2:00 בלילה. אתם בנסיעה חשוכה והפנס הקדמי מאיר רק למטרים ספורים. אתם מנסים להגביר את האור ומגלים שהוא חלש מאוד. בבוקר תבדקו את הפנס, תגלו שהוא צהוב לגמרי ותבינו - הגיע הזמן לליטוש פנסים. למה הפנס מצהיב? כמה עולה ליטוש פנסים? ואיך אפשר ללטש פנסים לבד? כל התשובות לפניכם.
פנסי הרכב מורכבים משני חלקים עיקריים - נורה ומכסה פלסטיק. כאשר מכסה הפלסטיק נחשף לאורך זמן לאור השמש, הוא דוהה ומצהיב, אור הנורה נעשה מטושטש ומפוזר ומרחק התאורה של הרכב מתקצר. מעבר לזה שפנסים שלא מאירים כמו שצריך מסכנים אתכם ואת הנהגים שלידכם, אתם גם עלולים לחטוף דו"ח של עד 250 ₪ ו-2 נקודות.
כדאי לדעת שליטוש פנסים נעשה בעיקר בפנסים קדמיים משלוש סיבות:
עצמת האור - אמנם השמש היא הגורם העיקרי לדהייה של הפנסים אבל גם אור הפנסים עצמם מוסיף לדהייה. כיון שאור הפנסים הקדמיים חזק בהרבה מאור הפנסים האחוריים, הפנסים הקדמיים דוהים לעיתים קרובות יותר.
צבע הפנס - צבע הפלסטיק של הפנס האחורי הוא אדום ולא שקוף וממילא מצהיב פחות.
בטיחות - התפקיד העיקרי של האור האחורי הוא שנהגים אחרים יזהו אתכם בעוד התפקיד של האור הקדמי הוא לספק תאורה רחבה ומדויקת של הדרך שלפניכם. אור אחורי מטושטש עדיין מאיר מספיק כדי שיזהו אתכם, לעומת אור קדמי חלש שיאיר לכם חלק קטן של הדרך ויסכן את הנהיגה שלכם.
עד לפני כמה שנים כל פנסי הרכבים היו מיוצרים מזכוכית שלא דהתה ולכן לא היה צורך בליטוש הפנסים. אז למה יצרניות הרכב החליטו לשנות את הפנסים מזכוכית לפלסטיק שדוהה? יש לזה שתי סיבות עיקריות:
ליטוש פנסים עושים בכל פעם שהפנס דוהה ומצהיב. בחלק מהרכבים זה יקרה בערך פעם בשנה ובחלק מהרכבים תצטרכו ללטש את הפנסים רק פעם בכמה שנים. בכל מקרה, כדאי לבדוק את הפנסים לפני שניגשים לטסט, כי פנסים עכורים יכולים להכשיל אתכם בטסט.
ליטוש פנסים היא עבודה די פשוטה, אבל גם בה חשוב לבצע את כל השלבים, כדי שהליטוש יחזיק מעמד לאורך זמן:
שיוף - בשלב הראשון של ליטוש הפנסים משייפים את הפנס עם נייר מים - שהוא נייר שיוף עדין שלא גורם נזק לפנס. בשלב השיוף בעצם "שורטים" בעדינות את הפלסטיק של הפנס ומורידים ממנו שכבה דקה מאוד. נייר השיוף מגיע בעובי שנע בין 60-2,500 מיקרומטר וככל שמספר הנייר גבוה יותר, כך השיוף יהיה עדין יותר.
פוליש - אחרי שיוף הפנס מורחים חומר פוליש. הפוליש מבריק את הפנס וגם ממלא את הסדקים שיצר נייר השיוף, כך שנוצרת מעין שכבה חדשה ומבריקה.
מריחת לכה - לאחר ליטוש הפנס מורחים עליו שכבה של לכה, ששומרת על השיוף והברק לאורך זמן. שימו לב, כי את מריחת הלכה כדאי לעשות רק במוסך מקצועי ולא לבד, כיון שהיא יכולה לפגוע ברפקלטור (החלק בפנס שאחראי להחזיר ולפזר את האור מהנורה עצמה אל כל הפנס).
קמתם בבוקר וגיליתם סדק באחד הפנסים? אל תמהרו להספיד את הפנס כי יש סיכוי שבכלל לא תצטרכו להחליף אותו. כמו שהסברנו קודם, אחד השלבים בליטוש פנסים הוא השיוף, שמוריד שכבה עדינה של פלסטיק מהפנס. במקרה של סדקים קלים, ליטוש הפנסים יכול להוריד את השכבה של הסדק, ככה שגם חסכתם לעצמכם החלפה של פנס וגם חידשתם את הפנסים.
ליטוש פנסים, שלפעמים נקרא גם חידוש פנסים או שיפוץ פנסים, הוא אחד התיקונים הזולים ביותר בתחום הרכב.
ליטוש פנס אחד יעלה 75-100 ₪ וליטוש של שני פנסים יעלה 150-300 ₪.
זה לא סוד שאפשר ללטש פנסים גם לבד. האינטרנט מלא במדריכים שונים לליטוש פנסים והמלצות לערכות מיוחדות שכוללות את כל החומרים שאתם צריכים כדי ללטש את הפנסים שלכם לבד. אם יש לכם ידיים טובות, רכשו את כל החומרים, פנו כמה שעות ואתם בהחלט יכולים לעשות את העבודה לבד.
למה בכל זאת כדאי לבצע ליטוש פנסים במוסך פחחות? הסיבה העיקרית היא שלרוב, ליטוש פנסים שנעשה בבית מחזיק מעמד פחות זמן מליטוש פנסים במוסך פחחות. אם ליטוש פנסים במוסך יחזיק מעמד שנה ואף יותר, ליטוש ביתי יחזיק מעמד מספר חודשים בלבד.
בנוסף, זה לא שאנחנו מזלזלים ביכולות שלכם, אבל לפעמים ליטוש פנסים בבית יוצא פחות מקצועי מבמוסך. כמו שכתבנו קודם - אתם יכולים לחטוף דו"ח על פנסים עכורים או להיכשל בטסט. בסך הכל חידוש פנסים זו עבודה זולה ולפעמים שווה לעשות אותה במוסך פחחות ולנסוע בראש שקט.
ועוד טיפ עלינו: בהרבה מהאתרים יגידו לכם למרוח משחת שיניים. זה אמנם פתרון זול ויצירתי, אבל משחת שיניים תגרום לפנס שלכם להתייבש ולהיסדק. אז אם כבר ליטוש פנסים בבית - תשקיעו את הכסף והזמן בחומרים מקצועיים.
אם הפנס שלכם שקוף לחלוטין ומבריק אבל האור הקדמי חלש, כנראה שאתם לא צריכים ללטש את הפנס אלא דווקא להחליף נורה.
החלפת נורות לפנסי רכב היא עבודה פשוטה שלרוב אפשר לעשות אותה לבד בבית. הפנסים מחוברים לרכב בהברגות, פשוט פתחו את ההברגות, הורידו את מכסה הפלסטיק של הפנס, הבריגו את הנורה החוצה והחליפו אותה בנורה חדשה.
כדי לדעת איזו נורה אתם צריכים - כדאי לפתוח את ספר הרכב שלכם או פשוט לחפש בגוגל. נורה חדשה עולה 30-50 ₪ ותוכלו למצוא אותה ברשתות למוצרי "עשה זאת בעצמך" וגם בחנויות של חלקי חילוף לרכב.
בחלק מהרכבים, פירוק הפנסים הוא לא פשוט ותצטרכו פירוק של הפגוש הפנימי כדי להגיע אל הנורה. במקרים כאלה החלפת הנורה תתבצע רק במוסך (פחחות או מוסך רגיל) ותעלה 50-150 ₪. אם החלפת הנורה נעשית יחד עם עוד עבודות שונות במוסך, לרוב לא יקחו לכם כסף על החלפת הנורה, או שיקחו סכום על עלות הנורה בלבד.
מכירים את זה שהפנס שלכם מתמלא במעין אדים מבפנים? זה אומר שהפנס לא אטום ויש צורך להחליף אותו. בנוסף, אם הפנסים עכורים בצורה שליטוש לא יעזור להם או אם יש סדקים רציניים ושברים בפנס, לא תהיה ברירה אלה להחליף אותו .
החדשות הטובות הן שאפשר להחליף את הפנסים גם בפנסים משומשים. עלות של פנס חדש לרכב נעה בין 400 ₪ לאלפי שקלים, תלוי ביצרנית הרכב, כאשר עלות של פנס משומש תהיה בערך חצי מפנס חדש. מה שמוסך הפחחות שלכם צריך לבדוק לפני החלפה לפנס משומש הוא שאין בו סדקים פנימיים ושהוא אטום לחלוטין. אם יש מעט עכירות, אפשר לבצע ליטוש לפנס ולהתקין אותו כמו חדש!
בין אם החלטתם לבצע ליטוש פנסים במוסך פחחות או שאתם רק רוצים להתייעץ עם מוסך בנוגע לאיך לבצע ליטוש פנסים לבד – לא תרצו ליפול על מוסך חאפר. בדיוק בשביל זה אספנו לכם רשימה של מוסכי פחחות מומלצים, לפי חוות דעת טלפוניות של לקוחות קודמים. כל מה שנשאר לכם הוא לקרוא את חוות הדעת, לבחור מוסך פחחות מומלץ ולהתקשר.
ושתהיה נסיעה מוארת ובטוחה!
פחות או יותר כמו במוסך - שיוף, ליטוש ומריחת לכה.
תוכלו למצוא עוד המון מדריכים מפורטים בגוגל וביוטיוב.
התשובה היא כן. קחו בחשבון שליטוש פנסים ביתי יהיה פחות מקצועי מאשר במוסך ויחזיק מעמד רק כמה חודשים.
ליטוש פנסים עולה 75-150 ש"ח.
יש רכבים שבהם החלפת נורה היא תהליך פשוט מאוד - רק לפרק את הברגים של הפנס, להבריג את הנורה הישנה החוצה ולהרכיב את הפנימית, אבל בחלק מהרכבים פירוק הפנס מורכב ומצריך גם את פירוק הפגוש. במקרה כזה, אפשר להחליף נורה רק במוסך פחחות. מחיר החלפת נורה יהיה כ-100 ש"ח.
אין לעשות שימוש בתוכן ללא אישור בכתב (ניתן לקבל אישור בתנאים מסויימים). שימוש בתכנים ללא אישור מהווה הפרת חוק זכויות יוצרים ויהווה עילה לתביעה.