מוקד מידרג: 1-700-707-233

מידרג קופות החולים - דירוג 2019

עד "מידרג קופות החולים" לא היה אף דירוג ששואל אלפי ישראלים מה הם חושבים על קופות החולים, ביטוח הבריאות שכולנו מחויבים לשלם. האם הקופות נותנות לנו את התמורה בחזרה? אנחנו כאן כדי לספק את הפלטפורמה ולתת לציבור את האפשרות לדרג ולשקף את המציאות כפי שהיא נתפסת בעיני המבוטחים.

3,543 חברי אתר מידרג דרגו בתחילת 2019 את קופות החולים שלהם: מכבי, כללית, מאוחדת ולאומית. התמונה עגומה – הציונים אינם גבוהים והמטופלים מתלוננים על המתנה ארוכה מדי לתורים, חוסר מענה בירוקרטי ותחושת תסכול בהתנהלות מול מי שאחראי על הבריאות שלנו. לכל המידע בנושא מידרג קופות החולים לחצו כאן

*ממוצע טווח טעות הדגימה של המידרג הוא 0.04

 

איך דירגנו?

ביקשנו מחברי אתר מידרג לדרג את קופות החולים בשלל פרמטרים משמעותיים: איכות הטיפול הרפואי, המענה מחוץ לשעות הפעילות, זמינות התורים בקופה, איכות המענה הטלפוני והבירוקרטיה, המחירים ושירותי האונליין. בנוסף, פרק נפרד הוקדש לדירוג טיפולי השיניים לילדים.

חשוב לציין - לאתר מידרג לא הייתה נגיעה בדירוג, וחוות הדעת כולן התקבלו אך ורק מחברי מידרג. אנחנו סיפקנו את הפלטפורמה, את נסיוננו בעולם הדירוג, כדי לאפשר לתושבים להתבטא. המטרה היא ליצור שקיפות קבועה ודירוג של קופות החולים בישראל כדי להוציא לאור את האמת של המדרגים – מה דעתם על תפקוד קופת החולים שלהם.

 

דירוג קופות החולים שלנו פורסם גם בדה-מרקר. תוכלו לקרוא את הכתבה כאן 

 


דירוג קופות החולים - אם עירייה יכולה גם קופת חולים יכולה

זוכרים את מידרג העיריות? לפני שנה אלפי חברי מידרג דירגו את העיריות שלהם ברחבי הארץ. הציון הממוצע של העיריות עומד על 3.1 בעוד ציונן הממוצע של קופות החולים עומד על 3.71. הציון של קופות החולים בהחלט טוב יותר, ויחד עם זאת חלק מהעיריות הגיעו לציון של מעל 4 מתוך 5. לדעתנו, אם עירייה יכולה, גם קופת חולים יכולה.

 

תרשים: ציון ממוצע במידרג העיריות מול מידרג קופות החולים

 הציון המומצע במידרג קופות החולים מול מידרג העיריות

דירוג כללי של קופות החולים

מבין ארבע קופות החולים, קופת חולים מכבי מגיעה למקום הראשון בדירוג הכללי עם דירוג 3.87 וצמודה אליה, קופת חולים לאומית עם 3.85. נראה כי התחושות הכלליות של המשתתפים בדירוג כלפי קופות החולים דומות יחסית, ואף אחת מהן לא מצליחה להתקרב לציון 4, אך גם לא יורדת מציון 3.5, שזה די בינוני.

 

תרשים: ציון כללי לקופות החולים - מידרג קופות החולים

 ציון כללי במידרג קופות החולים

 

 

 


זמינות התורים

כשאנחנו זקוקים לשירותי קופות החולים, אנחנו מחפשים מקום בו יהיה תורים זמינים, המרפאה תהיה במיקום קרוב ונוח, המענה הטלפוני יהיה הולם וכמות הבירוקרטיה פחותה במידת האפשר.

איך אמר אחד המדרגים "התור לרופא מומחה הוא כמה חודשים קדימה, כך עד שהתור מגיע או שאתה מת, אם לא הלכת למיון, או שאתה מבריא". מציאות עגומה בהחלט. זמינות התורים היא אחת הקטגוריות שתסכלו את המדרגים יותר מכולן, והיא עלתה שוב ושוב בתשובות הפתוחות.

בציונים ניכר פער משמעותי בין קופת חולים כללית לשאר הקופות. הכללית מדורגת בזמינות התורים בציון 2.91 בלבד, ציון נמוך ביותר. שאר הקופות מקבלות ציונים קצת טובים יותר, אבל עדיין נמוכים.

 

תרשים: דירוג זמינות התורים - מידרג קופות החולים

 זמינות התורים בקופות - מידרג קופות החולים

פריסת המרפאות

הקופה יכולה להיות מעולה בהרבה פרמטרים, אבל אם המרפאה הקרובה ביותר לבית שלכם היא במרחק של ארבעים דקות נסיעה – לא עשינו כלום.

מכבי וכללית, הקופות הגדולות ביותר מקבלות את הציונים הגבוהים ביותר בפרמטר הזה, באופן לא מפתיע. קופות שאחראיות על 70% מהאוכלוסייה הן בעלות יכולת לפרוס מספר רב של מרפאות ומתפרסות על שטחים גדולים יותר.

 

תרשים: דירוג פריסת המרפאות - מידרג קופות החולים

 דירוג פריסת המרפאות - מידרג קופות החולים

מענה טלפוני ובירוקרטיה

אחחח מי לא אוהב ריח בירוקרטיה על הבוקר. אין מה לעשות, חלק ענק מהטיפול הרפואי דרך הקופות בארץ מלווה בבירוקרטיה לא קטנה בכלל. טופסי 17, מוקד טלפוני, פקסים (שכולנו קיוונו שהם כבר טכנולוגיה מתה), "האישור הזה לא מתאים תחזרו שוב מחר" ואם יש עוד מה להוסיף תסמכו על הקופה שהיא תוסיף עוד שלב.

בפרמטר זה מכבי קיבלה את הציון הגבוה ביותר מחבריה ולאחריה קופת חולים לאומית. אחרונה משתרכת קופת חולים מאוחדת בציון של 3.14 בלבד. אחת המדרגות אמרה כי "כל מה שהייתי צריכה לא אושר למרות שהייתה לי הפניה מרופא, גם לא בדיקות דם שהאנדוקרינולוג ביקש. גם כאשר מוקד הקופה אמרו שיש השתתפות ויהיה החזר עד 80% בסוף לא אושר ההחזר". מדרג מקופת חולים לאומית אמר שהדבר שהכי מפריע לו בקופה הוא "פקס! כל דבר שצריך לשלוח לי מהפקידות או אני אליהן מצריך פקס. אי אפשר לשלוח או לקבל מייל עם מסמכים". כואבים את כאבכם מדרגים אנונימיים.
 

תרשים: דירוג מענה טלפוני ובירוקרטיה - מידרג קופות החולים

 דירוג מענה טלפוני ובירוקרטיה - מידרג קופות החולים

איכות הטיפול הרפואי

נתון מעודד למדי הוא הציון שנתנו המצביעים לאיכות הטיפול הרפואי בשתיים מהקופות, לאומית ומכבי, שקיבלו בפרמטר זה ציון מעל 4 מתוך 5. נראה שאחרי ההמתנה הארוכה לקבלת תור המטופלים מרוצים מהרופאים במפגש עצמו.

לאחריהן עם ציונים נמוכים יותר נמצאות קופת חולים מאוחדת עם ציון 3.9 וקופת חולים כללית עם הציון הנמוך ביותר – 3.75. אחת מלקוחות הכללית אמרה "אני מרגישה את חוסר הפניות של הרופאים ובשל כך הולכת לרופאים פרטיים, חבל שלא ניתן לבחור ולהתנתק כיוון שאנו משלמים פעמיים".

 

תרשים: דירוג הטיפול הרפואי - מידרג קופות החולים

 איכות הטיפול הרפואי - מידרג קופות החולים

מחירי הטיפולים הרפואיים

אחרי שהמדרגים היו מרוצים יחסית מאיכות הטיפול הרפואי, כשמגיעים למחירים הציונים יורדים. במקום הראשון קופת חולים לאומית עם 3.78 בלבד, ובמקום האחרון קופת חולים מאוחדת עם 3.42. "כשמשלמים כל-כך הרבה ובסוף יש הנחה קטנה רק על רפואת שיניים, זה מתסכל" אמר אחד המדרגים. אחר אמר "מכבי שלי מקבלים הטבות בפער גבוה מדי ממכבי זהב, בצורה מגוחכת. לדוגמא מרפאת טיולים – חיסון קדחת מוח יפנית עולה למבוטח מכבי זהב 1000 ש"ח, ולמכבי שלי – 20 ש"ח. אם רוצים לעבור למכבי שלי יש תקופת המתנה של חצי שנה ככה שחייבים לחכות או לשלם. זה כל-כך מגוחך".

 

תרשים: דירוג מחירי הטיפולים - מידרג קופות החולים

 מחירים הטיפולים - מידרג קופות החולים

שירותים אונליין

מצאנו את נקודות החוזק של קופות החולים בארץ: שירותי אונליין! פרמטר זה קיבל את הציונים הגבוהים ביותר במידרג, כשמכבי מקבלת את הציון הגבוה ביותר במידרג כולו – 4.15. גם הציון של מאוחדת הנמצאת במקום האחרון בנושא אינו נמוך – 3.84.

אלו בדיוק המקומות בהן נבחנות הקופות האם הן משתמשות במשאבים שהן מקבלות מן המדינה באופן היעיל והמועיל ביותר בשביל חבריה. כפי שניתן לראות, קופות שעושות את המיטב מקבלות את הפרגון הראוי מהמטופלים, כי מי לא רוצה לקבל אישורי מחלה ומרשמים אונליין?

אנחנו מציעים לקופות להמשיך ולהשתפר בנושא, שיקל מאוד על כל המערכת הבירוקרטית, הן מצד המטופלים והן מצד הצוות האדמיניסטרטיבי.

 

תרשים: דירוג שירותי אונליין - מידרג קופות החולים

 שירותי קופות החולים - מידרג קופות החולים

מענה מחוץ לשעות הפעילות

"אתה צריך להיות חולה בשעות שהם פתוחים. אני משלם הרבה כסף על בריאות ולא מקבל מענה 24\7 כי יש שבת ואחרי חמש בערב לך תחפש". צרכים רפואיים לצערנו הם דבר שלא עובד לפי ימי עסקים, וכנראה כמעט כל אחד ימצא את עצמו פעם בחיים במצוקה רפואית שלא בזמן שעות העבודה. שירותים כמו מוקדי אחיות 24/7 ומענה רופאים אונליין הם קריטיים ברגעים כאלה, כי כמו שאמר האנונימי למעלה אמר – אי אפשר להיות חולים רק כשהמרפאה פתוחה.

בפרמטר זה קיבלה מכבי את הציון הגבוה ביותר – 3.62 ומאוחדת קיבלה את הציון הנמוך מאוד – 2.82. מאוחדת צריכה להתעורר ולהדביק את חברותיה בשירות קריטי כזה, המטופלים בהחלט מרגישים בחוסר.

 

תרשים: דירוג מענה מחוץ לשעות הפעילות - דירוג קופות החולים

 מענה מחוץ לשעות הפעילות - מידרג קופות החולים

תוצאות דירוג קופות החולים - תורים לרופאים מומחים

"לקבוע תור לרופא מומחה מבלי להמתין חודשים ארוכים זו משימה בלתי אפשרית."

"הכי מפריע זה תורים של חודשים מראש לרופאים מקצועיים."

" זמן המתנה ארוך מאוד (חודשים!) לרופאים מומחים, ואחרי המתנה של חודשים הרופאים המומחים מקדישים לתור 5 דקות."

"תור לרופאי עור, אורולוגיה וכדומה זמינים רק לאחר חודשיים ומעלה לרופא אצלו אני מטופל. למרפאת כאב שלושה חודשים ובינתיים סובלים קשה."

 אלו רק חלק מהציטוטים של המדרגים שפשוט לא יכולים לסבול את זמן ההמתנה הממושך לרופאים מומחים, שמסתמן כנקודת החולשה הגדולה ביותר של קופות החולים, וזוהי נקודת חולשה שהמטופלים משלמים עליה ביוקר.

שאלנו את המדרגים לאילו תחומים הם התקשו לקבוע תור וניתן לצייר תמונה ברורה: בכל הקופות יותר מ20% מהמדרגים התקשו לקבוע תור לרופאי עור ולאורתופדים.

 

טבלה: עד כמה התקשית לקבוע תור לרופא מומחה - מידרג קופות החולים

 זמינות מומחים - מידרג קופות החולים

בקופת חולים לאומית מתבלט לרעה תחום רופאי העיניים ובמכבי תחום הגסטרו. אם יש לכם בעיות בתחומים ספציפיים אלה – כדאי להיות בקופה אחרת.


רפואת שיניים לילדים

רפואת שיניים לילדים הוא עוד תחום שהורים זקוקים בו לזמינות גבוהה של רופאים ולאיכות טיפול מעולה. כשהילד סובל מכאב שיניים, אין הרבה זמן להתעכב. כמו כן המדינה מממנת באופן מסיבי טיפולים לילדים עד גיל 18, כך שכולנו נשמח לקבל את הטיפולים דרך הקופה, אם יש תורים ורופאים טובים כמובן.

בציון הכללי מאוחדת במקום הראשון עם ציון של 3.56, ציון דומה מאוד לציונה הכללי. מכבי מקבלת ציון נמוך משמעותית מציונה הכללי עם 3.45, והכללית מקבלת את הציון 3.32 בלבד.

*קופת חולים לאומית לא נכללה בחלק זה של דירוג קופות החולים זה בגלל מספר מדרגים נמוך.
ציון כללי לרפואת שיניים לילדים בקופות החולים

 

 

תרשים: דירוג רפואת השיניים לילדים בקופה

 ציון כללי רפואת שיניים לילדים - מידרג קופות החולים

איכות הטיפול

איכות טיפולי השיניים לילדים מקבלת ציונים נמוכים מהאיכות הטיפולים באופן כללי בכל קופה. מכבי במקום הראשון עם 3.86 וכללית במקום האחרון עם 3.67.

 

תרשים: דירוג איכות טיפולי השיניים לילדים בקופה - מידרג קופות החולים

 איכות טיפולי השיניים לילדים

 

זמינות התורים

זמינות התורים, כרגיל, מקבלת ציונים נמוכים במיוחד. אף אחת מקופות לא מקבלת מעל 2.9, אפשר להגיד שזמינות התורים ברפואת שיניים לילדים מאוד לא טובה. מאוחדת במקום הראשון, אך הלא מאוד מכובד במקרה הזה, עם 2.91 בלבד, והכללית עם 2.79 בלבד.

 

 

תרשים: דירוג זמינות התורים בטיפולי השיניים לילדים בקופה - מידרג קופות החולים

 זמינות התורים ברפואת שיניים לילדים - מידרג קופות החולים

מחירי הטיפולים

מחירי הטיפולים מקבלים ציונים מעודדים יותר. מאוחדת ממשיכה להיות במקום הראשון בטיפולי השיניים לילדים עם 3.91 בקטגוריה זו. בתחתית, שוב הכללית עם 3.59.

 

 

תרשים: דירוג מחירי טיפולי שיניים לילדים בקופה - מידרג קופות החולים

 מחירי טיפולי שיניים לילדים - מידרג קופות החולים

מעבר בין קופות חולים

רק כ5.09% מהמדרגים אמרו כי הם עברו קופת חולים בשלוש השנים האחרונות. מעבר בין קופות חולים הוא לא נפוץ, ואולי חבל שכך. אם היינו מראים את חוסר שביעות הרצון שלנו גם במעבר בין קופות, אולי היו הקופות כנראה מתאמצות יותר לרצות אותנו. אבל היי, בדיוק כדי שתדעו מה מצבה של כל קופה ולאן כדאי לעבור אנחנו עושים מידרגים כאלה מחייך

למה עבר מי שכן עבר? כ55.9% מאלה שעברו קופה בשלוש השנים האחרונות עשו זאת בגלל שהם לא היו מרוצים מזמינות התורים. בהתחשב בתוצאות שכבר סקרנו, הפתעה זו בהחלט לא. זמינות התורים עולה שוב ושוב כבעיה החמורה ביותר של קופות החולים בארץ.

תרשים: למה עזבת את קופת החולים - מידרג קופות החולים

 


ממה מרוצים בקופות החולים

אל תראו אותנו ככה רק רואים שחורות, בסוף השאלון הנוגע להשוואה בין קופות החולים, בשביל הטעם הטוב, שאלנו את המדרגים מה הדבר שהם הכי מרוצים ממנו בקופות החולים. רבים כתבו את שמות רופאי המשפחה שלהם, ואנחנו הוקסמנו לחלוטין. חוץ מזה גם כתבו:

 

ממה מרוצים בכללית

"הבית מרקחת מדהים! גן עדן להיפוכונדרים..."

"פריסת מרפאות מעולה"

"רופאי המשפחה טובים והזמינות והקשר עם רופא המשפחה טובים ויעילים."

"ברפואת נשים ישנן רופאות מצוינות ובזמינות גבוהה."

"אני באמת מרגישה שאני בידיים טובות. השירות  לרוב יוצא מן הכלל ושאני והטיפול מקצועית"

"סניף משפחתי, תקשורת טובה עם הרופאה, אפשר לפתור בעיות בירוקרטיות בטלפון, מרוצה מהצוות ומהמענה בשעת הצורך"

"קל למצוא בית מרקחת של הקופה בכל שכונה בעיר, מרפאות נקיות והנחות בטיפולי השיניים."

 

ממה מרוצים בלאומית

"נציגות שירות הלקוחות עושות עבודה מדהימה, רופאי המשפחה שיצא לי לפגוש מקסימים ונותנים שירות אדיב ואיכפתי"

"הסל נדיב והמחירים של התרופות טובים"

"כל העובדים בקופ"ח הם אנשים עם לב, רצון להיטיב, סבלניים ואיכותיים"

"שלא נזדקק להם, אבל כשצריך אותם הם שם בשבילי. תודה לקופה הנהדרת"

"הרופאים מצויינים וברובם אמפתיים. יש לנו רופא ילדים מדהים, שזמין תמיד. חייבת לציין לטובה גם את הפקידות בסניף כפר סבא שעושות מעל ומעבר, מערערות ומעבירות בקשות חוזרות עד לקבל סיום טיפול לשביעות רצוננו."

"שירות אישי ויחס אישי, נקי ונסודר, חדר אחריות, מנהלת הסניף, סמינרים להרזיה במחיר זול ושעות פעילות נוחות גם בימי שישי."

"זה שאפשר בלי כל בעיה להחליף רופא ולהגיע לרופא שאת הכי מרוצה ממנו. אבל הכי חשוב שכל טיפול וגם טיפולים יקרים תמיד מקבלים כשצריך."

 

ממה מרוצים במאוחדת

"בית מרקחת מעולה: שעות פתיחה מורחבות, שירות ואדיבות עם הסברים, מחירים זולים. קביעת תורים אונליין בקלות"

"היחס האישי, העזרה שאני מקבל מהסניף שלי, האיכפתיות, הרופאים המדהימים וכו..."

"מקבלת טפסי 17 בקלות. הזמנת תורים דרך און ליין נוחה ופשוטה"

"יש רופאים טובים ובסה״כ מקבלים טיפולים טובים. בירושלים הקופה גם פתחה סניפים חדשים שיותר זמינים  עבורנו."

"דואגים לעדכונים לתורים, טיפולים בכל מדיה. לא מתקמצנים על בדיקות במכונים. תזכורת לחיסונים טיפולים ברפואה הכי מתקדמת האפשרית. טיפול אישי ודאגני."

"שירות מדהים, רופאים ברמה גבוהה, המקום נקי מענה מקצועי אישי ומהיר. אונליין מדהים. ציוד משוכלל והכל זמין"

"בסניף הספציפי שלנו יש צוות נהדר שיוצא מגדרו לתת את השירות הטוב ביותר. מרפאת השיניים למבוגרים נותנת שירות נפלא, הן במשרד והן טיפול רפואי."

 

ממה מרוצים במכבי

"שרות, זמינות, אוטומציה ושרותים ממוחשבים, מיקום מרפאות, נקיון ואסטטיקה, מגוון רופאים מומחים."

"רופא המשפחה שלי הוא הרופא הכי מדהים, אכפתי ומקצועי שהכרתי בימי חיי."

"תקשורת ישירה עם רופא המשפחה דרך האינטרנט."

"שירותים מקוונים, רופא הילדים שלי הוא אחד מהטובים בתחום עם קשר ויחס אישי למטופלים."

"אצל חלק מהרופאים שעת התור מדויקת, תוצאות הבדיקות מהירות בדרך כלל, חלק מהרופאים מאוד אדיבים."

"אין בירוקרטיה, המזכירות תמיד נכונות לסייע, קשר ישיר עם הרופאים המטפלים באמצעות האינטרנט."

"מעבדה יעילה גם מבחינת הזמינות וגם מבחינת קבלת תוצאות."

"שירותי אונליין מעולים, יחס ואיכות שרות בסניפים תמיד נהדרים, עוזרים ועזרו לי בעבר ומשוכנעת שאישאר במכבי ;)"


למה אנחנו משקיעים בדירוג קופות החולים?

אתר מידרג קיים כבר 16 שנים והשפיע לטובה על ענף בעלי המקצוע. כל בעל מקצוע יודע שאחרי כל עבודה הוא מדורג וחוות הדעת עולה לאתר, ואנחנו רואים כל יום את השיפור באמינות, במקצועיות ובשירות.

בשנים האחרונות אמרנו לעצמנו – מה יקרה אם נדרג גופים נוספים? בשנת 2016 התחלנו את "מידרג העיריות", התגובות, התמיכה והרלוונטיות הגבירו בנו את ההכרה שהדירוג מוביל לשקיפות, שמובילה לשיפור של נותני השירותים. מי שנהנה מזה בסוף זה אנחנו, כולנו, התושבים בישראל.

לדעתנו – כל גוף צריך להיות מדורג. מכיוון שאף אחד אחר לא מדרג את קופות החולים, אנחנו נעשה את זה!

איפה אפשר לראות פרויקטים נוספים שעשינו?  את מידרג העיריות שפורסם בשנים קודמות, את מידרג הסופרים אונליין, סקר הנדל"ן ועוד ניתן לראות כאן.

איך אפשר לקבל את הנתונים המלאים? אנו מספקים את הנתונים המלאים לכלי תקשורת, לקופות החולים ולחוקרים. אם אתם מעוניינים בנתונים, שלחו פנייה להדס, מנהלת השיווק והתוכן הדיגיטלי.


;

אין לעשות שימוש בתוכן ללא אישור בכתב (ניתן לקבל אישור בתנאים מסויימים). שימוש בתכנים ללא אישור מהווה הפרת חוק זכויות יוצרים ויהווה עילה לתביעה.

שים לב! הנך מחובר בשם הלקוח . התנתק