מדובר ברכיב קטן וחכם שכיום הוא סטנדרט ברוב הרכבים החדשים ובצדק. אבל מה עושים אם אין לכם חיישני רוורס? האם כדאי להתקין חיישני רוורס לבד? ואיך מתקנים חיישני רוורס שכבר קיימים? ריכזנו לכם את כל המידע כאן במדריך המלא על חיישני רוורס.
חיישני הרוורס הם ארבעה חיישנים קטנים, הממוקמים בחלקו האחורי של הרכב, על הטמבון, ומחוברים למחשב קטן, ("מוח הגלאי"), הנמצא בתא המטען. מטרת החיישנים היא להתריע על אפשרות להתנגשות לא רצויה עם המדרכה, קירות או כל אובייקט אחר.
החיישנים פועלים בדומה ל"ראיית עטלף": גלי קול נשלחים מהחיישנים בזמן הנסיעה אחורה. ברגע שגלי הקול נתקעים באובייקטים, הם חוזרים אל החיישנים ברמות שונות, וכך למעשה "חשים" החיישנים כי קיים אובייקט לפניהם ומה המרחק שלו. החיישנים מעבירים את המידע אל מוח הגלאי, שאחראי להתריע באמצעות לוח התצוגה או באמצעות קול על המכשול. המערכת מופעלת אוטומטית בעת העברת ההילוך ברכב להילוך אחורי (רוורס).
חיישני רוורס עם התראה קולית - חישנים מתריעים על עצמים וחפצים באמצעות צליל שהולך ומתגבר עם התקרבות של הרכב אל עצמים מאחור.
מראה וחיישני רוורס - כמו החיישנים הקודמים אבל הם מגיעים עם מסך בצורת מראה ועליו התראה גרפית של ההתקרבות אל עצמים בזמן הנסיעה לאחור. מוריד את הצורך להדביק מסך תצוגה מיוחד ברכב.
חיישני רוורס המחוברים למערכת מולטימדיה - חיישני רוורס כאלה מציגים לנו למעשה על מסך מערכת המולטימדיה את המרחק שלנו מהאובייקט.
חיישני רוורס יחד עם מצלמת רוורס - למעשה תוכלו לראות על מסך את מה שמתרחש בחניית רוורס וגם את המרחק שלכם מאותו האובייקט.
חיישני הרוורס אומנם יעילים אבל לא חפים מחסרונות שיש לקחת בחשבון:
קליטת שטחים - הצלילים לא מוחזרים היטב משטחים מחוררים או ריקים (כדוגמת שיחים)
טווח - טווח הכיסוי של כל חיישן את סביבתו מוגבל עד לחיישן הבא, כלומר אם ישנו עמוד או רגל בין החיישנים לא תמיד המערכת תקלוט זאת
רגישות - המערכת לא רגישה מספיק להדי קול שיתקבלו מאובייקטים שטוחים או קטנים
לכלוך - אם החיישנים מלוכלכים או שבורים לא תקבלו את האינפורמציה המלאה שאתם זקוקים ולא תמיד תדעו
ביטחון שווא - הסכנה שנובעת מהמצבים הללו היא ירידה ברמת הערנות בזמן החנייה (מצב של "יש לי חיישן רוורס למה לי להסתכל גם במראה") ולגרום לפגיעה גם ברכב וגם בהולכי הרגל מסביבו.
במידה וחיישני הרוורס לא עובדים לכם, רגע לפני שאתם לוקחים את האוטו כדי לתקן אותם, בדקו כמה דברים:
בדקו את חיישני הרוורס - לפעמים אחד החיישנים שבור, אחד הכבלים התנתק או נחתך – במצב כזה תוכלו להחליף בעצמכם את החיישן השבור, לחבר חזרה את הכבלים או להדביק אותם חזרה עם סרט בידוד.
נקו את חיישני הרוורס - הדבר הכי טוב שאתם יכולים לעשות בשביל חיישני הרוורס שלכם זה לדאוג לניקיונם. הרבה פעמים החיישנים לא עובדים כי במהלך הנסיעות שלכם מצטבר עליהם אבק ובוץ. הדרך הכי טובה לעשות את זה היא פשוט להוציא את החיישן ולנקות אותו עם מטלית לחה.
הקשיבו לחיישני הרוורס - הוציאו חיישן ונסו לקרב אליו אובייקט מסוים ולקרב אליו את האוזן – האם ישנו זמזום חלש? אם ישנו זמזום חלש או שהוא רוטט קצת זאת אומרת שהחיישן תקין ואין צורך להחליף אותו.
שימו לב, במידה וקניתם בעצמכם את החיישן והגעתם למתקין מערכות לרכב כדי להתקין את החיישן, והחיישן שקניתם יהיה תקול, הפסדתם את עלות ההתקנה כי תצטרכו לקנות חיישן חדש ולהתקין שוב. לכן, כהמלצה, כדאי לקנות אצל את המתקין גם את החיישנים כדי לקבל אחריות גם על העבודה וגם על החיישנים.
מחיר חיישני רוורס נע 150-600 ₪ ומושפע מאיכות המוצר.
מחיר ההתקנה בלבד נע בין 150-380 ₪.
אם ביצעתם את כל השלבים והחיישנים עדיין לא עובדים אז כדאי לפנות למתקין מערכות רכב כדי שיתקן את החיישנים או יתקין חדשים. בדיוק בשביל מצב כזה, הכנו לכם רשימה של מתקיני חיישני רוורס המומלצים לפי חוות הדעת של לקוחות קודמים. לאחר העבודה ניצור איתכם קשר ונשמח לשמוע גם את חוות הדעת שלכם.
אפשר להתקין את חיישני הרוורס על רכבים בעלי טמבון רגיל. על טמבון מברזל אין אפשרות להתקין (כמו ברכבים מסחריים ורכבי 4X4).
כן - הם יעזרו לכם בזמן החנייה לדעת מה המרחק המדוייק מהמדרכה או מהקיר (מה שמצלמת הרוורס לא עושה) ועלות ההתקנה שלהם לא גבוהה במיוחד.
המחירים של חיישני הרוורס מתחילים מ-150 ₪ עד 600 ₪ וזה תלוי באיכות המוצר והתצוגה שאתם רוצים. מחיר ההתקנה בלבד עומד על 150-380 ₪.
אם חיישני הרוורס לא עובדים לכם, רגע לפני שאתם לוקחים את האוטו למתקין מערכות לרכב, תנסו את הדברים הבאים:
1. תבדקו אם אחד החיישנים שבור או אם אחד הכבלים התנתק או נחתך – במצב כזה תוכלו להחליף בעצמכם את החיישן השבור, לחבר חזרה את הכבלים או להדביק אותם חזרה עם סרט בידוד.
2. תנקו את החיישנים - זה הדבר הכי טוב שאתם יכולים לעשות בשבילם. הרבה פעמים החיישנים לא עובדים כי במהלך הנסיעות שלכם מצטבר עליהם אבק ובוץ. הדרך הכי טובה לעשות את זה היא פשוט להוציא את החיישן ולנקות אותו.
3. הוציאו חיישן ונסו לקרב אליו אובייקט מסוים ולקרב אליו את האוזן – האם ישנו זמזום חלש? אם ישנו זמזום חלש או שהוא רוטט זאת אומרת שהחיישן תקין ואין צורך להחליף אותו.
בהצלחה!
המתקין מסמן 4 נקודות על הטמבון במרחק שווה בינן, בהן הוא יתקין את החיישנים. הוא קודח את החורים בטמבון ומשחיל את ראשי החיישנים לשם. לבסוף יחבר את החיישנים למוח הגלאי היושב בתא המטען ואת זה האחרון אל נקודת חשמל ולתצוגה באזור הנהג.
אין לעשות שימוש בתוכן ללא אישור בכתב (ניתן לקבל אישור בתנאים מסויימים). שימוש בתכנים ללא אישור מהווה הפרת חוק זכויות יוצרים ויהווה עילה לתביעה.