עוד
מוקד מידרג: 1-700-707-233

ביקורת פנים

ביקורת פנים משתמעת לשני פנים: לשפר את נקודות התורפה של החברה ולשמר את הנקודות החזקות שלה. ביקורת פנים נערכת על ידי מבקר, שמחיר ממוצע לשעת עבודה שלו עולה 250 ₪, ותוכלו לערוך אותה מתי שתרצו (אלא אם כן החברה שלכם מחויבת בביקורת אחת לשנה). איזה חברות מחויבות בביקורת פנים ומה זה בכלל אומר? מיד במאמר הבא.


ביקורת פנים

כל אחד צריך לעשות חשבון נפש לפחות פעם בשנה, להסתכל פנימה ולהבין איך הוא יכול להשתפר - גם חברות ותאגידים, שחלקן אפילו מחויבות בביקורת פנים על פי חוק (ועל כך בהמשך).

ביקורת פנים או "ביקורת פנימית" נועדה להעריך סיכונים פוטנציאליים שהחברה עלולה להתמודד איתם ולהציע פתרונות שימנעו את הסיכונים האלה מלכתחילה. ב"סיכונים" הכוונה לפוטנציאל להפסיד.

לא כל אחד יכול לערוך ביקורת פנים: מבקר פנים חייב להיות מוסמך כרואה חשבון או כעורך דין, כשלרוב מבקרי הפנים יש גם ידע קודם בכלכלה, סטטיסטיקה, מערכות מידע ועוד.
מבקר פנים יכול להיות עובד שכיר בגוף אותו הוא מבקר או נותן שירות חיצוני שנבחר על ידי הדירקטוריון. שימו לב שאין הבדל בין מבקר שהוא עובד שכיר בחברה לבין נותן שירות חיצוני, אבל יכול להיות שמבקר חיצוני פחות יושפע משיקולים אישיים.

 

מטרות של ביקורת פנימית

וי יצירת תרבות ארגונית מתאימה לחברה: ניסוח יעדי החברה ומה זה מצריך מכל אגף. לדוגמא, אם היעד הוא מכירות, זה מצריך אנשי שיווק, אנשי מכירות, מחלקת שכר שתשלם להם משכורות ועוד.

וי קביעת מדיניות: מה אפשר ומה אי אפשר לעשות כדי להשיג את יעדי החברה. נמשיך בדוגמא של יעד המכירות - לדוגמה, להחליט על אסטרטגיית השיווק של החברה.

וי חלוקת אחריות וסמכויות: בניית היררכיה בחברה והגדרת תפקידים ברורה ומסודרת. לדאוג שכל עובד יודע מה הוא צריך לעשות וכך יהיה קל יותר לגייס עובדים נוספים במידת הצורך, והעבודה עצמה תהיה יעילה יותר.
 

ביקורת פנים
 

מי צריך ביקורת פנים?

אמנם כל חברה רוצה להשתפר ולוודא שהכסף שהושקע בה מנוצל כמו שצריך, אבל בשנת 1992 נקבע חוק שמפרט איזה גופים מחוייבים בביקורת פנים לפחות אחת לשנה על פי חוק:

חשבונית ירוקה גופים פיננסים: כמו בנקים וחברות ביטוח

חשבונית ירוקה  גופים ציבוריים: כמו עיריות וחברות ממשלתיות

כמו שהבנתם, חברות פרטיות לא חייבות לערוך ביקורת פנים אבל זה מאוד מומלץ: מי לא רוצה להשתפר? גם אם תזמינו ביקורת פנים בתדירות נמוכה, כמו פעם בשנתיים או אפילו יותר (זאת אומרת פחות), תגלו שהחברה שלכם שינתה את פניה.

 

מתי עושים ביקורת פנים?

מאחר ומדובר בביקורת פנימית ולא חיצונית, כל גוף בוחר את המועד שלו: זו יכולה להיות ביקורת פנים שנתית או ביקורת פנים רבעונית, או ביקורת שנעשית בכל ירח מלא. לבחירתכם.
 

רואה חשבון במהלך ביקורת פנים


כמה זמן לוקחת ביקורת פנים?

מבקר עובד במתכונת שעתית, זאת אומרת שהביקורת נארכת לפי כמות השעות שישלמו לו. זה גם אומר שלגופים שמחויבים בביקורת פנים שנתית יש מחלקה של מבקרי פנים, והם מקבלים משכורת חודשית כי כל תפקידם הוא לבקר.

הנהלת חשבונות אורך ממוצע לביקורת פנים מקיפה של כל האגפים בחברה הוא 3-4 שנים, תלוי בגודל החברה ובכמות המבקרים - מבקר אחד יכול לבדוק דבר אחד, כמה מבקרים יכולים לבדוק כמה דברים במקביל. בפועל עושים ביקורות נקודתיות בכל אגף, בצורה מחזורית. זכרו שגם רומא לא נבנתה ביום אחד.

הנהלת חשבונות בדרך כלל מבקר הפנים בונה תוכנית עבודה שנתית לביקורת, מגיש אותה לדירקטוריון ועל סמך התוכנית המבקר מקבל תקציב לכל תחום, זאת אומרת כמה שעות הוא יכול להקדיש לכל נושא. לדוגמא, בחברה גדולה בדרך כלל מקדישים לאגף כוח אדם 250 שעות בשנה.

כדי לסבר את האוזן, חלוקת גודל חברות בישראל היא כזו:

  • בחברה מזערית יש עד 4 עובדים

  • בחברה קטנה יש עד 19 עובדים

  • בחברה בינונית יש עד 99 עובדים

  • בחברה גדולה יש עד 249 עובדים


שלבי ביקורת פנים

גם אנחנו מקווים שזה שסידרנו את ארון הבגדים אומר שכל הבעיות שלנו נפתרו, אבל כדי לפתור אותן באמת ולראות שינוי משמעותי, צריך לבנות תוכנית פעולה ריאליסטית ולדבוק בה. בואו נבין איך עובדת ביקורת פנים שלב אחרי שלב:

אחד קביעת תוכנית: הדבר הכי חשוב בביקורת פנים הוא קודם כל להבין מה מבקרים - מהי מטרת החברה ומהי מטרת האגף הספציפי אותו מבקרים (אם מדובר בביקורת פנים נקודתית, של אגף ספציפי) כדי לוודא שיש "חתירה למטרה" - זאת אומרת שהמשרות השונות משרתות את מטרות החברה.

שתיים עריכת סקר סיכונים: בשלב זה מבקר הפנים מבצע סקר סיכונים יחד עם מנהלי האגף המבוקר. זה אומר שמציגים את כל נקודות התורפה באגף ומדרגים לפי ציון מה דחוף יותר לטיפול ומה דחוף פחות, כדי לדעת איפה להתחיל. עוד דוגמא מעולם המכירות: אם, למשל, יש בחברה יותר אנשי מכירות ממכירות, האם כדאי לפטר עובדים או דווקא לשנות את אסטרטגיית המכירה? אם האסטרטגיה תצליח, תצטרכו אנשים שימכרו ללקוחות החדשים שלכם ואנשי המכירות הנוכחיים כבר מכירים את המוצר.

שלוש עריכת ראיונות: המבקר עורך ראיונות עם עובדים שונים באגף כדי לשמוע על אופי העבודה שלהם ולהכיר את התפקידים השונים ומשמעותם, זאת אומרת האם הם הכרחיים, האם אפשר להאציל אליהם עוד אחריות או דווקא להוריד מהם קצת.

ארבע עבודת שטח: זה השלב בו המבקר עובר על דוחות וספרים הקשורים לעבודה השוטפת של האגף, וגם על דוחות של ביקורות פנים קודמות כדי לבדוק האם יש נקודות שחוזרות על עצמן - משמע הן לא השתפרו מספיק, אם בכלל.

חמש כתיבת דוח ראשוני וקבלת תגובה: לאחר המעבר על כל הדוחות, המבקר מפרט בדוח למה הסיכונים נגרמים ומה עלול לקרות אם לא יתייחסו אליהם. דוח מבקר המדינה למשל, הוא דוח שעורך מבקר המדינה לאחר ביקורת במשרדי הממשלה, ובזכות הדוח כולנו יודעים במה צריך לטפל ולמה.
בגלל שאנחנו מדברים על ביקורת פנים, המבקר מוסר את הממצאים שלו למבוקרים (האגף המבוקר) ונותן להם הזדמנות להגיב - האם ידעו על הסיכונים וממה לדעתם הם נוצרו.

שש כתיבת דוח סופי: המבקר מצרף את התגובה אל הדוח ושולח אותו למנכ"ל החברה, ליו"ר הדירקטוריון, ליו"ר ביקורת אם ישנו, ולמבוקר - ההתייחסות לממצאים היא באחריות כל הנמענים. מכאן המבקר יכול להמשיך לאגף הבא, תלוי בתקציב שנקבע בתחילת העבודה.
 

מבקר פנים במהלך ביקורת פנימית

מחיר ביקורת פנים

מחיר לביקורת פנים נע בין 200-300 ₪ לשעה, כולל מע"מ.


עצמאי? מידרג יכולה להיות הדרך שלך להתקדם, כמו לאלפי עצמאים נוספים כמוך. השאר פרטים ונחזור אליך בהקדם:


רואי חשבון מומלצים לביקורת פנים

עכשיו, כשאתם מלאי מוטיבציה להשתפר, הגיע הזמן להזמין ביקורת פנים אובייקטיבית ומקצועית שתשים מראה גם לחברה שלכם. בדיוק בשביל זה ריכזנו עבורכם רשימה של מבקרים מומלצים המתמחים בביקורות פנים ומדורגים על פי חוות דעת של לקוחות קודמים. מה, לא תזמינו אותם לבקר?


;

שאלות נפוצות לדף זה

מי צריך ביקורת פנים?

גופים שמחוייבים לעבור ביקורת פנים אחת לשנה על פי חוק הם גופים פיננסיים כמו בנקים וחברות ביטוח, וגופים ציבוריים כמו עיריות וחברות ממשלתיות.

מתי עושים ביקורת פנים?

בגלל שמדובר בביקורת פנימית ולא חיצונית, כל גוף בוחר את המועד שלו ומזמין את המבקר בהתאם.

כמה זמן לוקחת ביקורת פנים?

מבקר עובד לפי שעה ולא לפי ביקורת, ולכן אורך הביקורת תלוי בתקציב שלכם. ביקורת מקיפה ומעמיקה בחברה גדולה (עד 249 עובדים) יכולה לקחת 3-4 שנים. זה אומר שיש ביקורות נקודתיות באגפים שונים שנעשות בצורה מחזורית (כעבור 3-4 שנים מסיימים לעבור על כל האגפים וחוזרים לאגף הראשון).

כמה עולה ביקורת פנים?

מחיר ממוצע לביקורת פנים הוא 250 ש"ח לשעה, כולל מע"מ.

אנשים שהתעניינו בביקורת פנים התעניינו גם בזה...

רואי חשבון מומלצים
תכנון מס
מה זה תיאום מס?
רואי חשבון
הנהלת חשבונות
מה זה הנהלת חשבונות?
טופס 101
מה זה טופס 101
עוסק פטור
מה ההבדל בין עוסק זעיר לעוסק פטור?
עוסק פטור
פתיחת עוסק פטור
פתיחת עוסק מורשה
פתיחת עוסק מורשה
הצהרת הון
הצהרת הון
הוצאה מוכרת
הוצאה מוכרת
מה ההבדל בין עוסק פטור לעוסק מורשה?
עוסק מורשה
מה זה עוסק מורשה?
עריכת תיאום מס
מה זה מע"מ?
טופס 161 להגשה
מה זה טופס 161?
חישוב נקודות זיכוי
מה זה נקודות זיכוי?
חשבונית דיגיטלית
מה זה חשבונית מס?
הוצאה מוכרת
מה זה הוצאה מוכרת?
הנהלת חשבונות
מה זה רואה חשבון?
הסבר להגשת דוח שנתי למס הכנסה
מה זה דוח שנתי?
איתור חפ של חברה ברשם החברות
מה זה ח"פ?
טופס 106 לדוגמא
מה זה טופס 106?
מחירים של הצהרת הון
הצהרת הון - מחיר
פתיחת עוסק פטור
פתיחת עוסק פטור - מחיר
קבלות הקשורות להגשת דוח שנתי
הגשת דו"ח שנתי
אריזת ציוד בתהליך סגירת עוסק פטור
סגירת עוסק פטור
מילוי הצהרת הון ראשונה
הצהרת הון ראשונה
עוסק זעיר
עוסק זעיר - מה זה?
ירידת ערך
מה זה פחת?
חברה מודדת רווח גולמי
מה זה רווח גולמי?
הגשת בקשה למענק עבודה
מה זה מענק עבודה?
מענק עבודה לבעלי הכנסה נמוכה
למי מגיע מענק עבודה?
מטבעות קריפטו
מה זה קריפטו?
חוק החברות פתוח על מסך מחשב
מה ההבדל בין תאגיד לחברה?
פתיחת חברה בע"מ ברשם החברות
חברה בע"מ - מאיזה סכום?
תיק ניכויים
מה זה תיק ניכויים?
סימולטור זכאות למענק עבודה
הגשת בקשה למענק עבודה
טופס 101 לגמלאים
טופס 101 לגמלאים
טופס 161 להגשה
הגשת טופס 161
עובד נח אחרי שקיבל דמי הבראה
מה זה דמי הבראה?
אתר רשות התאגידים
מה זה תאגיד?
חישוב ברוטו ונטו
מה ההבדל בין ברוטו לנטו?
בדיקת קבלה
מה ההבדל בין חשבונית לקבלה?
אישור ניהול ספרים
מה זה אישור ניהול ספרים?
רואת חשבון מחשבת מס
מה זה מס תשומות?
רואת חשבון עובדת מול מאזן בוחן
מה זה מאזן בוחן?
הנהלת חשבונות כפולה
הנהלת חשבונות כפולה
הנהלת חשבונות
הנהלת חשבונות חד צידית
ראיית חשבון למטבעות קריפטו
רואה חשבון קריפטו
חשבון עסקה נועד להחליף חשבונית במקרים מסוימים
מה זה חשבון עסקה?
עוסק פטור ברשות המיסים
כמה מס הכנסה משלם עוסק פטור?
כמה עוסק פטור יכול להרוויח בשנה?
כמה עוסק פטור יכול להרוויח בשנה?
הגשת הצהרת הון
מה זה הצהרת הון?
הגשת דוח שנתי למס הכנסה
מי חייב להגיש דוח שנתי למס הכנסה?
הכנת דוח רווח והפסד
דוח רווח והפסד - מה זה?
עוסק פטור ברשות המיסים
מה זה עוסק פטור?
סימולטור זכאות למענק עבודה
מה זה מס הכנסה שלילי?
בדיקת זכאות להחזר מס שלילי
מה זה החזר מס שלילי?
עוסק פטור ברשות המיסים
איך עוברים מעוסק מורשה לעוסק פטור?
דוח שנתי מקוצר
הגשת דו"ח שנתי עוסק פטור
סגירת עוסק מורשה
סגירת עוסק מורשה
תעודת עוסק מורשה
האם עוסק מורשה הוא תאגיד?
חברה בעמ
מי לא יכול לפתוח חברה בע"מ?
שכר אמנים
מה זה שכר אמנים?
מלכר לא משלם מעמ
האם מלכ"ר משלם מע"מ?

אין לעשות שימוש בתוכן ללא אישור בכתב (ניתן לקבל אישור בתנאים מסויימים). שימוש בתכנים ללא אישור מהווה הפרת חוק זכויות יוצרים ויהווה עילה לתביעה.

שים לב! הנך מחובר בשם הלקוח . התנתק