מוקד מידרג: 1-700-707-233

קרן השתלמות לעצמאים


החל מהיום הראשון לפתיחת העסק, כל עצמאי בישראל רשאי לפתוח קרן השתלמות. זהו בעצם אפיק השקעה בתנאים נוחים – עד 4.5% מהמשכורת שתושקע בקרן תיחשב כהוצאה מוכרת וכל עוד ההשקעה השנתית לא תעבור את ה־18,500 ₪ היא תהיה פטורה ממס רווחי הון. איך פותחים ומנהלים קרן השתלמות לעצמאים? מה נחשבים דמי ניהול טובים? איך מנהלים קרן השתלמות לעצמאים שהם גם שכירים? ברוכים הבאים להשתלמות על קרן השתלמות לעצמאים.

 

קרן השתלמות לעצמאים

קרן השתלמות לעצמאים

קרן השתלמות היא זכות הניתנת מטעם המדינה לעצמאים ולשכירים להעביר חלק מן המשכורת שלהם להשקעה בתנאים נוחים מאוד: הבונוס הראשון הוא שהכסף שמופקד בקרן השתלמות פטור ממס הכנסה. הבונוס השני הוא פטור ממס רווחי הון. אם לא ידעתם, על כל השקעה בשוק ההון המדינה לוקחת מס של 25% על הרווח, ובקרן השתלמות אתם לוקחים את כל הרווח לעצמכם. רוב השכירים לא יכולים לפתוח קרן השתלמות בעצמם, וזה נחשב מעין "בונוס" מהבוס. לעומת זאת, כל עצמאי יכול לפתוח קרן השתלמות מהיום הראשון.

 

יגאל, סוכן ביטוח מנוסה, מסביר על קרן השתלמות לעצמאים:


תנאי קרן השתלמות לעצמאים

זה ממש לא מסובך. אלו שני עקרונות היסוד של קרן השתלמות לעצמאים:

 

פטורים ממס

הפקדות בקרן השתלמות פטורות ממס הכנסה וממס רווחי הון, אך לכל פטור כזה יש תקרה:

נקודה הסכום המקסימלי לפטור ממס הכנסה הוא 4.5% מהמשכורת השנתית (הכנסות לא כולל הוצאות מוכרות). חשוב לדעת כי גם לאחוז הזה עצמו יש מגבלה – המשכורת המקסימלית לשנה היא 283,905₪ (נכון לשנת 2023), וגם אם אתם מרוויחים יותר מזה (סחתיין!), כל סכום שיעלה על 4.5% מהמשכורת המקסימלית (שהוא 12,776₪ בשנת 2023) יחויב במס הכנסה.

נקודה הסכום המקסימלי לפטור ממס רווחי הון הוא מספרי ומשתנה כל שנה. כיום (2023) הוא עומד על 19,920 ₪.

חשוב להבין כי לפטור ממס הכנסה ולפטור ממס רווחי הון יש תקרה שונה – מסכום הפקדה מסוים כן תתחילו לשלם מס הכנסה, אבל עדיין תזכו לפטור ממס רווחי הון. במילים אחרות, כל סכום הפקדה לקרן ההשתלמות של יותר מ־4.5% מהמשכורת חייב במס הכנסה, אבל כל עוד לא עברתם את ה־₪ 19,920 בשנה, הרווח שההשקעה תניב יהיה פטור ממס רווחי הון. לדוגמא, אם עצמאי מרוויח 200,000₪ בשנה, 4.5% מהמשכורת שלו הם 9,000₪ וכל סכום שיפקיד עד 9,001 יהיה פטור ממס הכנסה. כל סכום שלמעלה מזה יחויב במס הכנסה, אך עד 19,920₪ עדיין יהיה פטור ממס רווחי הון.

 

חישוב קרן השתלמות

 

המשיכה

משיכת הכסף היא הרגע שבו הפטור ממס רווח הון יגיע לידי ביטוי – במקום לשלם 25% על הרווחים אתם תיקחו את הכסף במלואו. הפטור הזה מגיע רק אם משכתם את הכסף מספיק זמן אחר פתיחת הקרן:

נקודה שלוש שנים אחרי ההפקדה הראשונה, רק כאשר אתם מושכים את הכסף למטרות השתלמות או לימודים, או במקרה שכבר עברתם את גיל הפרישה.

נקודה שש שנים אחרי ההפקדה הראשונה, לכל מטרה שתרצו.

כוכבית אפשר למשוך את קרן ההשתלמות לפני הזמן, אבל אתם תצטרכו לשלם 48% מס רווחי הון וגם ספירת השנים של הקרן תתאפס. גם אם אתם חושבים שתזדקקו לכסף זמין, זה עדיין לא אומר שאתם צריכים לוותר על קרן ההשתלמות. במקרה כזה חשוב להכיר את האפשרות לקחת הלוואה נוחה על חשבון הקרן במקום למשוך אותה, כאשר הרווח שלכם מהקרן עשוי לכסות את כל הריבית על ההלוואה.


פתיחת קרן השתלמות לעצמאים

כל עצמאי – עוסק פטור, עוסק מורשה וחברה בע"מ - יכול לפתוח קרן השתלמות. פתיחת קרן השתלמות לעצמאים דורשת מכם לגשת לסוכן ביטוח או לחברת השקעות, להציג תיק עוסק ולבחור מסלול השקעה מתאים (ממש עוד רגע תוכלו לקרוא על כך). עכשיו אפשר ללכת לים ולראות איך הכסף שלכם עושה כסף.

 

פגישה עם סוכן ביטוח על קרן השתלמות

איך לבחור קרן השתלמות לעצמאים

המידע שנפרט מכאן ואילך הוא בבחינת מידע כללי ולפני כל השקעה אמתית כדאי לכם להתייעץ עם סוכני ביטוחים מומלצים לקרן השתלמות.

בחירת קרן השתלמות היא למעשה בחירה כפולה: של חברת ההשקעות – אלטשולר שחם, הראל, הלמן-אלדובי, ילין-לפדות, מיטב דש, פסגות ועוד המון, ושל מסלול ההשקעה – אג"ח, מניות, מעורב וכדומה. בחירת קרן השתלמות לעצמאים עומדת על שני עקרונות:

 

תשואה מול סיכון

ככל שאתם מצפים לתשואה גבוהה יותר, הסיכון יהיה גבוה יותר. למשל, מסלול מניות תמיד יהיה מסוכן יותר ממסלול אג"ח, אבל לאורך זמן הוא תמיד יזכה לתשואה גבוהה יותר. השחקן המשמעותי במגרש הזה הוא הזמן. ככל שמשך הזמן שבו אתם מוכנים להשאיר את הכסף בתוך הקרן יעלה, כך ההמלצה היא לבחור מסלול בעל סיכון גבוה יותר. אם אתם חוששים שתהיו לחוצים על הכסף ותרצו להוציא אותו אחרי שש שנים בדיוק – שווה לשקול מסלול בטוח יותר (אבל אל תשכחו שיש לכם את האופציה לקחת הלוואה משתלמת על חשבון הקרן).

 כשאתם עושים השוואה בין התשואות של המסלולים השונים, באינטרנט או דרך סוכן, חשוב מאוד לבדוק אותן לאורך שנים (6 לפחות במקרה שלכם) ולא להתחשב במדדי הצלחה של זמנים קצרים. העבודה שמסלול השקעות כלשהו הניב תשואה גבוהה בשנה שעברה לא אומר כלום על היכולות שלו לטווח שנים ארוך.

כוכבית בחירת קרן השתלמות זאת ממש לא חתונה קתולית, ואם אתם לא מרוצים מהתנאים או מהמסלול אתם תמיד יכולים לנייד את קרן ההשתלמות למסלול או לבית השקעות אחר, בלי שום מס או עמלה.

 

דמי ניהול

בניגוד לדמי ניהול על קרן פנסיה שבהם אתם משלמים אחוזים גם מההפקדה וגם מהצבירה, דמי ניהול קרן השתלמות הם רק על הצבירה, כלומר על הסכום שיש לכם בקרן. על פי חוק הסכום המקסימלי לדמי ניהול קרן השתלמות הוא 2% מהצבירה, ובפועל הסכום הגבוה ביותר בשוק נע סביבות 1.8%, והנמוך ביותר סביב 0.8%. דמי ניהול נמוכים זה לא בהכרח משתלם - על דרך הטבע, ככל שלחברה יש ביצועים טובים יותר והיא פופולרית יותר היא מוכנה לגבות דמי ניהול גבוהים יותר, ולהיפך. אתם מכירים את הקלישאה השחוקה על המרצדס והסובארו.

מה שכן, לא משנה באיזו חברה בחרתם, החוק הבלתי כתוב אומר שדמי ניהול זה משהו שמקובל להתמקח עליו, גם לפני פתיחת הקרן וגם אחרי שאתם כבר משקיעים בה. ככל שיש לכם סכום גבוה יותר שמופקד בקרן, כך אתם יכולים לדרוש דמי ניהול נמוכים יותר ולאיים לעזוב את המשרד בטריקת דלת אם לא (אולי קצת הגזמנו בשביל הדרמה). דרך טובה נוספת להשיג דמי ניהול נוחים היא להשתמש בסוכן ביטוח שמכיר טוב את השוק.

כוכבית גם קופות גמל והשקעה אחרות שיש לכם או לקרובי המשפחה באותה חברת השקעות יכולות להוות עבורכם קלף מיקוח מקובל להורדת הסכום של דמי הניהול

 

רווחים מקרן השתלמות לעסק

מה ההבדל בין קרן השתלמות לעצמאים ולשכירים

השוואה בין קרן השתלמות לעצמאים ולשכירים

קרן השתלמות לעצמאים ומידרג

במידרג מדורגים סוכני ביטוח פרטיים לקרנות השתלמות, אבל היא ממש לא חברת השקעות.

תכלס, את ההשקעות שלנו אנחנו מעדיפים לעשות בעסקים טובים – כאלה שעושים עבודה איכותית ושהלקוחות רק משבחים. יותר מ־8,500 עסקים כאלה זוכים במידרג לקבל לקוחות בלי לשלם על פרסום, בלי התחייבות ובלי לשלם מראש על שום דבר. הם משלמים רק על עסקאות שנסגרו.

ככה זה עובד במידרג:


קרן השתלמות לעצמאים – שאלות נפוצות

מי יכול לפתוח קרן השתלמות לעצמאים?

בניגוד לשכיר שצריך לחכות למעסיק, כל עצמאי, גם עוסק פטור, גם מורשה וגם חברה בע"מ יכול לפתוח קרן השתלמות בכל זמן שירצה.

האם עצמאי שהוא גם שכיר יכול לפתוח קרן השתלמות?

כן. כל עצמאי יכול לפתוח קרן השתלמות, אפילו אם יש לו כבר קרן השתלמות כשכיר. מדובר בשתי קרנות נפרדת לחלוטין.

מתי מותר למשוך קרן השתלמות לעצמאים?

קרן השתלמות לעצמאים (וגם לשכירים) אפשר למשוך החל משלוש שנים אחרי פתיחת הקרן למטרות השתלמות או לימודים או אם עברתם את גיל הפרישה, והחל משש שנים אפשר למשוך אותה לכל מטרה. כל משיכה לפני הזמן המותר תגרור מס רווח גבוה בסך של 48%.

מה המקסימום שאפשר להפקיד בקרן השתלמות לעצמאים?

הסכום המקסימלי שעליו תקבלו פטור ממס הכנסה הוא 4.5% מהמשכורת. הסכום המקסימלי שעליו תהיו גם זכאים לפטור ממס רווחי הון משתנה כל שנה, והוא עומד כיום (2023) על 19,920 ש"ח.


נשמע טוב? חושבים להצטרף או מעוניינים לשמוע עוד? השאירו פרטים ונחזור אליכם


אין לעשות שימוש בתוכן ללא אישור בכתב (ניתן לקבל אישור בתנאים מסויימים). שימוש בתכנים ללא אישור מהווה הפרת חוק זכויות יוצרים ויהווה עילה לתביעה.