מוקד מידרג: 1-700-707-233

הפיכת חדר לממ"ד

הפיכת חדר לממ"ד היא פתרון טוב כדי להתאים את הבית שלכם לדרישות ההגנה של פיקוד העורף. מה הדרישות להפיכת חדר לממ"ד, מה קורה בתהליך, כמה זה עולה ומה עושים במקרים שאי אפשר להפוך את החדר לממ"ד? (רמז: שיפור מיגון), כל הפרטים במאמר הבא


חדר ממ"ד

לפני שנדבר על תהליך הפיכת חדר לממ"ד, קודם כל נסביר, מה זה בעצם ממ"ד? ממ"ד הוא מרחב מוגן דירתי, שנועד להגן מפני רקטות טילים, שריפה, רעידת אדמה וחומרים מסוכנים. בשנת 1992 תקן פיקוד העורף למיגון השתנה ונדרשת בניית ממ"דים בכל בנייה חדשה, עד אז המקלט היה המרחב המוגן (כן כן, זה שעכשיו אתם מאחסנים בו את הוויטרינה של סבתא, האופניים הישנים שלכם ועוד כל מיני דברים שחשבתם שתשתמשו בהם פעם).

 

פנים חדר ממ"ד


היתרון העיקרי של הממ"ד על פני מרחבים מוגנים קומתיים או מקלטים הוא זמן ההגעה הקצר. בנוסף, בגלל שהממ"ד הוא חלק מהמרחב המוכר בבית, הוא מהווה סביבה ידידותית ומרגיעה יותר ממקלט (עד כמה שאפשר). ממ"ד הוא חובה לא רק בכל בניה חדשה, אלא גם בכל שיפוץ חיצוני (שכולל שבירת או שינוי קירות חיצוניים) נדרש לבנות ממ"ד חדש או לדאוג להפיכת חדר לממ"ד. כדי לתכנן את הממ"ד יש צורך לפנות לקונסטרוקטור.

 

מרחב מוגן קומתי ישן

תקנים להפיכת חדר לממ"ד

הקונסטרוקטור הוא זה שמתכנן ומגיש את התכניות, אבל את הממ"ד חובה לבנות לפי נהלי פיקוד העורף, שמשתנים בהתאם לרמת הסיכון של כל אזור ולכן אינם אחידים.

אלו הם התקנים העיקריים להפיכת חדר לממ"ד:

בית מוגן קירות בטון: הוספת יציקת בטון, בין 25-40 ס"מ לקיר החיצוני ובין 20-35 לקיר הפנימי.

בית מוגן שטח החדר: השטח הפנימי של החדר (לא כולל הקירות) הוא 9 מ"ר לפחות, גובהו בין 2.5-2.8 מטרים ורוחבו לא פחות מ1.6 מטרים.
שימו שימו לב: אם הפער בין גודל החדר בפועל לתקן הנדרש הוא קטן, לעיתים ניתן לקבל אישור חריג. 

בית מוגן דלת הדף: החלפת דלת החדר בדלת ממ"ד הנפתחת כלפי חוץ. תפקידה לאטום את החדר ולהגן מפני הדף ורסיסים.

בית מוגן חלון הדף: התקנת חלון מגן חיצוני מפלדה שנפתח החוצה ומגן מפני הדף ורסיסים.

 בית מוגן תשתיות: יש להתקין בחדר נקודות חשמל, תאורת חירום, הכנה לטלפון ואנטנת רדיו וטלוויזיה.

בית מוגן צנרת: התקן מחייב תשתיות צנרת (למשל עבור מיזוג אוויר) ע"פ תקן 994.  התקן מחייב מעבר של הצנרת בקיר פנימי בלבד, אותו יש לאטום באמצעות חומר אטימה מיוחד שמאושר ע"י פיקוד העורף.

 

דלת ממ"ד ופתח אוורור

 

בריחה לממ"ד שיפור מיגון או ממ"ד?

לצערנו, הפיכת חדר לממ"ד לא תמיד אפשרית ויש מקרים בהם קונסטרוקטור לא יוכל לאשר זאת. למשל, כאשר לבניין יסודות ישנים ולא חזקים מספיק והבית בקומה גבוהה (שלישית ומעלה). במקרים כאלה, כדי לבנות ממ"ד תצטרכו לחזק את היסודות של כל הבניין. מדובר בפתרון לא פרקטי, ובטח שלא זול.

אז מה עושים? קונסטרוקטור יוכל להציע לכם שיפור מיגון במקום הפיכת חדר לממ"ד. שיפורי המיגון כוללים חיזוק של הקירות באמצעות הוספת יציקת בטון בחלק הפנימי של החדר והחלפת החלונות והדלת. ישנם כמה סוגים של שיפורי מיגון בהתאם למבנה ותנאי הבית.

שימו שימו לב: שיפורי המיגון אמנם מחזקים את עמידות החדר אך הם אינם מספקים הגנה באותה רמה של ממ"ד, ולכן הם נועדו רק למצבים בהם אין אפשרות לבנות ממ"ד.

 

יציקת בטון לממ"ד

הפיכת חדר לממ"ד- שלב אחרי שלב

אחרי שהבנתם בדיוק מה זה ממ"ד ומהם התנאים והתקנים לבנייתו הגיע הזמן לדבר תכלס, אלו הם השלבים בהפיכת חדר לממ"ד:

בריחה לממ"ד ביקור והצעת מחיר: קונסטרוקטור יגיע לביקור ויבדוק אילו אפשרויות קיימות עבורכם בהתאם לתקנים של פיקוד העורף וליסודות של הבית. בשלב זה הוא כבר יוכל להעריך את העבודה ולתת לכם הצעת מחיר.

בריחה לממ"ד תוכניות: לאחר הביקור, מהנדס הבניין (הקונסטרוקטור) ואדריכל משרטטים תוכנית להפיכת החדר לממ"ד עלפי התקנות הנדרשות.

 שימו שימו לבבמקרים בהם השינוי הוא פנימי בלבד - לא נדרש היתר בניה ולכן קונסטרוקטור יוכל להגיש את התוכניות לפיקוד העורף ללא אדריכל.
לעומת זאת, אדריכל לא יוכל להגיש את הבקשה לבד מאחר ולחלק הקונסטרוקטיבי של הממ"ד חייב אישור קונסטרוקטור.

אם השינוי הוא חלק משיפוץ חיצוני של הבית, תצטרכו להגיש גם בקשה להיתר בניה לרשות המקומית וגם בקשה לממ"ד לפיקוד העורף בעזרת אדריכל וקונסטרוקטור גם יחד.

 

תוכנית שיפוץ והפיכת חדר לממ"ד
 

בריחה לממ"ד אישור פיקוד העורף: את התוכניות להפיכת חדר לממ"ד מגישים לאישור לפיקוד העורף. תוך 14-21 ימי עסקים תתקבל תשובה (לפעמים קצת פחות או יותר, לפי העומס). בבירוקרטיה כמו בבירוקרטיה לפעמים דברים לא הולכים חלק ותצטרכו לעשות קצת 'פינג פונג' של תיקונים עד לקבלת אישור סופי.

בריחה לממ"ד שיפוץ: אחרי שתקבלו אישור מפיקוד העורף תוכלו לבצע את תוכנית הפיכת החדר לממ"ד באמצעות קבלן שיפוצים. הקונסטרוקטור יגיע בדרך כלל שלוש פעמים, בתחילת השיפוץ, לפני יציקת הבטון ובסופו.

בריחה לממ"ד סיום ואישור סופי: אחרי סיום העבודה יגיע קונסטרוקטור בפעם השלישית לבדוק את החדר שהפך לממ"ד ויתן אישור סופי. וזהו, עכשיו אתם יכולים להיות רגועים ומוגנים.

 

חלון ממ"ד

מחיר הפיכת חדר לממ"ד

מחיר דירה מה משפיע על המחיר?
הגורם העיקרי המשפיע על המחיר הוא מורכבות העבודה, ככל שהבניין ישן יותר והקומה גבוהה יותר כך גם המחיר יעלה.

כסף מחיר קונסטרוקטור עבור ביקור ובדיקה בלבד הוא בין 250-350 ₪.

כסף מחיר קונסטרוקטור עבור קבלת חוות דעת כתובה ומפורטת כולל ביקור ובדיקה הוא כ-1,000 ₪.

כסף מחיר קונסטרוקטור להפיכת חדר לממ"ד מתחילת התהליך (ביקור) ועד קבלת אישור סופי כולל ביקורים בשטח - נע בין 1,000-4,000 ₪.

 

מחיר דירה שירות מלא כולל:

1. ביקור ובדיקת הנכס.

2. חוות דעת כתובה מפורטת הכוללת בדיקת יציבות והצגת האפשרויות.

3. הגשת תוכנית קונסטרוקציה מפורטת לפיקוד העורף לפי התקן ותיקונים במידת הצורך עד לקבלת אישור סופי.

4. ליווי ופיקוח בזמן השיפוץ.

5. ביקור בגמר העבודה, בדיקה ומתן אישור סופי.

 

מחיר דירה הנה כמה דוגמאות מהשטח:

לקוח מידרג שילם עבור מתן אישור לביצוע שלד ממ"ד - 1,000 ₪.

לקוח מידרג שילם עבור תוכנית קונסטרוקציה של יחידת דיור קיימת לממ"ד- 3,000 ₪.


קונסטרוקטורים להפיכת חדר לממ"ד

לפני שתסיימו לומר קונסטרוקטורים (טוב נו, זה לא חוכמה עם מילה כל כך ארוכה) כבר תוכלו לקרוא חוות דעת על קונסטרוקטורים מומלצים להפיכת חדר לממ"ד, שמדורגים לפי ציון של לקוחות קודמים. אחרי שהחדר המיועד יהפוך לממ"ד (ובתקווה שלא תצטרכו להשתמש בו), נתקשר לשמוע את חוות דעתכם על הקונסטרוקטור שבחרתם.


;

שאלות נפוצות לדף זה

כמה עולה קונסטרוקטור להפיכת חדר לממ"ד?

המחיר לקונסטרוקטור להפיכת חדר לממ"ד נע בין 1,000-4,000 ש"ח.

תוך כמה זמן מקבלים אישור לממ"ד מפיקוד העורף?

בין 14-21 ימי עסקים מיום שליחת הבקשה תקבלו תשובה מפיקוד העורף.

אין לעשות שימוש בתוכן ללא אישור בכתב (ניתן לקבל אישור בתנאים מסויימים). שימוש בתכנים ללא אישור מהווה הפרת חוק זכויות יוצרים ויהווה עילה לתביעה.

שים לב! הנך מחובר בשם הלקוח . התנתק