עוד
מוקד מידרג: 1-700-707-233

חוות דעת הנדסית לבית משפט

חוות דעת הנדסית לבית משפט היא דו"ח בדק בית שמשתמשים בו כהוכחה למצב הדירה והליקויים במקרים בהם וויכוחים בין מוכר לקונה מגיעים לבית המשפט (לא עלינו). חשוב לדעת שחוות דעת הנדסית קבילה בבית משפט רק אם היא כוללת את פרטי עורך הבדיקה ומציגה ממצאים מקצועיים הכוללים חישובים ומדידות. מה התהליך, מתי מבצעים אותו וכמה זה עולה? במאמר הבא.


חוות דעת הנדסית לבית משפט

דו"ח בדק הבית, או בשמו השני חוות דעת הנדסית, משמש לאיתור ליקויים בדירה. ברוב המקרים הדו"ח מוביל לתיקון הליקויים על ידי הקבלן אם קונים דירה חדשה או להורדה במחיר אם מדובר בדירת יד שנייה.

אם הקבלן מתנער מאחריות לליקויים, או שהמוכר לא היה כן בנוגע למצב הדירה בזמן המכירה ואתם עומדים בפני תביעות ודיונים בבית המשפט, חוות הדעת של בדק הבית תחשב כראייה קבילה.

במילים פשוטות, כל דו"ח בדק בית יכול להיות חוות דעת הנדסית לבית משפט כל עוד אפשר לראות שנעשו בו מדידות ובדיקות עם המכשור הנכון לפי התקנים, וכל עוד למי שחתם על בדק הבית יש הכשרה וניסיון בתחום הבניין. אל דאגה, כבר נפרט הכל. 
 

כתיבת חוות דעת הנדסית לבית משפט


מתי עורכים חוות דעת הנדסית

אין זמן מדויק לעריכת בדק בית ואפשר לבצע אותו גם כמה שנים אחרי רכישת הדירה או אפילו במיוחד בשביל עדות בבית המשפט. עם זאת, חוות הדעת ההנדסית משקפת את הליקויים הקיימים בדירה בזמן שבו בוצעה הבדיקה ומטרתה להוכיח שהליקויים היו שם עוד לפני שנכנסתם לנכס, לכן מומלץ לבצע בדק בית בסמוך לקנייה כדי לקבל תמונת מצב מהימנה.


חוות דעת הנדסית קבילה

כדי שחוות דעת הנדסית תהיה קבילה בבית המשפט היא צריכה לעמוד בכמה תנאים:

אחד הצהרה משפטית - הדבר הראשון שהופך חוות דעת הנדסית לקבילה בבית משפט היא הצהרה משפטית של הבודק בתחילת הדו"ח ובה הבודק מצהיר שחוות הדעת שקולה לעדות בבית משפט. הנוסחים משתנים מעט בין בודק לבודק אך בדרך כלל זה יהיה משהו בסגנון הזה:

"הנני מצהיר כי ידוע לי, שלעניין הוראות החוק הדין הפלילי בדבר עדות שקר בשבועה בבית משפט, דין חוות דעתי זאת, כדין עדות שנתתי בבית המשפט"

לב שימו לב - יש בודקי בתים שלא יכתבו את השורה הזאת. זה לא אומר שלא תוכלו להשתמש בחוות הדעת, אלא שבית המשפט יבקש תצהיר מעורך דין שיאמת את חוות הדעת. בשביל לחסוך את ההתעסקות בהמשך, כדאי מראש לבקש הצהרה משפטית בדו"ח בדק הבית.

מספר שתיים הצהרה מקצועית - בהמשך הדו"ח בודק הבית יפרט את הניסיון המקצועי שלו בתחום, את ההכשרות שעבר וגם את הכלים והבדיקות השונות שהוא ביצע כדי להגיע לממצאי הדו"ח, ויצהיר את המשפט הבא:

"הנני מצהיר כי חוות דעתי זו נערכה ע"פ מיטב ידיעותי, השכלתי, הכשרתי וניסיוני וכי אין לי כל עניין בנכס האמור."
 

שלוש חתימת מהנדס או הנדסאי - כדי שחוות הדעת תחשב כקבילה בבית משפט צריך שהחותם עליה יהיה מהנדס או הנדסאי בניין בלבד, יחד עם שמו המלא, חתימה ומספר הרישיון שלו. איך תדעו שהרישיון באמת שלו ובתוקף? תוכלו לכתוב ברשם המהנדסים והאדריכלים באינטרנט את מספר הרישיון ולראות שהוא תואם את שם המהנדס.
 


מה מכילה חוות דעת הנדסית לבית משפט

את חוות הדעת תקבלו לרוב עד חמישה ימים מיום הבדיקה, ואלו הפרטים שיופיעו בה:


פרטים כלליים

כמו שפרטנו ממש בפסקה הקודמת, חוות הדעת נפתחת תמיד בפרטים של עורך הבדיקה, פרטי הנכס וההצהרה המשפטית.
 

פירוט הליקויים

בחלק זה יופיעו ממצאי הבדיקה - פירוט של כלל הליקויים בדירה לצד תמונות, תרשימים ופירוט של מכשירי המדידה שעזרו לאיתור הליקוי. הדברים המרכזיים שבודקים בדרך כלל הם: חשמל, אינסטלציה, איטום, שיפועים, ניקוז, רטיבות, אלומיניום, דלתות, חלונות, ביוב וגג.

לדוגמה, כך יראה פירוט ליקוי רטיבות בדו"ח:

נבדקה רטיבות בקירות וברצפות, בחדרי רחצה ובכלל הבית באמצעות מכשיר פרוטימטר (מכשיר לאיתור רטיבות)  ונמצאה רטיבות בקיר הפנימי בחדר הרחצה הגדול.

לב שימו לב - לאנשים יש נטייה לשכוח מהממ"ד שהופך בהרבה מקרים למחסן. חשוב לוודא שבודק הבית בודק היטב גם את הממ"ד בדגש על האיטום שנזנח לעיתים. אומרים שמלחמות כבר לא קורות בחורף אבל למה לקחת סיכון?

כוכבית  אם אתם רוצים לראות דוגמה לחוות דעת הנדסית מפורטת, אנחנו מזמינים אתכם לקרוא את המאמר ד"וח בדק בית לדוגמה.
 

מדידת שיפוע רצפה עבור חוות דעת הנדסית בבית משפט


אומדן עלויות התיקון

בסוף חוות הדעת ההנדסית יופיע סיכום של כלל הליקויים שנמצאו ומחיר התיקון של כל אחד מהם בצורה מרוכזת של רשימה או טבלה. אם הדו"ח ישמש כחוות דעת הנדסית בבית משפט, השופטים יוכלו להיעזר בעלויות שצוינו כדי לקבוע את הסכום שבו יפוצה הלקוח.

לדוגמה:
אומדן תיקון הרטיבות יעמוד על 10,000 ₪.


שימוש בחוות דעת הנדסית בבית המשפט

אם תמצאו את עצמכם בבית המשפט בגלל שהקבלן או המוכר מסרב לתקן את ליקויי הבניה שנמצאו, הורידו מהמדף (או מהמחשב) את דו"ח בדק הבית שהשכלתם לעשות בסמוך לרכישת הדירה והציגו אותו במשפט כראייה. עותק של בדק הבית שמור גם אצל חברת בדק הבית, כך שאם אתם לא מוצאים אותו תוכלו להרים אליהם טלפון והם ישלחו לכם אותו (אל דאגה, אין סיבה שיגבו על זה תשלום).
אנחנו כמובן ממליצים לא להסתמך על זה ולשמור טוב על הדו"ח שלכם לכל מקרה שלא יבוא.
 

מדידת לחץ בחוות דעת הנדסית לבית משפט



בהרבה מקרים השופטים ירצו לקבל עוד מידע כדי לקבל החלטה ויבקשו לשמוע עדים במשפט. יכול להיות לדוגמה שהקבלן יביא חוות דעת הנדסית משלו עם ממצאים שונים מזאת שמציגים הקונים. במקרה הזה, עורך חוות הדעת ההנדסית שחתום על הדו"ח יגיע לבית המשפט (בתשלום כמובן) כדי לתת עדות ולהסביר לשופטים איך הגיע לממצאים ולמחירים שמופיעים בדו"ח ובעצם "להגן" על ממצאיו.

בסופו של יום, בדיון בבית המשפט כל מקרה לגופו והשופטים ייפסקו לפי העדויות והממצאים שנמצאים מולם. בהרבה מקרים ינסו להגיע לדרך האמצע בתהליך של גישור או לסכום פיצויים שמקובל על שני הצדדים.


מחיר חוות דעת הנדסית בבית משפט

המחיר של חוות דעת הנדסית תלוי במספר החדרים בבית, והוא זהה בין אם היא תשמש בסוף כחוות דעת הנדסית לבית משפט ובין אם לא.

כסף מחיר חוות דעת הנדסית לדירה יד שנייה נע בין 1,000-2,000 ₪ כולל מע"מ.
 

כסף מחיר חוות דעת הנדסית לדירה מקבלן נע בין 1,200-2,500 ₪ כולל מע"מ.

כוכבית בדק בית לדירה חדשה יהיה יקר יותר ברוב המקרים מדירה יד שנייה בגלל שהוא דורש התייחסות לתכנוני הדירה הראשוניים ובגלל זה כולל מדידות נוספות שאין בבדק בית לדירה יד שנייה.

כסף מחיר עדות בבית משפט של בודק הבית עומד על כ 2,500 ₪ ליום של דיון.


כוכבית טיפ שיכול לחסוך לכם כסף: אם אתם קונים דירה בבניין חדש מקבלן, כוחכם באחדותכם! תוכלו לעשות בדק בית לכל הדירות בבניין יחד, מה שיוריד באופן משמעותי את מחיר הבדיקה לכל דירה.


בודקי בית מומלצים

אין ספק שעכשיו אתם יודעים את כל מה שחשוב על חוות דעת הנדסית לבית משפט. אבל מה עם חוות דעת על מי שנותנים את חוות הדעת? בדיוק בשביל זה הכנו לכם רשימת  בודקי בית מומלציםהמתמחים בחוות דעת הנדסית לבית משפט עם המלצות של לקוחות קודמים שלהם. בהצלחה!


;

שאלות נפוצות לדף זה

למה עושים חוות דע הנדסית לבית משפט?

חוות דעת הנדסית מוכיחה בבית משפט את מצב הדירה ועלות התיקונים במקרה של חילוקי דעות בין הקונה למוכר.

מתי חוות דעת הנדסית קבילה בבית

חוות דעת הנדסית צריכה להכיל את חתימת המהנדס ופרטיו, הצהרה משפטית ומדידות והסברים מפורטים.

כמה עולה חוות דעת הנדסית לבית משפט

המחיר של חוות דעת הנדסית לדירה יד שנייה נע בין 1,000-2,000 ₪.
 

המחיר של חוות דעת הנדסית לדירה מקבלן נע בין 1,200-2,500 .

עדות של מהנדס בבית המשפט תעלה כ2,500 ₪ ליום.

אין לעשות שימוש בתוכן ללא אישור בכתב (ניתן לקבל אישור בתנאים מסויימים). שימוש בתכנים ללא אישור מהווה הפרת חוק זכויות יוצרים ויהווה עילה לתביעה.

שים לב! הנך מחובר בשם הלקוח . התנתק