מוקד מידרג: 1-700-707-233

סיווג קבלנים


בין אם אתם כבר קבלנים רשומים ובין אם אתם בדרך לשם, כנראה שכבר קלטתם שסיווג קבלנים הוא דבר שלא ממש קל להבין. באנו לעשות לכם סדר בבלגן. סיווג קבלנים עומד על שלושה דברים: אותיות, מספרים, ומספרי קוד ענף (100, 200 וכדומה). האותיות קשורות לסוג הענף. המספרים קשורים לוותק שלכם בפנקס הקבלנים, וקוד הענף הוא רק סימן לשם הענף. מה המשמעות של כל אות ומספר? איך ומתי אפשר לעלות סיווג קבלנים? כל התשובות בפנים.

שלט בנייה של קבלן רשום

סיווג קבלנים

כל מי שאי פעם נגע בענף הבנייה כנראה שמע מתישהו על "סיווג קבלנים" גם אם הוא לא ממש מבין מה זה. בשפה פשוטה – החוק מגביל את היקף הפרויקטים שמותר לקבלן רשום לבצע, ולשם כך הוא מחלק את הקבלנים הרשומים לדרגות שונות, כלומר סיווגים. עליתם בסיווג אחד? החוק מתיר לכם לבצע עבודות גדולות יותר, וכן הלאה. אם אתם עדיין לא קבלנים רשומים, כדאי לכם לקרוא במקביל את המדריך שלנו לרישום קבלנים

אז ככה זה עובד:

 

האותיות

תקנות רישום הקבלנים מחלקות את הקבלנים הרשומים לענפים שונים. הענפים מחולקים לשלוש קבוצות – א, ב, ג. ההבדל בין הקבוצות הוא בהיקפי הפרויקטים המותרים: ההיקף המקסימלי של פרויקטים בענפים מקבוצה א' נמוך יותר מזה של קבוצה ב', ושל ב' נמוך יותר של ג'. אי אפשר לעבור בין קבוצה לקבוצה, וזה פשוט תלוי בענף שבו אתם עוסקים.

 

המספרים

בכל קבוצה יש חמש דרגות מספריות, מ1 עד 5. המספר מסמל את ההיקף המקסימלי בכסף (ובענף בנייה למגורים, במ"ר) של הפרויקטים שמותר לקבלן לבצע. מספר גבוה יותר? פרויקטים בעלות גבוהה יותר. כל קבלן שנרשם לפנקס הקבלנים מתחיל במספר 1, ואחרי שנה, אם הוכיח שהוא מבצע פרויקטים בהיקפים גדולים, הוא עולה למספר 2. כשמדברים על העלאת סיווג קבלנים – זה מה שמתכוונים אליו.

כוכבית קבלני שיפוצים קטנים במיוחד יכולים להירשם בסיווג מיוחד, ק עם היקף מרבי קטן יותר מזה של הסיווג הרגיל. הם יכולים להעלות את סיווגם כמו כל שאר הקבלנים ולעלות מ־ק ל־1, וכן הלאה.

 

קוד הענף

חוץ מאלו, כל ענף גם מקבל קוד מספרי של שלוש ספרות. הקוד הזה בסך הכל משמש לנוחות ולזיכרון. לדוגמא קבלן בנייה נקרא פשוט קבלן 100, קבלן שיפוצים 131, וכן הלאה.

טבלת הסבר לסיווג קבלנים

טבלת סיווג קבלנים

לנוחיותכם, טבלה שבו תוכלו לראות את האות של הענף שלכם. החלוקה בין ענף ראשי או משני רלוונטית רק בעת הרישום לפנקס הקבלנים.

ענף ראשי ענפי משנה
בנייה (100) [ג]

 

פיתוח חצרות (שבילים, מדרגות, גידור ומקומות חניה) [ג], כלונסאות, מיקרופייל וקירות סלארי [א], בטונים ובניית שלדים [ב]
שיפוצים [ב]
עבודות אבן ביבש או ברטוב על קירות מבנים קיימים [ב], דריכת בטון באתר [ב]
איטום מבנים [ב], הרחבת מבנים [א], בניה טרומית [ג]
קונסטרוקציות פלדה לעומס אדם ולגשרי צנרת [א]
חשמלאות ותקשורת במבנים [א], מתקני מיזוג אויר וקירור [ב], מתקני הסקה [ב], מעליות ומדרגות נעות [ב]
מתקני תברואה (אינסטלציה ומערכות כיבוי אש) [א], מתקני אנרגיה סולרית ותאים פוטו וולטאים [א], בריכות מים [ג], ממגורות מגדלי מים וארובות [ג]
 
כבישים תשתית ופיתוח (200) [ג] עבודות עפר וחציבה [ב], עבודות אספלט [ב], מסועות בטון [ב]
הנחת קווי תקשורת [א], ביצוע קווי מים, ביוב וניקוז [ב], קווי חשמל (צנרת וכבלים) ומערכות תאורת כבישים ורחובות [א], התקנת רמזורים [א]
גשרים (300) [ג] קונסטרוקציות פלדה לגשרים לעומסי תחבורה [ג], בטונים ובטון דרך לגשרים [ב]
נמלים, עבודות ימיות (400) [ג]  
מערכות אלקטרומכניות בתחנות שאיבה (בלא המבנה) (500) [ג]  

העלאת סיווג

כפי שכתבנו, העלאת הסיווג מאפשרת לכם לבצע פרויקטים בהיקפים גדולים יותר ולגשת למכרזים שונים שדורשים קבלנים מעל סיווג מסוים. בקשה להעלאת סיווג קבלנים (כלומר לעבור מ־1 ל־2 וכן הלאה) אפשר להגיש לאחר שעברה לפחות שנה מאישור הסיווג הנוכחי שלכם (או מהזמן שבו נרשמתם לפנקס הקבלנים).

בגדול, הבקשה להעלאת סיווג צריכה להוכיח שמאז שקיבלתם את הסיווג הקודם, ביצעתם עבודות בהיקפים גדולים ביחס לסיווג הנוכחי שלכם. דרכים בשביל להוכיח שאתם באמת ראויים לסיווג גבוה יותר עליכם לעשות אחד משני הדברים הבאים במהלך השנה שלפני בקשת הסיווג:

אחד פרויקט אחד בהיקף של לפחות 70% מההיקף המרבי המותר בסיווג הנוכחי שלכם (בכסף או במ"ר).

שתיים שני פרויקטים שביחד הגיעו ל־ 100% מהיקף העבודה המרבי המותר בסיווג הנוכחי שלכם (בכסף או במ"ר), כאשר כל אחד מהם בנפרד היה בהיקף של לפחות 40% ממנו.

לדוגמא, רמי הוא קבלן שיפוצים רגיל, כלומר 131ב, שנרשם לפני שנה בפנקס הקבלנים, ולכן סיווגו הוא 1. ההיקף המקסימלי המותר לו על פי תקנות פנקס הקבלנים הוא 2,665,000 ₪.

כדי להיות זכאי להעלאת סיווג קבלנים, רמי חייב להציג הוכחות שביצע פרויקט אחד בעלות של לפחות 70%, כלומר 1,865,000 ₪, או שביצע שני פרויקטים שביחד מגיעים לפחות ל2,665,000 ₪, וכל אחד מהם בנפרד הוא בעלות של לפחות 1,066,000.

כוכבית לקבלן שיפוצים בסיווג ק שרוצה לעלות לסיווג 1 תנאים קצת שונים: הוא צריך להוכיח שבשלוש השנים האחרונות ביצע שלושה פרויקטים בהיקף של לפחות 70% מההיקף המרבי המותר לו.

 כל הנתונים הכספיים מחושבים ללא מע"מ או עלויות קרקע ומיסים. ההיקף המקסימלי לכל סיווג מתעדכן כל כמה חודשים אצל רשם הקבלנים, ותוכלו למצוא אותו בקלות באתר משרד הבינוי והשיכון.

הסבר על סיווג קבלנים

בקשה להעלאת סיווג קבלנים

אלו המסמכים שעליכם להגיש יחד עם הבקשה להעלאת הסיווג:

העלאת סיווג חוזה עבודה הכולל תיאור הפרויקט. במקרה ששימשתם כקבלני משנה, גם את החוזה שלכם עם הקבלן הראשי.

העלאת סיווג אישור ממזמין העבודה על סיום הפרויקט, היקפו ואיכות הביצוע שלו.

העלאת סיווג כתב כמויות על הפרויקט(ים).

העלאת סיווג טפסים עם הנתונים הכספיים של העבודות.

העלאת סיווג חשבון סופי המעיד על סיום והיקף העבודה, באישור רו"ח.

העלאת סיווג דו"ח מיוחד של רו"ח על הנתונים הכספיים.

העלאת סיווג כתב הסכמה לאימות העדר הרשעות פליליות.

כוכבית למעסיקים – תצהיר העסקה של ההנדסאי/המהנדס.

כוכבית בענף בנייה למגורים – היתר בנייה, תכנית הגשה מהרשות המקומית וטופס 4/תעודת גמר בנייה.

להורדת המסמכים הנחוצים להעלאת סיווג קבלן ליחיד לחצו כאן

להורדת המסמכים הנחוצים להעלאת סיוג קבלן לחברה לחצו כאן


סיווג קבלנים – שאלות נפוצות

כל כמה זמן אפשר לבקש העלאת סיווג קבלן?

אחרי שנה מרישום בפנקס הקבלנים או מהעלאת הסיווג הקודמת.

 

האם אפשר להעלות שני סיווגים בבת אחת?

לא. על פי התקנות בחוק הקבלנים אפשר לעלות כל פעם בסיווג אחד בלבד, ויש לחכות שנה בין סיווג לסיווג.

 

מה הסיבות שבגללן יכולה להידחות בקשה להעלאת סיווג קבלנים?

בדרך כלל בקשת להעלאת סיווג לא נדחות, אבל לפעמים זה קורה, וכמעט תמיד זה בגלל שהקבלן שכח להגיש טופס מסוים או לא מילא את כל הפרטים כמו שצריך.


סיווג קבלנים ומידרג

העלאת סיווג קבלנים היא דרך מתבקשת ומצוינת לקדם את העסק שלכם ולהגדיל את המוניטין שלו. אבל גם אחר כך, השאלה הגדולה נשארת – מתוך מאות הקבלנים בפנקס, למה שהלקוח יבחר דווקא בכם?

לעסקים במידרג יש תשובה טובה – כי מידרג זה שם נרדף לאמינות ולאיכות. כדי לקבל לקוחות, העסקים במידרג לא משלמים על פרסום, הם רק צריכים לתת שירות טוב ולהשאיר את הלקוחות מרוצים. התשלום הוא רק על עסקאות שנסגרו ושולמו. 

אבל אנחנו דיברנו מספיק. ראו מה יש למוטי, קבלן שיפוצים ותיק, לספר על מידרג:


עסקים טובים? רוצים להצטרף למוטי ולהתחיל לקבל הרבה לקוחות איכותיים? מלאו כאן פרטים ונחזור אליכם בהקדם


אין לעשות שימוש בתוכן ללא אישור בכתב (ניתן לקבל אישור בתנאים מסויימים). שימוש בתכנים ללא אישור מהווה הפרת חוק זכויות יוצרים ויהווה עילה לתביעה.