מוקד מידרג: 1-700-707-233

הסכם מייסדים

אחת הטעויות הכי נפוצות שאנשים עושים כשהם מקימים חברה היא לא לחתום על הסכם מייסדים. אותו הסכם יכול לחסוך הרבה סכסוכים (וגם לא מעט כסף) ונעשה על ידי עורך דין מסחרי, שאחר כך גם ילווה אתכם בפתיחת החברה ברשם החברות. למה כל כך חשוב לחתום על הסכם מייסדים, מה כלול בו וכמה זה יעלה לכם – בעמוד הבא


הסכם מייסדים

הסכם מייסדים הוא מסמך שצריך להיערך במידה ולחברה יש שני מייסדים (כלומר שני בעלים) ומעלה. להסכם מייסדים יש כמה מטרות:

וי לבסס את הדי אנד אי של החברה ואת היעדים שלה: הסכם מייסדים יניח את הבסיס לחברה, ויכלול תשובות לשאלות כמו – במה החברה תעסוק? לאן היא שואפת להגיע? מה המטרות שלה?

וי לקבוע שיטות פעולה במקרים שונים: אי אפשר להקים עסק בלי מידה מסוימת של אופטימיות, אבל לעיתים זאת אופטימיות יתר, בעיקר כשהשותפים שלנו לעסק הם חברים או בני משפחה. אחד החלקים החשובים ביותר בהסכם מייסדים הוא ביסוס שיטות פעולה בתרחישים שונים שעלולים לקרות בעתיד, לדוגמא: אם אחד מהמייסדים רוצה לפרוש מהחברה, באיזה תנאים הוא יכול לעשות זאת? האם מייסד יכול להוריש את הזכויות שלו בחברה בצוואתו?

וי להסדיר את מערכת היחסים בין המייסדים: ניהול חברה כולל בתוכו אינספור תחומי אחריות, ובהסכם המייסדים ניתן לקבוע איזה תחום שייך למי, ובאיזה אופן. לדוגמא, אם יש אי הסכמה לגבי נושא מסוים, מי קובע בסוף? האם יש מייסד אחד שיש לו את המילה האחרונה בכל הנושאים, או שלכל אחד יש תחומים בהם דעתו קובעת?

וי החלטות בנושאים טכניים: חלק נוסף שיכול להיות כלול בהסכם מייסדים הוא פירוט לגבי אלמנטים ניהוליים וכלכליים של החברה, כמו מספר המניות שיונפקו במקרה של הנפקה בבורסה, כמה חברי דירקטוריון יהיו ומי הם, וכו'.

אין חוק שמחייב בעלי חברות להחזיק בהסכם מייסדים, אבל זה ממש לא אומר שכדאי לוותר עליו. הסכם מייסדים לא רק יחסוך לכם בהמשך עוגמת נפש וריבים, אלא גם כסף: בעלי עסקים שלא טרחו לחתום על הסכם מייסדים יכולים להגיע לקרבות משפטיים סביב נושאים שיכלו להיות מוסדרים מבעוד מועד.

שימו לב: הסכם מייסדים מיועד להקמה של חברה, והוא שונה מהסכם שותפות. מבחינה משפטית יש הבדל גדול מאוד בין חברה לשותפות, ולאחריות שנושאים הבעלים בכל אחד מהמקרים. הבחירה האם אתם מקימים שותפות או חברה בע"מ נתונה בידיכם, ואנחנו ממליצים להתייעץ עם עורך דין על היתרונות והחסרונות בכל אחת מהאופציות.

 


עורך דין לעריכת הסכם מייסדים

הצעד הראשון בעריכת הסכם מייסדים הוא כמובן בחירה של עורך הדין המתאים לעבודה. קודם כל, עליכם להחליט: האם אתם רוצים לקחת עורך דין אחד לעריכת ההסכם, שייצג את הרצונות של כל המייסדים, או שכל אחד ישכור את שירותיו של עורך דין אחר שייצג אותו, וביחד הם יערכו את ההסכם? השיקולים בשאלה הזאת הם רבים ואישיים, ובעיקר קשורים לשאלה כמה אתם מרגישים שהאינטרסים שלכם עומדים בקו אחד. בכל אופן, אם תבחרו לעבוד עם עורך דין אחד, מומלץ לבחור עורך דין שלא נמצא עם אחד מהצדדים בקשר אישי, ככה שיוכל לייצג את האינטרסים של כל הצדדים באופן שוויוני ולא מוטה.

כשאתם ניגשים לבחור את עורך הדין שלכם לעריכת הסכם המייסדים, יש כמה שיקולים שכדאי לקחת בחשבון:

וי כימיה: סביר להניח שתזדקקו לעורך דין מסחרי בעוד שלבים של ניהול החברה שלכם, ולכן כשאתם בוחרים עורך דין מסחרי כדאי להחזיק בראש שזה אדם שילווה אתכם תקופה ארוכה.

וי ניסיון: לא מספיק שעורך הדין שבחרתם ערך בעבר הסכם מייסדים, הוא צריך להיות בעל ניסיון עם חברות שדומות לחברה הספציפית שלכם (מבחינת מספר המייסדים, אופי החברה וכו'). כדאי גם תמיד לבקש להייעץ עם לקוחות נוספים עבורם הוא ביצע עבודה דומה.

 

האם אפשר לחתום על הסכם מייסדים בלי עורך דין

כמו בחוזים אחרים, תמיד אפשר להנפיק הסכם מייסדים גנרי מהאינטרנט ולחתום עליו, אבל ממש לא בטוח שזה יחסוך לכם בעלויות, ובמקרה של סכסוך זה אפילו יכול לעלות לכם לא מעט. כל חברה היא שונה, וברגע האמת הסכם כל כך כללי כנראה יתגלה כחסר משמעות. כדאי מאוד להשקיע בעורך דין שיערוך אותו באופן שתואם את המקרה האישי שלכם.

 


תהליך עריכת הסכם מייסדים

על הסכם מייסדים כדאי לחתום עוד לפני שפותחים את החברה ברשם החברות. הסיבה לכך היא כפולה:

אחד אם רושמים את החברה אחרי החתימה על ההסכם, ניתן להתייחס במעמד הרישום לכל מיני פרטים שיסוכמו מראש, כמו מספר המניות, מספר המניות המוקצות ועוד.

שתיים אחרי הקמת החברה יכולים להיווצר משקעים שיקשו על הגעה להסכמות. לכן מאוד מומלץ לרשום את הסכם המייסדים באופן נקי, לפני שנושאים פרקטיים שקשורים לניהול מעיבים על שיקול הדעת שלכם.

 

ניסוח הסכם המייסדים

אז אחרי שבחרתם עורך דין מסחרי ולפני שהקמתם את החברה, מגיעה הפגישה הראשונה עם עורך הדין. הפגישה יכולה להתקיים בזום או פנים מול פנים, אבל קחו בחשבון שהיא תהיה די ארוכה, וסביר להניח שתימשך כמה שעות טובות. הסיבה לזה היא שהפגישה הראשונית היא המקום בו עורך הדין לומד להכיר אתכם, את החברה ואת מערכת היחסים ביניכם, וככל שההבנה הזאת תהיה מעמיקה יותר הוא יוכל להתאים את הסכם המייסדים באופן מדויק לצרכים שלכם.

במהלך הפגישה הראשונה ישאל אתכם עורך הדין שאלות רבות, וכדאי להגיע לפגישה כמה שיותר מוכנים. כלומר, לשבת כל המייסדים ביחד לפני הפגישה ולנסות לנסח בקווים כלליים הסכמות על נושאים כמו תחומי האחריות של כל אחד, והיעדים של העסק. ועדיין, יכול להיות שעורך הדין עדיין יתקיל אתכם בשאלות שלא תהיו מוכנים אליהן, וישלח אתכם הביתה עם "שיעורי בית".

 

תיקונים וחתימה

אחרי שעורך הדין משיג את כל המידע שהוא צריך, תנוסח הטיוטה הראשונה, ויתחיל שלב התיקונים. מפה התהליך משתנה מאוד בין חברה לחברה. ככל שהמצב של החברה יותר מורכב, כך ייקח שלב התיקונים וההתאמות יותר זמן. יש אין ספור גורמים שיכולים להביא לכך ששלב הדיוק של הסכם המייסדים יתארך, מריבוי מייסדים ועד כוונה להנפיק את החברה בבורסה. אחרי שכל המייסדים מסכימים על הנוסח, יגיעו כולם למשרדו של עורך הדין לחתום על הסכם המייסדים.

 


מחיר הסכם מייסדים

המחיר של הסכם מייסדים נע בטווח רחב מאוד. הוא מתחיל ב4,000 ש"ח לא כולל מע"מ, וככל שההסכם מורכב יותר, ולוקח יותר שעות עבודה עד ההגעה לנוסח הסופי, המחיר יעלה בהתאם ויכול להגיע גם לעשרות אלפי שקלים.

אפשר וגם רצוי לבקש מעורך הדין לרשום עבורכם את החברה ברשם החברות אחרי החתימה על ההסכם, ואם באמת תרצו להשתמש בשירותיו גם עבור העבודה הזאת המחיר לשתי העבודות במשולב יתחיל ב7,000 ש"ח לא כולל מע"מ, וגם פה יכול לעלות כתלות במורכבות ההסכם.

גורמים שיכולים להעלות את המחיר של הסכם מייסדים הם:

נקודהריבוי מייסדים.

נקודההקצאת מניות לחברה ולא לאנשים פרטיים.

נקודהחברות בהן אחד המייסדים הוא לא אזרח ישראלי.

נקודהמורכבות שקשורה למסחר של החברה בבורסה.


עורכי דין מומלצים לעריכת הסכם מייסדים

ככל שהסכם המייסדים שלכם יהיה יותר מדויק, כך קטנים הסיכונים שלכם לגבי העתיד של החברה. מכאן, כדאי מאוד להשקיע בעורך דין מסחרי מנוסה שיבצע את העבודה על הצד הטוב ביותר. בדיוק בגלל זה הכנו לכם רשימה של עורכי דין מומלצים לעריכת הסכם מייסדים, כולל חוות דעת של לקוחות קודמים.


;

אין לעשות שימוש בתוכן ללא אישור בכתב (ניתן לקבל אישור בתנאים מסויימים). שימוש בתכנים ללא אישור מהווה הפרת חוק זכויות יוצרים ויהווה עילה לתביעה.

שים לב! הנך מחובר בשם הלקוח . התנתק