עוד
מוקד מידרג: 1-700-707-233

פיזיותרפיה וסטיבולרית

אם אתם סובלים מסחרחורות ואובדן שיווי משקל - פיזיותרפיה וסטיבולרית תקל עליכם. ברוב המקרים התסמינים האלה נגרמים מורטיגו, אבל גם שרירי צוואר תפוסים יכולים לגרום להם. אם ורטיגו הוא אכן מה שהביא אתם לפיזיותרפיה וסטיבולרית, תשמחו לשמוע שהטיפול יכלל רק 1-3 מפגשים בסך הכל. מצד שני, לאנשים הסובלים מורטיגו לא מומלץ להסתובב יותר מידי, כך שהטיפול כנראה יעשה בביתכם, מה שיעלה את המחיר. בקיצור, כל מה שצריך לדעת על פיזיותרפיה וסטיבולרית – לפניכם


מה זה פיזיותרפיה וסטיבולרית

פיזיותרפיה וסטיבולרית היא תת קטגוריה של פיזיותרפיה המיועדת עבור אנשים שסובלים מסחרחורות ואובדן שיווי משקל. לא כל פיזיותרפיסט יכול לעסוק בפיזיותרפיה וסטיבולרית, מכיוון שההכשרה לכך לא ניתנת במסגרת הכשרה כללית לפיזיותרפיה אלא בקורס השלמה נפרד. יש שתי פגיעות עיקריות המצריכות פיזיותרפיה וסטיבולרית:


ורטיגו

זהו גורם הפניה הנפוץ ביותר לטיפול פיזיותרפיה וסטיבולרית. ורטיגו היא תופעה של חוסר שיווי משקל וסחרחורת שנגרמת כתוצאה מפגיעה במערכת שיווי המשקל של הגוף, שמצויה באוזן. כאשר אחד מהרכיבים במערכת הזאת נפגע, המוח מקבל את המסר שאנחנו בתנועה גם כשאנחנו לא, מה שיוצר את תחושת הסחרחורת ובמקרים קשים יכול להוביל גם לבחילות והקאות. ורטיגו יכול להיות תופעת לואי של מספר מחלות אוזניים, כגון מחלת מנייר או דלקת של העצב הוסטיבולרי, אך אלה תופעות שצריכות התערבות רפואית ולאו דווקא פיזיותרפיה וסטיבולרית.

 הגורם הכי נפוץ לורטיגו הוא גם זה שנפתר על ידי פיזיותרפיה וסטיבולרית, והוא נקרא BPPV. זהו מצב בו גבישי סידן זעירים הנמצאים באוזננו, הידועים בעיקר כקריסטלים, מתנתקים ממקומם ומתחילים לנוע באופן לא מבוקר בחלל האוזן.

 

פיזיותרפיה לורטיגו

הפרעה בעמוד השדרה הצווארי

בחלק של עמוד השדרה שקרוב לגולגולת מצויים עצבים רבים שקשורים לתחושת היציבה של הגוף. פגיעה בשרירים שבאיזור הזה עלולה להביא לשליחה של מסרים לא נכונים למוח לגבי המיקום שלנו בחלל, מה שיוביל לסחרחורת ואובדן שיווי משקל. יש גורמים רבים שעלולים להוביל לפגיעה בשרירים אלה, לדוגמא:

פיזיותרפיה תאונת דרכים.

פיזיותרפיה שימוש לא נכון במחשב או בטלפון.

פיזיותרפיה מתח נפשי.

פיזיותרפיה טונוס שריר גבוה באופן חריג.


פיזיותרפיה וסטיבולרית לורטיגו

השלב הראשון בטיפול פיזיותרפיה וסטיבולרית הוא אבחנה על ידי המטפל, גם אם הגעתם אם אבחנה קודמת מרופא. אם האבחנה של הפיזיותרפיסט היא ורטיגו, אתם יכולים לצפות לטיפול קצר – בין מפגש לשלושה מפגשים, כשסביר מאוד שכבר אחרי המפגש הראשון תרגישו בשיפור. הטיפול עצמו יכלול הזזה של הראש שלכם בתנועות חדות ומסוימות מאוד על ידי הפיזיותרפיסט, על מנת לנסות להחזיר את הקריסטלים למקום.

בניגוד לטיפולי פיזיותרפיה רבים, כאן לא תקבלו תרגילים לבצע לבד בבית. יכול להיות שתרגישו הקלה מיד אחרי הטיפול, אבל באותה מידה אתם גם עלולים להרגיש החמרה של יום – יומיים לפני שתרגישו שיפור. לכן, בפיזיותרפיה לורטיגו נהוג לקיים שיחה עם הפיזיותרפיסט כמה ימים אחרי הטיפול, לעשות הערכה מחודשת של המצב ולהחליט האם יש צורך בטיפול נוסף.

 

איפה מטפלים 

במצב של ורטיגו המטופל בדרך כלל מתקשה מאוד להסתובב, ולכן הטיפול יעשה בבית. אפילו אם יש מי שיכול להסיע אתכם הלוך וחזור לקליניקה של הפיזיותרפיסט, הדרך עלולה לגרום לכם לסבל מיותר, בעיקר אם תהיה החמרה אחרי הטיפול. חשוב לציין שגם אם אתם מרגישים שאתם מסוגלים להתנייד בעצמכם, אסור בשום פנים ואופן לנהוג אחרי פיזיותרפיה וסטיבולרית לטיפול בורטיגו.

 

טיפול וסטיבולרי

פיזיותרפיה וסטיבולרית להפרעה בעמוד השדרה הצווארי

גם במקרה הזה הטיפול יתחיל במספר בדיקות על מנת לאבחן את הבעיה במדויק. במקרה של הפרעה בעמוד השדרה הצווארי, הצעד הראשון והעיקרי בטיפול עצמו יהיה שחרור השרירים באזור. השחרור יעשה בעזרת טיפול מנואלי (עיסוי השרירים, הנעה של המפרקים…) של הפיזיותרפיסט, ובנוסף ינתנו למטופל תרגילי שחרור ומתיחה לביצוע בעצמו בבית. בהמשך, בהתאם לסיבה שגרמה לפגיעה מלכתחילה, יכול הפיזיותרפיסט גם לתת למטופל תרגילים לחיזוק השרירים הסובבים בשביל למנוע מהבעיה לחזור על עצמה. לדוגמא, שרירי הגב. 

 

איפה מטפלים

משך הטיפול של פיזיותרפיה וסטיבולרית להפרעה בעמוד השדרה הצווארי משתנה מאוד בין פגיעה לפגיעה ובין מטופל למטופל. על אף שהאיסור פה הוא פחות חמור מאשר במקרה של ורטיגו, גם כאן מומלץ לא לנהוג או להתנייד לבד אחרי טיפול, ולכל הפחות להיעזר במישהו בחזרה מהטיפול אם הוא לא מתקיים בביתכם.

 


מחיר פיזיותרפיה וסטיבולרית

המחיר של טיפול פיזיותרפיה וסטיבולרית נע בין 350-500 ש"ח לפגישה, ותלוי בעיקר במוניטין ובמומחיות של המטפל. גורם נוסף שמשפיע על המחיר הוא המיקום שלו – טיפול בבית יעלה בד"כ 100 ש"ח יותר מטיפול בקליניקה.


פיזיותרפיסטים וסטיבולרים מומלצים

ורטיגו היא תופעה לא נעימה בכלל, שפוגעת מאוד באיכות החיים, וטיפול נכון במקרה כזה הוא קריטי. בדיוק בגלל זה הכנו לכם רשימה של פיזיותרפיסטים וסטיבולרים מומלצים, כולל חוות דעת מלקוחות קודמים.


;

שאלות נפוצות לדף זה

מה זה ורטיגו?

ורטיגו הוא תופעה של פגיעה במערכת שיווי המשקל של הגוף, שנמצאת באוזן. התסמינים של ורטיגו כוללים סחרחורות, חוסר שיווי משקל, בחילות וכאבי ראש. ורטיגו יכול להיגרם כתוצאה מדלקות אוזניים מסוימות, כהתנתקות של ה"קריסטלים" המצויים באוזן ממקומם ועוד.

מה גורם לורטיגו?

יש גורמים רבים עלולים לגרום לורטיגו, כולל לחץ נפשי ושתיה מופרזת של אלכוהול, אבל כמה מהגורמים הנפוצים ביותר לורטיגו הם:

  • התנתקות של הקריסטלים באוזן
  • מחלת מנייר
  • דלקת של העצב הוסטיבולרי

אין לעשות שימוש בתוכן ללא אישור בכתב (ניתן לקבל אישור בתנאים מסויימים). שימוש בתכנים ללא אישור מהווה הפרת חוק זכויות יוצרים ויהווה עילה לתביעה.

שים לב! הנך מחובר בשם הלקוח . התנתק