אם התקנתם עמדת טעינה לרכב החשמלי - מזל טוב! בדיקת עמדת טעינה לרכב חשמלי על ידי חשמלאי בודק היא שלב נוסף (ואחרון) שחשוב מאוד לא לדלג עליו רגע לפני שאתם מטעינים את הרכב. למה הבדיקה החשובה? מתי בדיוק עושים אותה, מה מחיר בדיקת עמדת טעינה לרכב חשמלי ומה קורה אם נמצאו ליקויים? ריכזנו לכם את כל מה שצריך לדעת.
בדיקת עמדת טעינה לרכב חשמלי נועדה לוודא שההתקנה בוצעה לפי התקנות של רשות החשמל ושהעמדה בטוחה לשימוש. הבדיקה הזו חשובה משתי סיבות עיקריות:
כדי לקבל אחריות מהחברה שהתקינה את העמדה - ברוב המקרים, האחריות על ההתקנה ניתנת רק לאחר שהעמדה עברה בדיקה על ידי חשמלאי בודק ונמצאה תקינה.
כדי שתוכלו לבטח את הרכב בביטוח שיקיף את כל התקלות האפשריות - חברות הביטוח דורשות אישור של חשמלאי בודק כדי להעניק כיסוי מלא במקרה של נזק או תקלה שיכולה להיות קשורה לעמדת הטעינה.
שימו לב: החשמלאי שהתקין את העמדה לא יכול לבדוק את העבודה שהוא עצמו ביצע, די מובן למה. ולכן בדיקת עמדת טעינה לרכב חשמלי חייבת להיות בדיקה אובייקטיבית של חשמלאי בודק מוסמך, בעל ציוד ייעודי.
בדיקת עמדת טעינה לרכב חשמלי עושים מיד לאחר ההתקנה של העמדה. זהו שלב נפרד מההתקנה עצמה. מעבר לכך, התקנות מחייבות לבצע בדיקה תקופתית על ידי חשמלאי בודק אחת ל-6 שנים לכל עמדת טעינה.
הבדיקה נמשכת בין חצי שעה לשעה, וכוללת שני חלקים:
בדיקה ויזואלית - האם ההתקנה נראית תקינה, שאין חוטים חשופים והנראות הכללית של העמדה טובה.
בדיקה טכנית מעמיקה - בדיקת עומסים, תקינות הלוח החשמלי, זרמי זליג, הארקה ומנגנוני ההגנה של העמדה.
לא כל חשמלאי בודק יכול לבצע בדיקת עמדת טעינה לרכב חשמלי. הבדיקה דורשת ציוד ייעודי, כולל מתאם מתאים ומכשור מיוחד לבדיקת זרם זליגה מתוך העמדה עצמה. לכן כדאי לוודא בפניה לחשמלאי בודק שזו אכן עבודה שהוא מבצע.
בבניינים משותפים, לרוב יש חדר מונים (או כמה) שבו מרוכזים כל מוני החשמל של הדיירים. מכל מונה יוצא כבל חשמל לדירה המתאימה. כאשר דייר מעוניין להתקין עמדת טעינה לרכב חשמלי, חברת החשמל מאפשרת, רק במקרה זה, להוסיף כבל נוסף שיצא מהמונה ישירות לעמדת הטעינה.
כדי לחבר כבל נוסף מהמונה לעמדת הטעינה, יש צורך בהתקנה של לוח פיצול. חשוב לדעת: לפני התקנת הלוח, יש לנתק את החשמל מהבית. פעולת הניתוק מתבצעת על-ידי חברת החשמל בלבד. לאחר ההתקנה של לוח הפיצול, לא ניתן לחבר את הבית מחדש לחשמל עד שחשמלאי בודק יאשר שההתקנה בוצעה כמו שצריך.
לכן, בזמן ההתקנה צריכים להיות נוכחים שלושה גורמים:
החשמלאי שמבצע את ההתקנה של עמדת הטעינה לרכב בפועל.
חשמלאי בודק שמאשר את התקנת לוח הפיצול ויכול לבצע בדיקת עמדת טעינה לרכב חשמלי.
נציג מחברת החשמל שמבצע את ניתוק החשמל בבית וחיבורו מחדש.
לרוב, בשלב ראשון תצטרכו להזמין את חברת החשמל והם יקבעו בעבורכם את התאריך בו הם יגיעו. בהתאם לתאריך ההגעה של חברת החשמל, תצטרכו לתאם מול החשמלאי המתקין ומול החשמלאי הבודק.
במקרה שנמצאו תקלות בזמן בדיקת עמדת טעינה לרכב חשמלי, יש כמה דברים שצריכים לקרות:
החשמלאי הבודק מוציא דו"ח ליקויים ומפרט בו את התקלות שדורשות תיקון.
חשמלאי מוסמך מגיע על מנת לתקן את הכשלים שצוינו בדו"ח הליקויים.
החשמלאי הבודק מגיע לבדיקה חוזרת, ובמידה ובדיקת העמדה עוברת בהצלחה בסיומה הוא מנפיק דו"ח תקינות חדש.
מחיר בדיקת עמדת טעינה לרכב חשמלי נע בין 500 ל־1,200 ש"ח, לא כולל מע"מ.
ההבדל במחיר תלוי בסוג ההסמכה של החשמלאי הבודק והציוד שבו הוא משתמש. בנוסף, העלות תלויה בסוג המבנה שבו מותקנת העמדה - בית פרטי או בית משותף ובמורכבות של החיבור לחשמל.
במקרה של עמדת טעינה שמחוברת ישירות ללוח החשמל של הבית, בדיקת עמדת טעינה לרכב חשמלי היא פשוטה יחסית - החשמלאי הבודק מגיע, בודק את העמדה, וזהו.
העלות במקרים כאלה נעה בין 500 ל־800 ש"ח לפני מע"מ.
אם מדובר בבדיקה של לוח הפיצול בלבד - העלות היא 700-800 ש"ח לפני מע"מ.
אם יש צורך לבדוק גם את לוח הפיצול וגם את העמדה - המחיר הוא כ־1,000 עד 1,200 ש"ח לפני מע"מ.
שימו - בנוסף לתשלום לחשמלאי שמתקין את העמדה, ולחשמלאי הבודק שמבצע את בדיקת עמדת הטעינה לרכב חשמלי ולוח הפיצול, יש תשלום נוסף על הגעת נציג חברת החשמל בעלות של כ-600 ש"ח.
לא צריך לבדוק בכל האינטרנט מי מוסמך לבצע בדיקת עמדת טעינה לרכב חשמלי. ממש כאן ריכזנו לכם רשימה של חשמלאים בודקים מומלצים, מומלצים על ידי לקוחות קודמים. אחרי הבדיקה אנחנו ניצור קשר לבדוק איתכם איך היה השירות שקיבלתם ונעדכן את הדירוג שלכם באתר.
אין לעשות שימוש בתוכן ללא אישור בכתב (ניתן לקבל אישור בתנאים מסויימים). שימוש בתכנים ללא אישור מהווה הפרת חוק זכויות יוצרים ויהווה עילה לתביעה.