רשת (אוגרים את החשמל לשימוש עצמי), חברת ההתקנה אמורה לשלוח לכם הדמיית תכנון מערכת סולארית. שימו לב, תהיה לכם הדמייה מדויקת רק אם מדדו לכם את הגג. אל תתפשרו על זה, אחרת תקבלו משהו אחר משציפיתם.

בהדמיה תוכלו לראות בדיוק איך יפרסו את הפאנלים על הגג שלכם, בצורה שממקסמת את השטח של הגג, וגם תביא לכם את התפוקה הכי גבוהה.

כל הדמיה כוללת גם:
נקודה תחזית מזג אוויר
נקודה תחזית צל על הפאנלים
נקודה תחזית ירידה טבעית בתפוקה

לפי התחזיות אפשר לקבוע את צפי ההכנסות והרווחים מהמערכת הסולארית ב-25 שנים הקרובות (לא כולל הוצאות על תחזוקה וניקיון).
 

הדמיה בתכנון מערכת סולארית

הגג בתכנון מערכת סולארית

כשזה מגיע לגג, יש המון פרמטרים שהמתקין צריך לקחת בחשבון במהלך תכנון מערכת סולארית:

 

גג רעפים גודל הגג

חברות ההתקנה יתכננו מערכת סולארית רק על גג שגדול מ-50 מ"ר. גגות קטנים פשוט לא ישתלמו מבחינה כלכלית. יקח להם המון שנים להחזיר את השקעה, אם בכלל.

 

גג רעפים הצללה

בגג האידיאלי, למערכת סולארית אין הצללה בכלל, אבל זה לא המצב בחיים האמיתיים. עצים, דודי שמש, ארובות, בתים אחרים, ומפלסים בגג יעשו צל על הפאנלים ויפחיתו לכם את תפוקת החשמל. לכן שווה לשקול הזזה של הדוד לאזור אחר בגג, גיזום עצים גבוהים וכדומה.

 

גג רעפים מצב הגג

בביקור הראשוני, חברת ההתקנה תעריך את מצב הגג שלכם, ואם הוא במצב מספיק טוב להתקנה. זה חשוב אם הגג או הרעפים ישנים. אל דאגה, בהמשך גם יגיע קונסטרוקטור מומחה שיבחן את הגג שלכם. כאן המקום להדגיש שאיתור נזילות וגם איטום כדאי לבצע לפני ההתקנה, כי אחריה זה יהיה קשה מאוד, עד בלתי אפשרי.

 


פריסת הפאנלים בתכנון מערכת סולארית

אחרי שיש לנו את כל הנתונים על הגג, אפשר לתכנן את הפריסה של הפאנלים. הדבר הראשון שנלקח בחשבון הוא כיוון הגג. בעקרון, פאנלים צריכים להיות עם הפנים דרומה כדי לקבל מקסימום חשיפה לשמש, והם פרוסים על גבי קונסטרוקציה ממסגרות אלומיניום חזקות. אם יש לכם גג שטוח או גג איסכורית, כנראה שלא תהיה בעיה לפרוס את הפאנלים בזווית טובה.

אם יש לכם בית פרטי, וגג עם הצללה משמעותית או גג רעפים שאין לו פאה דרומית, חברת ההתקנה תצטרך להתקין לכם קונסטרוקציה גבוהה במיוחד (ודי מכוערת) כדי שעדיין תקבלו מקסימום קרניי שמש לפאנלים. במקרים כאלה, הרבה אנשים יעדיפו פאנלים צמודים לגג או פונים לכיוון אחר, שמפיקים פחות חשמל, אבל נראים הרבה יותר טוב. בכל זאת, זה בית ולא תחנת חשמל.

 

התקנת מערכת סולארית על גג רעפים בבית פרטי

גישה וקלות תחזוקה

עוד משהו חשוב בתכנון מערכת סולארית זה קלות הגישה לפאנלים. צריך לנקות פאנלים סולאריים מספר פעמים בשנה כדי לשמור על התפוקה שלהם, ולכן בגג שטוח צריך להשאיר מספיק רווח בין השורות כדי לאפשר מעבר של אדם. בגגות רעפים (שמסובך יותר לעלות אליהם) מתקינים יותר בצפיפות.

 

טיפה מערכת שטיפה אוטומטית

אפשר להתקין מערכת שטיפה אוטומטית שתפחית את כמות הפעמים בשנה שבהן צריך לעלות פיזית לגג. זו מערכת של ממטרות שפועלת בזמנים שהוגדרו לה, והיא חיונית אם אתם גרים באזור עם זיהום אוויר גבוה. עלות ההתקנה חוזרת בערך תוך 5 שנים במערכת סולארית ביתית, והרבה פחות במסחרית.

 

מברשת מיוחדת לניקוי פאנלים במערכת סולארית מסחרית

בחירת הפאנלים בתכנון מערכת סולארית

גם לבחירת הפאנלים יש השפעה מאוד גדולה על תפוקת החשמל, ויש שני סוגים עיקריים של פאנלים:

קרינה חשמלית פאנל פולי-סיליקון: פאנל סטנדרטי שמורכב במפעל מכמה חתיכות.

קרינה חשמלית פאנל מונו-סיליקון: פאנל שמיוצר בחתיכה אחת - מחזיק יותר שנים, בעל תפוקה טובה יותר, וגם יקר יותר.

הפאנלים מגיעים גם במגוון גדלים, כשרוב חברות ההתקנה משתמשות בפאנלים סביב ה-550 וואט.

 

גג רעפים התאמת הפאנלים לגודל הגג

בגגות קטנים, משתלם יותר לצופף פאנלים קטנים יותר מסוג מונו-סיליקון, כדי למקסם את היכולת של הגג. בגגות גדולים, ואפילו בגגות מסחריים, יותר משתלם להשתמש בפאנל סולארי זול יותר ובגודל סטנדרטי.

שימו לב כל הפאנלים צריכים להיות באותו גודל כדי לאפשר תפוקה חשמלית טובה, והאחידות מסייעת גם בתחזוקה לאורך השנים.

 

תיקון גלגל שיניים חשיבות יצרן הפאנלים

בארץ יש כמה יצרניות ויבואניות של פאנלים סולאריים, וחשוב שחברת ההתקנה שלכם תעשה השוואה ביניהן כדי לבחור את הפאנל הכי עמיד ועם התפוקה הכי טובה. כדאי שהיצרנית או היבואנית תהיה בעלת איתנות פיננסית, כדי שבאמת תוכל לספק לכם אחריות ל-25 שנים.

 

התקנת מערכת סולארית

בחירת הממיר

מערכת סולארית מורכבת מפאנלים פוטו-וולטאים שהופכים אנרגיה סולארית לחשמל בזרם ישר. מהפאנלים החשמל זורם לממיר, שהופך אותו לחשמל בזרם חילופין שניתן להשתמש בו. כיום בשוק יש שני סוגים עיקריים של ממירים:
זרם חשמל ממיר סטרינג: ממיר סטנדרטי ויותר זול. מה החסרון? פאנל עם תפוקה חלשה יוריד את התפוקה של הפאנלים בשורה שלו.
זרם חשמל ממיר חכם: יותר יקר (מיוצר בעיקר ע"י חברת סולאראדג'). לכל פאנל יש אופטימייזר שמנטר את התפוקה שלו, ותפוקה של פאנל חלש לא משפיעה על התפוקה של שאר הפאנלים (לכן לפאנלים עם ממיר חכם יש 15-10% יותר תפוקה).

 

ממיר סולארי

תכנון מערכת סולארית בהתאם למזג האוויר

פאנלים סולאריים עמידים בפני ברד ומשקעים, אבל רק ההתקנה שלהם תבטיח שהם עמידים בפני פגיעת ברק ורוחות חזקות. חשוב לוודא שמותקן לכם מגן ברקים שימנע שריפה במקרה של פגיעת ברק, ושגם הקונסטרוקציה יכולה לעמוד בפני רוחות של 100 קמ"ש (ואפילו יותר אם אתם גרים באזור סחוף רוחות כמו הגולן או מישור החוף), בהתאם לבדיקת הקונסטרוקטור.


אחרי התכנון

אחרי שתיסגרו על תכנון סופי, חברת ההתקנה תגיש לכם הצעת מחיר שכוללת את גודל המערכת הסולארית ואחריות על ההתקנה והחלקים. לאחר החתימה תשלמו מקדמה, וחברת ההתקנה תתחיל להתעסק בכל הבירוקרטיה (אם אתם מתקינים מערכת שמחוברת לרשת החשמל הארצית). היא תשיג את כל האישורים הדרושים, וזה יקח לה כנראה בין חודש לשלושה חודשים. לאחר אישור סופי מחברת חשמל יקבע לכם מועד התקנה. לוח שנה

התקנה ביתית בדרך כלל לוקחת 3-1 ימים, והתקנות מסחריות כמה שבועות, תלוי בגודל המערכת. בשלב האחרון חברת החשמל תשלח בודק מוסמך מטעמה לבדוק את המערכת בשטח, והוא יתקין לכם מונה ויחבר אתכם לרשת החשמל הארצית. גם השלב הזה יכול לקחת עד 3 חודשים. שעון


חברות מומלצות לתכנון מערכת סולארית והתקנה

כמו שראיתם, תכנון מערכת סולארית צריך להתבצע ע"י חברות עם הרבה ניסיון, שיש להן גם מהנדסי חשמל עם ידע בתכנון מערכת סולארית, וגם אנשי שטח שיודעים להתקין בהתאם לתכנון. אספנו לכם רשימה של בעלי חברות מומלצים לתכנון מערכת סולארית ביתית או מסחרית. כל אחד מהם מקבל דירוגים מלקוחות קודמים.


;

אין לעשות שימוש בתוכן ללא אישור בכתב (ניתן לקבל אישור בתנאים מסויימים). שימוש בתכנים ללא אישור מהווה הפרת חוק זכויות יוצרים ויהווה עילה לתביעה.

שים לב! הנך מחובר בשם הלקוח . התנתק